Manitou Mattoc Pro – zkušenosti před a po tuningu
Dlouhodobě testovaná vidlice Manitou Mattoc, která má své pevné místo na redakčním kole RB IQ 575 (brzy jej vyměníme za RB Bandit 675), prošla posezónní servisní údržbou a rovněž úpravou prvku Hydraulic Bottom Out (HBO). Nyní je čas podívat se jak fungovala před tímto zásahem a jak po něm.
Podrobný popis servisní údržby a tuningu najdete v samostatném článku: Manitou Mattoc – posezónní údržba & tunning
Manitou Mattoc jsme v původním set-upu trápili na našem redakčním RB IQ 575 plný jeden rok, proto s ním máme mnoho zkušeností, a to převážně kladných. Úplně nová vidlice, čerstvě nasazená na kolo, sice nevykazovala citlivost jako třeba RockShox Pike, to se ale po záběhu rychle změnilo a vnímavost se zařadila mezi další klady, pro které jsme si Mattoc tolik oblíbili.
Tím největším je ale jeho akce ve středním rozsahu, kdy zobe vážně krásně a projet s ním třeba pole plné vystouplých kořenů je mnohdy skutečný požitek. Požitek z toho, že nic necítíte, pouze vnímáte, jak je přední kolo neustále a aktivně přitlačováno k povrchu. I proto si člověk může mnohdy dovolit víc, než by zprvu čekal. Přidejte k tomu například nedávno testované pláště WTB Vigilante, které se posledního půl roku otáčí na kolech našeho redakčního testovacího stroje, a máte v ruce mimořádně jistou zbraň.
Jistota půl zdraví!
Jistota je ostatně tím, co Mattoca provázelo od prvních dní našeho společného soužití. V původní sestavě byl totiž tento kousek od Manitou na svém konci značně progresivní, za což byl zodpovědný již nejednou zmiňovaný prvek Hydraulic Bottom Out (HBO). Otevřený, nebo zavřený (myšleno kolečkem na korunce), vždy působil tak, že bylo těžké dostat Mattoca dále jak za nějakých 140 mm kroku. Po extra ránách, či nepříjemných dopadech na předek, jsme se probojovali až na nějakých 150 mm, plných 160 mm se ale nepodařilo dosáhnout snad nikdy.
Pocitově to ale ničemu příliš nevadilo, jelikož nárůst odporu na konci byl plynulý a aktivita ve střední části vše plně vynahradila. Osobně se mi tento projev líbil více než výrazná linearita dříve používané vidlice SR Suntour Auron RC2. Stabilnější je Mattoc výrazně i při srovnání s Pikem od RockShoxu, který má své místo na druhém redakčním kole Specialized Stumpjumper FSR Expert 650b.
Hlavně já sám byl za progresivnější chod radši, jelikož právě s Auronem na RB mě často přepadaly úzkosti a závratě vždy, když trail přešel z rychlého rozbitého (zde Auron exceloval) v pomalý, technický a strmý. S Mattocem jsem se najednou necítil jako bych visel na předním kole a nemusel jsem se bát, že mi při stisku přední brzdy zmizí řídítka kamsi do nenávratna.
Včera a dnes
Zatím ale stále popisuju stav jak to bylo před tuningem, ať víte a správně pochopíte, v čem je rozdíl. Po servisním zásahu je těch rozdílů vlastně více. V první řadě se po kompletním vyčištění, vyprázdnění a opětovném naplnění Mattoc zase krásně roztáhl na plných 160 mm, k čemuž obvykle stačí postup správného foukání popsaný v servisním článku. Patrný je také krásně jemný a sametově plynulý krok od prvních reakcí, po střední až velké překážky.
Manitou Mattoc je i po této úpravě krásně aktivní a nebojí se pořádné akce. Ano, není to stranově nejtužší vidlice ve své třídě, ale ani žádná žvýkačka. Hlavní posun se zcela logicky nachází ve velikosti aktivně využívaného rozsahu odpružení. Při zhruba stejném tlaku, který jsme používali dříve, jakoby Mattoc nyní přidal pár centimetrů k dobru. Tedy on je vlastně skutečně přidal… Ne jen jakoby!!!
Pokud byste si nebyli jisti výchozím tlakem v komoře Dorado Air (DH Air), pak vám může být vodítkem tato přehledná tabulka na levé noze, případně si můžete naskenovat QR kód, který vás nasměruje do servisní sekce www.manitoumtb.com
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Když to vzadu cvaklo…
Prvotní rychlá kontrolní vyjížďka (asi tak na tři hodiny) stačila ke zjištění, že kontrolní kroužek na pístnici zůstává najednou výrazně výš než dříve. Průběh nárůstu progrese je svým způsobem podobný, jen se teoretický zlom křivky progrese posunul o kus dál. Svým způsobem tedy člověk přichází o zmíněnou extra jistotu v technických trialových sekcích, i když ne tak doslova. Mattoc se i po úpravě chová na brzdách poměrně předvídatelně, nemizí pod rukama, pouze při větší ráně zajede hlouběji do zdvihu.
