SRAM Eagle – řazení 1×12 je realitou!

SRAM_EAGLE_startO této novince se již nějaký čas mluví, či spíše spekuluje napříč celým bikovým světem, dnes ale konečně můžeme odhalit její skutečnou podobu, použité technologie, jakož i základní parametry a tedy i skutečné komponenty. K této chvíli také směřovalo video pohřbívající přesmykač jednou provždy!

Lidé ve SRAMu jednoduše věří, že cestou dopředu jsou bez jakýchkoliv pochybností sady systému 1x. Zatím ale nebylo možné nahradit dvou či trojpřevodník jedinou plackou a dostatečně velkou kazetou. Různé podomácku dělané sestavy 1×10 jsou značně limitující a vyžadují jezdce s pořádnou silou v nohách. Moderní systémy 1×11 jsou na tom o poznání lépe, stále ale člověk obětuje buď něco z převodů „do rychla“ a nasadí maličký převodní, nebo se smíří s tím, že to bude do kopců „více tahat za nohy“. Už jsem slyšel i názory stylu: „Kopce, které nevyjedu s 1×10, bych nakonec tlačil…“

Ať už je váš názor na věc jakýkoliv, představením nového konceptu řazení Eagle 1×12 s kazetou 10-50 zubů otevírá SRAM zase jednu novou kapitolu MTB, kde opět zůstane výrazně méně místa pro dvouplacky, jakož i na mnoha kolech pomalu ale jistě mizející přesmykač. Nikdo nečeká, že se svět horských kol s příchodem tohoto systému otočí vzhůru nohama, už jen s ohledem na cenovou (ne)dostupnost nových komponentů rodu Eagle. Jak je ale vidět na nových sadách SRAM GX a NX, jedničkové, jedenáctkové a časem i dvanáctkové řazení může poměrně brzy zlidovět. Alespoň mezi stroji střední a vyšší třídy.

SRAM Eagle XX1 a X01 - previewSRAM XX1 Eagle

Kde se vzal, tu se vzal, přiletěl k nám orel!

Jeden by skoro čekal, že se SRAM s příchodem nového konceptu řazení vytasí s další rafinovanou zkratkou, s dalším X, XX nebo XXX, ale ejhle. Základní pojmenování i rozdělení sad zůstává stejné, přibyl pouze přívlastek ze zvířecí říše Eagle, neboli orel.

Orlí řazení 1×12 přitom bude v prvním roce jeho tažení zařazeno hned do dvou vrcholných sad SRAM XX1 Eagle a X01 Eagle, kdy se tyto s novou podobou (2017) jasně oddělí a zamíří každá vlastním směrem. XX1 bude stále výrazněji cílit na chrty XC okruhů, případně na maratonce, sada X01 se naopak zaměří na trailové jezdce, enduro a technické disciplíny obecně.

SRAM Eagle XX1 a X01 - previewSRAM X01 Eagle

Ticho, až to bolí!

Ono to může na první pohled vypadat docela nenápadně a jednoduše: „To je toho, tak zase přidali jedno kolečko na kazetě, trochu zúžili řetěz a pastorky a to je celé!“ Jenže to by nebyl SRAM, aby k danému tématu přistoupil až takto stroze. Naopak došlo k důkladné revizi všech jednotlivých prvků pohonu, aby bylo možné nejenom dosáhnout unikátního rozsahu 500 % s jediným převodníkem, ale též, aby se podařilo dále zlepšit, zlehčit a zpřesnit chod řazení. Dalšími cíli bylo snížit hlučnost, podpořit dlouhou životnost, a tak dále. Proto byla podniknuta celá řada kroků, které si postupně popíšeme u jednotlivých součástí pohonu.

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Nenápadný dříč

Nejméně nápadný, svým způsobem ale nejdůležitější prvek celé skládanky, je řetěz, který nestačilo zúžit, naopak bylo nutné jej zcela předělat. Asi nejviditelnější změnu představuje nová jednosměrná rychlospojka FLOWLINK™, která je ale jen třešničkou na dortu. Podstatný je zcela nový způsob výroby řetězu Eagle, díky němuž bylo možné odstranit či spíše vyhladit všechny vnitřní hrany, navrhnout plošší články a řetěz zkrátka celkově modernizovat. Výsledkem je nejen užší, ale hlavně pevnější, odolnější a tišší řetěz, zejména díky dokonale zpracovanému souznění se zuby pastorků a převodníků.

