reklama

reklama

Trust The Message | Návrat paralelogramu? (tech news)

Minulý týden proběhla světem bikového internetu zpráva o zbrusu nové a snad i zcela revoluční paralelogramové vidlici (linkage fork v angličtině) Trust The Message, za jejíž základní konstrukci a kinematiku není zodpovědný nikdo jiný než Dave Weagle! 

Tedy světoznámý konstruktér, který má na svědomí hned několik sofistikovaných a často do nebe vychvalovaných systémů zadního odpružení!

Kdo by náhodou nevěděl o Dejvových výtvorech, které s oblibou prodává v podobě licence různým značkám, tomu mohu připomenout, že se jedná o následující tři komerčně úspěšné systémy, které se mi již podařilo všechny osobně prověřit: (DW-Link – Turner, Pivot / Split-Pivot – Devinci, Salsa / Delta System – EVIL).

Dave Weagle spolu s dalšími dvěma společníky (Jason Schiers – původní zakladatel značky ENVE a Hap Seliga – spoluzakladatel společnosti Competitive Cyclist) dali dohromady zcela novou společnost, která se jmenuje Trust Performance, jejímž jediným aktuálně známým produktem je právě „čtyřčepová“ vidlice The Message. Tedy pokud nepočítáme pár kusů reklamního oblečení (čepice, trika, mikiny apod.).

Dave Weagle
Jason Schiers
Hap Seliga
Jeden z raných prototypů vidlice Trust The Message

Abychom nezačínali od konce…

Paralelogramových či jiných přepákovaných vidlic viděl svět MTB za svou nepříliš dlouhou historii již celou řadu. Vzpomenout můžeme zejména na několik výtvorů značky AMP Horsta Leitnera (otec legendárního Horst-Linku – FSR a mnohé další systémy), ale také komerčně asi nejúspěšnější stroje značky Pro-Flex s jejich vlastním a vcelku elegantním paralelogramem.

Všemožné paralelogramy a jiné netradiční konstrukce se zkoušely také ve světě motocyklů a historických kol. Ostatně když si zajdete třeba do národního technického muzea nebo se podíváte na jinou sbírku historických motorek či bicyklů, zjistíte, že různé podoby pákových vidlic měly zelenou dávno před rozšířením teleskopických konstrukcí.

Teleskopické vidlice ale v určitém období nekompromisně převzaly žezlo předního odpružení. Tedy zřejmě v době, kdy se díky pokrokům na postu materiálů a schopnostem tvorby kvalitní a trvanlivé povrchové úpravy dosáhlo dostatečného utěsnění, hladkého chodu a potřebné životnosti. Najednou jakoby paralelogramy a jiné konstrukce zmizely pomalu ze dne na den. Do dnešních dní přežilo jen pár.

Klasika v podobě stroje Pro-Flex.
Historická lehoučká XC vidlice od AMP.

Udrželo se jen BMW

Nejsem žádným odborníkem na motorky, ale pokud vím, v moderní historii dlouhodobě uspěl pouze koncept BMW, který kombinuje teleskopický základ s pomocným vodícím ramenem, jež v průběhu zdvihu pokládá vidlici. Jinak řečeno při kompresi prodlužuje rozvor a zvyšuje stabilitu řízení. Do jisté míry podobnou cestou se snažil jít i britský Whyte se svou „přepákovanou“ vidlicí Plus Four na modelu PRST-1.

V cyklistickém světě ale zatím žádná páková vidlice dlouhodobě neuspěla, žádný z mnohdy nadějně vypadajících výtvorů nedokázal byť jen nahlodat skálopevnou pozici teleskopů. Ty sice mají řadu nevýhod, staly se ale natolik běžné, dostupné, funkční a spolehlivé, že není třeba je za každou cenu měnit. Stejně je tomu i ve světě motocyklů.

Proč víceprvkové vidlice doposud neuspěly, přestože již z teoretického pohledu nabízí řadu výhod – jemný chod díky kuličkovým ložiskům, vysoká vnímavost, možnost pracovat s trajektorií osy kola, možnost mechanicky programovat citlivost a stabilitu atd.? Těžko říct? Svého času to nejspíš bylo kvůli nedůvěře v přílišnou mechanickou složitost (až moc ložisek a pohyblivých částí), kvůli vyšším servisním nárokům, nebo třeba až příliš výstřednímu vzhledu! Možná za to mohla i cena…

Whyte PRST-1
Jak to vidí BMW…

V Trust musíš mít důvěru!

