Whyte – Nový showroom & elektro novinky (2020) naživo!

Minulý týden jsem si udělal na několik dní výlet do Pobeskydí, konkrétně do Nového Jičína, kam jsem byl pozván, abych si, spolu s dalšími novináři, prohlédl nově otevřený showroom s britskými koly Whyte a dalším zbožím zastupovaným společností Made For Trails.

Součástí této akce bylo i bližší seznámení s nově se rodícím „elektrickým MTB programem“ značky Whyte, tedy osobní obhlídka již dříve představených novinek roku 2020 – Whyte E-150 a Whyte E-180 –, ale také poježdění na těchto strojích a možnost poznat zdejší kraj včetně místních postupně se rodících a rozšiřujících Čertových stezek.

Whyte – Nový showroom (Nový Jičín)

Whyte – Nový showroom (Nový Jičín)

Začněme na začátku

Zmíněná akce byla, pro nás novináře, naplánována primárně na jeden den s poměrně jasným scénářem. Ráno se sejdeme v prostorách nově otevřené prodejny, koukneme na nové stroje, probereme a vyfotíme co bude potřeba, dáme si lehčí oběd a vyrazíme na testovací vyjížďku s možností osahat si jak nová kola, která do Pobeskydí dovezl Carl Jennings přímo z britské centrály Whyte, tak právě i zdejší terén.

Jako bonus pro ty, kteří večer nikam nechvátali, bylo naplánováno setkání s Jurajem Lukášem, zástupcem projektu www.mtnlovers.sk, který možná znáte i z našich stránek, jelikož jsme od těchto dobrodruhů a světoběžníků dříve přebírali jejich cestopisy, tehdy především ze Slovenska.

Na druhý den pak byl program vyhrazen zejména pro veřejnost, kdy zde byla možnost půjčit si a vyzkoušet jeden z elektrických biků Whyte či seznámit se s ambasadory značky – Petr Leták, Tereza Vybíralová, ale také s Jurajem z MTNlovers.sk, který měl v podvečer naplánovanou přednášku o nejzajímavějších místech, které při svých cestách se svou partnerkou navštívil.

Já přitom aktivně zužitkoval skutečnost, že v tomto kraji žije jeden z mých příbuzných, proto jsem si zajistil ubytování u rodiny a využil aktivně nejen „novinářskou středu“, ale také „veřejný čtvrtek“, kdy jsem se v novém showroomu Whyte stavil ještě jednou a půjčil si druhý z nově představených eBiků.

Základní model Whyte E-150 S

Mezi vylepšení motorů Bosch patří jednak jejich výrazně menší objem, jednak konec nesmyslně malých převodníčků. Halelujááá!!!

Z levé strany je krásně vidět, že je celý motor otočený přední stranou směrem vzhůru, aby před ním bylo dost místa na silnou spodní trubku s ukrytým akumulátorem.

Whyte E-150 / E-180 – co jsem se dozvěděl na místě?

Bližší představení nových elektrických strojů Whyte E-150 a E-180 se zdá na jedné straně skoro zbytečné, jelikož jsme si tyto nové a v rámci nabídky Whyte vlastně historicky první elektrické fully představili, alespoň po teoretické stránce snad dostatečně podrobně.

Ale víte, jak se říká: „Opakování je matka!“ Nemá asi smyls probírat vše znovu a vysloveně dopodrobna, pro každý případ zkusme shrnout a vypíchnout základní informace, parametry a specifika. V první řadě stojí za to zdůraznit, že se paralelně představují dvě řady eMTB strojů, tedy již zmiňovaný Whyte E-150 (all-mountain na 150 mm – dostupné dva modely S a RS) a poté svalnatější Whyte E-180 (elektrické enduro s pružinou na plných 180 mm – pouze jeden model).

U obou řad přitom platí, že jsou postavené na kolech průměru 27,5“ s tím, že se to tvůrcům zdá jako lepší nápad z důvodu větší hravosti a snazšího ovládání než v případě devětadvacítek, nebo plusek. Pod čarou lze pak z osobních rozhovorů na místě doplnit informaci, že má Whyte nachystaný i možný tuning umožňující přestavbu na 29“ (především poupravenou zadní stavbu), který si ale nechává zatím v šuplíku a vyčkává, jak bude trh reagovat na aktuálně nabízené stroje s menšími koly.

