reklama

reklama

PIVOT Vault | Rakeťák se sedlovkou v mechu (test)

Bude to něco málo přes rok, kdy se Pivot vytasil s inovovaným modelem Vault (představení), který přinesl pár nových neotřelých nápadů a nezvyklých konstrukčních prvků, stejně jako nový svěží vzhled a rovnější trubky. Nyní se přitom naskytla příležitost na praktickou prověrku štěrkoletu se „sedlovkou v mechu.“  

Pravděpodobně největší konstrukční zajímavostí Pivotu Vault je netradiční systém „tlumení sedlovky“ nazvaný ISO FLEX, který je ukrytý v rámu, tedy vcelku očekávatelně v sedlové trubce. Vtip je v tom, že se do sedlové trubky vkládá speciální pružná vložka vyrobená z poddajného elastomeru, do níž se pak vsadí štíhlá sedlovka průměru 27,2 mm.

Kdo by chtěl, může celý ISO FLEX vyjmout a usadit do svého rámu teleskop, či jakoukoliv jinou sedlovku široce rozšířeného průměru 30,9 mm. Je to jen na vás! Ale bacha, přijdete o komfort!

Osobně jsem neměl prostor pro výměnu původně zvolené karbonové sedlovky Pivot průměru 27,2 mm za něco jiného, ale nemám důvod nevěřit zkušenosti, kterou jsem vyslechl od jednoho zástupce značky Pivot u nás (dovozce Protocycles), a také majitele jednoho exempláře Pivotu Vault. Ten mi popisoval, jak zkusmo prohodil štíhlou karbonovou sedlovku s ISO FLEXem za širší hliníkovou bez tohoto tlumení a rozdíl byl prý obrovský – Vault bez ISO FLEXu byl údajně hóóódně tvrdý!

*Když maličko odbočím, tak mě napadá, že by zajímavou cestou mohlo být též použití teleskopu BikeYoke Divine SL, který záměrně lehce pruží, což by mohlo případně kompenzovat absenci ISO FLEXu.

Zrovna skládám Mko, chceš ho zkusit?

Jak už zaznělo v úvodu, Pivot Vault není vysloveně žhavou novinkou, ale až nyní se naskytla příležitost si toto kolo vyzkoušet, jelikož v Protocycles složili jeden zkušební vzorek velikosti M. Jinak mají k dispozici Lko, jako již tradičně, které v jiných případech zvládám (např. Pivot Switchblade), u gravel biku by ale takové kolo bylo na mě až příliš velké a nedalo by se asi dost dobře zhodnotit.

Nyní se tedy situace poněkud změnila, posunula k lepšímu v můj prospěch – najednou mi doma přistál Pivot Vault se sadou Shimano GRX 2×11, na karbonových kolech Reynolds* vyvedených v designu Pivot, a hlavně ve velikosti M. I tak jsem byl ale trochu překvapený, jak je toto kolo vysoké a vlastně i dlouhé. Docela mě překvapilo zjištění, že zde byl použit představec délky 110 mm, což jsem už dlouho nikde nepotkal.

*Kola Reynolds ATRx 23mm Carbon – volitelný upgrade

Ani sedlovku jsem neměl příliš vytaženou, což je na jedné straně dáno díky mým kratším nohám, zároveň své v tomto směru udělá i „nástavec“ ISO FLEX. I tak ale musím říct, že je toto Mko o něco větší, než bych bez důkladného studování geometrie dopředu čekal. Zároveň to není rozhodně první gravel, který je větší, než co u určité konfekční velikosti předpokládáte (příklady z posledního roku: GT Grade Carbon / Whyte Gisburn).

Ale nakonec to nebylo žádné utrpení. Představec bych sice vyměnil, třeba za 90 mm, doma jsem však našel jen dva kousky se 100 mm délky a s těmi se mi nechtělo se šroubovat. Každopádně tato úprava je již o vkusu každého jezdce s tím, že zrovna u gravelu není výjimkou, že si posed doladíte dle svých představ.

ISO FLEX je speciální pryžová vložka, která se vkládá do sedlové trubky a až do ní se pak zasune štíhlá sedlovka.
Také díky nástavci ISO FLEX nebyla sedlovka v mém případě příliš vytažená a to ani u rámu velikosti M. Délka sedlové trubky pro vel. M je 54,8 cm.
Vcelku klasikou je sedlo WTB Volt Race doplněné logy Pivot, které najdete i na mnoha jiných modelech této značky.

