reklama

reklama

GT Grade Carbon PRO | V českém blátě a kamení!

Poslední (de facto druhou) generaci GT Grade znáte ze stránek BikeAndRide.cz již docela dobře, jelikož jsem byl, letos před prázdninami, pozván do španělské Girony na prezentaci, z čehož jsem vám (nám) dovezl řadu teoretických informací, ale rovněž i své praktické postřehy. Nyní mám přitom možnost stejné kolo zkoušet i doma!

Nejnovější GT Grade se samozřejmě nabízí v různých variantách a modelech, shodou okolností mám ale to štěstí, že jak při španělské prezentaci, tak nyní si mohu nechat natřásat své pozadí na nejvyšším modelu GT Grade Carbon Pro osazeném elektronickým řazením Shimano Ultegra RX Di2.

Možná, že jsem až moc „zblblý“ MTB stroji a eBiky, ale když se dívám do ceníku, kde je u tohoto vrcholného modelu částka 99 999 Kč, u dalších dvou karbonů 52 a 65 tisíc a u hliníků 25 a 35 tisíc korun českých, tak si říkám, že to jsou dost férové částky! Tedy už jen top model s perfektní výbavou na elektronice, která je drahá sama o sobě… Ale to sem tak úplně nepatří! Nebo na to zde nejsme zvyklí…

Jak říká Cimrman: „Můžete se i ohnout, ale pak se musíte zase narovnat!“ 

Cože, já bych měl mít Sko?

Co je důležitější jsou praktické dojmy, které byly při mé španělské zkušenosti veskrze pozitivní, přičemž domácí prostředí – český štěrk, hlína, bláto či asfalt – jejich vyznění rozhodně nepodrývají. Zajímavé je, že ač nyní testuji v podstatě to samé kolo jako na jaře, tak úplně stejné zase není.

Při prezentaci totiž lidé z GT „správně“ pochopili moji úchylku pro menší rámy a tehdy mi naservírovali stroj velikosti 51 cm, což je v konfekčním značením „S“ (dostupné velikosti 44 – 61 cm). Tehdy jsem si rozhodně nestěžoval, kolo na mě nebylo malé, naopak jsem se cítil hezky komfortně a jistě, že na svůj stroj krásně dosáhnu a můžu jej plně kontrolovat.

Nyní mi ale doma přistálo kolo ve velikosti, která by dle tabulek mohla být pro mých 180 cm výšky ideální – 55cm/M. No jo, jenže zrovna u GT Grade jsou velikosti trochu posunuté (směrem vzhůru), proto jsem okamžitě po usednutí za řídítka zjistil, že je Mkové GT Grade poměrně velké a hlavně dlouhé!!! Pro ilustraci délka horní trubky u S je 559 mm, u M 574 mm.

GT Grade Carbon Pro je krásný stroj už jen díky svému designu, tedy modrým a bronzovým linkám. Škoda jen těch fólií, které jsou zde, aby tesťák přežil celou sezónu… 
Specifikem dvou nejvyšších modelů je vidlice s Flip-chipem pro možnost upravit offset vidlice – více si povíme v kompletním testu. 
GT u modelu Grade přišlo s konceptem Floating Stays, kdy se vzpěry nedotýkají sedlové trubky, jež má díky tomu více volnosti pružit. 

Bludiště velikostí

Ale on je vlastně sám o sobě šok sednout si po několika měsících strávených téměř výlučně na obecně spíše kratších MTB mašinách zase jednou na gravel bike! Nicméně skutečnost, že je GT Grade ve velikosti M delší, než byste asi obecně čekali, je prostě jasně daným faktem.

Pokud si lehce vypomůžu drobným srovnáním, tak když se podívám do tabulky geometrie mého osobního Ghostu Fire Road Rage 6.9 LC (praktické postřehy), zjišťuji, že je GT Grade ve velikosti „S“, tedy 51 cm, delší a vyšší než můj Mkový Ghost. Lko u Ghostu je podobné jako M (55 cm) u GT Grade.

