Cratoni AllSet – praktické představení
Nemá cenu diskutovat o tom, že za poslední roky jsou nejvíce v módě technické disciplíny včele s endurem a trail ridingem. Ne vždy ale platí pravidlo, že co je trendy, musí být i drahé. Důkazem budiž kupříkladu helma Cratoni AllSet, která jde dokonale s dobou, přitom ale nezruinuje váš rozpočet.
Cratoni AllSet je novinkou roku 2016, jedná se přitom o levnější variantu již dříve představené all-mountain helmy Cratoni AllTrack (3 599 Kč), která je takovou vlajkovou lodí mezi nově se rozrůstající třídou trailových a enduro helem Cratoni. AllTrack v této skupině již tedy není sám, jelikož jej doplňuje testovaný model AllSet (2 499 Kč), ideální průsečík ceny a výkonu, ale také základní AllRide (1699 Kč), kde už je trochu znát důraz na cenu.
Zpět ale k našemu matadorovi střední třídy, kde jsem si ze čtyř nabízených barev a dvou velikostí (S-M – 54-58 cm / M-L – 58-61 cm) vybral nejzářivější provedení „lime-white-blue matt“ ve větší velikosti M-L. Poměrně příjemným překvapením již v úvodu testu bylo zjištění, že tato helma není žádným závažím. Pro porovnání hmotnosti aktuálně, či dříve testovaných přileb:
Cratoni AllSet (vel. M-L): 345 g
Giro Montaro MIPS (vel. M-L): 395 g
Giro Feature MIPS (vel. S-M): 350 g
Uvex Qatro Pro (S-L): 325 g
Bell Stoker (M): 315 g
Komplexní skořepina
Co se konstrukce týká, najdete zde klasické zpracování In-mold, nebo spíše Double In-mold, jelikož je pevnou skořepinou potažena jak vrchní část, tak i spodní lem, a to po celém obvodu a po celé ploše. Spodní část skořepiny navíc přesahuje z dolního lemu i do části týlní partie, aby byl celek efektnější, pevnější a bezpečnější.
Sympatické je také řešení pásku, který je pod bradou nedělený, jelikož je na svých koncích pevně ukotven v těle helmy a to prostřednictvím plastových přezek a kovových osiček. Přezky pod ušima jsou vcelku klasické, zajímavé je ale řešení upínání pod bradou. Zde najdete západkový, či rohatkový mechanizmus, díky němuž si můžete snadno poupravit aktuální míru utažení pásku. Podobné řešení používá třeba Uvex u dříve testovaného modelu Quatro Pro.
Vše je navíc překryto měkkým polstrováním, aby vás pod bradou nic netlačilo a neřezalo. Celou tuto parádičku korunuje samotná přezka, která je doplněna o malou červenou pásku, za kterou stačí zatáhnout a celý mechanizmus se rázem otevře. Řešení je to elegantní a hlavně po chvíli zvyku nanejvýš praktické a pohotové. Povolovací očko totiž snadno nahmátnete i v rukavicích, čímž se práce s helmou usnadní a urychlí.
Stačí dva prsty…
Šikovný a elegantní je také upínací mechanizmus spadající do komplexního řešení označeného LFS – Light Fit System. Provedení je to vpravdě klasické, kdy se usazení helmy a její stažení na hlavně ovládá snadno přístupným a na obě strany vystupujícím kolečkem. V tomto případě se nejedná o čelenku obtáčející se okolo celé hlavy, ale o běžné řešení ukotvené zhruba uprostřed helmy, což ale ničemu nevadí.
Ovládání kolečka je maximálně snadné, jeho pohyb je lehký, přitom jsou ale jednotlivé polohy dokonale zřejmé a aretace stoprocentně jistá. Krok upínacího mechanizmu je poměrně jemný, proto nic nebrání dokonalému vyladění pro dostatek komfortu i jistoty usazení. Doplnil bych ještě, že se týlní část mechanizmu dá polohovat nahoru a dolů, a to ve třech krocích, kdy je potřeba vycvaknout a zacvaknout dvojici čepů usazených v helmě. Příjemnou specialitou je kousek polstrování i na části s upínacím mechanizmem.
