reklama

reklama

Whyte – Elektro novinky 2021 | Základ, na němž se lze stavět!

Minulý týden jsme se společně podívali na novinky britské značky Whyte pro rok 2021, přičemž se to zde hemžilo mnoha novými názvy, posílenými zdvihy, upravenými rámy a podobně. To ale vlastně nebylo vše, co si Whyte přichystal pro následující rok, jelikož inovace a rozšíření zasáhly také segment eMTB!

Na začátek se asi sluší připomenout, že se Whyte elektrickými horskými koly zabývá jen krátce, tedy alespoň co se jejich výroby a prodeje týká. Přesněji modelový rok 2020 byl vlastně takovým rokem „0“, jelikož teprve na letošek Whyte připravil, představil a na trh uvedl své první plnohodnotné eBiky!

Příběh vyprávějící o tom, proč to dlouhé čekání, již nejspíš znáte, pokud ne, odkázal bych vás na jeden z našich starších článků, kde jsme první horské eBiky Whyte představili a následně i testovali (Whyte eMTB na BikeAndRide.cz). Hodně ve zkratce, čekalo se na ten správný motor, který přišel ve formě pohonu Bosch Performance CX 4. generace. Tečka!

Pro letošní rok (2020) si přitom Whyte, jako úvod do tohoto tématu, nachystal dva odlišné plně odpružené stroje na hliníkovém rámu a s koly průměru 27,5“ – Whyte E-150 a Whyte E-180. Vzhledem k dobrým vztahům se zástupci značky Whyte pro Česko a Slovensko (Made For Trails s.r.o.) máme již oba stroje důkladně otestovány (Whyte E-150Whyte E-180*). Posun do roku 2021 přitom znamená nemálo změn a rozšíření i v této třídě!

Test Whyte E-180 RS (7/2020)
Test Whyte E-150 S (1/2020)

*Jedna zajímavost pod čarou. Tovární teamový jezdec – Martyn Brookes – letos na Whytu E-180 absolvoval sérii závodů E-EWS u čehož testoval třeba i různé vidlice, včetně sjezdové RockShox Boxxer (foto např. na jeho Instagram profilu).   

Jako demonstrace schopností tohoto jezdce i tohoto kola je zde video z EWS Zermatt, tzv. Power stage, tedy výjezd na čas! Komentář pod videem přitom říká „My heart rate was 192 maximum and I made 525 W average for 60 seconds… Was still a huge effort.“ Tedy maximální tepovka 194 a výkon 525 W po dobu 60 vteřin!!! A pak, že to je na eMTB flákačka!

Whyte E-180 | GRAVITY ENDURO

Zdvihově nejvyšší eBike od Whytu – model E-180 –, zůstává i v roce 2021 víceméně na stejné pozici. Z neelektrických modelů je jeho nejbližším příbuzným Whyte G-170, z něhož bylo odvozeno odpružení, respektive pro rok 2021 představená řada Whyte G-180.

Zdvihem, výbavou i svým zaměřením je Whyte E-180 dosti neskromným hochem, který se jednoduše spokojí jen s tím nejlepší, nejširší, nejtužším či nejvyšším! Základní recept, jak již bylo zmíněno, je zachován – zdvihy 180 mm, kola průměru 27,5“, pootočený motor a extra nízko posazená baterie (625 Wh) zapuštěná do mohutné spodní rámové trubky s nepřerušenou stěnou, tedy bez zbytečných instalačních otvorů!

Co se mění pro rok 2021 je zejména výbava, kde lze upozornit především na odpružení, a to hned ve dvou rovinách. V první řadě se tyto modely dočkaly logického vylepšení v podobě nových a již od pohledu mohutnějších vidlic Fox 38 a RockShox ZEB (v obou případech průměr vnitřních nohou 38 mm).

Druhou proměnu představují tlumiče. Kupříkladu letos testovaný Whyte E-180 RS byl vybaven pružinovým Foxem DHX-2, nový model s nenápadným označením v2 je osazen vzduchovým tlumičem Fox Float X, tedy pokračovatelem slavného rodu Fox DHX Air. U druhého kousku – Whyte E-180 S v2 – najdeme již zmíněnou vidlici RockShox ZEB a tlumič RS Super Deluxe.

