Novinky Ghost a Lapierre 2018 (prezentace Schindler #1)
Na našich sociálních sítích (fcb / insta) jste jistě zaregistrovali, že jsme se byli minulý týden podívat v Novém Městě na novinky roku 2018 hned celé řady značek, které u nás zastupuje a dováží společnost Schindler s.r.o. Pojďme začít dvěma klíčovými výrobci kol, ať je v tom přehled a ať se v záplavě informací zbytečně neztratíme.
Přestože je novinek v nabídce obou výrobců poměrně dost, asi bychom zde aktuálně nenašli jednu či dvě zásadní, na které by bylo potřeba ukázat prstem přednostně. Pokud to shrneme nějak obecně dopředu, pak lze říci, že se Lapierre soustředil na vylepšení několika svých sportovních MTB a silničních modelů (silnice Pulsium a Aircode, MTB Prorace), Ghost se snaží vylepšit stávající řady a doplnit svůj sortiment tam, kde cítí možné nedostatky či mezery.
Obě značky se zároveň poměrně intenzivně věnují oblasti elektrokol, kde je Lapierre již řadu let dosti silný a svůj vliv a nabídku v této oblasti opět rozšiřuje. Ghost se s elektrikou blíže seznamuje, buduje stabilní základy, a i zde se snaží rozšířit svůj vliv a záběr. Důležité modely jsou v tomto směru stroje Lapierre AMi s integrovanou baterií v rámu (odlišná verze s motorem Bosch a Shimano), GHOST zase útočí svérázným konceptem Ghost Lector HybRide! Ale k tomu se ještě dostaneme.
Skočit na novinky Lapierre 2018
reklama
GHOST – novinky 2018
Pojďme si nyní představit vybrané novinky a zajímavosti z kolekce Ghostu 2018. Něco jsem si vyfotil na prezentaci, něco na Eurobiku a něco nebylo tam ani tam, proto trochu namícháme studiové obrázky a reálné fotografie.
Ghost PathRiot a Riot
Modely PathRiot a Riot se nejspíš pro svou přílišnou výjimečnost a vyšší cenu dostávajípomalu ale jistě na okraj zájmu. Nicméně v roce 2018 budou tyto řady pokračovat, každý v podobě jednoho modelu PathRiot/Riot 8.7 (první číslovka vypovídá o úrovni výbavy, druhá o průměru kol).
Oba stroje si obléknou exkluzivní kabátek složený s mimořádných komponentů, v jejichž čele budou stát sady SRAM Eagle (1×12), ale hlavně plné odpružení od Cane Creek. Tedy nejen pružinové tlumiče (Inline Coil, či DB Coil – Riot/PathRiot), ale hlavně vidlice Cane Creek Helm (170 mm PathRiot / 150 mm Riot).


Ghost HAMR
V rychlosti můžeme proběhnout modely řady Ghost HAMR, kdy dále pokračuje expediční speciál HAMR X 9.7+ s převodovkou Pinion P1.18, či vcelku civilní Ghost HAMR 6.7+ s Plus koly, zdvihem 140 mm a řazením Shimano 2×11.

Ghost SLAMR 29
Zajímavá a hodně žádaná je řada SLAMR, která letos míchala modely na středních a velkých kolech do jedné rodiny. Pro rok 2018 se katalog výrazně více zaměřil na devětadvacítky, které budou v nabídce tři – SLAMR 9.9, 6.9 a 4.9. Všechny modely mají přitom přepracovanou zadní stavbu, kterou poznáte primárně podle odlišného horního raménka. Posíleny by ale měly být také vzpěry, což by v konečném součtu mělo stát za navýšením tuhosti zadní partie o 40 %!
Ghost SLAMR 29 nabídne nadále příjemně trialových 130 mm kroku nad oběma koly. Z řady 27,5“ modelů SLAMR zůstane v roce 2018 v nabídce již jen jediný SLAMR 3.7 se spíše ekonomickým osazením, zato však s karbonovým rámem!



Ghost LECTOR
Pevnou pozici má i nadále řada pevných sportovních biků Ghost Lector, která se pro letošní rok dočkala poměrně výrazného rozšíření dostupných variant. Vybrat si tak bude moci opravdu každý podle svého vkusu i rozpočtu. Svým způsobem novinkou je výraznější zařazení menších modelů na středních kolech (27,5“), které doplňují základní sestavu devětadvacítek.





