Praxis Works C32 – test zapletených kol
Bude tomu dobře rok, co jsme poprvé psali o nových zapletených kolech od Praxis Works, nyní pro vás máme praktické postřehy z jejich použití. Pro značku Praxis to byl poměrně velký posun v jejich nabídce, zdá se ale, že dobře zvládnutý!
Kdo blíže nezná značku Praxis Works, toho bych odkázal na svůj článek z června 2016, v němž jsem se snažil blíže představit produkční nabídku této kalifornské značky, jež, jestli se správně dívám do svým poznámek, slaví právě letos své desáté výročí!
VŠECHNO NEJLEPŠÍ za celou redakci BikeAndride.cz k desátému výročí!
Nyní je tedy Praxis na pomyslné hraně, kdy o této společnosti již asi nemůžeme mluvit jako o vysloveně „mladé“, jelikož z hlediska stáří našeho sportu je deset let vlastně téměř třetinou jeho existence! Proto bychom mohli Praxis označit za MTB Youngtimer, pokud mi odpustíte tuto odbočku do automobilového žargonu!
K čemu jsem se chtěl ale dostat především, je skutečnost, že se Praxis Works donedávna (do období před jedním rokem) věnoval primárně pohonu jako takovému (středy, kliky, převodníky), proto je rozšíření sortimentu o vlastní zapletené kola jednoznačně zlomovou událostí!
Karbon, hliník, cyklokros
Abychom věděli, o čem je řeč, pojďme si v rychlosti shrnout, jaká kola dnes Praxis Works – případně známý také jako Praxis Cycles – aktuálně nabízí. Vrcholem všeho je testovaný kompozitní set C32 s uhlíkovými asymetrickými ráfky vnitřní šíře 32 mm, s originálními náboji Praxis a s vnitřní mechanikou od DT Swiss.
Hned za nimi se v nabídce hřejí kola AL24, tedy plně hliníkový set s originálními ráfky Praxis zapletený do standardních nábojů DT Swiss. Třetím do party je set RC21 (Road Carbon 21 mm), jejichž určení a specifikace jsou skryty v právě rozklíčovaném označení. Abych byl přesný, cílem tohoto setu jsou především Gravel biky a CX stroje, už jen s vzhledem k určení čistě pro kotouče a k vnitřní šířce 21 mm.
Čekání na Boost!
Kola Praxis C32 jsou, jak jsem právě demonstroval, jednoznačným vrcholem aktuální nabídky zapletených setů Praxis. Zajímavostí hned zkraje je, že tento původní výplet nebyl a není určen pro Boost vidlice a Boost rámy. Nenabízí se ani konverzní sada koncovek pro rozměry 15×110 mm či 12×148 mm.
Při pátrání na webu Praxis Cycles ale již dnes objevíte záložku „Boost C32.“ Mám k tomu něco dodávat? Myslím, že to není třeba, jelikož každý pochopí, na co se můžeme v brzké době těšit.
Z praktické stránky věci měl tento fakt pro mě jedno specifikum. Vezmu to trochu oklikou. Nejprve jsem zkoušel kola Praxis C32 na pevném ocelovém stroji Chromag Stylus (video a stručné hodnocení). To bylo koncem sezóny 2016. Nyní na začátku sezóny 2017 jsem je dostal na hraní znovu.
Původně jsem si myslel, že je hodím na svoje kolo (Specialized Enduro 650B) a porovnám je se základními koly Specialized, což by byl asi slušný skok! Pak mi ale došlo, že můj stroj je „plně na Boostu“, proto musel ostrouhat mrkvičku a kola Praxis Works C32 putovala na RB Bandit 675! Ještě klika, že máme v redakci biky různých standardů!
S kým máme tu čest?
S prací nad vývojem vlastních kol začal Praxis v tichosti již před X lety. Cílem přitom bylo v první řadě postavit výplet v duchu, v jakém si kompletují svá kola špičkoví mechanici celého světa. Kola, která budou pevná, stabilní, výkonná, a hlavně dobře servisovatelná. Proto se Praxis rozhodl použít vnitřní mechanickou architekturu od DT Swiss bez snahy vylepšit něco, co je už takto téměř dokonalé (švýcarská technika je převzata z nábojů DT Swiss 350).