Nebuďme ale zaslepeni pouze novinkou Trust The Message, jelikož je pravda, že i dnes existuje několik projektů, které se snaží stále, nebo snad znovu prosadit víceprvkové vidlice rezignující na klasickou teleskopickou konstrukci. Případně najdeme řešení, která si dávají za cíl vyřešit problémy teleskopů.

Jedním z příkladů může být vidlice Motion Ride, která se na jedné straně snaží kopírovat pohyb klasického teleskopu, zároveň však řeší otázku stability při brzdění – efekt proti zanořování (anti-dive). Jednou ze specialit tohoto výtvoru je kombinace lehkého olejového tlumiče a předepnutého listového pera z uhlíkového kompozitu. Teoreticky působí tato vidlice hodně zajímavě, ale prakticky vypadá prostě „divně“.

Bohužel kolo není motorka, kde lze „divoký systém přepákování“ schovat pod elegantní kapotáž, u kola je vše vidět a je tedy třeba dbát i na design!

Otočme ale konečně list a pojďme se věnovat novince Trust The Message, jejíž konstrukci, jak již bylo opakovaně zmíněno, měl na starosti Dave Weagle, mistr sofistikovaných čtyřčepů a dalších pákových řešení (např. Delta System).

„Důvod, proč jsme se dopracovali k tomuto designu a k této konstrukci vychází z odpovědi na jednu základní otázku: Co se stane, pokud vidlice v průběhu zdvihu zajistí, aby se stabilita řízení zvyšovala, namísto toho, aby se snižovala?“ Praví Dave Weagle.

K tomu dále dodává, že se jedná o otázku, nad níž se nejspíš ještě nikdo nezamyslel, což podle mého není tak úplně pravda. Připomenout můžeme výše zmíněný Motion Ride, který tuto otázku řeší sice jen částečně efektem proti zanořování vidlice pod brzděním, komplexněji to řešil Whyte, který se snažil díky své konstrukci v průběhu zdvihu zvýšit, či alespoň zachovat rozvor, stejně jako velikost stopy kola – trail.

Vidlice Motion Ride E18

Noření mě netrápí!

Vcelku zajímavou a snad i překvapující informací je, že Dave Weagle při svém návrhu, dle vlastních slov zaznívajících v článku na Pinkbike.com, nikterak zvlášť necílil na schopnost své vidlice vzdorovat zanořování, jenž způsobuje aktivace přední brzdy (tzv. anti-dive efekt). Jistě dobře víte, jaké to je, když člověk sáhne na přední brzdu a najednou třeba i půlka zdvihu vidlice je pryč!

Ne, ne, Dave se snažil soustředit na optimální trajektorii osy předního kola, aby zejména v krizových okamžicích (zatáčka, dopad skoku apod.) nedocházelo k zmenšování stopy kola, jak se to ve velké míře odehrává u klasických teleskopů. Zde totiž osa kola běhá po prosté přímce, přibližuje se k rámu, zkracuje se rozvor a… O stopě (trail) jsme již mluvili.

Pan Weagle se naopak snaží pohlídat si, díky chytré konstrukci lichoběžníkového závěsu, onu stopu kola a její optimální rozměr a zajistit tak přední části rámu maximální stabilitu a jistotu ovládání bez ohledu na aktuální jízdní podmínky. Zda se řítíte rozbitým sjezdem, ležíte na vidlici v ostré zatáčce nebo projíždíte přírodní pumpou (houpák, G-out).

První testy probíhaly s vidlicí, která kombinovala karbonové základní nohy. 
A z hliníku vyrobený mechanizmus samotného paralelogramu.

Paralelogram ale obráceně

Co mě osobně na této vidlici dosti udivuje, čím se podle mého značně liší od většiny aktuálně známých paralelogramů na postu předního odpružení, je její „inverzní“ konstrukce. Většina více či méně úspěšných konstrukcí podobného ražení nejenže umisťuje systém pákového mechanizmu (paralelogram) nahoru do oblasti hlavy, ale často také dopředu před vidlici, nikoliv za ní.

Důvod je vcelku prostý. Aby se v průběhu zdvihu osa kola nepřibližovala k rámu, ale naopak se vzdalovala a kompenzovala tak zkracování zadní stavby, která se rovněž v průběhu svého stlačení tu méně, tu více přibližuje k hlavní části rámu.

U vidlice The Message, jak se na ní už pár dní dívám, bude vtip spočívat v tom, že je nosná část vidlice značně vykloněná dopředu (předkopnutá). Pákový mechanizmus je přitom poskládán tak, aby přední kolo putovalo v první fázi dozadu (uhýbalo překážkám na které narazí) a později nahoru, aby se co nejméně měnila velikost stopy a zároveň, aby byla zajištěna progrese na konci kroku.

Něco, co jsi ještě neochutnal…

Jistě by vás zajímalo, jak se tato „věc“ chová v terénu, a mě samozřejmě také! Zástupci značky Trust, ale třeba ani novináři z Pinkbiku přitom její chování zatím nedokázali dostatečně výstižně popsat. Zazněl vlastně jen tento výrok: „Snažit se popsat slovy, jak vidlice Trust The Message funguje v reálném světě je podobně obtížné, jako byste se někomu snažili popsat exotickou chuť, kterou ještě nikdy neokusil!“

Chování vidlice Trust The Message v terénu je údajně zcela jiným vesmírem vůči tomu, na co jsme doposud zvyklí. Ti, kdož ji zatím zkusili, se shodují na tom, že je výjimečně citlivá a vnímavá na začátku kroku, podobně jako řada vyspělých zadních závěsů. Dále je příjemně stabilní ve středním rozsahu a jistá na svém konci. Zároveň prý jezdce naplňuje jistotu ovládání, zejména v krizových situacích, jakou lze jen těžko popsat, jelikož je skoro nemožné tento pocit k něčemu známému připodobnit?

Oddělené světy

Další výrok pana Weagla, co mě zaujal, říká: „Použité přepákování dokáže oddělit síly, které přichází od řídítek, a tedy i jezdce a síly, jež přichází od kola, tedy od terénu a překážek. U teleskopických vidlic jsou naopak tyto síly, díky lineární konstrukci, neoddělitelně spojeny v jeden celek!“

Je pravdou, že přílišnou živost teleskopické vidlice lze obecně zkrotit pouze utažením jejích kompresních okruhů, případně přitvrzením hlavní pružiny, ať již to je stlačený vzduch či vinutá pružina. Případně úpravou vlastního jízdního stylu. Tento problém se snažil vyřešit celý zástup „chytrých“ systémů tlumení, hydraulických či elektronických, obvykle ale měly jen omezený životní cyklus a po čase se nenápadně vytratily z masovější produkce. Některé ale stále přežívají…

Mraky se stahují nad teleskopem?

Asi se zatím nemusíme bát, že by Trust a jeho vidlice Message v blízké době začala bořit dlouhá léta budované základy produkce a uplatnění široce rozšířených teleskopických vidlic. Rozhodně se tak nestane ze dne na den, ať již budou životnost, spolehlivost a hlavně funkční výhody vidlice The Message sebeúžasnější. Vše totiž bude, alespoň z počátku, radikálně brzdit cena!

Trust si totiž své vidlice The Message cení na 2 700 USD, což je při aktuálním kurzu nějakých 62 000 Kč!!!

The Message – kolik to chodí?

Z výše uvedeného je jasné, že The Message asi hned tak nebude vidlicí, která se dočká masového rozšíření, přestože lidé z Trust Performance tvrdí, že mají dopředu připravenou produkci limitované série 2 500 kusů. To mi přijde při této ceně vlastně docela dost, i když jak se to vezme…

Každopádně i když Trust The Message zaznamená prvotní úspěch, bude ještě na dlouho pouhým snem, na nějž je téměř nemožné dosáhnout. I tak bychom ale na závěr neměli vynechat pár praktických postřehů, aby bylo jasné, jak tato vidlice funguje z uživatelského hlediska, co nabízí a na jaká kola ji lze použít.

V první řadě je třeba zmínit, že se prozatím bude nabízet jen jedna varianta, která by ale díky své ojedinělé konstrukci měla být schopná obhospodařit větší škálu různých kol. Výchozí hodnotou je zdvih 130 mm, což není, bráno klasickými měřítky konvenčních vidlic, zrovna radikální hodnota.

Zde ale neplatí konvenční pravidla. Dave Weagle a další zástupci značky Trust Performance totiž tvrdí, že díky své specifické konstrukci a jízdním vlastnostem lze jednu a tu samou vidlici použít na rámy různých průměrů a s různým zdvihem.

Možným uplatněním vidlice Trust The Message může být plně odpružený 29“ bike se zdvihem 110-150 mm, případně stroj na parametru 27,5“ se zdvihem 130-150 mm. Vzdálenost osy a korunky je zde přitom 535 mm, což lze například přirovnat k vidlici Fox 34 (29“) se zdvihem shodných 130 mm (osa-korunka 537 mm).