Velká kola dominují celému spektru Lectorů, menší sedmadvacítky se pak nachází spíše v nižší a střední třídě této modelové rodiny. Samostatnou kapitolou je Lector X s pevnou karbonovou vidlicí a oblibě se rovněž těší dětský Lector Kid na 26“ kolech s vidlicí X-Fusion Velvet.

Ghost KATO FS
Pokračovat můžeme třeba řadou Kato FS, která zůstává víceméně na svém. Mění se trochu modely, barvičky, základ ale zůstává stejný. Tedy kola parametru 27,5“ a 130 mm zdvihu. Zajímavým strojem je Kato X, tedy dva modely s pevným rámem, 29“ koly a zdvihem vidlice 120 mm určené pro zábavu a trailování.
Podobnou choreografii jako u řady Kato vidíme i mezi dámskými stroji Lanao FS a Lanao s HT.


Ghost Nivolet X
Sympatickým strojem se zdá být novinková silnice Nivolet X, která navazuje na úspěchy stejnojmenné závodní řady s klasickými brzdami. Oproti ní Nivolet X přidává kotoučové brzdy a zaměřuje se více na delší trasy a dobrodružství v sedle než vyslovené závodní nasazení.

Elektrokola Ghost
Tímto jsme vyčerpali téma klasických kol a pojďme se tedy vrhnou na eBiky Ghost, kde se to novinkami jen hemží.
Ghost Lector HybRide
Největším hitem je jednoznačně Ghost Lector řady HybRide, který v katalogu 2018 najdete kupříkladu jako Lector S8.7+. Zde i v dalších řadách e-kol značí písmeno „S“ pohon Shimano Seps, „osmička“ je úroveň výbavy a „7+“ v případě Lectoru HybRide signalizuje netradiční mix 29“ kola vepředu a silnějšího 27,5+ vzadu.
Důvody jsou přitom poměrně zřejmé. Přední kolo s větším průměrem a užší pneumatikou lépe a přesněji vede směr, lépe se s ním manévruje, zadní plusko naopak dodává celku na komfortu, nabízí potřebnou trakci při spojení lidské síly a elektro pohonu a napomáhá i více trailové geometrii. Zde se kupříkladu pracuje s úhlem hlavy 65,8° při zdvihu vidlice 120 mm. To je hodně zajímavá hodnota!!!

Výjimkou potvrzující pravidlo je Ghost Lector X S5.7+. U něj najdete pevnou vidlici a stejný mix kol (29“/27,5+), úhel hlavy má ale výrazně sportovnější hodnotu 68,1°. Lector X je rovněž nejlehčím strojem této řady, jelikož by se jeho hmotnost měla pohybovat někde na hranici 17 kg. Nadstandardně lehoučké a zábavné by ale měly být i ostatní Lectory HybRide. Ostatně na tato kola se můžete podívat již dnes na webu ghost-bikes.com

Ghost Hyb Kato / Hyb Kato FS
Výraznější rozšíření, inovace a progres je patrný také v řadě Kato HybRide (v katalogu zkráceně Hyb), kde je skutečně z čeho vybírat. Základem je pohon Shimano Steps E8000 a společným rysem kolekce 2018 je nový rám se semi-integrovanou baterií. Tedy akumulátorem posazeným klasicky na spodní trubce, jenž se ale díky specifickému tvarování spodní trubky snaží co nejvíce splynout s rámem.
Poměrně početná je již rodinka strojů Ghost Hyb Kato FS, kde nejdeme v první řadě stroje s pluskovými koly (27,5+), zdvihem 140 mm a s již zmíněným zcela novým rámem. Žádanou alternativou jsou údajně i stroje Hyb Kato FS S4.9 a S3.9 na 29“ kolech, se zdvihem 120/130 mm (P/Z). Obdobné změny najdeme i v dámské řadě Hyb Lanao FS, kde se nachází pouze pluskové modely se 140 mm kroku.



Přesuneme-li se mezi pevné stroje, tak zde se opět odvíjí podobný scénář. Také stroje z rodiny Hyb Kato důvěřují pohonu Shimano Steps E8000 a využívají služeb semi-integrované baterie. Opět zde najdeme stroje jak s tlustými plášti (27,5+), tak i na velkých kolech (29“). Devětadvacítky přitom vepředu pracují se 120 mm kroku, pluska pak 130 mm. Dámské Lanao opět čerpá inspiraci z pánské řady, omezuje se pouze na rozměr kol 27,5+.