Zároveň na kolech Praxis Cycles nenajdete přímé dráty, ani jiné trendy či módní úlety, ale „pouze“ klasické a léty ověřené ocelové dráty se zahnutou hlavičkou (J). I ty pochází od DT Swiss a jedná se o běžný normovaný rozměr. Specialitou jsou u modelu C32 již zmiňovaná originální těla nábojů od Praxis Works, která zde mají své místo z jednoduchého důvodu.
V Praxisu si spočítali, že je radiální výplet u předního kola na straně bez kotouče pevnější a tužší, klade ale větší nároky na pevnost příruby, což originálnímu dílu od DT Swiss údajně nevyhovuje. Proto je tělo vyráběno samostatně, příruby jsou zesílené, výplet může být pevnější a vše by mělo fungovat tak, jak bylo ve vývojovém středisku Praxis vymyšleno.
Karbon, šíře, asymetrie…
Poslední teoretickou část pojďme věnovat ráfkům, které jsou výhradním dílem značky Praxis Works. Ta sice nemá extrémně dlouhé zkušenosti s uhlíkovým kompozitem, donedávna se soustředila především na precizní a unikátní způsoby obrábění a formování lehkých slitin, v karbonu se ale „naučili chodit“ poměrně rychle. Důkazem budiž kliky Praxis Works Lyft a Lyft HD, nebo právě zapletená kola.
Základní myšlenkou ráfků je, že díky kompozitu, který je pevný a lehký zároveň, lze jednoduše použít více materiálu, tedy vyrobit širší ráfek, poskytnout tak plášťům širší základnu, aniž by se to nějak dramaticky odráželo na hmotnosti celku. Filozofií jistě nejen těchto kol je tedy propojení lehkosti a výkonnosti trailových či dokonce XC kol s odolností all-mountain až DH kousků. Extrémní hranice zmíněného rozptylu berte trochu s rezervou, ale myšlenku asi chápete?
Skoro až zarážející je vnitřní šířka 32 mm, která je dle vyjádření Adama Haverstocka z Praxisu ideální pro pláště šířky 2,35 – 2,5“ (v rozměru 27,5 i 29“). Vůči tomu protestovat rozhodně nebudu. Přihodím ještě fakt, že jsou ráfky Praxis C32 asymetrické, kdy jsou niple odsazeny od podélné osy o 3 mm na jednu stranu. Opět, dle informací z továrny, jde údajně o nejlepší kompromis z hlediska pevnosti a rovnoměrného zatížení výpletu, který byl vybrán po dlouhém zkoumání a porovnání různých variant od mnohé konkurence.
Zkuste to bez zahnutí, milý Marconi!
Překvapením pro znalce karbonových kol jistě nebude konstrukce zvaná „hookless“, tedy rovné patky bez klasického očka. Na karbonových ráfcích by se toto zahnutí prý stejně špatně modelovalo, navíc konstrukce hookless by měla pomoci s pevností, může ušetřit pár gramů a snad i usnadní obouvání, aniž by se to negativně projevilo na jistotě usazení pláště.
Poslední technický bod, co je třeba zmínit, je plná příprava ve stylu „tubeless ready“, kdy jsou kola Praxis distribuována včetně kvalitní pásky a bezdušových ventilků. Proto je stačí pouze vybalit, nazout pláště, nalít trochu mléka a nafouknout!
Začni, kde jsme skončili!
Abych neztratil nit svého vyprávění, můžeme část věnující se hodnocení začít přesně tam, kde skončil praktický, či spíše převážně teoretický popis. Tedy u obouvání. Přiznávám, že jsem byl docela zvědavý, jaké to bude s hookless ráfky už ve chvíli, kdy jsem se o tomto fenoménu dozvěděl poprvé před několika lety. Jestli vás to zajímá, pak z pohledu běžného uživatele je rozdíl vlastně nulový!
Pláště se rozhodně neobouvají ani nesundávají hůř a dle mojí zkušenosti vlastně ani lépe. A to Praxis Works C32 nejsou první ani poslední hookless kola, co jsem měl v ruce. Ale chápu, proč je tato varianta v oblibě, už jen pro konstrukční zjednodušení. Dodávám snad jen, že hookless v praxi negativní dopad na uživatele rozhodně nemá!
