Industry Nine Trail – praktické představení zapletených kol
Před čase jsem měl možnost hodit si na chvíli na svůj testovací stroj Specialized Stumpjumper FSR kola Industry Nine Trail 27,5“, která jsou jednoduše nepřehlédnutelná a také nepřeslechnutelná. Produkty této značky ale nejsou jiné pouze na pohled a na poslech, ony jsou i dokonale funkční.
Kola Industry Nine existují v celé řadě provedení s určením od silnice přes cyklokros až po nesmlouvavé enduro a další gravity disciplíny. Dnes nechybí ani moderní pluskové rozměry. Industry Nine dodává jak víceméně klasické výplety se zahnutými dráty, tak i pohledná bytelná kola s přímým uchycením špicí do náboje, která jsou předmětem dnešního praktického představení.
Barvičky až zrak přechází
Specialit a technických fines najdete na těchto kolech celou řadu. První, co asi každého praští do očí, jsou křiklavé barvičky výpletu a nábojů. Industry Nine se barev rozhodně nebojí, proto nabízí poměrně pestrou škálu eloxů (náboje a dráty), které lze vzájemně kombinovat. V principu se kola objednávají standardně v jedné barvě, za příplatek si můžete objednat barevné ozvláštnění. Třeba jako v tomto případě čtyři oranžové dráty v modrém výpletu na modrých nábojích. Případně lze objednat i dráty samotné a kola si časem dozdobit, nebo jednoduše přeplést.
Výměna jednoho či více drátů je vážně snadná, jelikož konstrukce kol k tomuto sama svádí. Na rozdíl od konvenčních setů nemají dráty v místě spojení s ráfkem klasické niple se závitem, je zde jen čtyřhran pro centrklíč. Závit se totiž přestěhoval na opačnou stranu, proto se jednotlivé paprsky šroubují přímo do příruby náboje a na druhém konci se drát v ráfku jen volně otáčí. Co mě osobně přijde úchvatné je přesnost sklonu vyvrtání otvorů a vyřezání závitů do těla náboje tak, aby dráty měly ten správný sklon. Možná to není až tak složité, ale na pohled to působí hodně sofistikovaně.
Jedním z dalších zajímavých detailů je nápis Industry Nine vypálený laserem na každý ocelový drát. Ten laser jen odhaduji. Je to sice jen maličkost, která ale svědčí o preciznosti výroby a o smyslu pro detail a také o značné originalitě. Tento nápis může sloužit i jako garance použití originálního paprsku.
Užší nebo širší, karbon nebo hliník
Přesuneme-li se od drátů k ráfkům, pak zde najdeme krásně oblý, lehce vyšší kousek s ostřejší mírně zploštěnou špičkou, který se u modelu Trail245 chlubí vnitřní šířkou neočekávaně 24,5 mm. Osobně jsme testovali kola se starším ráfkem s šířkou 23,4 mm. Kola Industry Nine si můžete objednat i s karbonovým ráfkem PillarCarbon, stejně tak lze sáhnout po celkově lehčím nebo naopak odolnějším setu kol – modely Ultralite, Trail, Enduro a Grade (poslední jen alu).
V rychlosti připomenu skutečnost, že se oba náboje otáčí na kvalitních kazetových ložiskách s poctivým utěsněním a také to, že si ke každému setu můžete objednat redukce pro snad všechny myslitelné a aktuálně používané osy (100 mm QR, 9 mm pevná osa, 15 mm, Boost 110 a 110×20 mm). Vcelku samozřejmostí vyšší třídy zapletených kol je dnes možnost volby klasického ořechu (Shimano) nebo SRAM XD pro jedenáctkové a brzy i dvanáctkové kazety.
Oříšek k rozlousknutí
Posledním technickým oříškem k rozlousknutí je zadní volnoběžka. Zde se nachází jedna velká specialita značky Industry Nine. Tedy šest praporků se zdvojenými zuby, které navíc zabírají na střídačku. Výsledkem je celkem 120 styčných bodů na jedno otočení kola, tedy pevný záběr na každé 3° pootočení kazety! Ořech jako takový je přitom krásně jednoduchý a po demontáži kazety jej snadno sejmete, abyste mohli praporky očistit a namazat.
