Author Aura XR4 (2019) – Opět spolu (první dojmy)
S modelovou rodinou Author Aura mě dnes váže již docela dost vzpomínek a zkušeností, jelikož nyní mapuji vlastně třetí generaci tohoto stroje, který se za poslední roky postupně mění. Naše společná zkušenost začala v roce 2016, kdy byl model Aura 55 Disc „pouze“ dostupnou hliníkovou silničkou, která se později obrátila na víru štěrkoletců.
Cesta to ale nebyla vysloveně přímá a radikální, nebo jak se to vezme. Ono fakticky ani nedošlo k vyslovenému obrození, jako spíš ke zrození nové větve, jelikož silniční modely Author Aura jsou nadále v nabídce, tedy i v modelovém roce 2019. Odbočka do světa gravel biků, která začínala jedním modelem (Author Aura XR – 2017), dnes čítá stejný počet rodinných příslušníků, jako je tomu v asfaltové variantě – slovy tři silnice Aura (33, 44 a 55) a tři štěrkolety Aura XR (3, 4 a 5).
Původní Aura XR byla takovým lehce nesmělým vstupem do světa gravelu, kdy se v podstatě jen upravila výbava, pozměnilo modelové označení a zbytek zůstal na svém místě (kupříkladu rychloupínáky). V té době se to také příliš nepřehánělo s velikostí plášťů, jelikož na původní Auře XR byly obuty pláště VITTORIA Cross XN Pro 700x31c. *Tehdy jsem si ale prakticky ověřil, že při troše snahy pobere i čtyřicítky!
Zaprášená Aura
Zatímco v minulých letech se u tohoto modelu řešily víceméně detaily, dostala Aura pro rok 2019 výrazně přepracovaný rám (poznáte jej třeba díky vnitřnímu vedení kabeláže a zadní pevné ose u nejvyšší verze Aura XR5), zcela novou karbon-hliníkovou vidlici s pevnou osou (pravděpodobně shodná jako u modelu Ronin SL), poupravenou výbavu s širšími plášti a tak podobně.
Když už jsme u toho, Author Aura XR4 není aktuálně jediným gravel bikem této klasické domácí značky, co jsme testovali. Před koncem roku 2018 jsem si totiž užíval v sedle ocelového fešáka Author Ronin SL, který se rovněž s přechodem do ročníku 2019 částečně proměnil.
Zpět ale k Auře, k níž jsem si již v roce 2016 vybudoval jednoznačně kladný vztah, jelikož jsem tehdy došel k přesvědčení, že se jedná o velice příjemnou silničku – dostatečně výkonnou, rychlou i pohodlnou, navíc za pár peněz. Aura XR mi poté ukázala, že lze toto kouzlo do značné míry přenést i mimo hladký asfalt, proto jsem byl zvědavý, nakolik daleko se v tomto směru posune poslední generace.
Ještě bych klidně přidal
Pokud alespoň okrajově sledujete oblast gravel biků, pak jistě víte, že se vedou debaty o tom, jaký rozměr plášťů je nejvhodnější, či jaké pneumatiky jsou ty pravé pro určité podmínky. Osobně nejsem zastáncem extrémního názoru, že „větší je vždy lepší“ jelikož jsem si již vyzkoušel několikero štěrkoletů s MTB obutím, a přestože to byla sranda, chyběla mi u nich lehkost a svižnost jakou bych od těchto kol očekával (například Lapierre Crosshill 300 – 2017).
Author přitom k danému tématu přistupuje vcelku opatrně a s další generací přidává jen pár milimetrů navíc, nenafukuje tedy rozměr plášťů skokově. U Aury XR4 tedy najdeme obutí RITCHEY Cross Shield 700x35c, u nepatrně dražší Aury XR5 pláště VITTORIA Terreno Dry 700x38c, které mi byly poměrně sympatické na Roninu SL. Osobně bych volil rozměr blízký 40 mm šíře, ale ono nakonec záleží na každém uživateli, navíc vyměnit pláště je skoro to nejmenší, čím můžete své kolo vylepšit!
Trochu víc zalehnout
Při studování změn a úprav u modelové řady Aura XR 2019 jsem se neopomněl podívat do tabulek geometrie, přičemž jsem našel mezigenerační rozdíly i zde. Opět se nejedná o skokové rozdíly, ale spíše o postupnou evoluci. Nebudu vám na tomto místě vyjmenovávat všechny hodnoty, které se změnily, obecně bych to shrnul do konstatování, že se nový rám nepatrně prodloužil, o centimetr se zkrátila hlavová trubka (160 mm, vel 54 cm) a o stupeň a půl se položila hlava – (výsledek 71°).