Co se v dílně naopak projeví dostatečně výrazně je přítomnost kvalitní těsnící pásky, díky níž bylo opakované přezouvání bezdušových gum hračkou. Páska držela na svém místě, plášť po ní hezky klouzal, nic se neodlepovalo, neposouvalo… Prostě pohoda!
Jedním dechem
Trošičku boj byl místy při obouvání, už jen z titulu extra širokých ráfků. Nahodit, či shodit plášť na/z kol bylo snadné, v případě plášťů se silnými boky šlo poměrně slušně i foukání a zaskakování do ráfku. Když jsem ale po testu na tato kola vracel pláště Schwalbe Hans Dampf, jednu z tenčích variant, musel jsem si jednou rukou vypomáhat a druhou usilovně pumpovat, aby se plášť chytil a já jej dokázat nahodit běžnou dílenskou pumpou.
Nakonec se to podařilo i bez vysokotlakého nahazováku či jiné pomoci sofistikované dílenské výbavy (#kompresornevedu). O dost snazší to ale bylo, když jsme při akci „vracím kola, fasuju Huck Norris“ zkoušeli instalovat tuto severskou „karimatku“ do stejného papírového pláště. Huck Norris v tomto směru slušně zafungoval, roztáhl stěny pláště a pomohl snáze nastřelit do patek i tenkostěnné Schwalbe.
Lehčí než?
Jak již bylo zmíněno, kola Praxis Works C32 na nějaký čas zaujala místo na redakčním stroji RB Bandit 675, kde je standardně použit výplet Industry Nine Enduro 260 (vnitřní šíře hliníkových ráfků 26 mm). To je na poli zapletených kol poměrně těžký soupeř, i když rovnější souboj by byl s novějším modelem Enduro 303 (přehled kol Industry Nine najdete na webu 03probike.cz). Každopádně překvapivé bylo zjištění, že naše kola na hliníku váží skoro stejně jako Praxis na karbonu! A také stojí skoro stejně!
Praxis Works C32
780/940 g (P/Z – ořech XD)
Industry Nine Enduro 260
810/940 g (P/Z, ořech XD)
Zásadním rozdílem je tedy vlastně „jen“ šířka ráfku, která ale činí poměrně zásadních 6 mm. Při porovnání s koly Industry Nine Enduro 305 je souboj ještě těsnější, alespoň dle tabulkových hodnot (790/910 g – P/Z). Přičemž vnitřní šířka ráfku Enduro 305 je zde 30,5 mm, takže stále ještě o fous užší než Praxis Works C32!
Co se ukázalo v terénu?
V reálné akci jsem nikterak zásadní skok při přechodu z jedněch kol na druhá nezaznamenal. Záměrně jsem si dal jeden den kontrolní vyjížďku na kolech Industry Nine, večer přehodil sety i pláště, abych měl stále stejné pryže, a druhý (třetí, čtvrtý…) den vyrazil na Praxisu.
Člověk si snadno zvykne a snadno přijme lepší a brzy rozdíl přestane vnímat. Znát byla samozřejmě šířka ráfku, o tom ale až později. Co mě překvapilo, byl pocit o fous lehčí rotační hmoty na obvodu. Neříkám, že jsem diagnostický robot s citlivými senzometry v konečcích prstů, přesto jsem měl pocit, že je patrné trochu jinak rozložené těžiště.
Výplet od Industry Nine je luxusně pevný a jistý, již jen díky silným hliníkovým drátům s přímým uchycením do náboje. Tento set jako by měl hmotnost rozloženou rovnoměrně do celého výpletu. Oproti tomu kola Praxis Works C32 (zdánlivě) soustředí hmotu zejména do středu a snaží se odlehčit paprsky výpletu a „plastový“ ráfek. Nechytejte mě úplně za slovo, ale takovýto jsem měl dojem poté, co jsem prohodil kola a zachoval pláště, a to v rozmezí jednoho dne na stejném stroji při stejném tlaku v pneumatikách.
