Whyte E-150 / E-180 | První eMTB, ale sakra jinak!

Prvotní informace, které se ke mně dostaly o chystané elektrice Whyte, první eMTB této britské značky, ve mně vyvolaly pocit: „Sakra, už i Whyte!“ Jenže pak jsem si začal studovat vše, co se skrývá v pozadí tohoto stroje (strojů), jakou používají techniku a nakolik specifické zvolili řešení, a rázem mé hodnocení přešlo do stavu: „Konečně, Whyte eMTB!“

Abych vás uvedl celkově do obrazu, pojďme to vzít trochu více zeširoka, ať vidíme celý záběr značky Whyte v tomto segmentu, a také abychom byli schopni pochopit, proč a jak aktuálně vrcholí jeho eBiková evoluce.

Whyte totiž vstup na trh s eMTB poměrně dlouho odkládal, nechtěl totiž jen zaplnit mezeru ve své nabídce, ale chtěl přivést na svět unikátní produkt bez předchozích „kompromisních variant“. Doposud proto vyráběl a nabízel pouze městské a trekingové modely s motory Shimano. Více na webu:

Zásadní změna se odehrává tento rok, kdy Whyte uvolňuje tři kompletně nové řady eBiků. Zaprvé, inovovanou městskou a trekingovou linii s novými pohonnými jednotkami Shimano STEPS 6000, u nichž je prioritou nízká hmotnost (18 kg), dojezd (až 150 km) a jízdní vlastnosti – především díky nové geometrii (hlavový úhel 66°).

Druhou cestu představují elektrifikované gravel a silniční modely na kolech standardu 650b s kompaktními německými pohony Fazua, u nichž je možné vyjmout baterii i s motorem a udělat tak z eBiku vcelku běžné kolo na normální jízdu bez asistence. Více na webu: whyte.bike/../fazua-e-bikes.

Třetí a pro nás aktuálně nejzajímavější je řada zahrnující tři eMTB modely (web: whyte.bike/../emtb). Jejich vývoj trval poctivé tři roky, přičemž se zkoušelo hned několik variant pohonu. Nakonec ale padlo rozhodnutí počkat na novou generaci motorů Bosch Performance CX 2020, která konečně naplnila všechny požadavky na sebe i na okolí náročných konstruktérů Whyte!

Whyte E-150

Whyte E-150

Konečně to jde, jak jsme to vždy chtěli!

Jejich největší prioritou jsou jednoznačně jízdní vlastnosti, tolik typické pro kola Whyte. Proto se hodně řešilo umístění těžiště, tedy jeho koncentrace do co nejnižšího možného bodu. Toho je dosaženo značně specifickou polohou motoru, který je pootočen směrem nahoru, aby vytvořil dostatek místa pro baterii.

Ta je usazena ve spodní rámové trubce (Bosch PowerTube 625 Wh), není ale v její horní části, jak je běžně zvykem, ale je spuštěna do nejnižší možné polohy, právě díky specifické poloze motoru. Přednosti tohoto přístupu jsou poměrně zřejmé. Jednak se k baterii vcelku snadno dostanete tak, že ji pouze vysunete volným spodním koncem (po sejmutí příslušného krytu), jednak jde o výše zmíněné snížení těžiště!

Zároveň tato cesta umožňuje použít nepřerušovanou spodní trubku velkého průměru (síla stěny 2,7 mm, materiál ALU 6061), která výrazným způsobem přispívá k celkové pevnosti konstrukce rámu a umožňuje také tuto partii v dosažitelné míře odlehčit.

Ano, puntičkáři jistě namítnou, že v tomto směru Whyte opisoval od značky Specialized a jejich eMTB modelů řady Turbo Levo a Turbo Kenevo, které již nějaký čas používají stejnou konstrukční logiku. Jedním dechem je ale nutné podotknout, že Specialized ve svých kolech angažuje na míru navržené motory (Brose) a baterie, nikoliv běžné produkční řešení jako Whyte E-150 a E-180, v jejichž útrobách naleznete konvenční jednotku Bosch. V tom je Whyte světovým unikátem, nehledě na elegantní zabudování větší baterie s kapacitou 625 Wh.

reklama

Geometrie, modely, zdvih atd.