Whyte E-180 (2021)

  • Pohon: Bosch Performance CX (4. gen)
  • Akumulátor: Bosch Powertube 625 Wh
  • Zdvihy: 180 mm
  • Kola: 27,5“
  • Více o těchto kolech na webu: whyte.bike/../e-180
  • České ceny na webu: madefortrails.cz
WHYTE E-180RS (2021)
WHYTE E-180S (2021)

Whyte E-160 | TRAIL ENDURO

Podobně jako jsme u Whytu E-180 připomněli jeho příbuzného bez elektrického asistentu – Whyte G-180 –, můžeme i zde zmínit „stínový“ model Whyte T-160. I když zde to připodobnění možná není až tak super přesné. Hlavně kvůli velikosti kol… Vezměme to tedy spíše tak, že nové stroje Whyte E-160 jednoduše navazují na letošní kousky Whyte E-150, pouze s určitým vylepšením.

Aby to nebylo tak jednoduché, ona se vlastně letošní rodina Whyte E-150 rozdělila na dvě, přičemž první z potomků je právě Whyte E-160, o druhém bude řeč za chvíli. Zpět ale k novince Whyte E-160, u níž by se dalo očekávat navýšení zdvihu, jak napovídá její název… Zde jde ale trochu o hrátky s čísly, jelikož se v tomto případě změnil „pouze“ zdvih vidlice (ze 150 mm na 160 mm), naopak zadní stavba zůstává na svém (150 mm).

WHYTE E-160 S (2021)

S krapet větším apetitem předního odpružení se lehce změnila geometrie, o kousek se položil hlavový úhel, nepatrně se zvedl střed a další detaily projevu a ovládání byly odladěny inženýry z Whyte. Nový model Whyte E-160 tak chce navázat na úspěch svého předchůdce, jemuž chce ale přidat trochu na agresivitě a schopnosti poprat se i s dosti náročným terénem.

Zkrátka a dobře, Whyte E-160 je zde, pokud chcete ostrý, ale stále dostatečně všestranný all-mountain s pohonem Bosch. Pokud je na vás Whyte E-180 jednoduše moc!

Poslední poznámka směřuje k výbavě, kde stojí za upozornění skutečnost, že se i zde měnily mezigeneračně vidlice. Respektive také Whyte E-160 dostal silnější a robustnější kousky Fox 38 a RockShox ZEB! U eBiků mi připadá takovýto krok rozhodně rozumný!

Whyte E-160 (2021)

  • Pohon: Bosch Performance CX (4. gen)
  • Akumulátor: Bosch Powertube 625 Wh
  • Zdvihy: 160/150 mm
  • Kola: 27,5“
  • Řada Whyte E-160 se jako jediná může pyšnit nově zařazenou velikosti XS (označení Youth) určenou zejména pro mladé jezdce a kadety (kadetky)
  • Více o těchto kolech na webu: whyte.bike/../e-160
  • České ceny na webu: madefortrails.cz
WHYTE E-160 RS (2021)
WHYTE E-160 S (2021)

Slovo kostruktéra

Jako bonus si můžeme pustit podrobné představení řady Whyte E-160, kde hlavní vývojář – Sam Shucksmith – rovněž poodkrývá zákulisí přípravy tohoto modelu a vlastně i zrození celé rodiny elektrobiků Whyte. Zajímavé je třeba zjištění, že Whyte v době, kdy ještě nebyl hotový nový motor Bosch ani jeho „velkokapacitní“ baterie, použil trik s odváženými řetězy, které se vkládaly do spodní rámové trubky, aby se testovala pevnost a odolnost rámu, a aby měl Whyte připravené kolo s tímto novým pohonem dříve než kdokoliv jiný.

Whyte E-150 | 29er TRAIL ENDURO

V předchozím popisu jsem vám sliboval seznámení s další novinkou, jež v principu vychází z letošního modelu Whyte E-150… Touto novinkou je model se stejným základním názvem, u něhož přibylo „pouze“ označení 29er! Ano, novinka Whyte E-150 29er se stává prvním kolem kategorie eMTB na velkých obručích, které značka Whyte nabízí světu!