A konečně bych rád zmínil i vysokou a pro kola Industry Nine typickou hlučnost zadní volnoběžky, která je dána právě specifickou konstrukcí s natolik jemným odstupňováním záběru. Jak moc hlučný je zadní oříšek dostatečně názorně dokazuje video na konci článku.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Industry Nine Trail v praxi
Kola Industry Nine Trail jsem dostal na hraní jako obutý komplet s plášti Maxxis Ardent/Ardent Race a s kazetou SRAM, proto stačilo prohodit kotouče, vsadit kola do rámu a vyrazit do akce. Nutno říct, že nápadně barevný set drátů a nábojů moje nepříliš výrazné černo-červené kolo dost rozzářil, takže byla radost nejen na něm jezdit, ale i se na něj dívat. Třeba když člověk zastavil někde v lese na svačinku. Oněch zastávek ale příliš nebylo, jelikož mě kola Industry Nine hnala neustále dopředu!
Testovaný set byl vybaven výpletem 24h – 2/1, tedy s 24 dráty v každém kole a výpletem 2/1. To znamená, že na straně bez kazety/bez kotouče (P/Z) je pouze osm drátů, kdežto na druhé straně šestnáct. Aby byly jejich síly vyrovnané, jsou dráty na straně pohonu (kotouče) ztenčované (2,9/2,7 mm) zatímco na opačné straně jsou „plnotučné“ 2,9 mm. Pokud si to tedy osobně nenakonfigurujete jinak, či si nezvolíte bytelnější set s 32 dráty a symetrickým výpletem.
Vzhled je rozhodně zajímavý a zajímavá je také funkce, kdy se z mého stroje, který už v základu jede velice slušně, stala vskutku nabroušená raketa. Extra hlasitý cvrček zadního náboje je na jedné straně super pomůcka ve městě, jelikož nepotřebujete zvonek, v terénu ale může být až lehce rušivý, proto vás zadní kolo svým způsobem nutí neustále šlapat.
Vždyť to šlape (skoro) samo!
Když máte takto pěkná a tuhá kola, jede to pak skoro samo. Výplet Industry Nine Trail mi nepřipadal zbytečně tvrdý, i když na fullu je těžké zrovna toto hodnotit, rozhodně je ale úžasně pevný co se záběru i ovládání týká. Svou roli sehrálo i lehčí a rychlejší obutí, než jaké běžně používám, přesto byl jasně patrný i vliv samotných kol.
Jejich pevnost a lehkost je hodně znát když se do toho opřete silou nebo když se zvednete se ze sedla, stejně tak i v rámci ovládání. Přední kolo totiž okamžitě poslouchá všechny jezdcovy příkazy a poté poslušně drží zvolený směr. S lehkým a tuhým výpletem se také velice snadno manévruje na spletitých pěšinách, jelikož nepotřebujete mnoho síly, abyste roztočené obruče přesvědčili ke změně směru jízdy či je přehodili z jednoho náklonu do druhého.
Co se zadního náboje týká, pak si při běžné jízdě krom vyšší hlučnosti žádného zásadního rozdílu nevšimnete. To, že ořech zabírá každé 3°, zaregistrujete snad jen tehdy, budete-li manévrovat v nízké rychlosti na trialové sekci. Případně pokud přecházíte z nějakého hodně obyčejného setu, kde se kliky otočí o půl otáčky než zadní náboj skutečně zabere. Pak budete z Industry Nine v šoku! Vždy je totiž znát, že stačí maličko pohnout klikami a již máte k dispozici pevný a jistý záběr.
Za celou dobu testu mě kola Industry Nine Trail ani jednou nezklamala, ořech nepřeskočil ani jinak nezaváhal. I tak ale bude jistě vhodné jemný mechanizmus s praporky občas rozebrat, jemně očistit a citlivě namazat, ať to hezky cvrliká! Jen pozor, ať je nezalepíte příliš velkým množstvím vazelíny!
03Probike.cz
Orientační hmotnost testovaných kol:
Přední kolo: 1610 g (plášť Maxxis Ardent EXO 27,5×2,25)
Zadní kolo: 1615 g (plášť Maxxis Ardent Race 27,5x 2,2″, XD ořech, bez kazety)
Mezinárodní web Industry Nine
www.industrynine.net
Foto: Štěpán Hájíček