GT Grade Alloy, Maxxis Rambler, Fabric Scoop – první dojmy

GT Grade Alloy 105 - testMinulý týden mi dorazila jedna speciální zásilka, nebo spíš zásilky dvě. V jedné velké krabici bylo zbrusu nové GT Grade Alloy 105, v druhé menší pak pláště Maxxis Rambler 700x40c, sedlo Fabric Scoop a bidon bez košíku Fabric Water bottle.

Cíl této mise je přitom jasný. Otestovat GT Grade Alloy 105, avšak nikoliv (jen) v originálním složení, ale právě vybavené zmíněnými díly a doplňky, abychom prověřili, co vše toto kolo dokáže, ale abychom se podívali na zoubek i zmíněným plášťům, sedlu, či revolučnímu provedení cyklistické lahve fungující bez košíku!

Zároveň mám v plánu se na GT Grade svézt v jeho víceméně původní sestavě s hladkými plášti Continental Ultra Sport II 700×28, abych měl porovnání, jak se toto kolo chová s plášti kategorie „Gravel bike“ a s klasickým silničním obutím. GT Grade je totiž poměrně univerzální stroj, který najde uplatnění jak na hladkém asfaltu, tak i na prašných cestách a při volbě odpovídajícího obutí se nemusíte bát vytáhnout jej i do lehčího terénu, jak jsem to udělal hned při našem prvním praktickém seznámení.

GT Grade Alloy 105 - test

Kam vyrazit?

Když jsem kolo skládal, začal jsem přemýšlet, kam ho vzít, kde by se s ním dalo projet, abych mohl vyzkoušet a nakombinovat trochu offroad sekcí, širší lesní a polní cesty a mezi tím si zkrátit čas na asfaltu. Shodnou okolností mě napadlo, i se mi to hodilo, vyrazit směr Berounsko, zakotvit s autem v údolí říčky Loděnice (Kačáku) a vyrazit do akce zjistit, co GT Grade, jakož i jednotlivé jeho části dokáží.

Trasa výletu v okolí říčky Loděnice (42 km, 757 m) – GPX data
GT-Grade-Alloy-105-mapa

Chvilka zvyku…

Přiznávám, že první kilometry s GT Grade byly trochu rozpačité. Chvilku jsem ladil tlak v pláštích, trochu se pral s řazením, které jsem doma v dílně sladil jen narychlo, což nebylo úplně optimální a pak jsem se také musel sžít se silničním posedem na rozbité cestě, kde jsem své malé putování začal. Vše se ale rychle vyřešilo a já si pak jízdu začal užívat s každým kilometrem víc a víc.

První co mě zarazilo byla vysoká stabilita řízení a určitá neochota měnit rychleji směr jízdy, což je dané jak geometrií počítající se spíše vyššími provozními rychlostmi, tak i tlustšími plášti, které logicky kladou trochu větší odpor. Konečný tlak, co jsem na první vyjížďku naladil, byl tuším 3,5 baru vepředu a 4 bary vzadu.

Příjemným překvapením je skutečnost, jak je kolo i na rozbitých cestách jisté a pohodlné. Samozřejmě nelze jeho komfort srovnávat s odpruženým horským kolem, ale na to jak GT Grade jede po nezpevněných cestách, není znát, že by mělo tendenci z vás vyklepat duši. Člověk samozřejmě musí hlídat terén a volit pokud možno hladkou stopu, projet se toho dá ale vážně hodně. Vedle širších prašných cest jsem to střihnul i několika úzkými pěšinkami, kde bylo s kolem potřeba více manévrovat, avšak ani toto nebyl pro GT Grade problém.

GT Grade Alloy 105 - test GT Grade Alloy 105 - test

reklama

Maxxis Rambler 700x40c

Pláště Maxxis Rambler 700x40c se na první dojem rozhodně osvědčily. Nejsou úplně hladké, ale ani nijak extra zubaté. Jejich vzorek je volen jako ideální kompromis pro dostatečně jistý záběr v terénu, nemluvím o blátě a jiných extrémech, přitom poměrně svižně a hladce jedou i po silnici a ani nijak drasticky nehučí.

Jejich velký objem se přitom postará o nemalý komfort, aniž byste měli pocit, že s sebou vláčíte zbytečně moc gumy, která se nepříjemně deformuje. Podobně jak se to může stát u MTB kol kategorie 27,5 Plus, čehož je varianta 700x40c svým způsobem silničním ekvivalentem. I přes velký objem a lehce nižší (univerzální) tlak byly pláště Maxxis Rambler krásně čitelné a vždy jsem se na ně mohl spolehnout. Často jsem se až divil, že udržely víc, než bych si býval předem tipnul.