Vyšší, delší, ale kámoš!

Moje první dojmy ze sedla tak byly maličko rozpačité. Chvíli jsem spekuloval nad tím, že něco udělám s představcem, že snad skutečně zkusím použít alespoň onen o cenťák kratší, ale nakonec jsem to nechal, jak to bylo. Maličko delší posed mi vlastně tolik nevadil, sportovní polohu u gravelů mám rád, na vyšší úchop jsem si také záhy zvykl a užíval si o to větší jistoty v techničtějším terénu.

První dny jsem se také trochu pral s tím, že delší představec lehce otupil reakce řízení. S kratším by přední kolo poslouchalo a následovalo moje instrukce určitě o něco rychleji, ale postupně jsem zaplul i do tohoto specifika. Když jsem pak jednu z posledních jízd absolvoval na Vysočině, častěji po silnicích a otevřených lesních cestách než na klikatých pěšinách, naopak jsem si liboval, jak je Vault příkladně klidný, díky čemuž jsem se nemusel o nic starat, stačilo jen točit nohama a rozhlížet se okolo!

Na vyslovenou divočinu a hledání gravelových extrémů v rozbitém terénu to v tomto setupu úplně nebylo, i když jsem místy potkal a projel i pár rozbitějších míst a nejednou se divil, s jakou jistotou je Vault poslušně prodrncal. Klid ve stopě či na odkloněných kořenech mu rozhodně nechybí, s divokým klikacením to již bylo jiné, ale znovu opakuji, že by stačilo vyměnit představec a hned bychom byli někde jinde!

110 mm dlouhý představec mě trochu zaskočil, osobně bych sáhl po kousku délky třeba 90 mm a posunul jej níž, což by jistě trochu zrychlilo reakce řízení. 
Ač jsou všude jinde díly Pivot, tak řídítka dodal Easton (model EA70 AX). 
Jejich šířka se mění podle velikosti rámu, tedy od 40 cm (XS) po 46 cm (XL). 

Tady tvrdý, tady tlumí…

Otočíme-li list a podíváme se na výkonnostní potenciál tohoto stroje, dostaneme se hnedle do jiného rozpoložení. Netvrdím, že mi to za řídítky Pivotu Vault s každým šlápnutím do pedálů „trhalo zadek“, ale líné toto kolo rozhodně není! Zaprvé je příjemně lehké (8,78 kg, vel. M, bez pedálů) a zadruhé je krásně tuhé! Tento dojem navíc podporují, rozvíjí a umocňují karbonová kola Reynolds, nebo také uhlíkové kliky Praxis.

Když už jsem zmínil kola… Nebudu tvrdit, že úplně dokonale rozeznám, co ve výsledném dojmu dělá ten který komponent, ale zrovna u uhlíkových obručí Reynolds ATRx Carbon mám pocit, že jejich lehce vyšší profil o něco zklidnil projev bezprostřední akcelerace, zároveň ale přispěl k lepšímu setrvačnému projevu na rovině a pocitu celkové lehkosti při jízdě vyrovnaným tempem.

Snad nedojde v tomto směru k žádnému nedorozumění – Pivot Vault krásně a zlehka zrychluje a velice ochotně reaguje na silové záběry jezdce. Už třeba jen přenos síly je díky příkladně tuhému rámu a stejně tak tuhým výpletům ukázkový, jen bych řekl, že vyšší ráfky maličko změkčují „odpich“ z nuly na XXX. Alespoň do chvíle, než je roztočíte do té správné frekvence.

Na první pohled poměrně jednoduše vypadající plně karbonová vidlice Pivot.
Která však nabízí prostor pro pláště do velikosti 700x47c, či 650bx2.0″.
Kola Reynolds ATRx Carbon s grafikou Pivot jsou bonusem za příplatek…
Nikoliv Art, ale ATR – All Terrain Road.

ISO co? ISO FLEX!

Poskočme o další kategorii dál a pojďme si povídat o komfortu, který často úzce souvisí se sportovními vlastnostmi a tuhostí rámu. Mnohdy nepřímo úměrně, tedy čím tužší rám, tím méně komfortu! Podobné by to mohlo být také u Pivotu Vault, jelikož jeho rám je vážně hodně pevný, čehož si ale jeho tvůrci byli nejspíš vědomi. Respektive takhle zřejmě celé kolo záměrně koncipovali, proto jej vybavili tlumením ISO FLEX, o kterém již byla řeč výše.

Jak jsem také již jednou zmínil, neměl jsem možnost posoudit, jak to funguje s a bez ISO FLEXu, jelikož jsem tento prvek sám nevyndával. Každopádně i tak mi přišel Pivot Vault celkově poměrně tuhý a tvrdý, což právě zachraňovalo toto tlumení.

Pevný rám a pevná kola byla prostě znát, obzvlášť, když člověk trochu víc „nabušil pláště“. Pokud by tu nebyl ISO FLEX, pak by to ze mě asi brzy vytřáslo duši, takto se naopak, i s trochu vyšším tlakem, dalo pohodlně zůstávat sedle a zvedat se jen v případě větších překážek.

Boční pohled z levé strany nejlépe odhalí netradiční konstrukci zadní stavby s mohutnou spodní vidlicí posazenou poměrně nízko pod úroveň středu.
V tomto místě není prostor pro flexi, zde je vše tuhé, plné a masivní. 
Výrazně jemnější horní vzpěry jsou naopak lehce prohnuté a esovitě zprohýbané. 

Zaprodal svou duši…

Mnohé ale samozřejmě, z hlediska komfortu, vyřeší také pláště, od kluků z Protocycles poskládané jako bezduše, díky čemuž jsem si mohl své obutí, s výhledem více terénních sekcí, hezky ufouknout. Poté se dala slušně ošálit a do jisté míry zamaskovat i ona značně tvrdá kola a neméně pevný rám, přičemž to na měkčích gumách, které mě ale nijak zásadně nebrzdily, slušně tlumilo nejen v sedě, ale i při jízdě vestoje.

Aby bylo jasno, na Pivotu Vault byly obuty pláště Maxxis Rambler v rozměru 700x40c, tedy můj oblíbený všestranný vzorek. I v tomto případě se mi potvrdilo, že tyto pláště fungují poměrně jistě v terénu, jakož i na štěrku či na asfaltu. Nejsou to sice žádné drapáky, ale i na hlíně jsou poměrně jisté a co je snad ještě důležitější, krásně čitelné a dokonale předvídatelné.

Stejně tak se mi líbí, že s nižším tlakem jsou Ramblery schopné statečně se poprat i s členitějším terénem, který srdnatě pohltí, a přitom to na nich nenechá patrné stopy… A naopak, pokud je trochu přifouknete, nebudou vás rozhodně brzdit ani na asfaltu. Třeba kdyby vás napadlo závodit s pravověrnými silničáři… Vím, o čem mluvím!

Pláště se světlými boky mi nikdy mnoho neříkaly, co mě ale baví je vzorek Maxxis Rambler, který je neskutečně všestranný a hlavně krásně čitelný. 
Více šroubků pro košík, ať si každý vybere, jak vysoko jej posadí, či jak velkou lahev do rámu usadí. 
Běžným pohledům skryté šroubky pro montáž kupříkladu pomocného můstku pro dlouhý blatník apod. 

KOMPONENTY

Když už jsme začali s plášti, pojďme si říct ještě něco o dalších komponentech použitých na tomto kole, kde toho zase tak moc specifického není. Nebo se pletu? Kupříkladu zde najdeme sadu Shimano GRX v konfiguraci 2×11, tedy vyšší variantu řady 800.

I tady hned v úvodu říkám, že zrovna tento prvek je vhodné vybrat si podle sebe, jelikož ač musím jinak zrovna GRX od Shimana jednoznačně chválit, tak právě kombinace s dvoupřevodníkem mě příliš neoslovila. Ale tady jde hlavně o „souboj dvou odlišných konceptů“, kdy bych na svém kole nesnesl nic jiného než jednopřevodník – ať už SRAM, či Shimano.

Takhle jsem si musel, po hodně dlouhé době, zase zvykat na to, že člověk nemůže bezmyšlenkově cvakat převody jen vzadu na kazetě, ale musí také náležitě střídat převodníky. O to častěji, že zde byla nasazena efektní dvouplacka Praxis s poměrně velkými převodníky (48/32 z.), díky čemuž jsem převody vepředu musel měnit snad o to častěji. I tak jsem se občas zapomněl a pak se divil, proč se mi to vzadu kříží!

Tvarově se páky Shimano GRX, s velkou kontaktní plochou, skutečně povedly! 
Elegantní karbonové kliky Praxis Zayante pojmou jak velký unašeč a dva převodníky (zde 48/32 z.), tak i Direct mount placku pro řazení 1x…
Přehazovačka Shimano GRX svým vzhledem jasně odkazuje na MTB modely japonského výrobce.

Ale jak už jsem řekl, tohle je o konceptu a v případě takovéhoto kola o volbě koncového zákazníka, který nechť si vybere, co je mu bližší. Já sám bych loboval za jednoplacku, vážně si to někdy zkuste, i když vím, že mnohem častější volbou jsou u koncových zákazníků naopak dvoupřevodníky…

Řazení ale není tím jediným, co je zde použito ze sady Shimano GRX. Pochopitelně jsou součástí také brzdy, které byly příjemně ostré a silné, jak už jsme si u GRX stačili zvyknout. Hodně se mi líbí široká páka řazení a brzd, která se i v terénu dobře drží a snadno ovládá – tohle se Shimanu vážně povedlo. Stěžovat si nemůžu ani na kvalitu řazení, jen jsem holt musel přistoupit na hru konceptu 2×11, s nímž mi bylo lépe při více silničním stylu vyjížďky, naopak mě štval spíše v terénu.  

Bez diskuzí výkonné brzdy Shimano GRX jsou v tomto případě doplněny dvoudílnými disky…
…, kterým nechybí tzv. ICE Technologies – Freezr! Z toho až mrazí 🤣

 

Pivot Vault – závěr

Konečné hodnocení Pivotu Vault by mohlo vyznít v tom duchu, že se jedná o výjimečný gravel bike pro jezdce, kteří chtějí něco extra a nemají problém v tom si za takové zboží zaplatit. Tam, kde Pivot mezi horskými koly dominuje díky DW-linku, skvělému odladění odpružení a extra tuhým rámům, se snaží podobně unikátně působit také mezi štěrkolety.

Připravil si k tomu krásně lehký a výrazně tuhý rám, který perfektně zužitkuje každý váš vynaložený joule energie. Navíc Pivot svůj nový rám ozvláštnil integrovaným tlumením sedlovky, bez něhož by té tuhosti a tvrdosti bylo možná až příliš. Ale ono jde vše hezky v ruku v ruce – ISO FLEX je navržen pro tento rám / tento rám je navržen pro ISO FLEX!

Výsledným výstupem je proto gravel bike s parádní hmotností a s vysokým výkonnostním potenciálem, kdy se člověk klidně může přetahovat o dominanci se silničními cyklisty, navíc doplněný o prvek přinášející nešizenou porci komfortu pro vyžití i mimo zpevněné cesty.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Pivot Vault – základní údaje

Cena rámu: 85 900 Kč
Kompletní kola: od 159 900 – 209 900 Kč
Testovaný model: 179 900 Kč (*Vault Ultegra s koly Reynolds)
Hmotnost: 8,78 kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 440/110 mm

Více o tomto kole najdete na stránkách pivotcycles.com, české ceny a dostupnost si lze ověřit na webu dovozce protocycles.cz  

PLUS

  • Originální vzhled a věhlas značky Pivot
  • Nízká hmotnost a vysoká tuhost rámu
  • Exkluzivní kola Reynolds, která krásně krájí vzduch zejména na dlouhých otevřených úsecích
  • Jedinečný systém tlumení ISO FLEX, jenž kompenzuje vysokou pevnost rámu
  • Sada Shimano GRX a její perfektně tvarované páky, jistý chod a výkonné brzdy
  • Stabilita a jistota vedení směru
  • Prostor pro pláště rozměru až 700x47c
  • Pláště Maxxis Rambler 700x40c v bezdušovém provedení – příjemný a hlavně dobře čitelný univerzál
  • Možnost použití teleskopické sedlovky průměru 30,9 mm
  • Elegantní a tuhé karbonové kliky Praxis

MÍNUS

  • Řazení 2×11 je čistě otázkou přístupu, zvyku a osobních preferencí
  • Když už dvoupřevodník, pak bych osobně zvolil menší placky