reklama

reklama

Novinky 2021 | UVEX, RockShox, Osprey, Maxxis…

Poslední cesta z mojí letní a poprázdninové „prezentační tour“ vedla do Brna, kde novinky ze své pestré nabídky dovážených značek předváděla společnost Aspire Sports. K vidění zde byla jak kola GT a Cannondale, tak i řada komponentů a doplňků (např. SRAM, Uvex, Osprey…). Pro lepší přehlednost si report z této akce rozdělme na dvě části.

Já to tak ostatně dělám již tradičně, jelikož u Aspire je každý rok k vidění mnoho zajímavého, proto by bylo vlastně dost náročné zpracovat vše do jednoho článku a zároveň by bylo nejspíš i dost těžké všechny ty informace sesypané na jednu hromadu náležitě strávit… Proto tedy tradičně začínám komponenty a doplňky, v druhém díle si zase ukážeme nová či upravená kola GT a Cannondale (2021).

V prostorách nové základny

Co se letos rovněž změnilo bylo místo a organizace celé prezentační akce, o posunu termínu snad už ani není nutné hovořit. Každopádně v minulých letech vozilo Aspire svůj „prezentační cirkus“ mimo Brno, poslední roky to byla konkrétně Sečská přehrada. Zde se člověk mohl porozhlédnout, co je nového a vybrané novinky si také rovnou projet.

Letos se žádný takovýto „výjezd“ nekonal, nýbrž se celá prezentace odehrála v centrále Aspire v Jinačovicích u Brna, kde jsme byli třeba na „provizorním“ představení nové generace Cannondale Scalpel. Zde se přitom našlo dost prostor pro vystavení všech dovážených značek, „odstřižena“ ale byla možnost praktického testování, zejména z organizačních a „pandemických“ důvodů.

Aby to ale mně osobně nebylo zbytečně líto, vyfasoval jsem jako výslužku po svatbě dva testovací stroje, které jsme společně hnedle naložili do mého auta. Ze sociálních sítí (např. Instagram) přitom již nejspíš víte, že se jedná o modely Cannondale Moterra Neo Carbon 2 a Cannondale Topstone Carbon Lefty 1, tedy o dva výjimečné stroje, které již chvíli proháním po českých luzích a hájích.

Celý tento úvod tak můžeme uzavřít s tím, že letos nahradíme, z minulých let zavedené prvotní dojmy načerpané při krátkých testovacích jízdách, hned dvěma plnohodnotnými testy, které začnu dávat postupně dohromady záhy poté, co se vypořádám s aktuálně otevřenými dvěma díly fotoreportáže z prezentace Aspire Sports MY2021.

Text a foto: Štěpán Hájíček

UVEX 2021

V případě Uvexu můžeme začít trochu jiným doplňkem, než je samotná helma. Tedy ona je to součást helmy – senzor pádu Tocsen integrovaný v upínacím kolečku spárovaný s vaším telefonem. Pokud otřesové čidlo tohoto zařízení zaznamená pád, začne nejprve zvonit na telefonu, přičemž máte 45 sekund na to potvrdit, že jste v pořádku… Pokud se tak nestane, odesílá se informace o možném úrazu spolu s vaší polohou na uložené bezpečnostní kontakty, plus na telefony se stejnou aplikací v okruhu 4 km. Potenciálně v budoucnu i uživatelům WhatsApp apod.
O přítomnosti tohoto chytrého řešení přitom skoro ani nemusíte vědět. Poznáte jej pouze podle loga a trochu většího ovládacího kolečka, které obsahuje třeba i drobný akumulátor (mini USB nabíjení).
Systém Tocsen, který takřka nemá konkurenci, bude v prvním roce dostupný u modelů Uvex quatro integrale Tocsen (vepředu) a finale 2.0 Tocsen (vzadu).
Jinou, očím spíše skrytou novinkou, je rozšíření počtu helem Uvex využívajících technologii MIPS – celkem na 4 varianty. Zde třeba vylepšená klasika Uvex quattro cc MIPS.
Uvex přitom využívá dvě cesty pro integraci MIPSu. První variantou je spojení s klasickou čelenkou UVEX…
…kde byla zachována možnost výškového nastavení upínacího mechanizmu. V druhé řadě jde o hlubší integraci, propojení MIPSu s upínáním helmy.
Spíš jen pro zajímavost a připomenutí – Uvex finale light 2.0 – helma, která svítí!
Nadále v nabídce Uvexu najdeme také třeba exkluzivně vypadající helmy s bílým vnitřním polystyrenem.
Novinkou roku 2021 je helma určená primárně pro gravel jezdce, model Uvex gravelX, která vychází z osvědčené klasiky Uvex quatro.
Rozdíly oproti modelům quatro nejsou až tak výrazné, například zmizel štítek a přidalo se na reflexních prvcích.
Hlavně jako ukázka nových barev u helem 2v1 – Uvex jakkyl hde.
V nabídce je i jedna barevná varianta pro dámy s ostrými lokty.
Svět helem Uvex můžeme uzavřít ukázkou stylových městských „kokosek“ Uvex mini me boys a mini me girls, kdy byla snaha nabídnout identicky vypadající přilbu pro tátu a syna…
…nebo pro mámu a dceru! U všech verzí lze do zadní části helmy vsadit originální integrovanou blikačku.
Uvex rovněž nabízí sportovní brýle, novinkou je třeba model Uvex sportstyle 228, který můžete nechat čistý, nebo k němu nacvaknout stylové obroučky.
Elegantní, moderní, „velkoplošné“ a neagresivní – Uvex sportstyle 227.
Moderní velký jednodílný zorník najdete také u modelu Uvex sportstyle 231, který v sobě skrývá řadu pokročilých technologií – např. posílenou odolnost proti zamlžování, nebo čistý nezkreslený výhled.