Posuneme-li se dál, pak je třeba zmínit, že to celé není jen o baterce a jejím usazení a motoru a jeho pootočení. Důležitou pro jízdní vlastnosti je také geometrie, kde Whyte opět uplatňuje svoji strategii OTO (ve zkratce delší rámy s výrazně položenou vidlicí a zkráceným předsazením korunky), avšak v optimalizaci pro eBike segment. Zde se totiž pracuje s jinou hmotou a odlišným rozložením těžiště.

Výsledkem je sestava úhlů a vzdáleností, kde je klíčový sklon hlavy 65°, sedlový úhel okolo 75° (dle velikosti rámu), či délka zadní stavby 440 mm. Doplňme přitom, že zde hovoříme o strojích postavených na kolech průměru 27,5“ s plášti nepatrně širšími (Maxxis Minion DHF a High Roller 27,5×2,5“ u Whyte E-150).

Abychom nepřeskočili takové drobnosti jako jsou kategorie či zdvih, pak doplňme, že bude hlavním tahounem eMTB řady Whyte model E-150, z čehož lze dovodit, že půjde o all-mountain model využívající zdvih 150 mm nad oběma koly. V tomto případě budou dostupné dvě kvalitativní verze – Whyte E-150 S a Whyte E-150 RS – primárně na vzduchovém odpružení RockShox (Yari/Lyrik | Monarch).

Alternativou pro ostřeji naladěné hochy a dívky bude jediný model řady E-180, nabízející odvoditelných 180 mm kroku, kde bude pro změnu figurovat vidlice Fox Performance Elite 36 a tlumič Fox DPX2 Coil s nápadně žlutou pružinou – Super-Light Steel.

Co se týká odpružení, pak konstruktéři Whyte vsadili na osvědčenou klasiku. Tedy jejich vlastní čtyřčepové řešení QUAD-4, které bylo jen lehounce pozměněno a upraveno pro potřeby eMTB kategorie. Jeho základní konfigurace, nastavení a projev patrný z pohledu jezdce by se od běžných „mechanických“ kol neměl nijak zásadně lišit.

Snad jedinou potenciální vadu na kráse představuje „dožívající“ ovládání pohonu s integrovaným displejem, bohužel až moc nápadná kostička vlevo u gripu – Bosch Purion.

Whyte E-150 S

Whyte E-150 RS

E-180 RS

První zkušenosti z Británie…

Kluci anglický, kolegové novináři z ebike-mtb.com, již na tomto kole chvíli jezdili (Whyte E-150 RS) a obecně si jej hodně chválí. Zejména jeho ovládání, funkci a sílu motoru, plynulé dávkování výkonu závislé na síle investované jezdcem do pedálů (mimochodem zkrácené kliky na 165 mm), ale také celkově výtečné jízdní vlastnosti. K tomu ještě přihazují kvalitní výbavu při odpovídající ceně, či ultimátní kapacitu baterie 625 Wh.

Co jim naopak vadilo byla o něco vyšší hlučnost motoru s ohledem na očekávání, ale i zkušenosti s konkurenčními systémy (zřejmě myšleno primárně Shimano Steps a další). Druhá výtka v závěru pak směřuje právě k displeji Bosch Purion. Ale jak jsme se již mohli přesvědčit, zatím jen teoreticky na obrázcích z prezentace Cannondale Habit Neo a Moterra Neo, i tento obstarožní digitální kousek lze nahradit modernějším a elegantnějším řešením!

Podrobnější představení na webu:

Další test eBiku na obzoru…

Ač je mi předem jasné, že následující prohlášení nepotěší řadu z našich čtenářů, kteří v průběhu „elektrického července“ opakovaně zvedali varovný ukazováček z důvodu až přílišného zahuštění BikeAndRide.cz eBiky, tak musím prohlásit: „O testu Whyte E-150 již jednáme s českým dovozcem a pevně věříme, že nejpozději tento podzim budeme mít jeden kousek k dispozici na hraní a poctivou elektro-prověrku.“

Pro některé bohužel, pro jiné naštěstí – nejnovější eBiky mě začínají skutečně bavit a jsem velice zvědavý, jaké bude svezení na tomto kole a jaký bude nový Bosch sám o sobě! Snad se brzy dočkám a vy se mnou!!!

Text: Štěpán Hájíček (spoluautor Petr Vičan Whyte.cz) / Foto: Whyte, wbike-mtb.com

reklama

Whyte E-150

Whyte -180

Whyte E-150 RS

Whyte E-180 RS