Marin Wolf Ridge Pro a systém Naild R3ACT – Tech News
Když jsem zhruba před týdnem viděl novou kreaci značky Polygon, model Square One, dost jsem se tomuto výtvoru divil! Hodil jsem fotku na facebook a jen nevěřícně kroutil hlavou. Když jsem se o pár dní později dozvěděl, že stejný koncept představil paralelně i Marin, rozhodl jsem se to blíže prozkoumat.
Respektive otevřel jsem si dva články představující verzi Polygonu a hlavně se zaměřil na nový Marin Wolf Ridge. Tato značka má pro mě totiž svoje kouzlo a mám k ní i určitou citovou vazbu. Hodně mi totiž seděly její stroje využívající Quad Link a svého času jsem se potkával a blíže seznámil s jedním vývojářem, který na tomto řešení pracoval. Společně jsme se i svezli jedno jaro na Gardě v rámci tamního festivalu.
Marin Quad Link byl zejména vzhledem dosti neortodoxním řešením, které mělo své nevýhody třeba v podobně horší přístupnosti ovládacích prvků tlumiče, funkce tohoto závěsu ale byla výtečná. Hodně svérázně postavený „virtuál“ byl krásně stabilní při šlapání, přitom v akci jsem měl mnohdy pocit, že zadní partie využívá vyšší zdvih, než na kolik ji ocejchovala tabulková data.

To je ale dávná minulost!
Skutečně, jestli se nepletu, tak Quad Link v jeho původní formě se u Marinu nepoužívá již dobrých deset let. Od té doby nesou tato kola výrazně konvenčnější systémy odpružení, což se dnes opět mění. Aktuálně totiž vstupuje na scénu nová generace modelu Wolf Ridge se systémem pojmenovaným Naild R3ACT.
Jestli to vše správně chápu, pak je Naild malá inovátorská firma z Itálie, která stojí za nápadem zavěšení nazvaného R3ACT, jenž v trochu odlišné formě využívá Polygon Square One a Marin Wolf Ridge. Na první pohled vypadá toto řešení, buďme zcela upřímní, dost šíleně. Ulítlé mi připadá i na druhý pohled. Když to ale začnete blíže studovat, začne vám to dávat, alespoň trochu, smysl.
Vývojáři z Marinu a Naildu dokonce tvrdí, že by tento systém mohl kompletně změnit náš pohled na zadní odpružení horských kol. Hodně smělé prohlášení, které jsem už ale za svou kariéru sportovního novináře párkrát slyšel… Velkolepými hesly se ale v prezentaci novinky Marinu rozhodně nešetří: „Co když vše, co vám doposud vývojáři říkali o kinematice zadní stavby, bylo špatně!“

