SRAM Eagle – řazení 1×12 je realitou!

SRAM_EAGLE_startO této novince se již nějaký čas mluví, či spíše spekuluje napříč celým bikovým světem, dnes ale konečně můžeme odhalit její skutečnou podobu, použité technologie, jakož i základní parametry a tedy i skutečné komponenty. K této chvíli také směřovalo video pohřbívající přesmykač jednou provždy!

Lidé ve SRAMu jednoduše věří, že cestou dopředu jsou bez jakýchkoliv pochybností sady systému 1x. Zatím ale nebylo možné nahradit dvou či trojpřevodník jedinou plackou a dostatečně velkou kazetou. Různé podomácku dělané sestavy 1×10 jsou značně limitující a vyžadují jezdce s pořádnou silou v nohách. Moderní systémy 1×11 jsou na tom o poznání lépe, stále ale člověk obětuje buď něco z převodů „do rychla“ a nasadí maličký převodní, nebo se smíří s tím, že to bude do kopců „více tahat za nohy“. Už jsem slyšel i názory stylu: „Kopce, které nevyjedu s 1×10, bych nakonec tlačil…“

Ať už je váš názor na věc jakýkoliv, představením nového konceptu řazení Eagle 1×12 s kazetou 10-50 zubů otevírá SRAM zase jednu novou kapitolu MTB, kde opět zůstane výrazně méně místa pro dvouplacky, jakož i na mnoha kolech pomalu ale jistě mizející přesmykač. Nikdo nečeká, že se svět horských kol s příchodem tohoto systému otočí vzhůru nohama, už jen s ohledem na cenovou (ne)dostupnost nových komponentů rodu Eagle. Jak je ale vidět na nových sadách SRAM GX a NX, jedničkové, jedenáctkové a časem i dvanáctkové řazení může poměrně brzy zlidovět. Alespoň mezi stroji střední a vyšší třídy.

SRAM Eagle XX1 a X01 - previewSRAM XX1 Eagle

Kde se vzal, tu se vzal, přiletěl k nám orel!

Jeden by skoro čekal, že se SRAM s příchodem nového konceptu řazení vytasí s další rafinovanou zkratkou, s dalším X, XX nebo XXX, ale ejhle. Základní pojmenování i rozdělení sad zůstává stejné, přibyl pouze přívlastek ze zvířecí říše Eagle, neboli orel.

Orlí řazení 1×12 přitom bude v prvním roce jeho tažení zařazeno hned do dvou vrcholných sad SRAM XX1 Eagle a X01 Eagle, kdy se tyto s novou podobou (2017) jasně oddělí a zamíří každá vlastním směrem. XX1 bude stále výrazněji cílit na chrty XC okruhů, případně na maratonce, sada X01 se naopak zaměří na trailové jezdce, enduro a technické disciplíny obecně.

SRAM Eagle XX1 a X01 - previewSRAM X01 Eagle

Ticho, až to bolí!

Ono to může na první pohled vypadat docela nenápadně a jednoduše: „To je toho, tak zase přidali jedno kolečko na kazetě, trochu zúžili řetěz a pastorky a to je celé!“ Jenže to by nebyl SRAM, aby k danému tématu přistoupil až takto stroze. Naopak došlo k důkladné revizi všech jednotlivých prvků pohonu, aby bylo možné nejenom dosáhnout unikátního rozsahu 500 % s jediným převodníkem, ale též, aby se podařilo dále zlepšit, zlehčit a zpřesnit chod řazení. Dalšími cíli bylo snížit hlučnost, podpořit dlouhou životnost, a tak dále. Proto byla podniknuta celá řada kroků, které si postupně popíšeme u jednotlivých součástí pohonu.

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Nenápadný dříč

Nejméně nápadný, svým způsobem ale nejdůležitější prvek celé skládanky, je řetěz, který nestačilo zúžit, naopak bylo nutné jej zcela předělat. Asi nejviditelnější změnu představuje nová jednosměrná rychlospojka FLOWLINK™, která je ale jen třešničkou na dortu. Podstatný je zcela nový způsob výroby řetězu Eagle, díky němuž bylo možné odstranit či spíše vyhladit všechny vnitřní hrany, navrhnout plošší články a řetěz zkrátka celkově modernizovat. Výsledkem je nejen užší, ale hlavně pevnější, odolnější a tišší řetěz, zejména díky dokonale zpracovanému souznění se zuby pastorků a převodníků.

