Manitou – nové vidice Mastodon a Markhor
Na nedávno konaném tradičním kalifornském festivalu Sea Otter Classic se opět představila řada zajímavých novinek. Na některé z nich se ještě podíváme později, nyní bych se rád zabýval dvěma kousky od Manitou, které míří do světa fatbiků na straně jedné a do závodního i rekreačního XC na straně druhé.
Většina z vás nejspíš tuší, že k vidlicím Manitou máme poměrně kladný vztah už jen díky tomu, že se model Mattoc již déle jak dva roky hřeje na redakčním stroji RB Bandit 675. Naposled jsme přitom řešili, kterak upravit jeho krok pomocí originálních dílů pro tuning a skončili instalací plovoucího pístu IRT. Tento i další prvky lze přitom zabudovat i do nového modelu Mastodon.
Manitou Mastodon – fatbikový mastodont
Technologie použitá na all-mountain vidlicích Mattoc upravená pro tlusté gumy a možnost použití v extrémních klimatických podmínkách. Takové jsou základní charakteristiky vidlice Manitou Mastodon, která se vedle tohoto chlubí i možností nasadit extrémně velké pláště. Maximum leží na hranici 26×5,15“ či 27,5×4,5“.
Netradiční hodnotou je též velikost zdvihu, respektive jeho možný rozsah, který začíná na sportovních 80 mm a končí až na trailových 140 mm! To vše za využití 34 mm silných vnitřních nohou a bytelné konstrukce, která by měla zajistit přesné vedení a vysokou stabilitu, jestli lze takové pojmy ve spojení s fatbikovými plášti vůbec použít!
Manitou Mastodon čerpá inspiraci jak z all-mountain světa (Mattoc), tak i ze světa snowmobilů, proto by měl být schopen fungovat i v mrazu a chladu, jak ostatně praví základní charakteristiky i specifikace dvou nabízených modelů:
- Upraven pro funkci v jakémkoliv počasí (testováno v teplotách do -15°C)
- Až o 25 % vyšší tuhost konstrukce proti většině konkurentů
- Zdvih v rozsahu 80 – 140 mm
- Certifikováno pro ebiky
Manitou Mastodon Pro
- Zdvih: 100 mm (lze snížit na 80 mm) / 120 mm (lze zvýšit na 140 mm)
- Maximální rozměr pláště: 26×5,15“ / 27,5×4,5“
- Vnitřní nohy: 34 mm, Alu 7050
- Vnější nohy: Magnesium
- Pružina: Dorado Air
- Kompresní tlumení: MC2 (Incremental Platform Adjust)
- Odskok: TPC
- Osa: 15 x 150 mm Hexlock (vyžaduje nářadí)
- Cena: 899,99 Eur
Manitou Mastodon Comp
- Zdvih: 100 mm (lze snížit na 80 mm) / 120 mm (lze zvýšit na 140 mm)
- Maximální rozměr pláště: 26×5,15“ / 27,5×4,5“
- Vnitřní nohy: 34 mm, Alu 6066
- Vnější nohy: Magnesium
- Pružina: ISO Air
- Kompresní tlumení: Absolute+
- Odskok: TPC
- Osa: 15 x 150 mm Hexlock (vyžaduje nářadí)
- Cena: 579,99 Eur
Tuhost, tření a tuning
Manitou Mastodon je mohutný již na základě svého jména, ale také na základě svého vzhledu. O tuhost konstrukce se v Manitou hodně starali a tvrdí, že o dobrých 25 % předčí svou konkurenci. Hodně bylo myšleno také na snížení tření, zejména při nižších venkovních teplotách. Výsledkem je o 34,3 % nižší dynamické tření při teplotě -6°C oproti tomu, co bylo naměřeno u konkurence.
Při vyšších teplotách, konkrétně 23°C, byl zaznamenaný rozdíl „jen“ 15,9 %. Statické tření (odtržení z klidu) pak vykazuje posun o 23,1 % v -6°C a o 18,3 % při 23°C.
Již také bylo zmíněno, že Manitou Mastodon vychází z all-mountain modelů, zejména pak z vidlice Manitou Mattoc, proto jej lze ladit stejným způsobem. Využít můžete buď systém pro úpravu objemu hlavní vzduchové komory IVA, nebo řešení s plovoucím pístem IRT pro samostatné ladění citlivosti a stability na konci kroku. Vyhrát si tak se svým mastodontem můžete skutečně dosytosti!
Manitou Markhor 30 mm
Druhou podstatnou novinkou značky Manitou je sportovní vidlice Markhor určená pro sportovní XC i lehké trailové dovádění. Tato vidlice bude dostupná pro klasické pevné osy průměru 15 mm s délkou 100 mm, ale také ve variantě Boost (15×110 mm) i pro dnes skoro zapomenutý rychloupínák. Určena je přitom pro většinu používaných průměrů kol, kdy jedna verze pojme jak 26“ tak i 27,5“, druhá pak širší 27,5+ a vyšší 29“.
- Rozměr osy: 15×100 nebo 110 mm (Boost)
- Pevná závitová osa pro vyšší tuhost a nižší hmotnost
- Také varianta s osou 9×100 mm (rychloupínák)
- Velikost kol: 26“, 27,5“ / 27,5+, 29“
- Vnitřní nohy průměru 30 mm
- Lehká vzduchová pružina TS Air
- Kompresní tlumení: KwikToggle
- Odskok: TPC
- Možnosti nastavení: Tlak vzduchu, odskok, Lock-Out
- Možnost specifického naladění pro XC nebo trailové použití
- Certifikováno pro ebiky
- Cena: 269,99/314,99 EUR (QR/Boost)
SUNringlé Düroc
Tolik o novinkách Manitou, nyní se pojďme ještě letmo podívat na nová kola SUNringlé Düroc, která byla původně vyvíjena pro fatbiky a plusbiky, nyní ale představují možnost použít širší ráfky (30 a 35 mm) i pro běžné trailové, až enduro využití.
Co je zajímavé a zásadní, je informace, že SUNRingle nabízí svá kola jako kompletní sety. Tedy včetně bezdušových ventilků, těsnícího tmelu, předem nainstalované pásky v ráfku, včetně klasického i XD ořechu a se sadou koncovek pro všechny myslitelné osy! To vše za jednu cenu!
SUNRinglé Düroc 30
- Vnější šířka ráfku: 30 mm
- Dráty: Wheelsmith Straight Pull DB14
- Niple: Wheelsmith Alloy
- Náboje: SRX FH
- Ořech: Alloy 10/11/XD
- Přední náboj: 100 mm, 110 mm
- Zadní náboj: 135 mm, 142 mm,148 mm
- Rozměry kol: 27,5“, 29“
- Hmotnost (set): 1790 g (27,5“), 1840 g (29″)
- Cena: 243,99/365,99 Eur (P/Z)
SUNRinglé Düroc 35
- Vnější šířka ráfku: 35mm
- Dráty: Wheelsmith Straight Pull DB14
- Niple: Wheelsmith Alloy
- Náboje: SRX FH
- Ořech: Alloy 10/11/XD
- Přední náboj: 100 mm, 110 mm
- Zadní náboj: 135 mm, 142 mm,148 mm
- Rozměry kol: 27,5“, 29“
- Hmotnost (set): 1900 g (27.5″), 1940 g (29″)
- Cena: 243,99/365,99 Eur (P/Z)