AUTHOR Aura XR / Aura 55 Disc – TEST
S Authorem Aura mě váže tak trochu specifický vztah. Před necelým rokem jsem testoval klasickou silniční verzi Aura 55 Disc (model 2016), ale zatím nějak nebyl čas se s vámi o tyto zážitky podělit. Mezi tím se mi naskytla příležitost vyzkoušet „terénní“ ztělesnění této silničky – Author Aura XR – díky čemuž mám dnes ucelený pohled na tuto modelovou řadu.
Dnešní test tak můžeme pojmout více jako příběh, menší praktické zamyšlení, nebo dokonce jako detektivku. Detektivku ve smyslu pátrání, nikoliv ale po pachateli, jako spíše po myslitelných polohách a úlohách, které může Author Aura nabývat. Nechci předbíhat vlastní text a následné hodnocení, ale pravdou je, a jak jsem si ověřil na zmíněných dvou modelech, je Aura hodně všestranným a také velice povedeným konceptem.
Úspěch čirou náhodou?
Dost možná, že to její tvůrci na samotném počátku vývoje a při koncipování poslední generace Authoru Aura Disc ani tak nemysleli, ale povedlo se jim to vážně dokonale. Aura měla být původně, dle mého skromného odhadu, příjemnou univerzální silničkou na hliníkovém rámu s rozumnou cenovkou. To se rozhodně podařilo, a ještě i mnohem víc! Především vdechnout tomuto rámu potenciál všestranného využití.
Univerzalitu propůjčuje těmto strojům již prostý fakt nasazení kotoučových brzd, které se pomalu ale jistě začínají stávat obecným standardem i ve světe hubených plášťů a (ne vždy) hladkého asfaltu. Zkrátka kotoučovky, které byly v modelovém roce na kolech Aura 44 Disc a Aura 55 Disc (v roce 2017 přibyla Aura XR), posunuly toto kolo již
z principu mnohem blíže moderní kategorii Gravel Road, což dokonale podtrhuje vznik modelu Aura XR.
Kde se vzalo XR?
Příběh zrodu Authoru Aura XR je poměrně prostý. Před pár lety se světu představil jako první Gravel bike této klasické domácí značky ocelový Author Ronin (www.author.eu), což je samo o sobě hodně zajímavé kolo. Je ale také poměrně svérázné, svým lakem, ocelovým rámem nebo úchyty na všemožné brašny, proto nesedí úplně každému. Ronin je také trochu těžší (11,6 kg – tabulková hodnota).
V Authoru se tedy zamysleli: „Jak využít potenciál Roninu, navléknout mu o něco lehčí a konvenčnější kabátek a otevřít možnost neomezovat se v kokpitu s berany jen na hladký asfalt širší skupině jezdců?“ Když produktoví manažeři pátrali ve své nabídce po nejvhodnějším kandidátovi na transformaci, padla volba právě na Auru, což se ukázalo jako ideální řešení. Alespoň tak mi to připadalo za řídítky „padesát pětky“ i „ikserka“.
Pokud do jednoho odstavce shrnu své postřehy ze sedla Authoru Aura 55 Disc, pak musím vyzdvihnout příjemný a pohodlný posed a překvapivě vysoký komfort hliníkového rámu, kdy celkové skóre trošičku kazí tvrdší hliníková vidlice. Její neústupnost lze ale snadno vyvážit volbou vhodného obutí a tlaku v pneumatikách. Zapomenout nesmím ani na povedenou geometrii, která více sází na klid a jistotu vedení stopy, než na vysloveně bryskní reakce, není ale rozhodně tupá či neohebná.
Aura XR je vedle toho kolem, které se proti klasickým variantám liší jen o něco širším obutím (700x31c), což není až tak radikální skok proti plášťům rozměru 700x25c (Aura 55 Disc). Člověku to ale otevře oči a začne o tomto kole přemýšlet poněkud jinak. Proto jsem Auru XR chvíli testoval v klasickém továrním set-upu, na silnici i v lehčím terénu, nakonec jsem neodolal, obul na ni pláště Maxxis Rambler 700x40c a začal si vychutnávat ničím nespoutanou Gravel divočinu!
Silnice na české silnice
Abych ale v tomto příběhu postupoval nějak logicky a chronologicky… Začněme u situace s tovární výbavou, kdy mě původní obutí Vittoria Cross XN Pro kevlar 700x31c s jemnou texturou středového pásu a lehce výraznějšími bočními výstupky příliš nelákalo do těžšího terénu. Proto jsem si střihl několik převážně silničních okruhů, které jsem si jen tu a tam zpestřil lehce terénními vložkami. Alespoň tak jsem to plánoval.