Elektrickou sekci Ghost můžeme uzavřít stroji z rodiny Hyb Teru, u nichž najdeme podobný postup inovací jako u Kato. Opět nový semi-integrovaný akumulátor, důraz na 29“ kola (120 mm vidlice) a mezi nimi zamíchané modely s pluskovými koly. Například Ghost Hyb Teru B7.7+ AL.
Podstatným rozdílem proti řadě Hyb Kato je přítomnost pohonných jednotek Bosch Performance CX namísto Shimano Steps. Důvodem je především „diktát trhu“ kdy si řada zákazníků zvykla právě na Bosch a zatím ještě nevěří stále relativně novému Shimanu Steps.

Ghost ještě neřekl poslední slovo…
Touto sekcí aktuální příděl novinek Ghost 2018 končí. Snad mohu prozradit, že tento německý výrobce má v záloze ještě pár es na další rok, které zatím nechce tahat z rukávu, aby nedošlo k situaci, kdy by zákazníci museli čekat na své kolo nadstandardně dlouho.
Proto třeba v aktuálním katalogu chybí pár strojů v nové specifikaci, které by měly být postupem času doplněny. Mně osobně třeba chybí informace o pokračovatelích řady FRAMR či řadě SLAMR X. Jak jsme ale byli ujištěni, je třeba být trpělivý, jelikož Ghost s příchodem ročníku 2018 svým způsobem „ruší modelové roky“ a chystá se prezentovat jednotlivé mody ve chvíli, kdy bude plně připravena jejich produkce. Pár čerstvých perliček z nového katalogu jsme již každopádně zahlédli a můžu vám říct, že ještě bude na co se těšit.


Lapierre – novinky 2018
Situace v nabídce francouzské značky Lapierre na rok 2018 je o poznání přehlednější a počet novinek je o něco skromnější než u Ghostu. Výraznější inovace jsou přitom rovnoměrně rozloženy do světa silničních kol, MTB i elektrobiků.

Lapierre Aircode 2018
V tradičně silné silniční sekci představila letos značka Lapierre hned dvě výraznější inovace. V první řadě se jedná o stroj Lapierre Aircode, který se pro rok 2018 dočkal zásadního vylepšení. Na první pohled poznáte novou generaci podle výrazných aerodynamických prvků, zejména ploutve v horní části sedlové trubky, která dokonale opisuje oblouk zadního kola. Použita byla též aero sedlovka anebo třeba vylepšené napojení vidlice na hlavní část rámu.
Lapierre Aircode ale není jen o rychlosti v přímém směru. Tato nová generace by měla být ještě o něco lehčí a tužší, tedy v celkovém součtu výkonnější než její předchůdce. Díky tomu by se mělo jednat o ideální stroj na rovinaté etapy s předpokladem lítých bojů v závěrečném spurtu. Ostatně stájová sestava FDJ stroje Lapierre Aircode 2018 dostatečně prověřila při letošním Tour de France.




Lapierre Pulsium 2018
Další výraznou inovaci v silniční sekci reprezentuje rovněž výrazně přepracovaný model Lapierre Pulsium. Tato řada tradičně cílí na jezdce bojující na dlouhých tratích, u nichž je rozhodující pohodlí potřebné pro vytrvalost a absolutní výkon je až na druhém místě. I když ani na výkon se nezapomíná. Každopádně nové Pulsium by mělo přinést lepší výkonnostní charakteristiky a pracovalo se též na ještě lepším tlumení vibrací.
Dnes již klasický systém s elastomerem v zakončení horních vzpěr – Shock Absorption Technology (SAT) – pečující o komfort jezdcova pozadí, doznal meziročně určitého technologického vylepšení. Dříve se tento prvek skládal ze třech dílů, dnes je zde jen jediný elastomer, který lze navíc v případě potřeby poměrně snadno vyměnit.



Lapierre Prorace SAT
Konstrukce SAT, osvědčená u výše popsané řady Pulsium, se v roce 2018 poprvé dostává i do segmentu horských kol, kdy si elastomer umístěný v přídavném trojúhelníku vzpěr, spoje sedlové a horní trubky našel cestu do řady karbonových hardtailů Prorace. Tedy abychom byli přesní, novinku poznáte v katalogu snadno podle označení Prorace SAT.
Tento závodně orientovaný hardtail na velkých kolech se tvarem svého rámu inspiroval u o rok staršího modelu Lapierre XR (test Lapierre XR 529, model 2017), tedy minimálně co se zvlněného profilu horní trubky týká. Tento model si na nic nehraje, chce být primárně závodním strojem, čemuž odpovídá i luxusně nízká hmotnost rámu pouhých 1070 g u velikosti M.



