SRAM – nová generace brzd Code, nový Level TLM Black
Brzdy SRAM Guide nemusím jistě nikomu zdlouhavě představovat, už jen proto, že se dnes nachází na mnoha sériově vyráběných kolech. Věřím, že řada z vás si jistě vzpomene i na DH/FR kotvy Avid Code, které se nyní vrací v novém světle a s novým jménem SRAM Code!
Zalistujeme-li trochu historií brzd Avid a SRAM, můžeme si vybavit dobu, kdy se na běžných kolech nejčastěji objevovaly dvoupístkové třmeny Avid Juicy a vedle nich existovaly extra silné FR a DH brzdiče Avid Code. Po čase přišel Avid Juicy Trail se čtyřpístkem a Code šlo tak trochu do ústraní. Později převzaly žezlo brzdy SRAM Guide, které se tvářily, že zvládnou vše od XC po DH.
Postupem času se ukázalo, že si různé disciplíny zaslouží různá řešení. Proto XC a trailoví jezdci dostali brzdy SRAM Level, kdežto pro FR, DH, ale i enduro a náročné all-mountain aplikace se vrací ultimátní stoper Code! Nyní pod hlavičkou SRAM.
Více kapaliny, větší pístky, vyšší výkon
Brzdy SRAM Guide jsou rozhodně dostatečně schopné i pro náročné enduro nasazení. Někdy ale nastanou situace, kdy se mohou i jejich schopnosti jevit jako ne zcela dostačující. O extrémním zatížení v rámci sjezdu snad ani nemluvě. Ostatně už dříve jsem slyšel, že řada sjezdařů kombinuje páky SRAM Guide a třmeny Avid Code. To už nadále dělat nemusí, jelikož SRAM nyní vše sjednotil za ně!
Při prvním letmém pohledu se brzdy SRAM Code až tak moc od řady Guide neliší, což je dáno nepopíraným sdílením technologií a klíčových konstrukcí. Vaší pozornosti by ale neměl uniknout fakt, že SRAM Code využívají o 30 % zvětšený rezervoár (PiggyBack™) pro stabilnější a jistější chod i při maximálním zatížení. Zároveň by měly být schopny nabídnout až o 15 % vyšší brzdný výkon, zejména díky zvětšeným pístkům ve třmeni (nárůst průměru o 4 mm). Zde o důvodech není třeba polemizovat…
K dispozici budou dva modely, konkrétně vrcholný SRAM Code RSC a základní SRAM Code R. První zmíněný nabídne především systém přepákovaného uložení řídícího pístu (SwingLink™) a usazení páky na kuličkových ložiskách. Základní model Code R si vystačí s přímým propojením (DirectLink™) a standardním čepem páky. Více ve výčtu základních vlastností:
SRAM Code RSC
- Větší objem brzdové kapaliny (DOT 5.1) pro stabilnější výkony
- Zvětšené čtyřpístkové třmeny (průměr 15 a 16 mm)
- Pístky z materiálu „phenolic plastic“
- Snadné nastavení vzdálenosti páky a délky kroku
- Osvědčené technologie z řady SRAM Guide upravené pro vysoké zatížení
- Snazší odvzdušnění díky konstrukci Bleeding Edge™
- Určení: Enduro, Gravity
- Hmotnost: 433 g
- Dostupnost: květen 2017
- Cena: 7 320 Kč
SRAM Code R
- Větší objem brzdové kapaliny (DOT 5.1) pro stabilnější výkony
- Zvětšené čtyřpístkové třmeny (průměr 15 a 16 mm)
- Snadné nastavení vzdálenosti páky
- Osvědčené technologie z řady SRAM Guide upravené pro vysoké zatížení
- Snazší odvzdušnění díky konstrukci Bleeding Edge™
- Určení: Enduro, Gravity
- Hmotnost: nebyla specifikována
- Dostupnost: květen 2017
- Cena: 4 600 Kč
SRAM Level TLM Black
Druhá dnes představená novinka je de facto jen informací o doplnění druhé barevné varianty k modelu SRAM Level TLM. Aktuálně se totiž prodává tmavě šedá varianta (Dark Grey) a nově se na trh dostane i plně černá – TLM Black.
Konstrukčně se u této brzdy nic nemění – páka technologicky vycházející z modelové řady SRAM Guide, jen trochu zmenšená a odlehčená. Zajímavější je jednodílný třmen s dvojicí velkých pístů (průměr 21 mm). Jinak nic zásadně nového.
- Stejné technologie, jaké se osvědčily u řady Guide – písty, těsnění, konstrukce páky, systém odvzdušnění
- Kompaktní tělo páky se systémem přímého přenosu pohybu na řídící píst – DirectLink™
- Nové upravené řešení pro snazší nastavení vzdálenosti páky od řídítek
- Jednodílný třmen s písty průměru 21 mm
- Hmotnost: 356 g
- Určení: XC, Trail
- Cena: 4 150 Kč