GT Grade Alloy 105 - test

Fabric Scoop

Sedlo Fabric Scoop je asi nejuniverzálnějším modelem této značky, jelikož se nabízí ve velkém počtu provedení. V první řadě se vyrábí tři tvary podle pozice za řídítky – Flat pro nízký sportovní úchop, Shallow pro střední sportovní posed a Radius pro komfortní vzpřímenou pozici. Dále si můžete, vedle barev, vybrat i ze čtyř kombinací materiálů, kde lze mixovat nylonový základ s ocelovými nebo titanovými ližinami, případně zvolit kombinaci karbon/nylon, či karbon/karbon.

My máme na hraní sedlo středního tvaru Shallow v kombinaci titanium/nylon ve verzi pojmenované Race, která váží krásných 250 g. Chcete-li znát moje dojmy z praxe, pak se nedivte, že jsou zatím jen pozitivní! Nevím proč, nějak jsem si vzpomněl na sedlo Prologo na kole Cannondale Scalpel-Si, které mě minulý týden mučilo! Prostě mi nesedlo. Proti němu jsem si s Fabricem Scoop připadal jako v pohádce. Jeho tvar je už jen od pohledu krásně uhlazený a jemný, jemně a uhlazeně na mě působilo i za jízdy.

Nikde žádná ostrá hrana, nikde nic netlačilo… Paráda. Teď mi dokonce dochází, že jsem se za jízdy několikrát podivoval nad tím, jak moc je zadní partie GT Grade Alloy komfortní, proto si říkám, kolik z toho má na svědomí právě sedlo a jeho titanové ližiny? V tomto tvaru (Shallow) se jedná o ideální variantu pro sportovní MTB stroje, ale skvěle se sedlo Fabric Scoop zatím osvědčilo i na GT Grade, jelikož obecně preferuju spíše horní úchop za páky než spodní v oblouku.

GT Grade Alloy 105 - test

Fabric Water bottle

Co jsem zatím neměl příležitost pořádně vyzkoušet je lahev Fabric Water bottle. Pouze jsem na rám připevnil kotvící kolíky a nasadil bidon. Rafinované mi připadá, že s lahví přišly hned čtyři tyto kolíky, proto jimi můžete osadit návarky na spodní i sedlové trubce a lahev pak upevnit kam zrovna budete chtít, aniž by rám „hyzdil“ prázdný košík. Měl jsem v plánu, že lahev cestou naplním ze studánky, ale nějak jsem žádnou nepotkal a zůstal věrný vodními vaku v batohu, kde jsem měl fotovýbavu a oblečení. Tak příště…

Zatím jsem došel k poznání, že je potřeba trocha cviku a síly, abyste lahev z úchytu sundali. Nasadit jde krásně snadno, při sundávání klade určitý odpor. To je ale spíše pozitivem, protože kdyby šla uvolnit příliš snadno, hrozilo by, že ji někde ztratíte. No nic, více si povíme příště, až i lahev Fabric pořádně vyzkouším.

Více o testovaných produktech na jednotlivých firemních stránkách
www.gtbicycles.cz | www.maxxis.com | www.fabric.cc

GT Grade Alloy 105 - test GT Grade Alloy 105 - test

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • xxx

    Na chodnicku, ako je na obrazku sa za mojich mladych cias jazdilo na ziletke na galuskach a nikto nic neriesil 🙂

    • Pravda, cyklokros není nic nového 😀 Ale s takovými plášti je to přeci jen jiné. CX kolo mám doma…

  • krabica

    Ten plášť je tam docela natěsno, je z duší, nebo bez?

    • Ten přední je hodně na těsno. Sotva milimetr na každé straně. Zatím tam jsou duše, ale rád bych to pak postavil bez nich!

      • krabica

        Bez duší se pláště roztáhnou do šířky…

        • Roztáhnou do šířky? Zajímavé, to by mě nenapadlo, že může mít absence duše vliv na tvar pláště, ale možné to snad i je… Pak už by asi při této kombinaci (vidlice, ráfek, plášť) nastal problém… Už takhle jsem musel kola. pro jistotu, lehce docentrovat, abych neškrtal pláštěm o karbonovou vidlici!

          • krabica

            Na to se snažím upozornit.

          • V pohodě, připomínám, že GT Grade není čistý štěrkolet a není navržen pro pláště šíře 40c. Karbonové GT Grade by tyto gumy nepobralo. Jde jen o zajímavý pokus, či kombinaci testu kola jako takového a nových plášťů, jelikož Maxxis a GT (také Fabric) u nás zastupuje jedna společnost. Na druhou stranu bych si právě GT Grade dovedl takto představit a takhle jej používat. Vlastně by stačily jen o fous užší ráfky. Mám informaci, že ty samé pláště není problém dostat na GT Grade Alloy 2015. Jeden člověk z Aspire to takto vozí…

          • Klaapa

            Mám Grade Al 2015 a mám lehce vydřenou vidlici i zadní stavbu od smart samu 35c. Co jsem zjišťoval, tak karbon i alu rámy mají stejné šíře rámů.