Elektrokola Lapierre Overvolt AMi Shimano
Poměrně slušný poprask způsobilo v půlce léta představené duo strojů Lapierre Overvolt ve zcela novém provedení AMi. Jedná se o plně odpružené stroje, které se rozdělí do několika skupin podle určení, zdvihu, průměru kol a pohonu. Na jedné straně velký ohlas zaznamenaly stroje Lapierre Overvolt AMi Shimano, s motorem Steps E8000. Ty budou existovat jednak ve verzi s koly standardu 27,5“ se zdvihem radikálních 160 mm, ale také jako sportovnější devětadvacítky na 140 mm.
Specialitou těchto strojů je originální housenková baterie, která se vkládá do rámu skrz poměrně malé okno ve spodní rámové trubce, což je zatím ve světě eBiků poměrně ojedinělé řešení. Důležité je upozornit také na odlišnou konstrukci zadní stavby s tlumičem usazeným nad středem, skrytým v útrobách sedlové trubky, nikoliv posazeným nahoře pod horní rámovou trubkou, jak jsme tomu byli zvyklí u systému OST+.
Jak již bylo zmíněno, toto kolo vzbudilo velký ohlas, mnoho potenciálních zákazníků i obchodníků se na něj neustále ptá, lidé z Lapierre ale zatím o přesném datu uvedení na trh taktně mlčí. Odhaduji, že nebude úplně snadná situace okolo oné revoluční baterie, máme ale slíbeno, že informace obdržíme ihned poté, co Lapierre ohlásí reálnou produkci tohoto kola.


Lapierre Overvolt AMi Bosch
I druhá varianta modelu AMi s pohonem Bosch se vydává cestou výrazné integrace a jelikož je Bosch již výrazněji zavedený na světových trzích, jsou k tomuto kolu známy všechny podrobnosti a jeden vzorek byl k vidění na prezentaci v Novém Městě. V kostce jde o stroje na kolech standardu 27,5+, se zdvihem 150 mm a s klasickým závěsem OST+.
Pohonnou jednotkou je Bosch Performance CX, zajímavostí je akumulátor Bosch CX Powertube. Tedy baterka určená pro uložení do rámu, která nabídne kapacitu 500 Wh, přitom je poměrně kompaktní a rám, do nějž se vkládá zespodu, kvůli její přítomnosti zbytečně nebobtná.
Specialitou této řady je systém na zadních patkách „Dual Wheel“, díky němuž lze „vyhodit“ plusková kola a snadno na jejich místo nasadit devětadvacítky s tím, že se osa zadního kola posune kousek dozadu, aby se zadní kolo pohodlně vešlo do rámu. Ale hádám, že většina lidí zůstane u Plusového rozměru.
Kdo by si chtěl užít vzhledu a moderní konstrukce Overvoltu s integrovanou baterií, netouží ale po vysokých hodnotách zdvihu, tomu bude určen model Overvolt XC 500i na 29“ se 120 mm kroku, jenž je svým způsobem odlehčenou verzí řady AMi Bosch.



Lapierre Overvolt AM+, XC a HT
Pro doplnění, vrcholem nabídky řady Lapierre Overvolt i nadále zůstane „motorka“ Overvolt AM+ Carbon s unikátní rozdvojenou spodní trubkou a baterií posazenou vodorovně nad motorem. Na opačné straně spektra v zůstávají v nabídce modely Overvolt AM+ na hliníku, Overvolt XC a Overvolt HT. Vybírat lze přitom verze s motorem Bosch anebo obvykle o něco levnější provedení s Yamahou!


Dlouhý seznam potenciálních testů
Tím bychom měli výčet základních novinek Ghost a Lapierre 2018 za sebou. Jejich seznam rozhodně není krátký, takže máme zase na čas poměrně dost tipů na kola, která bychom rádi otestovali. A to nemluvím o těch, která možná ještě přijdou na svět v průběhu, řekněme, následujícího půl roku. Nebudu ale předbíhat, pár testů snad ještě do konce roku stihneme, primárně asi z XC a silniční sekce. Ale to je ještě třeba doladit.