Realita občas vypadala jinak! Třeba jako brodění se blátem, jízda po zamrzlých, nebo spíše rozmrzajících polních cestách apod. Byly to ale jen takové zkracovačky, nápady, jak se vyhnout tomu či onomu úseku silnice, který zrovna nemám v lásce, případně jak si jízdu trochu zpestřit a podívat se na místa, kam se člověk s berany a na úzkých pláštích obvykle nedostane.
Pravdou zůstává, že Aura XR s obutím Vittoria Cross XN je kolem, které se lépe cítí na pevném povrchu, než na takovýchto CX až MTB vložkách. Na asfaltu přitom byla tato kombinace až překvapivě účinná. Nízký vzorek s jemným reliéfem se krásně odvaloval a já neměl pocit, že bych byl nějak brzděn ve svém sportovním rozletu.
Nelze to samozřejmě srovnávat s tradičním hladkým a úzkým silničním obutím, ale minimálně pro využití na okrajích sezóny (podzim, zima) se takováto kombinace jeví jako smysluplná. Prostě takový fajn zimák, kterému nevadí občas nějaká ta štěrková zkratka, po zimě vymleté silnice, nebo po krajnicích rozesetý štěrk.
Silnice mimo silnice
Mnohem větší sranda, zejména z pohledu bikera, byla s Authorem Aura XR poté, co jsem jej přezul na pláště Maxxis Rambler 700x40c. V přední vidlici byl tento balón dost na těsno, i vzadu bylo místa tak akorát, pláště ale nikde neškrtaly ani nedřely. Posun z šířky 31 mm na 40 mm na papíře možná nevypadá až tak dramaticky, ale v reálu to byl slušný skok.
S Aurou XR na „velkých balónech“ jsem absolvoval i pár silničních přesunů, mnohem častěji jsem s ní ale létal v lese po širších cestách i hubených pěšinách. Sranda s ní byla, i když jsem si potřeboval něco vyřídit ve městě a díky tomu průběžně střídal asfaltové, či štěrkové cyklostezky, městkou dlažbu, míjel jsem tramvajové koleje, skákal na a z obrubníků a cestou zpět, když už jsem tolik nespěchal, jsem to poslal hned přes několik městských lesoparků.
S většími plášti a rozumným tlakem, někde mezi dvěma až třemi bary, svištěla Aura XR jako nic po zpevněných cestách, celkem v klidu se přenesla přes kočičí hlavy a pak mě neskutečně bavila v lese a v parcích. Řada lidí se mě ptala: „Co je tak úžasného na těch Gravel kolech? Není lepší si do lesa vzít rychlý hardtail?“
Někdy možná ano, ale ten pocit výjimečnosti, když je člověk skloněný nad berany a letí lesem rychlostí projektilu! Potřeba skutečně dobře volit stopu, aby vám ten či onen kořen nevyrazil řídítka z ruky! A hlavně lehkost, svižnost a zrychlení, když se do toho pořádně opřete… To člověk na biku těžko zažije!
Víc postřehů z praxe
O pocitech, dojmech a zážitcích jsem snad už napsal dost, pojďme se podívat na pár faktů a konkrétních jízdních postřehů. Již jsem možná zmínil, že komfortem oplývá Aura XR, ale i dříve testovaná Aura 55 Disc, již v samotném kokpitu. Jeden známý, co mě potkal při cestě z vyjížďky hlásil cosi o mém „typickém enduro posedu na silnici.“
Jasně, jsem duší biker a proto si někdy k obrazu svému upravím i posed na silnici, u Aury XR jsem se ale nemusel ani moc snažit. Představec dlouhý 80 mm (u Aury 55 Disc jsem naměřil 85 mm) se zdá být tak akorát. Komu sedí více cestovní posed, ten si jej nechá nahoře. Já ale nechtěl být za úplného turistu, tak jsem jej posunul o kousek dolů. Shodit jej až k hlavě nebo otočit představec a rázem jste na výrazně sportovnějším set-upu. V případě Aury 55 by to mělo smysl, u Aury XR s Gravel potenciálem by to byla docela škoda.
K Auře 55 jsem našel jednu vlastní souhrnnou poznámku: „Příjemný posed střední délky, ruce spíše výš, za což může spíše vyšší sloupek řízení a hromada podložek pod představcem. Ideální kompromis je snížit polohu představce o 1-2 cm.“
Ujímá se vedení
Řízení je u Aury jako takové spíše stabilnějšího charakteru a nechce se mu moc divočit. Author Aura je v jednom i v druhém provedením kolem spíše klidnějším, u něhož vás možná zaskočí jen lehká stranová vratkost. To ale hodně závisí na tom, jak vysoko máte řídítka/představec. Po jeho lehkém snížení a po chvilce zvyku se tento efekt zcela vytrácí.