Pravdou je, že jsme se loni při osobním setkání se zástupcem značky (Carl Jennings) v rámci prezentace nejen letošních elektrických novinek ptali, proč šel Whyte cestou pouze středního průměru? Odpovědí bylo, že menší kola jim připadají ve spojení s elektrikou lepší a zábavnější, k čemuž osobně nemám připomínek. Dnešní trh si ale zjevně žádá své a bez velkých kol to jednoduše nejde, proto je zde Whyte E-150 29er.

Jeho rámový základ de facto vychází z letošního modelu stejného označení, kde byla upravena zejména zadní stavba, aby celek pobral velká kola. Nová podoba modelu Whyte E-150 29er se rovněž ubírá trošku jiným směrem než jeho předchůdce, nebo jak to říct jinak?

Whyte E-150 (2020), jak již víme, se před vstupem do modelového roku 2021 dostal na rozcestí, přičemž se chtěl vydat oběma možnými směry. Udělal to tedy lišácky, když se „rozdvojil“ a z jedné půlky vznikl ještě o něco ostřejší a agresivnější Whyte E-160 a na straně druhé o trošku lehčí a snad i všestrannější Whyte E-150 29er.

Důkazem tohoto tvrzení budiž pár ukázek z výbavy. Zaprvé se u modelové řady E-150 29er nachází méně robustní vidlice (RS Lyrik / RS Yari), zadruhé je trochu jiná i skladba plášťů. Třeba vyšší model Whyte E-150 RS 29er využívá obutí Maxxis Assegai 29×2,5“ vepředu a Minion DHR II 29×2,4“ vzadu.

Whyte E-150 29er (2021)

  • Pohon: Bosch Performance CX (4. gen)
  • Akumulátor: Bosch Powertube 625 Wh
  • Zdvihy: 150 mm
  • Kola: 29“
  • Více o těchto kolech na webu: whyte.bike/../e-150
  • České ceny na webu: madefortrails.cz
WHYTE E-150 RS 29er (2021)
WHYTE E-150 RS 29er (2021)
WHYTE E-150 S 29er (2021)

Co dalšího na elektrice od Whyte v roce 2021?

V našem dnešním představení jsme se věnovali především novinkám v segmentu plně odpružených eMTB strojů, u nichž se sluší na konec připomenout, že i zde je možné využít upgrade v podobě jedné ze dvou dostupných vidliček (podkov) spojujících tlumič a horní vahadlo nazvaných Shape.It. Díky nim lze individuálně upravit geometrii u eMTB modelů roku 2020 i 2021. U tohoto prvku navíc můžete využít zabudovaný flip-chip pro další osobní doladění, jak jsme o tom psali na konci představení klasických kol Whyte 2021.

V nabídce Whyte pro rok 2021 pak dále zůstávají různé modely s pohonem Fazua, například elektrický gravel Whyte Gosford. Celá kolekce Fazua eBikes od Whyte na webu whyte.bike/../fazua-e-bikes

WHYTE Gosford (2021)
WHYTE Gosford (2021)

Pokud bychom chtěli nahlédnout do budoucnosti, pak lze s jistou opatrností prozradit, že by někdy na přelomu roku mohly být zveřejněny informace o novinkách Whyte v oblasti pevných eMTB strojů, rovněž využívajících pohon Bosch.

Mělo by se jednat v první řadě o stroje inspirované modelovými rodinami Whyte 900 a 800, dále by se měly objevit také stroje s „Compact“ geometrií určené pro ženy, děti a obecně pro jezdce menší postavy. Tato rodina nejspíš logicky vyjede do světa na kolech středního průměru (alespoň velikosti XS-M), druhá parta bude na devětadvacítkách (M-XL). Nechme se překvapit…

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Whyte Bikes

Budoucí kandidát k „elektrifikaci“ – WHYTE 905 a dalších pár pevných MTB rámů…