V popisu se také hovoří o delší životnosti, což je parametr, na který se bude jistě hodně lidí ptát. Jak tomu bude v praxi si ověříme až časem. Pravdou ale zůstává, že už u řazení 1×11 hlásili zlí jazykové, že „tohle nic nevydrží, jak se to bude křížit,“ jenže opak je zjevně pravdou. Krom jedné nešťastné zkušenosti, kdy jsme museli řetěz X01 po nevydařeném nýtování vyhodit, nám jedenáctkový pohon na redakčním RB slouží již dva roky naprosto spolehlivě a řetěz jsme kupovali dvakrát. Jednou, protože už nedržel pohromadě kvůli domácímu nýtování…

SRAM Eagle XX1 a X01 - previewSRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Orlí drápy X-Sync 2

Společně s řetězem se inovace muselo pochopitelně dočkat i ozubení, kdy byly zuby na převodnících opět detailně revidovány, aby mohla vzniknout nová generace ozubení Narrow-Wide označená X-Sync 2. Výsledkem by mělo být ještě lepší, pevnější a jistější spojení řetězu a zubů převodníku. Tedy opět o něco méně časté padání (spadl nám někdy na 1×1 řetěz? Ne!), méně tření, méně vzájemného opotřebení a pro jezdce pocit ještě hladšího chodu celého pohonu a efektivnějšího přenosu sil.

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Karbonové pařáty

Nejen převodníky, ale i kliky se dočkaly nemalé péče, proto se obě varianty XX1 i X01 mohou chlubit ještě lepšími mechanickými vlastnostmi. Přepracována byla jejich vnitřní dutá konstrukce, proto by měl být výsledek lehčí, pevnější, ale stále dostatečně odolný. Rozdíl mezi klikami XX1 a X01 by měl opět odpovídat jejich zaměření. Tedy X01 jako nejlehčí možná varianta, X01 jako verze, která vedle hmotnosti a tuhosti pamatovala také na odolnost, aby tyto díly obstály třeba i při enduro závodech. Obě varianty jsou samozřejmě karbonové!

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Změny nejen kosmetické

Jedním z nejdůležitějších prvků nového pohonu SRAM Eagle jsou pochopitelně přehazovačky, které se opět dočkaly hned několika inovací. Zachována zůstala osvědčená konstrukce X-Horizon (horizontální paralelogram), zvětšeno bylo kupříkladu horní kolečko klady (nyní 14 zubů X-Sync), aby bylo možné lépe vykrýt zvětšený rozsah kazety 10-50 zubů.

Drobnou praktickou změnou je přemístění západky CAGE LOCK™ více dozadu, aby bylo ovládací tlačítko skryto před případnými útoky terénu. Úpravy se dočkalo rovněž uchycení samotné přehazovačky, které by mělo být pevnější a poskytnout tak jistější oporu pro změny převodu i odolnější konstrukci jako takovou.

Poslední, nikoliv však konečnou inovaci představuje další generace třecí spojky ROLLER BEARING CLUTCH™, skrytá pod souhrnným označením Type-3. Tedy třetí generace přehazovaček SRAM. Nové provedení pomocného napínacího mechanizmu by mělo disponovat stále dostatečně silným odporem, avšak s patrně hladším průběhem, aby bylo řazení snazší, výsledek ale snad ještě tišší než doposud a projev řazení stálý za všech okolností.

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

reklama

Cirkulárka v kole!

Na tento bod jste se jistě mnozí těšili ze všeho nejvíc – kazeta X-DOME™ Eagle™ pracující s dvanácti pastorky a s rozsahem 10-50 zubů. Procentuálně vyjádřeno, kazeta se škálou převodů o šíři 500 %. To je dost na to, abyste už konečně přestali přemýšlet o dvojpřevodníku a přesmykači! Vše samozřejmě stojí na vcelku rychle se rozvíjejícím standardu ořechu XD.

