REPETE – návštěva výrobních prostor české „garážovky“!

Na konci října 2019 jsme vám představili domácího výrobce ocelových rámů, značku Repete, která se kupříkladu v roce 2015 dočkala ocenění za nejlepší silniční kolo v rámci veletrhu North American Handmade Bicycle Show, kde se to každý rok jen hemží zajímavými rukodělnými výtvory z celého světa!

(Text: Štěpán Hájíček | Úvodní foto: Repete)

Od té doby ale proteklo mnoho vody v řekách a značka Repete se posunula trochu jiným směrem, jelikož přešla od čistě zakázkové stavby k tvorbě více standardizovaných modelů.

K oceli, respektive k ocelovým rámům jsem měl vždy poměrně blízko, ostatně první dva moje poctivé MTB stroje byly postavené právě na oceli. Jeden relativně běžný produkční na trubkách od Toma Ritcheyho, druhý již stavěný na zakázku z tehdy nejlepší dostupné sady tenkostěnných trubek Columbus. Jo, to byl mazel!

Snad i proto jsem nedokázal odolat pozvání do výrobních prostor značky Repete, kde jsem se osobně potkal s Robinem Fišerem a Mikolášem Voverkou, tedy s dvojicí vývojářů a stavitelů kol, abych se mohl dozvědět něco víc o historii, zázemí a plánech této domácí značky se slušným mezinárodním přesahem.

Dílenskými prostory a výrobou mě při mé návštěvě provázel především Robin Fišer, s nímž jsme si povídali o materiálech, trubkách, různých zajímavých výrobních postupech či konstrukcích, ale také o cestě, která vedla k současné „situaci“.

V Repete se totiž před nějakým časem rozhodli opustit model plně na zakázku vyráběných kol (tedy něco jako 100 % customizace) a naopak se zaměřili na vývoj a současnou produkci dvou víceméně standardizovaných modelů – gravel biku Repete Verne a silničky Repete Reason (představení).

Robin Fišer a Mikoláš Voverka – REPETE

Dva roky v dílně!

Důvodů k tomuto posunu bylo povícero. Tím hlavním byla především snaha nabídnout víceméně sériově vyráběné produkty, jejichž stavba bude snazší a rychlejší, než jak tomu bylo u plně zakázkových rámů. Díky tomu jsou stavitelé z Repete schopni uspokojit postupně rostoucí poptávku mnohem snáze a hlavně rychleji než dřív.

Ostatně nyní jsou ve fázi, kdy se doba od první objednávky po konečné dodání rámu či celého kola počítá na několik málo měsíců, nikoliv na půl či tři čtvrtě roku, jak je tomu běžné u mnohé konkurence. Zásadní rozdíl je přitom nejen v přípravě jednotlivých partií rámu, ustálení geometrií apod., ale také v posunu od časově náročného pájení stříbrem ke svařování.

Pánové z Repete to tedy vzali za trochu jiný konec. Před delším časem do jisté míry zavřeli svou výrobu a věnovali se plné dva roky vývoji, testování a ladění výše zmíněných modelů Verne a Reason.

Tyto „sériové modely“ proto nyní kompletují z běžně dostupných trubek Columbus Spirit HSS, k nimž zároveň přidávají různé funkčních segmenty a navářky vyráběné v pražské dílně dle svého vlastního návrhu (např. patky, hlavové trubky, navářky pro integrované vedení kabeláže, 3D tištěné vstupy do rámu apod.). Nad to se větší část rámů svařuje metodou TIG (v ochranné atmosféře), což je rychlejší a efektivnější. Jen určité spoje se „postaru“ pájí stříbrem a následně se začišťují (viz foto níže).

Na surovém rámu obzvláště vynikne, které spoje jsou svařované a které pájené a následně začištěné. 

Ztracený odlitek

Další z řady technických fines a zajímavostí bych vypíchl především v podobě originálně zpracovaných, tvarově nanejvýš pohledných a technologicky vysoce zajímavých patek, jež se vyrábějí odléváním – metodou ztraceného modelu. Cílem bylo vytvořit odlévané patky, které zaujmou nejen svým vnějším vzhledem, ale budou i konstrukčně pevné a přiměřeně lehké.

Proto se sáhlo k výše zmíněnému využití „ztraceného modelu“, tedy k použití voskové výplně, která v odlitku zajistí vznik vnitřního dutého prostoru s tím, že po konci lití tento model z konečného výrobku odteče a na jeho místě zůstane plánovaná dutina.

„Optimalizací hmotnosti dutých patek spolu s jejich doplněním o hliníkové vložky s hákem přehazovačky na straně pohonu jsme docílili ideální funkce pro uchycení kola pevnou osou 142×12 mm. Levá patka v kombinaci s integrovaným vedením navíc funguje jako variabilní součást pro použití mechanického i elektronického řazení. Napojení patky na vzpěry rámu je řešeno záměrně bez viditelného přechodu, čímž jsme docílili zamýšlené vizuální čistoty.“ Popisují toto řešení pánové z Repete.

Elegantní odlévané patky na hotovém kole Repete Verne…

…se staly charakteristickým poznávacím rysem strojů této značky. 

