GT Zaskar 29 Carbon Expert – první dojmy
Nejsou to jen technické traily, vzrušení z náročného terénu a stroje s plným odpružením, čím živ je biker. Někdy je potřeba vyměnit stroj, trochu víc se ohnout k řídítkům a nahradit mechově jemné pružiny za spartánsky pevný rám. Přesně to jsem udělal například včera, kdy jsem opět osedlal GT Zaskar 29 Carbon a užil si luxusní dvě hodiny v ostrém XC tempu.
GT Zaskar je sám o sobě slušnou ikonou či stálicí na nebi pevných sportovních kol značky GT. Radši ani nebudu pátrat, nakolik daleko a hluboko sahají jeho kořeny, protože kdo ví, co bych zjistil? Třeba, že si z toho něco pamatuju a že už začínám být starý jako hnědé uhlí, jak říkala máma 😀 Dlouhá historie a vytříbený rodokmen ale neznamenají, že je GT Zaskar kolem ze staré školy. Naopak, nejnovější generace tohoto modelu, postavená na karbonovém rámu s velkými 29“ koly, se snaží respektovat všechny moderní trendy a vlny.
Konkrétně Zaskar 29 Carbon Expert rozhodně není žádnou šedivou myškou, která by se krčila někde v rohu. Naopak už jen svým vzhledem a nápadným diskotékovým zacákáním křiklavě oranžovo-červené zadní vidlice, připomínající šílené designové vlny z devadesátých let, křičí do světa: „Tady jsem, nezapomínejte na mě, protože já vám to natřu!“
Přestože se mi jeho diskotékový vzhled líbí, tak doufám, že mě nebude po pár dnech společného soužití nutit, abych si pořídil šusťákový kompletek s podobným neónovým odstínem a cákanci, abychom vypadali jako nerozlučná dvojka, i když budu v civilu a kolo třeba jen tlačit k autu! 😛
Teď už trochu vážně…
Vzhled jako takový nechme stranou a pojďme se raději soustředit na konstrukci rámu, kde bych rád upozornil na pár míst, než se vrhneme na moje prvotní jízdní dojmy. Předně se mi líbí nenápadný prolis ve spoji klíčových trubek a hlavy. Chybět nesmí klasická konstrukce, tedy Triple Triangle™, která je zde hlavně jako připomínka tradic značky GT. Po technické stránce: 1. Snižuje flexi zadní stavby; 2. Navyšuje živost kola; 3. Minimalizuje přenos vibrací. Říká katalog GT.
Hodně zajímavé je také rozšíření sedlové trubky u středu, kdy se z trubky s kulatým průřezem stává něco jako plácačka na mouchy. Ale vlastně proč ne? Rozšíření zrovna v tomto místě je vcelku logické a očekávatelné, zejména když střed sám o sobě nedosahuje průměru trupu letadel Boeing jako u mnohé konkurence. Poslední raritní prvek může být úchyt zadního třmene, ale to nejlépe ukáže fotografie.
Představec striktně dolů!
Když jsem nový GT Zaskar 29 Carbon poprvé „koštoval“, tedy poprvé osedlal loni v létě v rámci prezentace novinek konané tradičně v Novém Městě na Moravě, byl jsem upozorněn na to, že je u tohoto kola více než vhodné, až skoro nezbytné, nechat představec otočený striktně dolů. K této informaci jsem zprvu přistupoval poněkud pohrdavě, ale již po pár desítkách metrů v sedle jsem uznal, že rozhodně neplave na vodě.
Ač by to člověk u sportovně zaměřeného Zaskaru na 29“ kolech dopředu nejspíš ani nečekal, tak je jeho hlava lehce vyšší, než by možná musela být, proto se hodí optimalizovat posed pro rozumné sportovní vyvážení právě otočením představce směrem dolů. On se vlastně neskloní úplně z kopce, spíše zůstane srovnaný s horizontem, i to ale stačí.
Trochu překvapivé je pro mě zjištění, že i přes tento styl nastavení kokpitu je GT Zaskar z továrny vybaven lomenými a lehce zvednutými řídítky (New All Terra Flat Bar, Double Butted, 740 mm) ač by mu, dle mého názoru, lépe pasovaly striktně rovné větvě. Ale to je jen detail, který navíc není těžké ani přehnaně nákladné upravit, pokud by to někoho výrazněji trápilo. Mě osobně předně zajímalo, jak se na stroji s touto kombinací dílů, geometrie a velkých kol sedí a jak se na něm jezdí.
Jiný, ale zvykneš si!