Základem této kazety je opět monoblok materiálu, doplněný o malé závěrečné kolečko a velkou dramaticky vyhlížející rozetu. Obzvlášť působivé bude jistě naživo spatřit kazetu SRAM Eagle XX1 v kombinaci černé velko-rozety a zlatých převodníků. Co se odstupňování týká, vzal to SRAM v tomto místě dost pragmaticky. Použil současnou jedenáctkovou kazetu, okopíroval její rozsah a navrch přihodil 50z převodník. A hotovo!

Je to vlastně vcelku logické, zachovat současné odzkoušené odstupňování a přidat jen jedno velké kolo. Zároveň je to trochu šokující zjednodušení, které ale může fungovat podobně jako malý vyprošťovák, či kašpárek na starých trojkových sestavách. Sakra, to už je ale minulost… Co se technologií týká, nejvíce zdůrazňované je řešení X-GLIDE™ 2, tedy opět upravené profily zubů pro jemnější, přesnější a tiší chod a lepší cestování řetězu nahoru i dolů.

SRAM Eagle XX1 a X01 - previewSRAM Eagle XX1 a X01 - previewU sady SRAM XX1 Eagle bude kazeta zlatá nebo černá (XG1299) / Kazeta X01 Eagle (XG1295) bude jen černá!

Kdo to všechno řídí?

Není žádným překvapením, že k ovládání celého systému bude opět sloužit v první řadě páčkové řazení Eagle™ X-ACTUATION™ Trigger Shifter. I zde se vlastně opakuje stejná písnička o upraveném vnitřním řešení, které nejenom přidává jednu polohu navíc (celkem 12), mělo by zároveň garantovat lehčí, přesnější a čistší krok.

Velice podobně je na tom i druhá ovládací varianta, tedy otočné řazení SRAM Grip Shift, s nímž tato značka začínala před dávnými třiceti lety. Filosofie je i dnes stejná, učinit řazení co nejjednodušší, co nejvíce přirozené, lehké a přesné. I v tomto bodě došlo k vnitřním úpravám v duchu nové filosofie SRAM Eagle, ale to už je asi zbytečné opakovat. GripShift s 12 polohami bude dostupný pro obě sady XX1 i X01. Osobně bych si tipnul, že tato verze má větší šanci v XC než třeba v enduru, ale nechť je každému splněno přání dle jeho chuti.

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Přímo montované pily

Poslední technickou zastávku bych věnoval převodníků SRAM Eagle X-Sync 2 jako takovým. SRAM v tomto směru věří jen a pouze konstrukci Direct Mount, tedy přímému spojení převodníku a kliky, čemuž jedině tleskáme. Nové Direct Mount převodníky mají jak upravený tvar zubů X-Sync 2, tak i poměrně radikální a ostře řezaný design jako takový. Ten se vlastně, krom grafiky, nemění. Každý z nich byl údajně konstruován separátně, aby se dosáhlo ideálních mechanických vlastností u každé velikostní varianty, i když je rukopis jejich vzhledu pochopitelně shodný.

Nabízeny budou převodníky Eagle o velikostech 30, 32, 34, 38 a 38 zubů. Osobě bych nejspíš zvolil nejmenší 30z, jelikož takovou velikost máme na redakčních kolech. Na rovině a z kopce je pro mě kombinace 30/10z dostatečná, v prudkých dlouhých výjezdech bych byl mnohdy radši za lehčí nejlehčí převod. Krásně se mi jezdilo s přední plackou 28z, ale ta zase nebyla moc vhodná na sprinty. U dvanáctirychlostní sady s kazetou s padesátizubovým vyprošťovákem by to ale mohla být jiná písnička a možná bych se nakonec nechal přemluvit i na 32 zubů dopředu!

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Kam až tohle povede?

Je to věc, když si člověk vzpomene na čem začínal, jak byl nadšený z tří, pěti, sedmi či devíti pastorků, jak jsme brali jako naprostou samozřejmost, že jsou na horském kole tři převodníky, které se svého času zkoušely i na silnici a pak se to zase otočilo a zjistilo se, že méně je mnohdy více. Za naší redakci můžu říct, že systémům s jediným převodníkem rozhodně fandíme, už jen pro jednoduchý a čistý vzhled, pro více volného místa na řídítkách, méně rušivé kabeláže v kokpitu a také méně pohyblivých částí a tak podobně.