Když už jsme u toho, tak proč si ještě trochu víc nezamotat hlavy? Pro zajímavost mrkněte ještě do tabulek a na moje zkušenosti s Whytem Gisburn, který je, při snaze porovnat jednotlivé velikosti, ještě o kus dál než GT. Tedy, že je při velikosti 52 cm delší než GT Grade 51 cm, podobně u velikostí 55 cm u GT a 54 u Whyte. Jednoduše vybírat mezi gravel biky tu správnou velikost je nutné na základě podrobnější studie jejich rozměrů, či nejlépe dle vlastní zkušenosti!

Ve světě „moderního rámařství“ vlastně nic výjimečného – masivnější nohy vidlice zaručují tuhost při šlapání, tenounké nohy vzpěr zase pomáhají jezdci svou pružností.  
Aby byla sedlová trubka schopná co nejvíce pružit, najdeme v její spodní části až takto výrazné zploštění. 
U spoje se středem se sedlová trubka navrch rozšiřuje, aby tuto oblast podpořila co do tuhosti v bočním směru – tedy při záběru.

37 mm (mi) nestačí, Miloši!

To bychom měli jedno specifikum aktuálně testovaného stroje GT Grade Carbon Pro, na které jsem si ale po určitém čase docela zvykl. Přiznávám, že by mi menší rám byl milejší, ale zase představa jedno kolo balit, vracet, čekat na druhé menší… To dám!!!

Co jsem ale nedal, tedy dal jen pro první jízdu, bylo původní obutí WTB Riddler TCS Light (700 x 37c). Tedy nechápejte mě špatně, pláště to nejsou samy o sobě špatné, ale… Na můj vkus jsou až moc úzké a na povětrnostní podmínky, jaké panují u nás měsíc před Vánocemi, zase málo zubaté. Na sportovnější jízdu po asfaltu, cyklostezkách a spíše pevnějším povrchu OK, ale to není nic pro mě, já rád pořádné (vše)terénní dobrodružství i na gravelu! *Jak jsme to řešili s kolegou Milošem ve Španělsku…

Proto jsem využil příležitost, že mám zrovna doma k dispozici na test nové pláště Continental TerraTrail 700x40c (dělají se i užší, ale já byl ochoten kývnout jen na čtyřicítky!), které jsem na GT po první vyjížďce bez vytáček hodil! Vzhledem k tomu, že v GT uvádějí maximální doporučenou šířku plášťů 42 mm, se tyto moje čtyřicítky vejdou do rámu úplně v pohodě, a ještě zde zůstává dostatek místa pro bláto!!!

Abych náhodou nezapomněl, při přezouvání jsem obě kola „bezdušizoval“, dozadu jsem navíc přihodil vložku Panzer Gravel, abych si pojistil, že to něco vydrží i v ostrém terénu při použití nižších tlaků. Co to u mě znamená? Vepředu jsem při své poslední vyjížďce nechal cca 2,1 bar, vzadu 2,5 bar!

Z trochu jiného soudku… Původní pláště WTB Riddler TCS Light (700 x 37c) na mě byly příliš štíhlé a bezzubé. 
Novinka Continental TerraTrail v rozměru 700x40c, obuto bez duše, přidá jak jistotu záběru tak i navýší komfort a prostupnost podzimním terénem. 

Bláto, asfalt, kamení!

S GT Grade Carbon Pro jsem stihl již pár vyjížděk, z nichž jedna nad ostatními jasně vyčnívá! Nejde ani tak o ujetou vzdálenost či převýšení, to nebyl extrém sám o sobě, jen se to málem stalo extrémem vzhledem k rychle se blížícímu soumraku a hlavně k času, kdy jsem měl vyzvednout děti… Ne, tou zásadní výzvou byl terén!