Stalo se mi třeba, že jsem proletěl pár skalek v takovém tempu, až jsem ucítil, jak si zadní plášť klepnul o hranu ráfku. Díky bohu za bezduše, jinak by následovalo „pssst“. To bylo vzadu, vepředu ale na stejném místě nic. Mattoc vše krásně zpracoval, tedy jak horní hranu, tak i dojezd pod skalkou a frčelo se dál. Moderní vidlice už dnes vlastně ani nesyčí, když se roztahují, jak tomu bylo v dobách, kdy jsem vozil Manitou Black a později Manitou Nixon. Je to asi lepší pro jejich funkci a stabilní projev, občas mi to čvachtání oleje a syčení odskoku ale chybí…
Vlevo na korunce je prostá záslepka s upozorněním, že máte nejprve vypustit vzduch ventilkem na spodní straně nohy, než začnete rozebírat kryt vzduchové komory.
Vpravo se nachází skoro všechny ovládací prvky (odskok je dole). Červené okruží s páčkou ovládá Low-Speed kompresi, má jen několik kroků a reálně ji využíváme jen pro blokaci vidlice při jízdě vestoje. Střední černé okruží řídí High-Speed kompresi. S tímto prvkem si hrají výjimečně kluci, když jdou skákat. Nejmenší vnitřní kolečko ovládá systém Hydraulic Bottom Out. V originál set-upu jsme jej nechávali otevřené, po tuningu si s ním možná ještě trochu pohrajeme.
Manitou Mattoc – po tuningu (závěr)
Ano, přiznávám se dobrovolně a bez mučení, že mám pro vidlice Manitou poněkud slabost. Osobně jsem totiž vlastnil již tři a Mattoc je můj čtvrtý „indiánský bůh“ (SX-R, Black, Nixon, Mattoc). Z modelu Magnum na Specializedu Fuse jsem ale až tak moc unesený nebyl, tak jsem si snad zachoval i trochu objektivity! V každém případě musím uznat, že servisním zásahem a výměnou prvku HBO za kratší jsme dosáhli přesně toho, čeho jsme zamýšleli dosáhnout.
Naše vidlice Manitou Mattoc Pro je po servisním zásahu podobě stabilní jako dřív, přitom ale ještě lépe zvládá velké nárazy, pro jejichž zpracování nyní využívá většího rozsahu než dříve. Zcela běžně se nyní dostanu s kontrolním o-kroužkem na nějakých 140-150 mm, ale je mi jasné, že když půjčím RB svým mladším a nebojácnějším kolegům, dostanou jej nyní bez větších potíží i na téměř plných 160 mm! Nečekám ale, že by „tvrdě narazili“, jelikož prvek HBO je stále ve střehu, aby hlídal úplný konec. Navíc jej lze ještě trochu utáhnout kolečkem na korunce, aby byla jistota přistání maximální.
Foto: Štěpán Hájíček
Úchyt typu Post Mount, což je dle mé paměti „vynález“ značky Manitou, je určen pro přímou montáž na kotouče průměru 180 mm (bez adaptéru). Zde ještě jedna „historická“ fotka z jara 2015 s brzdami Avid Elixir 5.
Dnes je na RB IQ 575 SRAM Guide RSC. O nich si něco napíšeme již brzy.
Další typický prvek je dozadu otočený spojovací můstek Reverse Arch. Ruku na srdce, největší smysl měl v dobách, kdy se používaly V-brzdy, dnes je víceméně již jen „dekorací“ či prostým poznávacím rysem vidlic Manitou.
Poměrně svéráznou záležitostí je také pevná osa Manitou OR15 Hex Lock, kde šestihranné uložení zabraňuje kroucení a mělo by zajistit pevnější spojení.
S touto konstrukcí přichází i osobitý způsob ovládání osy a její rychloupínací páčky. Při vkládání osy do vidlice je třeba zarovnat na ní vytištěnou linku s malým důlkem na vstupním otvoru (jednoduše směřuje nahoru). Po plném zasunutí osy páčku zamáčknete, pootočíte o 45° aby směřovala dolů a klasicky uzavřete.
Po zajištění tedy logicky míří nahoru. Sílu utažení osy řídí šroubovací stříbrné kolečko, jen zde funguje jakoby obrácená logika. Tedy při potřebě silnějšího stažení je třeba onu matici vyšroubovat ven, pokud naopak nelze páčku zavřít, je nutné matici zašroubovat dovnitř. Zní to složitě, ale stačí vědět jak na to a brzy se tento proces zautomatizuje.
Opačný konec osy je osazen tímto prvkem, který se stará o fixaci na druhé straně. Není to až tak titěrné a na špínu náchylné řešení jako u SR Suntour, ale i tak je třeba ohlídat, aby byl závěrný klíč čistý a namazaný.
Dramatický okamžik! Líbí se nám, jak se červená vidlice Manitou Mattoc vyjímá na stříbrném rámu RB a jak ladí s komponenty Answer řady Red Mist.
Jaro 2015, Krušné hory…