Whyte E-180 pouznáte již z dálky díky výrazné oranžové pružině na tlumiči Fox!

Vedle jiných detailů je zajímavé i výrazné rozšířen a provaření spoje sedlové trubky a bloku jež nese motor. 

Lidé z Whytu jsou „hrdi“, vedle jiného, na dlouhý svár spojující spodní trubku a klec motoru, což tuto oblast výrazně posiluje. 

Čekali jsme kdy se pochlapí Bosch!

Kdo blíže sleduje eMTB scénu, ten si nejspíš řekne, že Whyte do tohoto segmentu nastupuje až podezřele pozdě, jelikož tento vlak již před delším časem vyjel ze své domovské stanice. Ano, je to pravda, ale má to i svůj racionální důvod. Oni totiž inženýři, a hlavně puntičkáři z Whytu nechtěli pustit do světa něco, s čím nebyli plně spokojeni!!! Proto delší čas čekali, až někdo vyvine takovou pohonnou jednotku a takovou baterii, aby to celé dávalo, při jejich přístupu a filosofii, smysl.

Když to shrnu, tak se situace zlomila ve chvíli, kdy Bosch svým odběratelům odtajnil novou generaci motoru Performance CX (2020), který je objemově výrazně menší než jeho předchůdce a je i v řadě dalších parametrů konstrukčně a technologicky výrazně dále, než jak tomu bylo doposud. Všechny tyto úpravy a další specifika nové pohonné jednotky přitom poskytly inženýrům z Whytu dostatek volnosti a prostoru pro jejich nápady a originální koncepty.

Výsledkem je, že je motor otočený přibližně o 45° směrem nahoru (jeho přední část je zvednutá, což otevřelo prostor k tomu, aby se před motor mohla navařit silná nepřerušovaná spodní trubka vymodelovaná hydroformingem, do níž se zespodu vkládá baterie PowerTube 625 Wh.

Akumulátor Bosch PowerTube 625 Wh. 

Vzhledem k usazení baterie v rámu se jako primární způsob dobíjení používá tento konektor nad středem.

K vyjmutí akumulátoru z rámu postačí povolit dva šrouby, sejmout kryt a vysunout baterii i se spodním držákem / zapojením. 

A Tady se začíná kouzlit!

Právě zde jsme se dostali do důležitého bodu, který koncentruje a takříkajíc definuje hlavní výhody konstrukce strojů Whyte E-150 a E-180. Jmenovitě velká spodní trubka (všechny rámy jsou hliníkové) je celistvá a nepřerušovaná, nemá vyříznutý otvor pro vkládání baterie, má pouze otevřený spodní konec, kudy se akumulátor vkládá – zasunuje.

Toto řešení zaručuje již samo o sobě vysokou tuhost této části rámu, jelikož jakékoliv vstupy do hlavní rámové trubky její pevnost oslabují a musí se pak všemožně zpevňovat či jinak kompenzovat.

Dalším podstatným zpevňujícím prvkem je výrazné provaření spodní trubky s blokem, který nese motor. Ten přitom není v rámu pouze zavěšen, jak je tomu u většiny jiných rámů, ale vložen do pevné celoobvodové klece, jakéhosi vajíčka. Díky tomu se opět zvyšuje tuhost a samozřejmě i ochrana motoru před údery terénu apod. Základním smyslem této konstrukce ale byla primárně pevnost spojení motoru a samotného rámu – prostě aby se vám kliky nekroutily pod nohama!

Dalším a vlastně jedním ze nejdůležitějších cílů celé této nezvyklé konstrukce je snaha dostat těžiště kola co nejníže k zemi, proto je akumulátor posazený až na dně spodní trubky, tedy před motorem, a nikoliv nad ním, jak je u eBiků běžně zvykem.