  • Mysee

    Hlavně aby se to nezačlo lepit. Já i s 33 mm RaR prodřel lak na vidli, jak se to nabalilo a nedalo se jet. Takže 40 mm mi přijde jako unreal na použití jaké má být.

  • tiborski

    Fabric scoop ted taky vozím a za sebe musím říct že je to to nej, na čem jsem kdy seděl. Původní plán zakoupit Fabric Cell vzal za své, jak jsem ho vzal do ruky a trochu ho pomačkal. To sedlo „vrže“ a nechat ho vrzat za jízdy by mě docela vadilo. Je to jako klepající bowdeny v rámu. Netvrdím, že bude špatné, naopak, ale ten zvuk mě odradil. Scoop je extremně pohodlné, opravdu velmi.

  • Vlající Střapec

    No teda… Na to, že jde o štěrkolet, tak je ve vidlici tragicky málo místa. 🙁 To mi přijde malinko nedotažené…
    Jinak Štěpáne, jak se chovají ty brzdy? Osobně bych raději nějaké fungující mechaniky, než tenhle kočkopes! 🙂

    • Ano, místa by tam mohlo bát víc… Ale GT Grade není až tak úplně „štěrkolet,“ je to spíš silnice, která nepatří jen na silnici. Takováto kombinace (myslím s těmito plášti) činí sice z Grade něco víc, ale jak je vidět, šířku obutí je potřeba volit s rozumem.

      Ad brzdy: Musím říct, že jsem z nich byl mile překvapen. Vzhled je poněkud kontroverzní, zpracování ale parádní a funkce bezproblémová. Mechanické kotouče TRP jsem jezdil nedávno na Genesis Equilibrium a musím říct, že tato polohydraulika je rozhodně lepší. Samozřejmě kompletní hydraulická sada Shimano nebo SRAM je ještě někde jinde, ale rozdíl už není tak velký jako v porovnání s čistou mechanikou. Za takovéto brzdy bych se na svém kole rozhodně nestyděl a jen bych všem říkal, ať si je zkusí, než je začnou pomlouvat 😉

  • Milan

    Ramblera jsem nasadil nedávno také, mám trochu strach protože mám metrák a ta guma je děsnej papír, už jen váha 360g u 40mm gumy o něčem vypovídá, ale zatím dobrý.Reálná šírka v tubeless setupu na ráfku ZTR Grail je 38mm.

  • mareksmith

    Ahoj Štěpáne,
    môžeš mi zmerať celkovú výšku sedla Fabric Scoop? (Keď ho položíš na stôl, od lyžín po vrch sedla.)

    • Ahoj, nechtělo se mi sundávat jej z kola, tak jsem provedl jen přibližné měření. Ve střední části je sedlo vysoké cca 5 cm, když na něj položím pravítko (špička-konec sedla), tak to hodí cca 5,5 cm, jelikož je lehce prohnuté. Stačí takto?

      • mareksmith

        Jasné, ďakujem.

  • s4r

    Ahoj, a ted mi řekni… K tomu Gradu jeste neco budes psat, nebo toto je final? Proc se ptam… Mam Grade Tiagra 2015 a presne na tomhle webu jsem se do nej zamiloval pred cca dvema lety, kdyz jsi psal o novinkach GT na rok 2015… Letos jsem jeste na biku ani nejel, Grade me nadchnul tak moc, ze jsem to ani necekal… A fakt rad bych si precetl nezaujaty nezavisly test z jineho pohledu, nez toho meho… Bude tedy jeste neco vic do hloubky od Tebe?

    • Ahoj,
      jasně že bude, toto jsou jen první dojmy. Už mám rozepsané podrobnější hodnocení, které bych rád tento týden dokončil. Kolo je to fakt parádní, takže tvou fascinaci chápu 😉 Tak snad už jen pár dní, když se do toho něco nepřiplete a test bude hotov!

      • s4r

        Perfektní, díky za odpověď, budu se těšit! A kdyby jsi se dostal ještě k porovnání standardní obutí vs. něco jiného (něco ve stylu Continental Cyclocross Speed, Maxxis Rambler, který jsi obul je spíš tak pro zajímavost), budu rád. Spousta lidí, spousta názorů, některé až moc vyhraněné/výstřední a člověk fakt neví, kde najít pomyslný kompromis mezi rychlostí na silnici a komfortem v lehčím terénu. A mimochodem, pro dokreslení… Měřím 195 cm a vážím cca 115 kg, už jsem jel na Gradu všude možně, v lese, po kamenech, po polních cestách – nafoukáno na cca 6 baru a NIKDY jsem nepíchnul, s ohledem na mé tělesné parametry mi to přijde jako zázrak! 🙂

        • To je slušný výkon! Porovnání také bude, poslední den jsem nazul původní pláště Continenta a dal si silniční švih, takže i toto by mělo zaznít 😉

  • Pingback: GT Grade Alloy 105 – test | Svět Cyklistiky | Cycling World()