Dvanáct převodů a takto ohromný rozsah kazety vám může připadat jako zbytečnost, ale pokud to moderní materiály dovolí a bude to celé fungovat, čemuž věříme, pak lze na otázku „Proč vůbec 1×12?“ odpovědět jedině „Proč ne, když je to možné!“ Jasně, díky příchodu řazení SRAM Eagle nezmizí přesmykače z horských kol ze dne na den a vlastně ani z roku na rok. Řazení 2×10 je stále plně funkční a logickou alternativou, která je bez problému funkční a funkční ještě nějaký čas zůstane. Dovedete si ale představit, jaké by to bylo, kdyby přesmykač zmizel v určitých kategoriích úplně?

Teď mám třeba doma na hraní Turner RFX a když se tak dívám, jak spodní raménko zadní stavby uhýbá na stranu, aby vytvořilo dostatečný prostor pro případ montáže převodníku, říkám si, jak by to bylo krásné, kdyby se na něj myslet nemuselo. Konstrukce zadní stavby by mohla být výrazně symetričtější, jednotlivé čepy delší či dále od sebe, celý rám by byl tužší… No prostě paráda! Třeba se časem dočkáme kol stavěných čistě pro pohony stylu 1x, které zcela odbourají „kompromisy pro případnou montáž přesmykače“. Ale tomu nechme trochu času…

Více informací, specifikace, ceny atd. ještě dnes na webu
SRAM.com
SRAM-Logo

Foto: SRAM.com

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Vlající Střapec

    Z jistého úhlu pohledu je to pořád polovičaté řešení…

    Dovedete si představit, že by přehazovačka zmizela v některých kategoriích úplně? Ten obrovský a extrémně zranitelný komponent…

    Co tohle? To si dovedu představit jako hudbu budoucnosti: http://www.pinkbike.com/news/zerode-taniwha.html

    • wilda

      Přesně. Ač sám jezdím 1×10, tak budoucnost určitě nevidím v neustále se zvětšujícím počtu pastorků, ale v nějaké smysluplné převodovce.

      • Cempa

        Přesně tak, tohle není řešení,pouze markentingovej tah. Ten kdo se vyzná v dynamice odpružení nad tímto řešením zaplače. Odstraněním dvojpřevodníku a přesmykače sice ušetřím na hmotnosti kole, ale pro zachování nezbytných převodů přesunu hmotnost z těžiště  na zadní kolo. Tím naroste neodpružená hmotnost a to je pro kinematiku a odpružení nic dobrého. V moto a auto průmyslu se snaží minimalizovat na kolech neodpruženou hmotu jak jen jde. Navíc se pro těch 12 převodů musí prodloužit paralelogram a ramínko přehazky. To znamená zase narůst hmosti a snížená průchodnost zadního kola. Už se blíží doba kdy zase budeme trhat šaltry. S pastorkem 50z by snad na 26palcu spodní kladka brnkala o terén. Navíc opotřebení řetězu vlivem ztenčení a křížením bude zajímavé téma. Řetěz se používá v průmyslu dlouho a kvuli prodloužení trvanlivosti se většinou rozšiřuje a zvětšuje a ne naopak viz vývoj v automobilovém průmyslu. Opravdu doufám,že firmy jako pinon se brzo na trhu prosadi.
        http://enduro-mtb.com/en/eurobike-2015-long-longer-meet-the-nicolai-ion-gpi-tech-line/

        • Klaapa

          hmotnost tý kazety je téměr stejná jak u některých sad např 2×10, takže bych se přesunu hmotnosti na zadní kolo zase tolik nebál

          • Taky si myslím, že tam žádný zásadní hmotnostní skok proti 1×11 nebude… Ale samozřejmě z principu odlehčit zadní kolo a přesunout řazení na rám je ideální variantou. Ale počkejme si, jak to bude s Pinionem, či zda se neobjeví ještě něco jiného. Budoucnost převodovek v MTB „věštím z koule“ už od dob, kdy jsem ještě dělal ve Velu, až jsem tam tím všechny štval, když jsem stále tahal toto téma 😀