Jisté vedení stopy je příjemné jak na silnici, kde se lze jen zlehka opírat o řídítka, tak zejména mimo asfalt, kde není kolo zbytečně roztančené. Možná to bude znít všelijak, ale neberu jako samozřejmost fakt, že člověk na silnici pustí řídítka a začne si hrát třeba s telefonem, nebo se začne protahovat. Tohle dělám spíše mimo hlavní komunikace. Každopádně s Aurou to není problém i když trochu fouká. Tak moc klidná dokáže být.
Když pak přijde čas na rychlejší změny směru, dokáže se i s tím Aura XR (55 Disc) slušně vyrovnat. Menší korekce trajektorie jsou zcela přirozené, přechod do většího náklonu vyžaduje zprvu trochu razance od pilota, pak se ale kolo do oblouku poslušně složí a co je nejdůležitější, bez protestu či zaváhání drží nasazený oblouk i na poměrně rozbitém povrchu.
Zarámovaný charakter
Podíváme-li se na samotný rám najdeme z větší části jednoduchou konstrukci, jejíž výraznějším výstřelkem jsou snad jen znatelně do šířky zploštěné trubky vzpěr zadní stavby. V jednoduchosti je ale pověstná síla, která se zde projevuje v řadě směrů. Již jsem se zmiňoval, že Aura XR jede velice dobře po asfaltu i mimo něj. Aura 55 Disc mě při mé prvotní zkušenosti v tomto směru ještě více překvapila.
Na kolo této cenové kategorie máte pocit, že je vaše úsilí krásně zužitkované až má člověk chuť měřit se s borci na blyštivých karbonových střelách. Pravdou je, že z tohoto pohledu je férovější vnímat Auru spíše jako tréninkové kolo, ale sakra výkonné tréninkové kolo! Rám je totiž pod záběrem krásně tuhý, v sedě reaguje zcela bezprostředně, a bránit se nebude ani silové jízdě ve stoje či „spurtům na ceduli.“
U Aury XR s o něco větším obutím (Vittoria 700x31c) do hry vstupuje i o chlup větší masa gumy, která zase pomáhá udržet kola krásně v rotaci a usnadňuje tak jízdu konstantním tempem po rovině. A poslední bod, co jsem si poznamenal k tomuto tématu praví: „Bez problému a ochotně stoupá.“
Vystačím s tím tlakem?
Co mě skutečně překvapilo u jedné i druhé podoby Autoru Aura byl celkový komfort. Aura XR měla v tomto výhodu širších plášťů, či super širokých balónů (Maxxis Rambler 700x40c), ale ani u provedení Aura 55 Disc jsem vysloveně netrpěl. Králem pohodlí mi u tohoto kola přišla zejména zadní stavba, kde se zploštěné vzpěry zjevně neminuly účinkem.
U Aury 55 Disc si vzpomínám, že jsem místy bojoval s o něco tvrdší hliníkovou vidlicí, která si vyžádala trochu hraní si s tlakem v předním plášti. Nad hodnotou 6 bar byla přední partie místy až nepříjemně drkotavá, okolo 5 bar už to nebyl problém. Pokud vám jde ale hlavně o komfort, pak si vyberte spíše Auru XR už jen kvůli širším plášťům.
U Aury XR jsem nedostatkem komfortu rozhodně netrpěl ať jsem foukal, co jsem foukal. I když jsem se s tlaky držel spíše níž (4-5 bar u originálně osazených plášťů). Celkově ale musím uznat, že na to, jak na člověka od pohledu tento jednoduchý hliníkový rám působí, je reálná jízda o dost komfortnější, než co byste při prvním usednutím za řídítka čekali.
Disko svět se blíží!
Pomalu, nebo spíše zatraceně rychle se blíží doba, kdy budou kotouče na silnici brány za naprostou samozřejmost, podobně jako v MTB. Už to zřejmě pochopili i pánové z UCI! Proto jsem před rokem cíleně požadoval na test model Aura 55 Disc a proto ani u verze Aura XR nemohou být jiné brzdy než kotoučové. Na Gravel biku by to ani s ráfkovými čelistmi nešlo. Prakticky ani morálně!
V tomto místě ale vyplouvá na povrch jeden zásadní rozdíl mezi stroji Author Aura 55 Disc a Aura XR, daný především jejich rozdílnou cenou. Author Aura 55 Disc se prodává za 41 990 Kč (model 2017) a Aura XR za 29 990 Kč. Aura 55 nabízí sadu Shimano 105 a hydraulické kotouče Shimano RS505, Aura XR si musí vystačit s Tiagrou a brzdiči Tektro (TRP) Spyre – mechanické kotouče.