Aniž bych přitom tyto hodnoty znal předem, tušil jsem po návratu z kola, že se něco takového nejspíš odehrálo, jelikož se nová Aura chová o trochu jinak než její starší sestra. V první řadě mi připadá, že je nejnovější model poměrně dlouhý a posed při sportovním sestavení kokpitu citelně položený až docela dlouhý. Člověk tak může pevně sevřít řídítka v oblouku, nebo se chytit za páky a vyrazit razantně kupředu vstříc otevřené rovince nebo delšímu stoupání.
Čeho jsem si rovněž všiml je nárůst stability řízení, který odpovídá výše zmiňovanému poklesu hlavového úhlu (mezigeneračně klesl z 72,5° na 71°). Výsledek? Obzvláště ve spojení se zvoleným nižším úchopem je jasně patrný klid ve stopě, který dochází až do stavu určité neochoty měnit směr jízdy, pokud si jezdec razantněji nedupne.
Zajímavá zkušenost prvních dní hovoří o příjemném klidu a jistotě na silnici a zpevněných cestách a počáteční nervozitě z přílišné topornosti v terénu. Později jsem ale zjistil, že více stability může být přínosné i na úzkých pěšinách, kde sice Aura XR4 není příliš točivá, zato je ale krásně klidná, jistá a stabilní. Výsledkem je, že v místech, kde u jiných štěrkoletů „naháním přední kolo“ všelijak po trailu, můžu s Aurou s klidem vyhlížet výjezd ze zatáčky a nemusím se vůbec obtěžovat tím, že by mi řídítka nervózně tančila pod rukama.
Široký a tvrdá
Jednou z věcí, která má jistě svůj vliv na stabilitu a která mě příjemně překvapila již při prvních společných chvílích, byl sympaticky široký úchop poměrně prostých kulatých řídítek PROMAX. Podle tabulky výrobce se zde používají tři rozměry v závislosti na velikosti rámu (420 / 440 / 460 mm). U testovaného kola (velikost rámu 540) jsem přitom naměřil nejvyšší z udávaných hodnot, tedy 460 mm. Za mě rozhodně palec nahoru.
Příjemně rozkročený je díky těmto řídítkům nejen úchop za páky, či v oblouku (lehce vykloněné, šíře v oblouku 50 cm), ale i dlouhý otevřený prostor v horní rovné část. Nevýhodou je prostý kulatý profil a na můj vkus poměrně úzký průměr, což by se dalo dohnat silnější omotávkou. Tu bych také volil s cílem dosažení vyšší míry komfortu, která zrovna v přední části není nijak oslnivá.
Už u Authoru Ronin SL jsem zmiňoval, že je jeho vidlice s karbonovými nohami a hliníkovým „vrškem“ sice hezky pevná, zároveň i dost tvrdá. To samé platí i zde, navíc jsou zde jen 35 mm široké pláště, tvrdší hliníkový rám a také použitá řídítka mi připadají poměrně nepoddajná. V rozbitějším terénu tak člověk příliš dlouho nevydrží, naopak s chutí střídá štěrk, asfalt a v konečném důsledku příliš nevadí, když zabrousí na rozbahněnou cestu. Tam to alespoň nedrncá.
Širokospektrální přibližovadlo a kilometropolykadlo
Abych svůj dnešní výčet prvních dojmů ze sedla Authoru Aura XR4 nějak shrnul, tak musím říct, že se stále jedná o velice příjemné kolo, na němž je radost zejména ukrajovat hezky v tempu větší porce kilometrů po rovnějších uhlazenějších cestách, přitom rozhodně nevadí, když si občas své putování zkrátíte nějakou techničtější odbočkou.
Aura XR4 není zrovna obratná kočka či kotě, které se všude prosmýkne a chvíli neposedí. Je spíše takový přemýšlivý levhart, jenž si rád vyskočí na křivolaký strom, tam si najde pohodlnou větev, s nadhledem pozoruje dění okolo a až v tu pravou chvíli vyrazí na lov!
Člověk si místy říká, jak hezky by se na tomto kole jezdilo, kdyby mělo rychlé hladké pláště, čehož lze samozřejmě dosáhnout, pokud zvolíte jeden ze silničních modelů, nebo jen vyměníte obutí. Zároveň by ale byla škoda přijít o možnost zkrátit si a zpestřit si občas cestu zkratkou přes les, či vyhnout se otevřené silnici a místo toho se proplétat po cyklostezce vinoucí se mezi poli. Rychlost a lehkost pohybu totiž dokáže Aura XR zprostředkovat v jednom i v druhém prostředí.
Text a Foto: Štěpán Hájíček
Author Aura XR4 – základní údaje
Cena: 30 900 Kč
Hmotnost: 10,56 kg (vel. 54 cm, bez pedálů)
Kokpit (představec/řídítka): 90 mm/ 460 mm
Rozměr plášťů: 700x35c
Ráfky: JALCO CR25D
Více o tomto kole najdete na webu: author.eu