    • Tom Teodosijev

      1×10, 1×11 nebo 1×12. V podstatě je to jedno. Pokud chci univerzálního horáka na ježdění po ČR, nedej bože do Alp, tak s těmito převody prostě doslova nevystačím. Když chci jet rychle, tak potřebuji převodník alespoň 36T, raději 38T. Ouha s tímto počtem zubů na převodnících mi nepomůže do kopců ani 50z na kazetě. Tak abych měnil převodník na 30T? Zkrátka a dobře 1xN je dobrý nápad, vždy ale bude radikálně omezen. Na 7z na pastorku se asi nedostaneme a pokud ano, tak bude častěší opotřebeni. To je znát už nyní a stojí to dost peněz. Navíc odstupňování pastorků není stále u žádné z1xN sad ideální.

      • V zásadě souhlasím se všemi vašimi názory. Je to samozřejmě určitý pokrok, budoucnost MTB převodů v dlouhodobém horizontu ale vidím také jinde. Sice jsem na podzim odjel s 1×11 Gardu s 30t vepředu a převody mi obvykle nechyběly, do nekonečna ale zvětšovat pastorky nemá smysl. SRAM před časem zkoušel jinou cestu, ale převodovka klik Hammerschmidt se ukázal jako těžký oříšek. Osobně fandím koncepci převodovky Pinion, což by byla dokonalá cesta. Jen se zbavit otočné rukojeti a vychytat pár detailů. Jen si ale říkám, a pár firem už na to narazilo, že přímé ozubení prostě nedokáže přenést sílu nohou, zuby trpí, nebo mají velký odpor, proto je řetěz stále číslo jedna… Ale snad jednou 😀 Co třeba koncept NuVinci, to je nápad! Jen to začlenit do rámu a udělat víc MTB specific 😇

  • Roman

    Komu nikdy nespadl řetěz z 1×11, tak asi nikdy nepustil brzdy:)
    Tak trochu nevím proč někdo neintegruje rohloff do středu rámu a vše by bylo vyřešeno. Cenově by to vyšlo možná i levněji a nic by nešlo urazit.

    • Já občas brzdy i pustím a kolegové snad i častěji, stejně… Jinak integrace Rohloffu do středu nebo trebs

      • Roman

        Promiň, vyznělo to hůř než jsem chtěl. Určitě dost udělá starší převodník, atd.. A ohledně Rohloffu to máš taky pravdu

        • V pohodě, i moje odpověď měla vyznít více s nadsázkou 😀

  • asdafd

    14 prevodom je minimum pre nahradenie presmyku v plnej palbe, jeho optimalny pocet je 16prevodov .. porovnavane klasika 22-32-44 vs 11-32(34)z kazeta a spravne odstupnovanie. 11-34z kazeta ma 620% rozsah .. staci obvykle aj 550%, co je ale stale 10% viac , ako taato ozruta. Treba si uvedomit, ze kadencia pocitana teoreticky v pohodli stolicky v praxi nefunguje.
    10z pastorok je o nicom, uz 11z je problematicky a odstupnovanie 10-12, alebo 11-13 je dost problem.
    Prilis velke pastorky vyzaduju dlhu retaz, nutnosti napinania s dlhym ramienkom.
    Krizenie retaze problem je, ona ta retazova linka zazracne nezmizne ako mavnutim prutika len preto, lebo SRAM. Okrem ineho zvysuje odpor retaze pri nakrizeni. Samotna retaz problem mat nemusi, ale pastorky ano 🙂
    Akakolvek prevodovka, ci Rohlof, Pinion alebo ine, nebude mat tak nizke trenie ako klasicka retaz. Takze pokial sa jazdi bez motora, retaz vzdy vyhrava 🙂 Nepocitam lanovkarov…
    1×11 prevodnik trpi problemami, klasicky hlinikovy pri velkosti 28-30 uz zacina mat problemy po 1500km po vymene retaze .. a na slusne drzanie retaze je aj tak voditko nutnost. A teda hmotnostna uspora je fuc. Ak teda nepocitam takych trail jazdov, co jazdia po hladkych singlov.
    Na bike vseobecne je uz od cias 10 rychlostnych kaziet idealne 2 prevodnik (maly – nie prilis a velky – velkost podla zamerania) a od 11ky uz aj odstupnovanie by mohlo byt ako tak. Na trailovanie zase je 1×10(11) vyborny (s voditkom/napinakom) – FR/DH samozrejme toto maju uz snad 20 rokov). No ale trailovanie nie je ani zdaleka cyklistika. Ani zdaleka.
    Ale 1×11 vyzera dobre, to je fakt a o tom je to asi najviac. Aby bajk dobre vyzeral 🙂