V popisu se také hovoří o delší životnosti, což je parametr, na který se bude jistě hodně lidí ptát. Jak tomu bude v praxi si ověříme až časem. Pravdou ale zůstává, že už u řazení 1×11 hlásili zlí jazykové, že „tohle nic nevydrží, jak se to bude křížit,“ jenže opak je zjevně pravdou. Krom jedné nešťastné zkušenosti, kdy jsme museli řetěz X01 po nevydařeném nýtování vyhodit, nám jedenáctkový pohon na redakčním RB slouží již dva roky naprosto spolehlivě a řetěz jsme kupovali dvakrát. Jednou, protože už nedržel pohromadě kvůli domácímu nýtování…

SRAM Eagle XX1 a X01 - previewSRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Orlí drápy X-Sync 2

Společně s řetězem se inovace muselo pochopitelně dočkat i ozubení, kdy byly zuby na převodnících opět detailně revidovány, aby mohla vzniknout nová generace ozubení Narrow-Wide označená X-Sync 2. Výsledkem by mělo být ještě lepší, pevnější a jistější spojení řetězu a zubů převodníku. Tedy opět o něco méně časté padání (spadl nám někdy na 1×1 řetěz? Ne!), méně tření, méně vzájemného opotřebení a pro jezdce pocit ještě hladšího chodu celého pohonu a efektivnějšího přenosu sil.

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Karbonové pařáty

Nejen převodníky, ale i kliky se dočkaly nemalé péče, proto se obě varianty XX1 i X01 mohou chlubit ještě lepšími mechanickými vlastnostmi. Přepracována byla jejich vnitřní dutá konstrukce, proto by měl být výsledek lehčí, pevnější, ale stále dostatečně odolný. Rozdíl mezi klikami XX1 a X01 by měl opět odpovídat jejich zaměření. Tedy X01 jako nejlehčí možná varianta, X01 jako verze, která vedle hmotnosti a tuhosti pamatovala také na odolnost, aby tyto díly obstály třeba i při enduro závodech. Obě varianty jsou samozřejmě karbonové!

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Změny nejen kosmetické

Jedním z nejdůležitějších prvků nového pohonu SRAM Eagle jsou pochopitelně přehazovačky, které se opět dočkaly hned několika inovací. Zachována zůstala osvědčená konstrukce X-Horizon (horizontální paralelogram), zvětšeno bylo kupříkladu horní kolečko klady (nyní 14 zubů X-Sync), aby bylo možné lépe vykrýt zvětšený rozsah kazety 10-50 zubů.

Drobnou praktickou změnou je přemístění západky CAGE LOCK™ více dozadu, aby bylo ovládací tlačítko skryto před případnými útoky terénu. Úpravy se dočkalo rovněž uchycení samotné přehazovačky, které by mělo být pevnější a poskytnout tak jistější oporu pro změny převodu i odolnější konstrukci jako takovou.

Poslední, nikoliv však konečnou inovaci představuje další generace třecí spojky ROLLER BEARING CLUTCH™, skrytá pod souhrnným označením Type-3. Tedy třetí generace přehazovaček SRAM. Nové provedení pomocného napínacího mechanizmu by mělo disponovat stále dostatečně silným odporem, avšak s patrně hladším průběhem, aby bylo řazení snazší, výsledek ale snad ještě tišší než doposud a projev řazení stálý za všech okolností.

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

reklama

Cirkulárka v kole!

Na tento bod jste se jistě mnozí těšili ze všeho nejvíc – kazeta X-DOME™ Eagle™ pracující s dvanácti pastorky a s rozsahem 10-50 zubů. Procentuálně vyjádřeno, kazeta se škálou převodů o šíři 500 %. To je dost na to, abyste už konečně přestali přemýšlet o dvojpřevodníku a přesmykači! Vše samozřejmě stojí na vcelku rychle se rozvíjejícím standardu ořechu XD.

Základem této kazety je opět monoblok materiálu, doplněný o malé závěrečné kolečko a velkou dramaticky vyhlížející rozetu. Obzvlášť působivé bude jistě naživo spatřit kazetu SRAM Eagle XX1 v kombinaci černé velko-rozety a zlatých převodníků. Co se odstupňování týká, vzal to SRAM v tomto místě dost pragmaticky. Použil současnou jedenáctkovou kazetu, okopíroval její rozsah a navrch přihodil 50z převodník. A hotovo!

Je to vlastně vcelku logické, zachovat současné odzkoušené odstupňování a přidat jen jedno velké kolo. Zároveň je to trochu šokující zjednodušení, které ale může fungovat podobně jako malý vyprošťovák, či kašpárek na starých trojkových sestavách. Sakra, to už je ale minulost… Co se technologií týká, nejvíce zdůrazňované je řešení X-GLIDE™ 2, tedy opět upravené profily zubů pro jemnější, přesnější a tiší chod a lepší cestování řetězu nahoru i dolů.

