Giant TCX Advanced PRO (2021) | Evoluce CX historie

Pokud jde o kola s berany a užšími plášti, slýcháme(te) poslední dobou informace skoro výlučně týkající se všemožných podob gravel biků, ať již ve sportovní, expediční, nebo zcela jiné podobě. Ale co původní vzory, klasický cyklokros, nezapomnělo se ne něj? U Giantu nikoliv, jelikož je zde nová generace modelu TCX Advanced PRO!

Nová cyklokroska od Giantu má rozhodně na co navazovat, jelikož první stroje Giant s označením TCX spatřily světlo světa již v roce 2003. Tehdy se jednalo o hliníkové stroje (materiál ALUXX SL) s v té době unikátním pojetím rámu tzv. Compact Road. Zajímavostí první generace byla ocelová vidlice, jakož i možnost objednat si rám a vidlici upravené pro použití kotoučových brzd.

Proto by bylo škoda, kdyby aktuální novinka zapadla, nebo jen zlehka prošuměla mezi informacemi o všelijakých pokrocích na poli gravel biků. Jasně, klasické CX stroje dnes sklízí mnohem menší podíl veřejného zájmu, ale proč na ně zapomínat, vždyť fanouškovskou základnu má tento sport stále velice početnou v mnoha zemích Evropy, a rozhodně i u nás!

Giant TCX Advanced PRO 1 (2021)

Giant TCX Advanced PRO 1 (2021)

Giant TCX Advnaced PRO (2021)

Jak snadné je v rámci webového magazínu zalistovat do historie a připomenout si, kdy se o tom či onom kole psalo… V případě Giantu TCX to bylo zkraje roku 2018! Tehdy jsem testoval model Giant TCX Advanced SX, tedy částečně jinak poskládanou verzi, oproti standardním modelům, pohybující se kdesi na hranici CX speciálu a sportovního gravel biku.

Co se od té doby na Giantu TCX Advanced změnilo? Předně je to zbrusu nový karbonový rám – Advanced Composite –, který je o 17,5 % lehčí než předchozí generace. Vzhledem k tomu, že jsou procenta mnohdy poněkud zavádějící, upřesněme tyto údaje – nový rám váží krásných 850 g, oproti staršímu s hodnotou 1050 g. V případě vidlice činí rozdíl 400 g / 460 g ve prospěch nové generace.

Tohoto posunu se podařilo dosáhnout díky několika faktorům. Z celkové optimalizace rámu bych vypíchl třeba asymetrickou podobu zadní stavby, modifikovanou konstrukci karbonového monokoku, nebo také analýzu finálních prvků (Finite Element Analysis – FEA). Díky ní lze u zdánlivě již hotového rámu zhodnotit každou partii zvlášť a ubírat hmotu (a tedy i gramy) všude tam, kde jí není nezbytně potřeba.

Giant TCX Advanced PRO 1 (2021)

Giant TCX Advanced PRO 2 (2021)

Déčko nebo (teleskopické) Óčko?

Jiným zajímavým vylepšením, dnes u kol Giant vlastně vcelku klasickým, jsou sedlovky D-Fuse, tedy s profilem ve tvaru písmene „D“, které mnohem lépe pruží oproti kruhové klasice. U nového topmodelu – Giant TCX Advanced Pro 1 – přitom najdeme novou plně karbonovou sedlovku D-Fuse SLR, která je o 20 % poddajnější než základní karbonová sedlovka D-Fuse s hliníkovým zámkem (model TCX Advanced Pro 2).

Aby to nebylo z oblasti „posezení“ vše, je třeba doplnit ještě dvě skutečnosti. Zaprvé, pozorný čtenář si možná všimne nového umístění integrovaného stahování sedlovky, které je zapuštěné do rámu z levé strany, a to v místě, kde se horní vzpěry zadní stavby napojují na sedlovou trubku. Řešení je to elegantní, a z hlediska přístupnosti mnohem praktičtější než u starších rámů Giant, ale i než u většiny konkurenčních řešení.

Další zajímavou a nanejvýš praktickou novinkou je možnost zaměnit sedlovku Giant D-Fuse za běžnou kulatou, navíc v průměru 30,9 mm, díky čemuž lze použít buď běžně dostupný díl, nebo nový model TCX Advanced doplnit o skoro libovolný teleskop!

Sedlovka D-Fuse SLR

Nové snadno přístupné umístění zámku integrovaného stahování sedlovky. 

Už jen rychlý seznam…

Další vylepšení a klíčové prvky můžeme proletět již jen v rychlosti. Za zmínku stojí kupříkladu set kol Giant SLR-2 WheelSystem s karbonovými ráfky (model PRO 1), či pláště Maxxis All-Terrene v klasickém CX rozměru 700x33c a to z výroby v bezdušovém provedení – stačí doplnit tmel a nafouknout.

Samozřejmostí jsou dnes hydraulické kotoučové brzy s úchyty typu flat mount, nebo pevné osy průměru 12 mm, zajišťující potřebnou tuhost. V duchu moderních trendů se nese také řazení, kdy je vyšší model TCX Advanced PRO 1 vybaven sadou Shimano GRX 1×11 (řada 810), nižší verze (PRO 2) vsází na SRAM Apex 1, také v sestavě 1×11!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Giant

Další informace k novým modelů Giant TCX Advanced již brzy na webu: www.giant-bicycles.com/../cyklokros

Michael van den Ham | UCI cyclo-cross World Cup 2019 (Namur, Belgium) | photo Anton Vos/Cor Vos © 2019

Lars van der Haar | UCI CX World Cup Valkenburg | photo Davy Rietbergen/Cor Vos © 2013