Vzhledem k vyšší hlavě, i přes otočení představce a jeho posun až k rámu, jsem se v rámci prvního dojmu, v létě v Novém Městě i nyní ve svém domácím prostředí, určitou chvíli nemohl zbavit dojmu, že bych polohu rukou klidně posunul ještě o nějaký centimetr i dva dolů. Ale ona je to hodně otázka zvyku. Včera jsem nad tím spekuloval asi deset minut, pak na to přestal myslet a naopak si užíval přednosti, jaké tato konfigurace nabízí.
GT Zaskar 29 Carbon totiž není typickým XC strojem ze staré školy, naopak se snaží chytit a plně respektovat mladou, více technicky zaměřenou novou školu. Jeho lehce vyšší úchop a zbytečně nenatahovaný posed proto poskytují jezdci poměrně velkorysý prostor pro manévrování a hrátky s kolem jako takovým. Přidejte si k tomu poměrně nízký rám s lomenou horní trubkou, díky níž je zde mnoho místa pro práci s tělem a koleny, a začne se vám tato omalovánka před očima pomalu sama vybarvovat.
Jak to ještě lépe popsat? Zejména včera, kdy jsem si užil skutečně luxusní dvě hodiny v plném nasazení – na jednom asfaltovém přejezdu jsem dokonce pokořil svůj „Strava Personal Record“ a o vteřinu vylepšil čas, jenž jsem zde zajel v sedle Cannondale SuperX (Gravel bike!) – jsem tomuto kolu dost propadl.
Tvrdý rytmus, jemné zacházení
Na jedné straně se mi líbilo, jak GT Zaskar úžasně jede (těch osobních Strava rekordů jsem včera trhnul víc). Jeho rám je krásně pevný, tuhý, dokonale reaguje a přenáší veškerou vaši snahu okamžitě na povrch a transformuje ji v rychlost. Zároveň mě baví, že v jeho sedle není člověk zbytečně skrčený, nebo naopak natažený. Posed je zde, po chvilce zvyku, vlastně krásně neutrální, kdy se můžete soustředit jak na svůj výkon, tak i na ovládání, hraní a blbnutí…
Na první seznámení sice lehce rozpačité, po chvíli soužití ale opět velice příjemné je také řízení. To umí být v nižších rychlostech, či třeba na rovině na asfaltu při neopatrné práci s řídítky až dost divoké a místy snad i vratké a nejisté. Když se ale k němu přistupuje s klidem a s rozvahou, je naopak velice poslušné, jisté a stabilní. S tím, jak se dnes mění geometrie kol obecně, to ode mě asi budete slýchat častěji: „Klíč je v tom neřídit kolo řídítky, ale řídítky!“
Zaskaru nedělá moc dobře, nebo spíš jeho jezdci, když mu příliš kroutíte s řízením. Mnohem lepší to je, když necháte ruce v klidu, nemrskáte s nimi do stran a kolo ovládáte především jeho naklápěním. Pak se vám odvděčí vysokou jistotou ve stopě a zároveň i nemalou stabilitou ve více rozbitých pasážích. Toto platí primárně pro plynule projížděné oblouky, kde vám více než dostatečný pocit jistoty dodají už jen setrvačníky velkých kol.
Když pak potřebujete rychleji změnit směr, stačí jen cuknout celým kolem, vzhledem k jeho příjemně nízké váze a krásně tuhé oblasti hlavy to jde skoro samo, a Zaskar okamžitě uposlechne vaše přání a bude následovat vaše pokyny.
Čím to dnes uzavřít?
Už už bych se začal rozkecávat, nechal se unést a vystřílel si všechny postřehy a zjištění před hlavním testem. Takže říkám: „Dost! Nechme si zbytek na příště.“ Co bych vám tak ještě mohl prozradit je pocit, že GT Zaskar není žádná rozmazlovačka, ale poctivě a vlastně i dost příjemně tvrdé kolo v tom nejlepším slova smyslu. Prostě víte, co se pod vámi odehrává.
Mohl bych říct, že vidlice Fox 32 SC (Step-Cast) není z nejtužších, ale chodí vlastně velice dobře a spolehlivě a ke kolu ve výsledku dost sedí. Zmínit bych mohl řazení 1×11 složené z klik Praxis Works Cadet (převodník 34 zubů – stejné půjdou na moje kolo) a kazety Shimano 11-46 zubů, což sice není SRAM Eagle, ale řadí přesně, čistě a rychle! Navíc mi jeho rozsah k tomuto kolu perfektně sedí. Povídat bych mohl ještě dál, ale nechám si to „na potom…“
GT Zaskar 29 Carbon Expert – základní údaje
Cena: 74 999 Kč 64 999 Kč (aktuální akční cena)
Hmotnost: XX Kg (vel. M, bez pedálů)
Více o tomto kole na webu: www.gtbicycles.cz
Foto: Štěpán Hájíček