Měkké jako peřinka
Polstrování samotné je vyrobené z na dotyk příjemné funkční textilie (podobné jako u Uvex Quatro Pro), kterou pohromadě drží tavené švy. Jeho plocha je poměrně velká, dokonale ale kopíruje vnitřní tvar helmy a bohaté odvětrání. Čistě praktickým a o to více vítaným prvkem je síťka proti vniknutí hmyzu překrývající tři hlavní větrací otvory. Těch je dohromady 14, nejzajímavější je přitom velký zub na horní části lebky.
Poslední praktický bod popisu budiž věnován štítku, který je ukotven tradičně ve dvou bodech po stranách. S helmou jej sice nepojí kovové šrouby (jak je dnes v módě), to ale na funkci nemá žádný vliv. Příjemné je jeho pevné usazení a možnost polohovat jej ve třech krocích. V zadní část helmy sice najdete zoubek pro zajištění polohy gumy velkých MX brýlí, nepočítejte ale s tím, že je nacpete pod štítek. Tam se vážně nevejdou, to byste si museli pořídit model AllTrack.
Cratoni AllSet – na hlavě
Při prvním nasazení mě hodně překvapilo, jak je helma v ruce i na hlavně pocitově lehká (celkem rozumných 345 g), ale hlavně náramně pohodlná. U helem je samozřejmě důležité, aby sedly svým tvarem vaší lebce, což se v případě mé spíše kulaté šišky a přilby Cratoni AllSet ve velikosti M-L povedlo dokonale. Velkou část komfortu má na svědomí i na těle vysoce příjemné polstrování, které má tu správnou tloušťku a díky taveným švům takřka není šance, aby vás někde řezalo.
Příjemné a jisté je také upínání, kdy stačí nahmátnout kolečko, což není žádný problém, a míru stažení doladit s milimetrovou přesností. I zde se mi někdy stává, že si s ohledem na krásně měkké polstrování helmu před sjezdem občas utáhnu víc než je nutné a dole mě pak bolí otlačené čelo (podobně jako u Giro Montaro MIPS). Opět je toto ale jen otázkou zvyku a schopnosti nalézt ten správný kompromis, či to spíše nepřehánět, jelikož AllSet sedí vážně hezky a jistě.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Tahem vypni!
Dost mě také baví upínací systém pod bradou s rohatkovým systémem. Při jeho spojování je sice třeba vždy trochu poladit polohu polstrování, aby byl dokonale kryt celý mechanizmus, to je ale jen drobnost. Zapínání je snadné, když člověk chce, může si pásek pod bradou lehce povolit a pak zase utáhnout. Když pak potřebujete helmu sundat, stačí zatáhnout za očko a je rázem vyřešeno.
Ohledně štítku se zdají být jeho tři polohy tak akorát. V nejnižší mi trčí zbytečně do výhledu, v horní je možná až zbytečně vysoko, uprostřed je ale úplně akorát. I toto je ale dost individuální záležitost podle toho, jak komu helma sedí na hlavě. Co je poměrně obecná vlastnost je její hloubka, která je v duchu all-mountain a enduro přileb logicky výraznější – helma je spíše hlubší.
Cratoni AllSet – závěr
S helmou Cratoni AllSet jsem objel už slušných pár vyjížděk a jsem s ní naprosto spokojený. Její usazení je dokonale jisté, polstrování příjemně měkké, ovládací kolečko krásně přístupné, štítek dostatečně pevný i nastavitelný, hmotnost rozumná a stejně tak rozumná se zdá být i cena.
Problém vlastně nemám ani s jejím odvětráním, které ale vyžaduje trochu rychlosti, jelikož uzavřený „enduro kyblík“ v pomalejším výjezdu na sluníčku v sobe drží, celkem logicky, o něco více tepla než XC ementál. Jedinou objektivní nepříjemností může být, že se mi spodní hrana upínacího mechanizmu někdy lehce zařezává do hlavy. Ale to je obvykle jen tehdy, když se zapomenu a helmu si zbytečně moc utáhnu. Včera jsem to ale vyřešil, když jsem lehce posunul polstrování na týlní části, aby překrylo ostřejší spodní hranu upínacího mechanizmu.
www.cratoni.com
Foto: Štěpán Hájíček