reklama

Novinky 2021 – Cannondale / GT (prezentace Aspire Sports)

V předchozím článku jsme se zaměřili na novinky a zajímavosti mezi komponenty a doplňky v rámci značek dovážených společností Aspire Sports. Dnes se naopak podívejme na nová, inovovaná či jinak zajímavá kola GT a Cannondale, konkrétně na modely roku 2021.

Je pravdou, že určité novinky modelového roku 2021 jsou již jistý čas známé, připomeňme třeba Cannondale Topstone Carbon Lefty (prezentace / první dojmy), nebo zbrusu novou generaci klasického XC fullu Cannondale Scalpel (představení / test Scalpel SE 2021). Jako bonus můžeme přihodit trailový pevňák GT Zaskar LT.

Toto jsou zatím jen jednotlivé střípky z celé nové kolekce značek GT a Cannondale MY2021. Kompletní obraz o posunu celého jejich portfolia si člověk udělá, až když si vše prohlédne hezky najednou.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Klasikou v nabídce GT je vrcholná řada pevných strojů GT Zaskar, která se nabízí na hliníku (foto) i na karbonu. V této rodině se vlastně nic zásadního nemění, nové jsou hlavně designy a částečně upravené vybavení. Důraz je kladen na nízkou hmotnost, řazení 1×12, či velká kola.
Pro porovnání druhý nejvyšší karbonový model GT Zaskar Carbon Elite, pro rok 2021 ve vcelku nenápadném hávu…
Novinkou, představenou již v květnu tohoto roku, je agresivní trailový hardtail GT Zaskar LT
Nejedná se o úpravu stylem pouhého přidání zdvihu na vidlici, ale o zcela nový a svébytný rám, který dostal vidlici se zdvihem 130 mm, teleskopickou sedlovku, široké hrubé pláště a moderní trailovou geometrii. Pevně doufám, že se mi podaří ulovit toto kolo k testu.
Malá odbočka, či úkrok stranou – 24“ BMX GT Dyno – jako zajímavé zpestření.
Na skok se zastavme také u gravel biků z rodiny GT Grade (test GT Grade Carbon Pro). Nejvyšší model této řady se zbavil řazení Shimano Di2, místo toho přechází na Shimano GRX 1×11.
Model GT Grade Carbon Pro dostal do vínku také teleskopickou sedlovku ovládanou levou řadící pákou.
Základní karbon – GT Grade Carbon Elite – si zase polepšil o uhlíkovou vidlicí s otočnými Flip-chipy.

 

V enduro segmentu – rodina modelů GT Force – se pro rok 2021 upustilo od karbonu, a naopak se upřednostnila velká kola (29“), která zkrátka vládnou dnešnímu světu MTB!
GT Force Elite 29 přitom třeba nově dostal lákavě vyhlížející vidlici Marzocchi Bomber Z1 se zdvihem 170 mm.
Vyšší modely řady GT Force si polepšily v tom, že na postu vidlice v roce 2021 přivítají nové zesílené kousky Fox 38!
Pokud budete chtít od GT agresivní trailový full na karbonu, bude nově možností pouze řada GT Sensor (test GT Sensor Carbon Expert 2019).
U Sensoru si přitom GT slušně pohrálo se vzhledem, kdy třeba u verze GT Sensor Carbon Pro najdete magický temný perleťový nástřik.
Vrcholná verze této řady – GT Sensor Carbon Expert – naopak přichází s živými barvami a grafickými prvky, které si našly netradičně místo i v „okapu“ na spodní trubce – Groove Tube.
Lehce okrajovou, stále ale dosti exotickou záležitostí, je poslední generace sjezďáku GT Fury – jedna z nových verzí kompletně na odpružení X-Fusion.
GT rozhodně nezapomíná ani na mladé a začínající jezdce a nabízí proto celou řadu dětských a juniorských modelů. Zde GT Stomper Ace 24“.
Oblíbená řada GT Avalanche si pro rok 2021 ponechala současné rámy, výrazně přepracované pro rok 2020. Aktuálně se orientuje primárně na průměr 29“ a dominantní jsou zde jednopřevodníky.
U řady GT Avalanche se také meziročně upravily převody, u vybraných modelů přibyl jeden pastorek na kazetě a preferovány jsou menší převodníky (32 zubů). Pryč je úchyt přesmykače pro čistší vzhled.
Na závěr bloku o novinkách GT malé „okénko do historie.“ Vzpomínáte na původní systém zadního odpružení GT i-drive?
Vysoko umístěný hlavní čep a středové složení usazené na otáčejícím se excentru. To byla věc!
Co vše tehdy bylo v kurzu… Hubeňoučký RockShox SID, nebo paralelogramová Véčka!

MONGOOSEE 2021

Abychom tak úplně nezapomněli na značku Mongoose, i ta je nadále v nabídce Aspire Sports. Jeden příklad za všechny, hlavně kvůli nápadnému laku, který mění svůj odstín při různém úhlu pohledu a při různém osvětlení. Mohutný fatbike Mongoose Argus.