SRAM Eagle XX1 a X01 - previewSRAM Eagle XX1 a X01 - previewU sady SRAM XX1 Eagle bude kazeta zlatá nebo černá (XG1299) / Kazeta X01 Eagle (XG1295) bude jen černá!

Kdo to všechno řídí?

Není žádným překvapením, že k ovládání celého systému bude opět sloužit v první řadě páčkové řazení Eagle™ X-ACTUATION™ Trigger Shifter. I zde se vlastně opakuje stejná písnička o upraveném vnitřním řešení, které nejenom přidává jednu polohu navíc (celkem 12), mělo by zároveň garantovat lehčí, přesnější a čistší krok.

Velice podobně je na tom i druhá ovládací varianta, tedy otočné řazení SRAM Grip Shift, s nímž tato značka začínala před dávnými třiceti lety. Filosofie je i dnes stejná, učinit řazení co nejjednodušší, co nejvíce přirozené, lehké a přesné. I v tomto bodě došlo k vnitřním úpravám v duchu nové filosofie SRAM Eagle, ale to už je asi zbytečné opakovat. GripShift s 12 polohami bude dostupný pro obě sady XX1 i X01. Osobně bych si tipnul, že tato verze má větší šanci v XC než třeba v enduru, ale nechť je každému splněno přání dle jeho chuti.

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Přímo montované pily

Poslední technickou zastávku bych věnoval převodníků SRAM Eagle X-Sync 2 jako takovým. SRAM v tomto směru věří jen a pouze konstrukci Direct Mount, tedy přímému spojení převodníku a kliky, čemuž jedině tleskáme. Nové Direct Mount převodníky mají jak upravený tvar zubů X-Sync 2, tak i poměrně radikální a ostře řezaný design jako takový. Ten se vlastně, krom grafiky, nemění. Každý z nich byl údajně konstruován separátně, aby se dosáhlo ideálních mechanických vlastností u každé velikostní varianty, i když je rukopis jejich vzhledu pochopitelně shodný.

Nabízeny budou převodníky Eagle o velikostech 30, 32, 34, 38 a 38 zubů. Osobě bych nejspíš zvolil nejmenší 30z, jelikož takovou velikost máme na redakčních kolech. Na rovině a z kopce je pro mě kombinace 30/10z dostatečná, v prudkých dlouhých výjezdech bych byl mnohdy radši za lehčí nejlehčí převod. Krásně se mi jezdilo s přední plackou 28z, ale ta zase nebyla moc vhodná na sprinty. U dvanáctirychlostní sady s kazetou s padesátizubovým vyprošťovákem by to ale mohla být jiná písnička a možná bych se nakonec nechal přemluvit i na 32 zubů dopředu!

SRAM Eagle XX1 a X01 - preview

Kam až tohle povede?

Je to věc, když si člověk vzpomene na čem začínal, jak byl nadšený z tří, pěti, sedmi či devíti pastorků, jak jsme brali jako naprostou samozřejmost, že jsou na horském kole tři převodníky, které se svého času zkoušely i na silnici a pak se to zase otočilo a zjistilo se, že méně je mnohdy více. Za naší redakci můžu říct, že systémům s jediným převodníkem rozhodně fandíme, už jen pro jednoduchý a čistý vzhled, pro více volného místa na řídítkách, méně rušivé kabeláže v kokpitu a také méně pohyblivých částí a tak podobně.

Dvanáct převodů a takto ohromný rozsah kazety vám může připadat jako zbytečnost, ale pokud to moderní materiály dovolí a bude to celé fungovat, čemuž věříme, pak lze na otázku „Proč vůbec 1×12?“ odpovědět jedině „Proč ne, když je to možné!“ Jasně, díky příchodu řazení SRAM Eagle nezmizí přesmykače z horských kol ze dne na den a vlastně ani z roku na rok. Řazení 2×10 je stále plně funkční a logickou alternativou, která je bez problému funkční a funkční ještě nějaký čas zůstane. Dovedete si ale představit, jaké by to bylo, kdyby přesmykač zmizel v určitých kategoriích úplně?

Teď mám třeba doma na hraní Turner RFX a když se tak dívám, jak spodní raménko zadní stavby uhýbá na stranu, aby vytvořilo dostatečný prostor pro případ montáže převodníku, říkám si, jak by to bylo krásné, kdyby se na něj myslet nemuselo. Konstrukce zadní stavby by mohla být výrazně symetričtější, jednotlivé čepy delší či dále od sebe, celý rám by byl tužší… No prostě paráda! Třeba se časem dočkáme kol stavěných čistě pro pohony stylu 1x, které zcela odbourají „kompromisy pro případnou montáž přesmykače“. Ale tomu nechme trochu času…

Více informací, specifikace, ceny atd. ještě dnes na webu
SRAM.com
SRAM-Logo

Foto: SRAM.com

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky