Bikepark Špičák – Black Friday v novém (report Andrea D.)


Bikepark Špičák, jakožto jeden z nejlepších bikeparků u nás, letos neotálel a sezonu zahájil už prvního května! Tratě na Špičáku se přitom vyznačují nadprůměrnou pestrostí, variabilitou stop a kvantem nejrůznějších překážek. Největším faceliftem si na letošek prošla oblíbená trať Black Friday.

Text: Andrea Drengubáková / Foto: Tomáš Rucký

Jako první jsme samozřejmě rovnou zamířili na Black Friday. Co se týká změn na této trati, jde především o její větší „vyhlazení“ do stylu whistlerské A Line. Je tedy umetenější, ale o to rychlejší a skoky vás tedy posílají dál. Na druhou stranu v pomalejším tempu je snáze zvládnutelná i pro méně zkušené jezdce.

*Ještě pár let dozadu byl Špičák ryze sjezdovou záležitostí, dnes už se tu ale může svézt i širší skála jezdců.

reklama

Vyhlazenější Black Friday ovšem nepostrádá škálu skoků, které jsou tu všeho druhu – od vyšších dropů až po jednoduché odpalováky s příjemně postavenými dopady.

Ve spodní části Black Friday na rovince před věhlasným „přespotočákem“ se pak z loňského dvojáku stal jeden velký skok s dopadem na velkou muldu, podle délky letu třeba i mírně do kopce, takže tady to můžete poslat jak chcete, a ve většině případů vám takto postavený skok garantuje bezpečný dopad.

Zmíněný přespotočák je z předloňska posunutý o něco dozadu, takže ve vzduchu se pobyde déle. Proto rozhodně pomůže doskočený předchozí skok, potažmo získaná rychlost na něm.

Přiznám se, že „nový“ přespotočák skočený nemám, byť mi jeho odrazová i dopadová plocha přijdou sympatické. Nicméně budu-li citovat kamaráda Lukáše: „Přespotočák na Špičáku skáčou všichni, děti i turisti, jenom já z něj mám hrachy!“. Takže pro mě stále neodšrktnutá záležitost, která mě motivuje se na místo činu vracet, dokud tam není „fajfka“!

Co jsem si tentokrát konečně odškrtnout mohla, byl seskok z boudy na trati Lucky Bastard. Dříve pro mě byla nepříjemná díra mezi boudou a dopadem, která už je ale nějaký čas vyplněná dřevem, takže se to tam s trochou potáhnutí poslat dá. Jedničku za provedení bych si ale nedala, proto i přes úspěšné zdolání řadím tento skok k těm techničtějším na Špičáku.

*Moje foto jako důkaz v galerii

Co se týká dalších tratí, Lesní panna se po rekonstrukci Black Friday stala techničtější, každý si na ní ale v pohodě najde „svoje flow“. Zatímco v horní pasáži budete zrychlovat na vyhlazených úsecích, v druhé polovině trochu procvičíte nohy vaší vidle, zejména na sednutých rock-gardenech, jejichž kameny jsou ale poskládány přesně tak, abyste si jízdu mohli ve svižném tempu užít.

Až letos poprvé jsem se projela na černé trati Struggle, kterou jsem automaticky míjela, ještě když jsem na Špičáku jezdila na XC kole. Se zdvihy 170 mm jsem si ale už řekla, že by mě snad nemuselo nic vylekat a byla jsem nakonec příjemně překvapená – vše bylo jetelné, předvídatelné a nečekala tam žádná nenadálá zrada, kvůli které bych musela seskakovat z kola.

Nakonec mě zpětně mrzelo, že jsem se neodhodlala na úvodní drop, který s prstem v nose přede mnou skočil sparing partner Kuba, jenž je ve skutečnosti odkojený „ixcéčkař“. Od loňského roku se totiž tenhle skok výrazně zjednodušil a dopad se posunul jak blíž, tak i nahoru. Přesto je důležité mít na něj rychlost a dávat pozor, aby vám „nefouklo“. Říkali J

Protože jsme Špičáku tentokrát věnovali celý víkend, stihli jsme konečně i to, co jindy ne, takže přišlo i na úsek Air&Stone. Tato hravá trať se bude líbit milovníkům pomalé techniky a rovnováhy, protože kombinuje velké kameny s různě zalomenými lávkami, a dokonce jedete i přes jednu „zavěšenou“ houpající se lávku. Minimálně na třech místech se můžete rozhodnout a vybrat si jednu ze dvou variant, tu lehčí zpravidla zvládnou i „netrialisti“!