V konečném součtu je vlastně jedno, že mechanická Tektra mají kotouče velikosti 160 mm, zatímco hydraulika Shimano jen 140 mm. Kapalinový okruh je i tak silnější, krok brzdové páky lehčí a funkce jistější. Sice jsem si před rokem zapsal, že byl nástup brzdičů Shimano poměrně ostrý a chtělo to chvíli zvyku a cviku, aby člověk nepřebrzďoval, celkový pocit z hydrauliky je ale nesrovnatelně lepší.
Pravda, kotouče TRP na Auře XR také slušně brzdí, stále tisíckrát lépe než staré cantilevery na mojí klasické CX štice, chce to ale více síly a více razance na pákách, pokud rychlost jen nekontrolujete, ale potřebujete skutečně a prudce zastavit, či výrazně zpomalit. Ale zase při ceně celého kola 29 990 Kč by člověk hydrauliku ani čekat nemohl. I tak ale říkám třikrát hurá za kotoučové brzdy v jakékoliv podobě.
Author Aura XR (55 Disc) – závěr
Dnešní test je vlastně dost specifický, jelikož v něm nepřímo srovnávám dvě verze jednoho modelu, navíc každou s trochu jiným určením. Primárně silniční Author Aura 55 Disc (testován model roku 2016) a více do Gravel světa zaměřenou Auru XR (model 2017). Vtipné na tomto porovnání je skutečnost, že obě kola využívají stejný rám a liší se primárně pouze výbavou, která ale dokáže mnohé změnit.
Obě kola mi i při větší časovém rozestupu připadala velice příjemná a zejména s ohledem na jejich cenu jsem měl pocit, že nabízí nadprůměrně dobré jízdní vlastnosti a naprostý dostatek sportovního vyžití. Author Aura není ryzí závoďák, i když by jej mladý kadet jistě dokázal vytěžit na nejednom juniorském klání. Primárně bych Auru jako takovou viděl v pozici velice příjemného tréninkového nástroje, či jako ideální doplněk vozového parku pro člověka tíhnoucího více k MTB.
Velice příjemný je zde už jen posed, který lze posunout i více ku sportovnímu spektru, bude-li si to jeho majitel přát. Ostatní si mohou užívat výrazně menšího zatížení vlastní páteře. Více než solidní je celkový komfort, s nímž u silniční verze Aura 55 Disc může na postu vidlice pomoci rozumná volba obutí a tlaku v pláštích.
Téměř neomezený je potenciální rozsah možného použití v podstatě obou modelů. Vše může začít u velice svižného silničního stroje s jistým vedením, přesunout se můžete do pozice křižníku pro delší asfaltové výpravy, či prostého prostředku pro trénink. Skončit můžete na štěrkových cyklostezkách, nebo dokonce v blátě a v prachu hluboko v lesích. Vše vlastně záleží jen na volbě obutí, kdy je mnou ověřeným horním limitem rozměr 700x40c!
PLUS
- Komfortní posed, s lehce kratší vyšším úchopem
- Vysoký komfort hliníkového rámu
- Komfortní je i vidlice u modelu Aura XR, u Aury 55 Disc je vhodné pohrát si s tlakem v předním plášti
- Jisté vedení směru a vysoká stabilita na silnici i v terénu
- Zatáčení vyžaduje trochu silnější první impulz, pak se ale Aura ochotně pokládá a s jistotou drží stopu
- Při nasazení velkých plášťů výrazně vzrostla zábavnost, rozsah použití a terénní apetit
- Kotouče jsou základ, hydraulika byla výrazně komfortnější a jistější, ale ani mechanika nebyla vysloveným zklamáním
- Lákavý je poměr ceny, výbavy a jízdních vlastností
- Vzhledem k ceně a zařazení kola je příjemným překvapením rychlost, lehkost jízdy a chuť stoupat
MÍNUS
- O něco tvrdší vidlice u modelu Aura 55 Disc (zmíněno výše)
- Komfortnější posed asi nebude nic pro extra závodně laděné jezdce
- Někomu může vadit až přílišná stabilita a menší ochota měnit směr, z mého pohledu to bylo spíše plus
- Původní pláště Vittoria na Auře XR jsou vhodné na české silnice a štěrkové cesty, pro více terénních radovánek je potřeba přezout na něco většího a snad i více zubatého
Cenová osa
Author Aura 55 Disc – 41 990 Kč (www.author.eu)
Author Aura 55 – 32 990 Kč
Author Aura XR – 29 990 Kč (www.author.eu)
Author Aura 44 Disc 28 990 Kč
Author Aura 33 – 20 990 Kč
Author Aura 22 – 17 990 Kč
PARAMETRY (Aura XR / Aura 55 Disc 2016)
Hmotnost: 11,38 / 9,35 kg (vel. 54 cm, bez pedálů)
Foto: Štěpán Hájíček / Jakub Douda (fotojd.cz) | kompletní fotogalerie na samostatné stránce