Kolo není motorka!
Pokud mi neuniklo něco podstatného, pak je celá myšlenka řešení R3ACT založena na poznání, že „kolo není motorka“, od níž si cyklistika ráda půjčuje mnohá řešení. Kinematika odpružení motorky a kola může při jízdě z kopce fungovat zhruba podobně, když ale dojde na otázku pohonu, vše se mění. U motorky máte jednak kontinuální tah řetězu a také je zde hmotnost jezdce jen částí, maximálně polovinou celkové hmoty dané „jízdní soupravy“.
U kola je to zcela jinak. Zde je poměr cca 10 – 15 kg materiálu a řekněme 80 kg jezdce, který navíc šlape, nikoliv zcela pravidelně a u toho se různě hýbe. Toto klade zcela jiné nároky na odpružení, než jak je tomu u motorky. Až sem to zní logicky a smysluplně, rozhodně si ale nemyslím, že by s tímto faktem nepracovali ostatní vývojáři, jak bylo zřejmě v prezentaci Marinu naznačováno.
Marin, potažmo Polygon, proto ve spolupráci se společností Naild vytvořili ono nové a údajně zázračné řešení R3ACT, aby všem ostatním ukázali, „jak se to má dělat“.
R3ACT
Osobně to vidím tak, že je R3ACT zajímavé řešení, které alternuje běžně používané čtyřčepové systémy (VPP, DW-Link a mnoho podobných). Tedy s tím rozdílem, že je zde pouze jedno klasické rameno (vahadlo), přičemž očekávané druhé raménko nahrazuje velký píst, který umožňuje pohyb zadní vidlici nahoru a dolů. Za asistence onoho klasického ramene.
Velká horní vidlice obcházející sedlovou trubku je pak jen prostou spojnicí zadní stavby a jednotky odpružení a je použita zejména pro dosažení rozumné polohy tlumiče a zřejmě by měla pomoci i s optimálním průběhem zdvihu. Marin, potažmo Polygon tvrdí, že jejich řešení R3ACT je schopno na rovinách a ve výjezdech fungovat jako kola se zdvihem řádově o 40 mm nižším, přitom ale v akci využije plný potenciál svého plného rozsahu, tedy 160 mm zdvihu. To vše na 29“ kolech.
Testovací jezdci, kteří Marin Wolf Ridge zkoušeli, byli z tohoto stroje dost překvapeni, jelikož se s jeho použitím váže řada ojedinělých specifik. Zejména na takto velký zdvih (160 mm) je doporučen poměrně malý sag (22 – 25 %), ale také výrazně menší účinek tlumení, než je člověk zvyklý běžně používat. I proto jsou na těchto kolech použity tlumiče Fox Float X2, které byly speciálně upraveny pro systému R3ACT.
NAILD R3ACT Suspension System Animation on Vital MTB
Neskutečná efektivita, poctivý apetit
Podle toho, jak Marin Wolf Ridge hodní třeba testeři Vitalmtb.com, je jízda na tomto kole hodně zajímavá. Efektivita ve výjezdech je skutečně výjimečná a zajímavé je údajně i to, jak aktivně při plné zátěži dokáže zadní stavba reagovat na různé nerovnosti. Demonstrací jeho schopností je třeba to, že člověk může vjet do technické sekce po zadním kole, stále šlapat, a přitom jej překážky narážející do zadního kola rozhodně nezastaví.
Cestou dolů pak zadek funguje také dobře, minimálně tak, jak byste od stroje se 160 mm zdvihu a 29“ koly čekali. Testeři z Vital MTB zmiňovali, že si museli trochu utáhnout tlumení, které bylo při prvotním seřízení nastaveno na minimální účinek, stále se ale pohybovali v oblasti výrazně menšího zásahu hydraulických okruhů, než jak jsou běžně zvyklí.



Líbí, nelíbí…
I po tom všem, co jsem si o Marinu Wolf Ridge přečetl, nejsem úplně přesvědčen, že tento sytém bude až takovou spásou pro svět MTB, jak je v prezentaci zmiňováno. Věřím tomu, že zavěšení R3ACT bude fungovat hodně dobře a hodně zajímavě, upřímně se mi ale jeho vzhled moc nelíbí a nemám pocit, že by byla jiná řešení až tak „neschopná“, abychom potřebovali systém až tolik odlišný.
V diskuzi na Facebooku jsme nakousli určitou systémovou podobnost se systémem Yeti Switch Infinity, používaným aktuálně na celé řadě modelů rodiny SB, či staršího nápadu lineárních ložisek na sjezďáku Yeti 303 DH. Vlastní píst vedle pístu (tlumiče) používá třeba i Canyon na modelech Strive, zde se ale použité řešení nezapojuje aktivně do chodu odpružení.
Nejblíže tak má systém R3ACT, alespoň po filozofické stránce, k řešení Yeti Switch Infinity (test Yeti SB5c / Yeti SB6c), kde je otáčení jednoho čepu, nebo celého ramene, nahrazeno lineárním pohybem pístu. Systém je to bez diskuzí výtečný, funkční a zatím se prokazuje i jeho solidní životnost. Celkově je to ale především prvek, kterým se kola Yeti jednoznačně odlišují, není to ale řešení, u něhož by si člověk řekl, že by jej nutně museli používat všichni.
Dle mého skutečně skvěle fungují kola se systémem DW-Link, Ellsworth a jeho ICT, VPP, Maestro, RB Bandit… Zajímavých a funkčních systémů je na trhu mnoho a většina si vystačí s klasickými rameny a ložisky. Ale neodsuzujme Marin a Polygon!



Příležitost zřejmě bude již letos začátkem léta. To se totiž bude konat další, tuším třetí, ročník akce Eurobike Media Days, kde bude Marin opět přítomný, proto si možnost praktické zkoušky modelu Wolf Ridge rozhodně nenechám ujít! Až se tak stane, povíme si modelu Wolf Ridge a systému R3ACT něco víc!
Jako hlavní zdroj pro čerpání informací k tomuto článku jsem využíval představení Marin Wolf Ridge / Polygon Square One na VitalMTB.com
Více informací o Marin Wolf Ridge na webu www.marinbikes.com
Foto: Marin/VitalMTB.com