OSPREY 2021

U Osprey tradičně nacházíme celou řadu sportovních batohů různých velikostí, konstrukcí či barev…
Co je skutečně nové jsou cyklistické a sportovní ledvinky. Modely Seral 7 a Seral 4 jsou vybavené vodním vakem (Hydraulics™ Lumbar 1,5 l) včetně magnetického uchycení hadičky.
Savu 5 a Savu 2 mají zase přípravu pro uložení lahve s vodou.
Zajímavý je třeba systém přímého vstupu u Osprey Savu 2.
Chybět přitom nemůže ani kvalitní ztvárnění zádové části s technologií Airscape.
Pokud občas potřebujete batoh, který nezabere skoro žádné místo, mohl by vás zaujmout „balíčkový batůžek“ Osprey Stuff Pack.
Součástí nabídky značky Osprey jsou také originální vodní vaky a nechybí ani oblíbená „měkká flaška“.

ROCKSHOX 2021

U RockShoxu můžeme začít zlehka krásným (klasickým) stříbrným kouskem RS Pike!
Navázat lze až nepřeberně širokou a pestrou škálou blatníčků, jimiž lze dozdobit svoji vidlici (k vybraným modelům lze pořídit i integrované blatníčky).
Nenápadný, šedý, přesto nový král mezi jednokorunkami – RockShox Zeb s vnitřními nohami průměru 38 mm a zdvihem až 190 mm.
Poznávacím prvkem nového Zebu je třeba jeho výrazný spojující můstek (podrobné představení).
Novinka RockShox Zeb není určena jen pro „brutální enduro“ stroje, díky své robustnosti se skvěle hodí také na eBiky jako je Cannondale Moterra.

SRAM 2021

Brzdy SRAM G2 jsem si já osobně hodně oblíbil (model G2 RSC vozím již dva roky na svém kole). Chtěl jsem vyfotit nějakou levnější verzi, na výstavce ale byla pouze verze G2 Ultimate!
Malá-velká revoluce se odehrála u řazení SRAM. Kazety mají nově rozsah 10-52 zubů a rozrostly se také barevné varianty.
U mě osobně sice stále vede duhovka…
Měděná verze (Copper) také není špatná!
Pokud je na vás Zlato příliš agresivní, může být Měď vhodnou cestou (Copper/Gold).
S větším rozsahem kazety se lehce upravily také přehazovačky, trochu jiná jsou jejich raménka a klady, konkrétně u mechaniky. Bezdrátové „házečky“ AXS zvládnou kazety 10-52 z. již nyní a bez úprav (podrobné představení).
Další z věcí, co se mezigeneračně měnila, je podoba a zpracování sady SRAM GX, s níž si její tvůrci pohráli a vdechli jí o poznání luxusnější vzhled.
Jinou, estetickou, ale i praktickou změnou je „odbarvení“ zubů na převodnících. Původní celočerná povrchová úprava se totiž brzy ošoupala, což nevypadalo dobře. Světlá úprava zubů by měla být stálejší.

