REPETE – návštěva výrobních prostor české „garážovky“!
Na konci října 2019 jsme vám představili domácího výrobce ocelových rámů, značku Repete, která se kupříkladu v roce 2015 dočkala ocenění za nejlepší silniční kolo v rámci veletrhu North American Handmade Bicycle Show, kde se to každý rok jen hemží zajímavými rukodělnými výtvory z celého světa!
(Text: Štěpán Hájíček | Úvodní foto: Repete)
Od té doby ale proteklo mnoho vody v řekách a značka Repete se posunula trochu jiným směrem, jelikož přešla od čistě zakázkové stavby k tvorbě více standardizovaných modelů.
K oceli, respektive k ocelovým rámům jsem měl vždy poměrně blízko, ostatně první dva moje poctivé MTB stroje byly postavené právě na oceli. Jeden relativně běžný produkční na trubkách od Toma Ritcheyho, druhý již stavěný na zakázku z tehdy nejlepší dostupné sady tenkostěnných trubek Columbus. Jo, to byl mazel!
Snad i proto jsem nedokázal odolat pozvání do výrobních prostor značky Repete, kde jsem se osobně potkal s Robinem Fišerem a Mikolášem Voverkou, tedy s dvojicí vývojářů a stavitelů kol, abych se mohl dozvědět něco víc o historii, zázemí a plánech této domácí značky se slušným mezinárodním přesahem.
Dílenskými prostory a výrobou mě při mé návštěvě provázel především Robin Fišer, s nímž jsme si povídali o materiálech, trubkách, různých zajímavých výrobních postupech či konstrukcích, ale také o cestě, která vedla k současné „situaci“.
V Repete se totiž před nějakým časem rozhodli opustit model plně na zakázku vyráběných kol (tedy něco jako 100 % customizace) a naopak se zaměřili na vývoj a současnou produkci dvou víceméně standardizovaných modelů – gravel biku Repete Verne a silničky Repete Reason (představení).
Dva roky v dílně!
Důvodů k tomuto posunu bylo povícero. Tím hlavním byla především snaha nabídnout víceméně sériově vyráběné produkty, jejichž stavba bude snazší a rychlejší, než jak tomu bylo u plně zakázkových rámů. Díky tomu jsou stavitelé z Repete schopni uspokojit postupně rostoucí poptávku mnohem snáze a hlavně rychleji než dřív.
Ostatně nyní jsou ve fázi, kdy se doba od první objednávky po konečné dodání rámu či celého kola počítá na několik málo měsíců, nikoliv na půl či tři čtvrtě roku, jak je tomu běžné u mnohé konkurence. Zásadní rozdíl je přitom nejen v přípravě jednotlivých partií rámu, ustálení geometrií apod., ale také v posunu od časově náročného pájení stříbrem ke svařování.
Pánové z Repete to tedy vzali za trochu jiný konec. Před delším časem do jisté míry zavřeli svou výrobu a věnovali se plné dva roky vývoji, testování a ladění výše zmíněných modelů Verne a Reason.
Tyto „sériové modely“ proto nyní kompletují z běžně dostupných trubek Columbus Spirit HSS, k nimž zároveň přidávají různé funkčních segmenty a navářky vyráběné v pražské dílně dle svého vlastního návrhu (např. patky, hlavové trubky, navářky pro integrované vedení kabeláže, 3D tištěné vstupy do rámu apod.). Nad to se větší část rámů svařuje metodou TIG (v ochranné atmosféře), což je rychlejší a efektivnější. Jen určité spoje se „postaru“ pájí stříbrem a následně se začišťují (viz foto níže).
Ztracený odlitek
Další z řady technických fines a zajímavostí bych vypíchl především v podobě originálně zpracovaných, tvarově nanejvýš pohledných a technologicky vysoce zajímavých patek, jež se vyrábějí odléváním – metodou ztraceného modelu. Cílem bylo vytvořit odlévané patky, které zaujmou nejen svým vnějším vzhledem, ale budou i konstrukčně pevné a přiměřeně lehké.
Proto se sáhlo k výše zmíněnému využití „ztraceného modelu“, tedy k použití voskové výplně, která v odlitku zajistí vznik vnitřního dutého prostoru s tím, že po konci lití tento model z konečného výrobku odteče a na jeho místě zůstane plánovaná dutina.
„Optimalizací hmotnosti dutých patek spolu s jejich doplněním o hliníkové vložky s hákem přehazovačky na straně pohonu jsme docílili ideální funkce pro uchycení kola pevnou osou 142×12 mm. Levá patka v kombinaci s integrovaným vedením navíc funguje jako variabilní součást pro použití mechanického i elektronického řazení. Napojení patky na vzpěry rámu je řešeno záměrně bez viditelného přechodu, čímž jsme docílili zamýšlené vizuální čistoty.“ Popisují toto řešení pánové z Repete.
Povídat si o dalších zajímavých finesách rámů Repete Verne a Reason bychom mohli ještě nějaký čas, ale pro dnešek jsem se rozhodl tuto základní popisnou část uzavřít s tím, že bude názornější si to nejzajímavější z výroby ukázat na fotkách a detailech s příslušnými popisky. Do budoucna vás pak ještě můžeme navnadit informací, že jsme předběžně domluveni na lehčím testu gravelbiku Repete Verne, k němuž bychom se měli dostat po Novém roce.
(Text: Štěpán Hájíček | Foto: Author a Repete)
Více o kolech Repete na stránkách repete.cc