Nejdřív jsem si to jen tak zvesela šmrdlal po cestičkách a pěšinách v lesích nedaleko domova a královsky se bavil. Třeba už jen to, jak výrazně zubatější Contíky podstatně lépe držely v lese na hlíně! Poté jsem zařadil delší přesun podél vody (asfalt, štěrk, cyklostezky), abych se dostal na vzdálenější konec jednoho údolí, kudy jsem kdysi s oblibou jezdil na svém tehdy ocelovém MTB XC hardtailu!

Už tehdy to docela drncalo, teď to nebylo o moc lepší, ale GT Grade se terénu nezaleklo a s hrubšími a objemnějšími plášti se statečně pralo i s těmito výzvami. O trochu horší bylo, že cesta tímto údolím byla místy značně rozbahněná, což byla výzva sama o sobě! Ale dali jsme to s Grejdynou vše bez ztráty kytičky!

Elektronické řazení Shimano Ultegra Di2 je sice komfortní, jeho ovládací tlačítka jsou ale pro provoz v terénu a s dlouhými rukavicemi moc malá!
K přeřazení jiným směrem než jste původně chtěli tak není nikdy daleko… Zde (ne)nápadná kontrolní jednotka řazení pod představcem.
Přesmykač se servomotorkem není zrovna decentně maličký.
U přehazovačky si ale elektrifikace na první pohled možná ani nevšimnete. 

Brody okolo, brody středem!

Jako bonus pak přišla sekce plná brodů, kdy se prvních několik dalo objet po lávkách či cestičkách mimo hlavní lesní cestu, poslední asi čtyři pak nešlo jinak, než vzít napřímo! U prvního jsem měl strach, že si zmáčím nohy (v lepším případě)! Ale nakonec jsme je dali všechny a dolní končetiny i další partie těla zůstaly (relativně) v suchu.

Když jsem se popral i s touto pasáží, přišla opět chvíle tancování na blátě, navíc místy i mezi kamením, bahnitými loužemi a dalšími libůstkami, ale to se nakonec dalo vše zvládnout! Každopádně technická a nakonec i časová náročnost právě popisovaných pasáží mohla za to, že když jsem se konečně vyhrabal z lesa a dostal se do civilizace, zvolil jsem jako poslední fázi „úprk po asfaltu“!

Zapnul jsem blikačky, zalehl do oblouků a začal si užívat, že GT Grade dokáže nabídnout nejen solidní jistotu a stabilitu v terénu, ale také rychlost a lehkost pohybu po asfaltu. Stačilo porvat se s posledními kopci a pak si to zamířit nejrychlejší cestou k domovu!

Ani nejvyšší model GT Grade Carbon Pro nezapomíná na možnost upevnit cestovatelské nosiče a velké brašny. 
Třmen zadní brzdy je dnes již tradičně schován v zadní stavbě, nad zadní osou pak najdete závit pro případnou montáž nosiče či blatníků. 

 

GT Grade Carbon Pro – ještě je co zkoušet

Na to, jak u některých testovacích kol jejich majitelé občas tlačí na jejich brzké vrácení (pochopitelně), tak zrovna v případě GT Grade Carbon Pro není žádný spěch! S tímto kolem si tak můžu ještě chvíli užívat radosti v lese i rychlosti na silnicích, abych byl schopen odhalit jeho klíčové vlastnosti a vše vám pak souhrnně popsat.

Krom jiného chci ještě zkusit, jak moc se promění řízení, když se otočí Flip-chip ve vidlici (posun 15 mm | offset vidlice 55 mm nebo 70 mm).

Text a foto: Štěpán Hájíček

GT Grade Carbon Pro – základní údaje

Cena: 99 999 kč
Hmotnost: 9,03 kg (vel. M/55 cm, bez pedálů*)
Kokpit (řídítka/představec): 440/90 mm

*Obuto Continental TerraTrail 700x40c, vzadu Panzer Gravel

Více o tomto kole na webu: www.gtbicycles.cz