    • Kamil Holub

      Nesouhlasím s tím, že „trailování“ není ani zdaleka cyklistika. Když si odtrailuju 50-85 km za den s tím, že i do toho největšího kopce se to snažím umotat na svých 1×10 … 32/42 a tlačím, až když je to nejetelný, abych si to potom užil z kopce dolů tak to skutečně není cyklistika??? 😉

      Souhlasím s tím, že napínák je základ… Jsem stará škola. Prostě prasím a fakt nemá co spadnout. Z té nepadající sestavy NW zubů už jsem viděl spadlých řetězů na vyjížďce.

  • Karel Bartu

    Mám 1×11 na focusu black forestu a bez problémů, loni jsem měl najet 6000km. Kolo jsem koupil v 2015, k sadě jsem byl dosk skeptický, na internetu jsem toho moc nenašel o životnosti, chtěl jsem to otestovat. Na kolo jsem při koupi dostal slevu 20 000, tak jsem si říkal, že když bude sada špatná, tak to upgradnu na 2×10 nebo 3×9 jako jsem jezdil předtím.

    Nyní již nic jiného nechci.

    Neřeším padání řetězu a nečistoty, jen řadím, občas to mázno olejem a změřím řetěz. Systém má vetší životnost řetězu proti systémů 3×9, v krámu mi slibovali životnost řetězu 3000km, té jsem nedosáhl, menil jsem řetěz po 1500km, když měl 132,6(mělo by se měnit v 132,7), životnost je srovnatelná, špíše větší proti 3×9.

    Mám sram x1 s XD ořechem, tedy nejlevnější sadu 10-42.

    Jel jsem s kolegou co má klasiku 3×9 29kolo a na rovině mě nestíhal, málem si na páčkách vykloubil ruce. S 10 zuby vzadu a v předu 32 převodníkem, tak na rovině není problém udělat 40-45km/h, do kopce je poměr stejný jako s 3×9 na nejlehčím převodu. Do Alp bych s tím asi nejel nebo by to chtělo v předu 30 zubů. Kolo má jen jednu přehazovačku, tak hmotnost menší, méně údržby tedy měné problémů.

    Nevýhoda sady je cena, zatím jsem kazetu neměnil, jedu druhý řetěz, na ebay se dá kazeta objednat za 2000,-, na CZ eshopech jsem ji našel za 2700. Zase se v předu mění jen jeden převodník, tak cena se vyrovná.

    Plánuju vyměnit na kazetě 5 řetězů a pak řetezy dám zase zpátky a to stejné udělat 3x dokud se řetezy a kazeta nerozpadne stejně jako jsem dělal na 3×9.

    Když měl řetěz 3000-4000km a byl na pastorku po druhé, tak už to tak pěkně neřadilo jako když má řetěz do 1000km, na ježdění do práce ok.

    Cena systému určitě půjde dolu. Systém 1×12 vítám, s tím už určitě půjde vyjet kamkoliv. Už se dají koupit i kazety 10-42 kompatibilní se sram za menší cenu. Myslím, že by mi stačila i levnější varianta pro XD ořech 11-42 místo 10-42. Těch 10 zubů vzadu +32 vpředu, my přijde na 29 kolo až moc. Až se to ojede, tak dám asi dopředu 30 zubů. Po rovině poměr deset zubů vzdadu a 32 vpředu je dřina s 29 koly.

    S 1×11 jsem zatím tlačit kolo do kopce nemusel, vyjel jsem to stejné co s 3×9.
    Super sada.1×12 by mohla stlačit cenu 1×11 doufám, kdyby kazeta stála 800CZK, tak to nebude mít chybu, snad to brzo spadne.

  • Pingback: SRAM Eagle: pohon 1×12 k mání | ZÁVOD RÁJEM()