ZIPP 2021

Tuhle libůstku od Zippu – MTB kola 3ZeroMoto – jsem již vlastně stihl otestovat!
Šikovné mi přišly i digitální bezdrátové měřiče tlaku Quarq TyreWiz.
V silniční a gravel divizi Zipp najdeme pro rok 2021 nové základní výplety 303 S Disc (1540 g, ideální pro pláště šíře 28 mm), nebo vyspělejší verzi s aero úpravou Zipp 303 Firecrest Disc.
Tyto výplety nabízí 25 mm široké hookless ráfky, náboje ZR1, hmotnost 1355 g a doživotní záruku.

MAVIC 2021

V nabídce značky Mavic se mění poměrně dost. Jednak se zjednodušilo označování, kdy v MTB segmentu najdeme už jen modely Crossmax (XC), Crossmax XL (Trail/AM), Deemax (Enduro/Gravity) a E-Deemax (eMTB), jednak se zjednodušila podoba ráfků. Přesněji všechny hliníkové modely budou s plným ráfkem, u kterých, logicky, není potřeba bezdušová páska.
Tato úprava znamená ve velkém návrat speciálních vnějších (zavrtávaných) niplů (Fore), či pro Mavic charakteristické vnější frézování ráfků.
Díky tomuto řešení a rovněž díky přímému uchycení drátů v náboji bude velice snadné měnit poškozené špice bez složité demontáže pláště či kazety. Zde ořech Shimano Microspline pro řazení 1×12.
Samozřejmě se nezapomnělo ani na SRAMáckou klasiku v podobě XD ořechů.
Pro fandy historie a velkých etapových závodů – model servisního vozu Mavic!
Menší pohled do historie a připomínka technologických dovedností Mavicu.

MAXXIS 2021

Poměrně čerstvou novinkou u Maxxisu jsou pláště Dissector. Na vývoji tohoto pláště se podílel Troy Brosnan a už nyní je poměrně často vidět na nových kolech. U Maxxisu se hovoří o tom, že Dissector je vhodný na přední kolo, lze jej použít jako pár, nebo jen vzadu, obvykle jej ale zatím vídám na zadním kole v kombinaci s předním Minionem DHF.
Další fotka může demonstrovat dvě vývojové roviny. Jednak je to vyšší zájem o širší pláště v XC segmentu (obvykle šíře 2,4“, zde Rekon 29×2,6“), jednak nové barevné provedení boků Tanwall, které nahrazuje původní Skinwall (vzadu).
Variantu se světlým bokem najdeme také u oblíbených plášťů určených pro enduro – např. Maxxis Minion DHR II.

FABRIC 2021

U Fabricu není mnoho zásadně nového, spíš jen pár zajímavostí, které mě obvykle trknou do očí. Třeba již tradiční chytře barevně rozlišené nářadí.
Duhovými barvami může zářit také váš multiklíč, stačí pak jen sáhnout po správné barvě.
Novým produktem je sedlo Fabric Line-S. Moderní zkrácené sedlo navržené tak, aby bylo možné zaujmout náležitě agresivní pozici a v té zůstat co nejdelší dobu.
Vedle tradičních a oblíbených sedel Fabric s „plným profilem“ si lze již nějaký čas vybírat i z modelů Line s ergonomickým kanálkem. Vytvořeno na základě přání zákazníků.
Úspěšné a oblíbené gripy Fabric Funguy přichází pro rok 2021 ve dvou nových barevných variantách… Aby nebyla cyklistika až tak suše černá a fádní 😁
Lákavou specialitou jsou ergonomicky tvarované gripy Magic grip v designu veselé partičky 50to01.
Pro zajímavost, jedním sice již letitým, přesto technologicky unikátním sedlem je model Fabric ALM, jehož nosná skořepina je vyrobena z jednoho kusu karbonu.
Fabric ALM byl vyvíjen ve spolupráci s leteckým gigantem Airbus!
Malým šikovným doplňkem jsou nenápadná světýlka Fabric Lumadot, napájená „knoflíkovou“ baterií CR2032 s dlouhou životností. Blikačky Lumadot nikterak nepřekáží, přitom pomohou s viditelností za zhoršených světelných podmínek.
Světýlka Lumadot obsahují také šikovný klip, díky němuž je lze připnout třeba na oblečení a používat je tak nejen na kole.
V opačném případě stačí použít klasickou gumičku a upnout světlo na sedlovku či na řídítka.