CANNONDALE 2021

Oddíl věnovaný značce Cannondale můžeme začít zlehka, tedy již známým a oblíbeným XC pevňákem F-Si, kdy mě opakovaně jako magnet přitahovala tato veselá a nápadná barevná kombinace.
Jedno (ne)nápadné technické vylepšení, které vidlice Lefty Ocho přejaly od gravel vidlic Lefty Oliver. Tedy, i u MTB modelů se nově objevuje páčka pro ještě snazší a rychlejší demontáž třmene přední brzdy, bez čehož nesundáte přední kolo!
Černá a zlatá??? To bude nějaký král?!
Ano, Cannondale Scalpel HiMod Ultimate s cenou 329 999 Kč na bezdrátové sadě SRAM XX1 AXS byl snad nejdražším kusem na této prezentaci!
Zlatý hoch, na obrázku výše, je rozhodně zajímavým strojem, je to však spíš takový šperk než kolo určené pro reálné závodění. Na život v reálném světě je více zaměřen druhý model Cannondale Scalpel HiMod 1 postavený na sadě Shimano XTR (bližší představení nové generace Cannondale Scalpel a Scalpel SE).

 

Ještě ukázka malinko jiného přístupu. Více trailově orientovaný Cannondale Scalpel SE ve slušivém dámském provedení (test Cannondale Scalpel SE).
Také tento Cannondale Habit na první dojem působí, že byl navržen pro dámy, ale omyl! Toto je lehce upravená verze Habit Carbon SE, která by snad měla mít posílený zdvih vidlice (katalog uvádí 140 mm), ještě hrubší pláště a další radikálnější výbavu.
Habit jako takový se mi hodně líbil a stále líbí, také při testování jsem z něj byl rozhodně nadšený! Zde Cannondale Habit Carbon 2, pro připomenutí poslední test (Habit Carbon 2 – 03/2019).
Nejen z luxusních kol žije Cannondale, proto si dává záležet i na sportovní řade Trail, která v podobě modelů Trail SL dostala zcela nové rámy s moderní sníženou zadní stavbou, se zadní pevnou osou 148×12 mm, s vnitřním vedením kabeláže atd.
Řada Cannondale Trail SL bude nově věrna pouze kolům průměru 29“ a to již u dámských rámů velikosti XS!
Oproti předchozí generaci se hodně zapracovalo také na geometrii – více položený úhel hlavy pro vyšší stabilitu (68°).
Kratší zadní stavba (445 mm) pro vyšší tuhost a výraznější hravost.
Delší reach, kratší představce a širší řídítka pro „Total Control.“
Nově pojatá zadní stavba „ukrývá“ třmen zadní brzdy upevněný na vidlici, tedy uvnitř rámu.
Druhou odvozenou řadu, postavenou na stejných rámech, představují modely Cannondale Trail SE.
Tyto lehčí trailové pevňáky mají vidlice se zdvihem 120 mm (Trail SL – 100 mm), teleskopickou sedlovku, hrubší pláště (vepředu třeba Maxxis Minion DHF 29×2,5″) apod.
Nyní na skok do světa eMTB! Již loni představený Cannondale Habit Neo (test), zde jako základní model 4 či 4+, kde je rozdíl v ceně 10 000 Kč a také v kapacitě baterie (500/625 Wh).
Pokud chcete silný motor (Bosch) a k tomu i pořádné zdvihy, sáhněte po statnějším bratříčkovi – Cannondale Moterra Neo (zdvihy 160/160 mm).
Novinkou pro rok 2021 v této rodině je Cannondale Moterra Neo 5! Jediný model na hliníkovém rámu, jediný model s pohonem Shimano (Steps E7000) a jediná verze se sníženým zdvihem (140/150 mm).
Opačný extrém – Cannondale Moterra Neo Carbon SE! DH vidlice RockShox Boxxer se zdvihem 180 mm a ještě hrubší a agresivnější pojetí!
V roce 2021 se u mnoha kousků z rodiny Cannondale Moterra Neo objevují nové vidlice RockShox ZEB s průměrem vnitřních nohou 38 mm.
Střih a skok do světa beranů! Pro začátek novinka roku 2021 – Cannondale Topstone Carbon Lefty (představení a první dojmy).
Tedy moderní gravel bike na karbonovém rámu s unikátní vidlicí Lefty Oliver (zdvih 30 mm) postavený na kolech standardu 650b (RoadPlus).
Pro porovnání klasický Topstone Carbon na větších kolech (700c) a s tradiční pevnou vidlicí.
Cannondale nabízí také hliníkový Topstone – jednoduchý a elegantní. Základní model (4) je nově za parádních 26 990 Kč (řazení Microshift 1×10).
Líbila se vám perleť u vybraných modelů GT? Působivý perleťový lak najdete třeba též u hliníkového Topstonu 2 a u několika karbonových variant.
Ještě jedna odbočka do světa, kde se do různých kategorií prolínají „elektrické vlivy“. Příkladem nenápadné integrace elektrického pohonu může být Cannondale SuperSix EVO Neo s pohonem Mahle ebikemotion a dobře ukrytou baterií o kapacitě 250 Wh.
Jiným příkladem zapojení stejného motoru je Cannondale Quick Neo SL, tedy městské či fitness kolo – ideální pro komfortní dojíždění.
Druhým extrémem je elektrický gravel Cannondale Topstone Neo Carbon, který sází na velký motor Bosch a baterii s kapacitou 500 Wh! K dispozici s odpružením Lefty Oliver (kola 650b), či s pevnou vidlicí (kola 700c).
Z novinek a zajímavostí Cannondale tu máme ještě pár doplňků. Kupříkladu nové originální gumové „botičky“, jimiž lze ochránit luxusní kliky Cannondale Hollowgram.
Na úplný závěr se můžeme podívat na nové zajímavé trailové helmy Cannondale.
Na první pohled zaujmou kontrastním lemováním ventilačních otvorů, kvalitním zpracováním a chybět dnes nemůže ani zvýšená ochrana díky systému MIPS.