V různých materiálech se rovněž hovoří o dostatečné šíři, tedy o možnosti použití 29“ plášťů do rozměru 2,6“ a 27,5“ až do 2,8“. Hmotnost této, z větší části karbonové vidlice, je přitom 1980 g. Zde třeba výše zmiňovaný Fox 34 se 130 mm zdvihu může nabídnout hodnotu 1790 g. Trust The Message by ale díky své vysoké torzní tuhosti mohl aspirovat spíše na srovnání s řadou Fox 36, kde už se údaje o hmotnosti, oscilující okolo 2 kg, začínají vyrovnávat.

*Pokud se vidlice uchytí, je údajně slíbeno, že vzniknou další varianty s odlišným zdvihem, spekuluje se o možnostech použít „Flip-Chip“, tedy otočené kameny pro možnost úpravy geometrie, či uzpůsobení určitému rámu, případně možnost měnit zdvih. Ale to jsou zatím jen spekulace…

Foto z akce…
Natáčení a testování.

Tlumení z Formule 1

Abych nezapomněl, poměrně unikátní by u vidlice Trust The Message mělo být i samotné odpružení a tlumení. Jeden z vývojových prototypů sice využíval služeb konvenčního tlumiče umístěného v horní části, produkční model ale spoléhá na vlastní techniku, údajně vyvíjenou společně s inženýry, kteří ladí odpružení pro monoposty Formule 1.

Tlumič i vzduchová pružina jsou přitom elegantně skryty uvnitř pevné části vidlice a vidět tak skoro nejsou. Dle dostupných údajů by měl mít Trust The Message dvě samostatné vzduchové pružiny (v každé noze jednu), vždy s automaticky plněnou negativní komorou. Na fotkách jsou vidět dva prachovkou kryté porty (na každé noze jeden) s označením „air“.

Navíc je v pravé noze zasazena samostatná tlumicí jednotka, což dokazuje přítomnost ovládání kompresního okruhu (páčka nahoře na korunce – tři polohy), respektive víceméně tradiční červené kolečko ovlivňujícím odskok umístěné na spodním konci.

*Zajímavá je doplňující informace hovořící o tom, že vzduchové komory byly vyladěny tak, aby výchozí tlak odpovídal hmotnosti jezdce v librách. Příklad: jezdec 165 lb (cca 75 kg) = 165 psi.

Ovládací páčka kompresního tlumení na korunce.
Vpravo dole najdete rozumně přístupné kolečko odskoku. 
Vlevo kouká jen kousek pístnice a gumový doraz vzduchové pružiny. 

Sen jednou možná realitou…

Tolik asi dnes k tématu revolučně pojaté paralelogramové vidlice Trust The Message, která, vzhledem už jen k ceně 2 700 USD, zůstane nejspíš ještě docela dlouho pouhým snem pro drtivou většinu obce bikerské. Tiše ale doufám, že se tento nápad a tato konstrukce jednou uchytí, že přežije prvních pár let a přestože z ní asi hned tak nebude masový produkt, snad se i stane uznávanou a osvědčenou alternativou ke klasickému teleskopu.

Anebo po pár letech upadne postupně v zapomnění, či opanuje jen značně okrajové spektrum trhu s horskými koly a my se příště budeme rozplývat nad jiným podobným nápadem. Kdo ví? Zaručeně revolučních nápadů viděl svět MTB již mnoho a kde dnes všechny jsou? V lepším případě v muzeu…

Více o této vidlici najdete na webu trustperformance.com

Text: Štěpán Hájíček | Foto: Trust Performance / Pinkbike.com

Trust The Message – technické specifikace

  • Víceprvková paralelogramová vidlice
  • Zdvih 130 mm
  • Hmotnost 1980 g
  • Plně karbonové tělo, sloupek řízení i prvky přepákování
  • Minimalizovaná neodpružená hmota
  • Klasická osa Boost (15×110 mm)
  • Klasický sloupek (tapered)
  • Kompresní tlumení – tři polohy (Firm, Mid, Open)
  • Tlumič Trust – Twin-Tube, Thru-Shaft
  • Vhodné pro kola 29“/27,5+ (110-150 mm) a 27,5″ (130-150 mm)
  • Maximální rozměry plášťů 29×2,6” (762 x 66 mm) nebo 27,5×2,8“ (744 x 78 mm)
  • Snadné nastavení – hmotnost jezdce v librách = tlak v PSI
  • Vzdálenost osa-korunka 535 mm
  • Uchycení brzdy PM 180 mm (s redukcí až 203 mm)
  • Servisní intervaly – 250 hodin
  • Cena: 2 700 USD
  • Lze objednat na: trustperformance.com/../shop