Povídat si o dalších zajímavých finesách rámů Repete Verne a Reason bychom mohli ještě nějaký čas, ale pro dnešek jsem se rozhodl tuto základní popisnou část uzavřít s tím, že bude názornější si to nejzajímavější z výroby ukázat na fotkách a detailech s příslušnými popisky. Do budoucna vás pak ještě můžeme navnadit informací, že jsme předběžně domluveni na lehčím testu gravelbiku Repete Verne, k němuž bychom se měli dostat po Novém roce.

(Text: Štěpán Hájíček | Foto: Author a Repete)

Více o kolech Repete na stránkách repete.cc

Surová podoba rámu Repete Reason – poznáte jej kupříkladu podle kónické hlavové trubky.

Krk modelu Reason je připraven pro integrované hlavové složení.

Do samotné trubky se přitom lisují tyto nerezové ložiskové dráhy. 

Nejen ocelí živ je rám Repete… Jeho součástí jsou také plastové vstupy pro vnitřní vedení, které se v době mojí návštěvy zrovna vyráběly na 3D tiskárně.

Těchto plastových dílů a vodítek je na rámu hned několik. 

Jeden variabilní je za hlavou – existují varianty pro elektriku, pro jeden či více bovdenů…

Na spodní straně středu je prostor pro plastovou průchodku, která vede lanko v případě, že je použitý klasický přesmykač.

Vnitřkem rámu, a to až k zadním patkám, je tažena třeba i hadice brzdy.

Uvnitř středu jsou dobře vidět otvory, kudy přichází kabeláž se spodní trubky.

Ostatně řešení středu je také dost zajímavé. V Repete totiž používají nově se rozšiřující závitový standard ThreadFit™ T47 s velkým průměrem (vyrábí už i jiné firmy než jen Chris King).

Díky tomuto řešení je jednak výrazně pevnější oblast středu a snáze se na středovou spojku napojuje spodní trubka…

Jednak je okolo středu dostatek místa, aby tudy bylo možné protáhnout vedení k přehazovačce, hadici zadní brzdy, případně lanko přesmykače. 

Od středu k patkám… Ty jsou maximálně elegantní a plynule navazují na vzpěry i zadní vidlici. Pravá patka navíc vytváří prostor pro výstup bovdenu přehazovačky z nohy zadní vidlice. 

Při správném úhlu pohledu odhalíte, že je levá patka skutečně dutá, čehož při odlévání není úplně snadné dosáhnout, proto se používá metoda tzv. ztraceného modelu. 

Rámy Repete ctí moderní trendy, proto jsou určené pro diskové brzdy s plochým úchytem, tzv. Flat-mount.

Praktické jsou rovněž snadno výměnné hliníkové vložky s patkou přehazovačky na pravé straně. 

Hliníkové lůžko u levé patky lze rovněž snadno vyměnit. 

Hrubá podoba oněch vložek před konečnou povrchovou úpravou. 

Ke stavbě rámů Repete Verne a Reason se používají standardizované trubky Columbus Spirit HSS..

…, které mají dopředu připravenou profilaci pro co nejpevnější spojení s hlavou (foto nahoře) a středem (foto dole).

Nařezané a naporcované trubky hlavního rámového trojúhelníku a vzpěr. 

Profilace a ohnutí nohou zadní vidlice se ladí přímo v dílně. 

Jiná trubka… Hlava gravel modelu Verne.

Zde se ze spodní strany usadí klasická miska, seshora pak „zapuštěné“ ložisko.  

Když se podíváte na profily hlavních trubek (výše), pak vás možná napadne, že je asi nebude snadné upnout a obrobit přesně v ose. Proto si hoši z Repete připravili na 3D tiskárně vlastní upínací prvky.

Zajímavým kontrastem je klasický obráběcí stroj – fréza – doplněný o moderní přípravky či digitální měřící stanici. 

Mnohé z těchto úchytů a přípravků si vyráběli pánové z Repete sami tak, aby dokonale posloužily jejich záměru. 

Když se frézuje (rám), létají (ocelové) piliny! 

To bychom měli část obráběcí, zde je zase koutek pana svářeče… 

Chystáte se ke stavbě dalšího rámu? Stačí sáhnout do správné krabice…

Chvíle práce a první svařené kusy aktuální série již visí na zdi. 

A hned vedle kousek s již připájenou zadní stavbou. 

Co bych vám tak ještě ukázal? Třeba detail svařené hlavy…

Nebo samostatné dílky – budoucí spojovací můstky zadní stavby.

Takto již vypadají výsledné stroje připravené do akce. Na kraji Repete Verne a za ním svým způsobem interní průřez historií značky Repete. 

Repere Verne (gravel na němž snad bude možné se projet po Novém roce).

Prakticky a elegantně řešený vstup kabeláže do rámu. 

Vše, co byste o svém kole měli vědět…

Hlava modelu Verne je rovná, uzpůsobená pro tapered sloupek vidlice díky polointegrovanému hlavovému složení. 

Karbonové vidlice dodává Columbus, stejně jako trubky, z nichž jsou rámy Repete svařeny.

Praktická ukázka, jak vypadá výstup hadice zadní brzdy z rámu. 

Velký střed ThreatFit T47 a klasické kliky Shimano Ultegra.  

Napojení zadní stavby je díky pájení a začištěným spojům nanejvýš jemné a hladké.