Tlačí mě tlak
Ostatně s tlakem si šlo hrát, díky extra širokému ráfku kol Praxis C32, v mnohem větším spektru, něž u setu Industry Nine. 32 mm vnitřní šířky je skutečně znát a tam, kde by se stejné pláště na našich enduro kolech již začaly slušně žvýkat, byl dezén obutý na Praxisu C32 ještě slušně stabilní. Netvrdím, že jsem kvůli tomu nějak razantně snížil tlaky, už tak jezdím jen něco málo nad 1 bar, každopádně jsem si mohl užívat vysoký komfort, vysokou přilnavost (díky více do šířky roztaženému plášti) a zároveň jsem se nemusel tolik omezovat v rychlých obloucích.
Hodně samozřejmě záleží i na použitých pláštích. Vzpomínám na letmý test RB Bandit 475 (jeden z prototypů), který měl na zkoušku kola WTB C i31 (31 mm ráfek) a obuty měkčí pláště od Schwalbe (sorry, že to Schwalbe stále tak haním). Výsledkem byl v extrému projev podobný jako u řady plusbiků, kdy se guma třeba i na lehce šikmé skalce zcela zřetelně deformovala a řízení plavalo, či se zamykalo!
To se mi, díky extra silným gumám z našeho kola, u výpletu Praxis Works nestalo ani náznakem, ale přesto musím říct POZOR! Na ráfek široký 32 mm byste měli dát něco dostatečně velkého (2,4“ bych viděl jako základ), navíc něco s rozumně silnými boky právě kvůli deformaci v náklonu a v zatáčkách.
S díky vracíme do protocycles.cz
Kola Praxis Works C32 jsem měl na RB Bandit 675 docela dlouho a zažil jsem s nimi řadu rozličných situací. Musím říct, že mě bavila, že se mi líbila a že mě nezklamala. Oproti Industry Nine byl jejich cvrček od DT Swiss najednou až suše umírněný a tichý, ale vzhledem k vědomí, že pochází od DT Swiss, mu to nemůžu mít za zlé. Ostatně řehtačku v kole nechce mít každý.
Jediný potenciální neduh, který jsem zaznamenal na konci testu, byl lehce povolený výplet, jenž by snesl trochu péče. Nutno ale dodat, že jsem kola nedostal nová, že měla ledacos za sebou, proto bych to nebral nijak tragicky. Za jízdy se nikterak nekroutila, je mi ale jasné, že zkušený mechanik by ale po prohmátnutí strun jistě nenechal centrklíč ležet ladem.
Ale co, dotáhnout je potřeba čas od času všechna kola, navíc vzhledem k použití standardních dílů nenarazíte u Praxis Works na problém jako v případě Industry Nine. Zde použité silné dráty způsobily, že jsem si při výměně jednoho kamenem přeraženého paprsku musel trochu probrousit svůj centrklíč, abych jej mohl na paprsek vůbec nasadit. To sem ale úplně nepatří.
Kola Praxis Works C32 rozhodně nejsou produktem s předpokladem masového rozšíření, je to zkrátka špičkový produkt za špičkovou cenu. Kdo by chtěl, může si objednat i samostatné ráfky a zaplést si je třeba už dnes na Boost náboje. A na co bych nerad zapomněl, je velice vstřícný program pro výměnu poškozeného ráfku, respektive celého kola, jak jej popisujeme níže.
Praxis Works C32
Hmotnost: 780/940 g (P/Z, ořech XD – průměr 27,5“)
Průměry: 27,5“, 29“ (standardní osa, Boost se připravuje za stejnou cenu)
Osy: 15×100 mm / 142×12 mm (P/Z)
Ořech: Shimano 10/11 speed | SRAM XD
Cena (set): 38 990 Kč – www.protocycles.cz
Cena (pouze ráfek): 13 900 Kč
Program na výměnu zničených ráfků!
Zničíte ráfek vlastní chybou, nevadí! Praxis nabízí výměnu celého kola (NE jenom ráfku) za nové. Cena 7 500 Kč za celé nové zapletené kolo! (platnost programu 2 roky od nákupu).
Foto: Štěpán Hájíček (Praxis)