Špičácké tratě jsou charakteristické tím, že si hravost zachovávají po celé délce a nestane se vám, že by třeba konec tratě byl „vypuštěný“. Naopak, na Špičáku jedete 100% do samého konce. Důkazem může být, že se jedna z nejzajímavějších pasáží nachází právě ve finálním úseku Black Friday, kdy si můžete kupříkladu střihnout sérii tří gapů za sebou.

Pro zpestření má druhý ze série skoků nájezd do lehce klopené zatáčky, s čímž jsem měla (v hlavě) docela dlouho problém. Pak se ale stačilo nechat roztáhnout, respektive brzdit sparingem Kubou a já najednou o žádné zatáčce nevěděla. Ač se to možná na pohled nezdá, je potřeba být na první dva skoky pomalý a až na ten třetí nejdelší pustit brzdy. Skoky, ze kterých jsem měla respekt, se tak staly možná mými nejoblíbenějšími na Špičáku!

Na Špičáku jsme sice jezdili dva dny, klidně bych tu ale mohla jezdit celý týden a pořád budu mít co pilovat. To je jedna z věcí, která se mi na špičáckém bikeparku líbí – množství překážek, které stále nemám odšrktnuté, takže mám o to větší motivaci se sem vracet a posouvat svoje možnosti. Příště si dávám za úkol drop na začátku Strugglu a také jsem si ještě nestihla vyzkoušet skok do duchny, do níž to můžete poslat z dvou různých odpalů hned vedle lanovky. Bez příplatku, podotýkám.

*Mistrovským kouskem je, když se vám nejen podaří dopadnout na kola, ale i poté udržet balanc a z nafukovacího baůlónu sjet!

Přímo u lanovky najdete také velmi moderní půjčovnu kol a sportovní obchod s kvalitní bikerskou výbavou od rukavic přes brýle až po integrálky. Co je velká konkurenční výhoda oproti jiným bikeparkům, jsou kvalitní nové stroje k zapůjčení – vyzkoušet můžete například aktuální modely Kona Operator.

reklama

Kdo by chtěl vypilovat svoji techniku nebo si není jistý některými překážkami na Špičáku, které by rád pokořil, ať neváhá vyzkoušet tamní bikovou školu Bike Gravity Academy. Instruktor Vašek se na vás podívá a vyladí s vámi přesně to, co je potřeba. Navíc, díky tomu, že sám některé překážky stavěl, vám přesně poradí jak na ně – kde se rozjet, kde šlapat, kde už ne…

Sama jsem loni Gravity Academy vyzkoušela a díky Vaškovi skočila starý přespotočák. Takže na ten nový posunutý si opět musím příště objednat lekci J Více o bike škole spicak.cz/../gravity-academy.

Špičák v kostce:

Vzdálenost z Prahy                                     2 hod
1 jízda na lanovce dospělí (nahoru)           160 Kč
Celodenní jízdné na lanovku dospělí          610 Kč
Zapůjčení horského kola (1 den)                400 Kč
Zapůjčení sjezdového kola                         1240 Kč    
Provozní doba lanovky                                Neděle-Čtvrtek: 9:00 – 17:00,
                                                                    Pátek-Sobota: 9:00 – 18:00                                                 
Webové stránky                                          www.sumava.spicak.cz

Na Špičáku jsme sedlali kola Ghost FR AMR 8.7 a Lapierre Overvolt Carbon AM 900 Team, byli jsme oblečeni v Maloje, s rukavicemi, chráničemi a helmami Poc a batůžkami Evoc. Videomateriál jsme pořídili technikou Lamax a Samsung.

Pár dalších postřehů ze Špičáku a hlavně videa několika tratí najdete ve Štěpánově článku – Bikepark Špičák – Objektivem BnR