Bonusem k tomu všemu je skutečnost, že ve chvíli, kdy se do prodeje uvolní další generace akumulátorů se slibovanou kapacitou 700 Wh, bude možné i tyto akubloky usadit do současných rámů Whyte E-150 a E-180. Jak je to možné? Jednoduše, prostoru ve spodní trubce je více než dost, takže se sem hravě vejde i delší akumulátor, k jehož instalaci bude zapotřebí pouze vyměnit vnitřní zarážku, která je jištěná šroubkem zespodu dolní trubky.

Při tomto úhlu pohledu vynikne, že je motor logicky usazen lehce asymetricky, aby bylo dost místa pro řetěz a převodník. 

Whyte navrhl a používá vlastní magnet pro odečet rychlosti, který lze snadno uchytit na jakýkoliv kotouč s plochým povrchem, což je čistší a bezpečnější cesta než magnet usazený na výpletu. 

Na e-Biku jako na pedal-biku!

Záměrem všech specifických řešení, které Whyte aplikoval na svá nová kola E-150 a E-180, byla snaha o maximální možné přiblížení jízdních vlastností nových elektrokol jejich neelektrifikovaným bratřím. Asi nepálím žádné zásadní tajemství, když řeknu, že se model E-150 do značné míry inspiroval u všestranného modelu Whyte S-150, pouze použil menší kola, větší a hromotlučtější E-180 je zase elektrickým alteregem enduro speciálu Whyte G-170.

Samotný popis jízdních vlastností, nebo alespoň mých prvních dojmů, bych si rád nechal do dalšího samostatného článku… Už teď ale můžu říct, že člověk sice v rukách samozřejmě cítí výrazně vyšší hmotnost eBiku, ta se jen tak okecat nedá, nejvíce patrná je ale hlavně při manipulaci s kolem či při pomalém manévrování.

Jakmile se totiž s jedním nebo druhým eKolem rozjedete po zábavné pěšině z kopce dolů, jako by se kila začala pomalu ztrácet! Tedy, poznáte je jednoznačně na brzdách, co se ale ovládání týká, tak to, díky extra nízkému těžišti, není nijak zásadní boj s neoblomnou bestií, ale spíše příjemné trailové dovádění. Navíc s pocitem jistoty vyšší hmoty, která vás pevněji tiskne k zemi.

Příjemně, a hlavně upřímně překvapený byl třeba i Petr Leták, který letos v barvách teamu Whyte objel několik závodů EWS. „Jako cítím, že to kolo váží výrazně víc než můj Whyte G-170, ale vlastně jen někde. Když s ním vletím do zatáčky, když se chci někde odrazit, zhoupnout se na vlně apod. tak je ten rozdíl v ovládání výrazně menší, než jak bych si to byl dopředu představoval… To asi dělá to nízké těžiště, ne?“

Celoobvodová „motorová klec“, která pohonnou jednotku jednak chrání, jednak ji pevně fixuje v rámu. 

Carl Jennings – zástupce značky Whyte, který do Česka přivezl testovací flotilu a zodpovídal naše otázky ohledně technických detailů. Díky!

Součástí čtvrtečního promítání a besedy (nejen s MTNlovers.sk) bylo též představení ambasadorů Whyte – zde stroj a ceny Terezy Vybíralové. 

Naladit a vyrazit! Ale až zítra!

Toliko by mohlo stačit jako úvod k danému tématu – teoreticky praktickému představení novinek Whyte E-150 a Whyte E-180.

Jak jsem již vícekrát zmínil, obě kola jsem si při své návštěvě v Novém Jičíně stihl projet, s menším modelem E-150 jsem strávil poměrně dost času a vyždímal téměř na nulu celou jeho baterii. Hrubší E-180 jsem si pak půjčil druhý den a objel si s ním kontrolní kolečko na hodinu a půl, abych měl základní srovnání těchto dvou řad, o nichž vám, po stránce jízdních dojmů, řeknu více v nejbližší době.

Pro připomenutí ještě jednou odkaz na letní obecné představení novinek Whyte E-150 a E-180, vše podstatné najdete též na mezinárodním webu whyte.bike/../emtb Pro kompletnost přidejme rovněž link na stránky dovozce do ČR www.whyte.cz, respektive na jeho e-shop, kde najdete i další dovážené značky: eshop.madefortrails.cz

Text a foto: Štěpán Hájíček