WTB Vigilante – zhodnocení po půlce sezony

WTB Vigilante - testUž je to docela dlouho, co jsem poprvé vyzkoušel pláště WTB Vigilante na raném prototypu RB Bandit 675 a již tehdy mě tyto gumy nadchly. Když si mé prvotní hodnocení přečetl kolega Zed, začal mě hned „uhánět“, abych jeden pár objednal na naše RB. Dnes mají Vigilante za sebou již solidního půl roku na redakčním kole, tak se pojďme podívat, jak si zatím stojí!

Vigilante je relativně nový vzorek v nabídce značky WTB, i když vzhledem k tomu, jak rychle letí čas a vývoj, stala se za tu chvíli z tohoto dezénu již docela klasika a svým způsobem snad i legenda. Tedy zejména mezi technickými jezdci, kteří milují náročný terén. Oproti jiným konkurenčním vzorkům to s Vigilante nebylo tak, že by se vzala původní DH forma, trochu se zmenšila a odlehčila stavba pláště a takto vznikl nový enduro model.

Ne, ne! WTB Vigilante se zrodilo čistě jako enduro speciál, jako odpověď na požadavky teamových jezdců WTB objíždějících závody Enduro World Series v čele Markem Weirem. To je ten trochu výstřední pán s nápadným knírkem, kterého nejspíš znáte z reklamy či letáků Cannondale 😉

WTB Vigilante - testZastávka na Trutnov Trails

Tak jakou směs, Zede?

Pláště WTB Vigilante se ve snaze uspokojit potřeby různých jezdců a pokrýt široké pole specificky vypadajících tratí vyrábí v celé řadě rozměrů a hlavně směsí. Respektive stabilní hodnotou je šířka 2,3“, srozumitelné a jasné je také rozčlenění průměrů 26“, 27,5“ a 29“, avšak dojde-li na směsi, začne se v tom jeden ztrácet. Nebo ne? Vše začíná základní variantou Comp za sympatických 695 Kč a pak už to lítá.

V principu jsou v nabídce čtyři další varianty. Pláště lehké „TCS Light“ a pláště odolné „TCS Tough,“ obě verze existují se směsí extra přilnavou „High Grip“ nebo naopak tvrdší a rychlejší „Fast Rolling“. Takže to nakonec není až tak složité, ne? Když jsem se ptal Zeda, jaké konkrétní verze by rád viděl na našem RB IQ 575, byla odpověď vcelku jasná a logická: „Oba pláště TCS Tough, dopředu High Grip a dozadu Fast Rolling.“

WTB Vigilante - testPřední WTB Vigilante TCS Tough High Grip

Vezmi si na to dlouhou páku!

Když pláště WTB Vigilante dorazily, první co mě překvapilo, byla jejich hmotnost. Nečekal jsem žádné pírko, ale více jak jedno kilo na jednu gumu… Zlatý Maxxis High Roller II a jeho 890 g! No jo, tak to ale dnes v enduru chodí! Trochu mě štve, že nemůžu najít své poznámky ohledně přesné hmotnosti, ale co si tak pamatuju, tak to v reálu přibližně sedí podle toho co je na mezinárodních stránkách WTB (www.wtb.com)

WTB Vigilante TCS Tough (High Grip) 27,5×2,3“ – 1140 g
WTB Vigilante TCS Tough (Fast Rolling) 27,5×2,3“ – 1056 g

Ono to myslím bylo i o trochu víc, cca 1100 g u rychlé a něco lehce přes 1200 g u extra přilnavé gumy. Další fakt, co vás postaví do pozoru, je síla a tvrdost boků pláště! Zapomeňte na papír ve stylu Schwalbe nebo Specialized z řady Control, tohle je sakra pevné plátno. Proč ne, se zmíněnými konkurenty jsme si zažili své, hlavně celou řadu defektů a nejedno říznutí boku, takže WTB Vigilante snad vydrží!

Tak se i stalo, ale nepředbíhejme, jelikož jsem se chtěl prozatím dobrat k něčemu jinému. K obouvání na ráfek. To je s WTB z řady TCS Tough trochu oříšek, ale zvládnutelný. Úplně nové a suché gumy se na ráfek obouvají trochu hůř, proto je lepší použít třeba trochu prostředku na mytí oken (můj starý tajný recept), nastříkat patky pláště a hned to na ráfky vklouzne snáze. Stále cítíte nemalý odpor a výrazně menší poddajnost boků než jak je tomu u mnohých „papíráků“ od konkurence, ale při troše snahy je lze nasadit či sundat rukou bez nutnosti použít „metrovou“ montpáku!

WTB Vigilante - testPřední WTB Vigilante TCS Tough Fast Rolling

Půl roku bez defektu!

S ohledem na skutečně silné boky a nešizenou hmotnost lze předpokládat, že tyto gumy už něco vydrží. A skutečně! Jezdíme na nich vcelku intenzivně již od konce léta a stále bez defektu. Ťuk, ťuk, ťuk! A to jsme s nimi byli i na Gardě, kde to na ostrých šutrech a hlavně ve všudypřítomném trní není snadné přežít bez opakovaného „pssssss“. Navíc WTB Vigilante jsme prvních pár týdnů jezdili z duší, i to vydržely se ctí. Na Gardě jsme duše zahodili, nalili mléko a od té doby na ně nesáhli! Jen občas lehce dofoukli.

Až zhruba před týdnem jsem „z pocitu viny“ oba pláště „pootevřel“ a zjistil, že v nich nejsou žádní ježci a dokonce je trocha tmelu stále v tekutém stavu. I tak jsem ale něco mléka přidal, ať je jistota. Po čtvrt roce to ujde ne? Stalo se sice – při první montáži a nyní při dolévání – že trocha mléka utekla okolo, teď mi i něco proteklo kolem niplů, ale to je dáno páskou v ráfku, která by si zasloužila vyměnit. Jinak to prostě drží jako skála! A také se Vigilante snadno chytly čistě za asistence velké dílenské pumpy, tedy bez kompresoru.

WTB Vigilante - test

Rotující závaží

Postupně se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, tedy k jízdním vlastnostem. Začnu trochu ze široka. Když byly gumy úplně nové a já je nazul s duší, bylo znát, že se jejich pevná stavba a tlusté boky projevují trošku menším komfortem, než na co je člověk zvyklý z lehčích plášťů, třeba i od našich věrných Maxxis High Roller II. Bez duše je to jiné, lepší až výtečné. V přímém porovnání třeba s HR II by WTB Vigilante asi ztratilo i tak nějaký ten bodík za komfort, ale vážně jen jeden nebo půl. Bez duše totiž fungují skutečně krásně, hezky se lepí k povrchu a navíc…

Navíc je skutečně znát, jak jejich pevné boky lépe drží tvar a guma je i s nízkým „bezdušovým“ tlakem překvapivě stabilní. Aktuálně je máme obuté na relativně úzkých ráfcích Spank Oozy 26 (26 mm vnější šířka), proto je občasné lehké uplávnutí cítit, zejména na zadním kole. Tento efekt je ale výrazně méně patrný, zejména oproti gumám Specialized Ground Control, co jsme zkoušeli dříve. Ty ale zase byly poměrně lehké a náramně rychlé. O něco pevnější a stabilnější jsou WTB Vigilante i ve srovnání s Maxxis High Roller II, který ale váží o dobrých 200 g méně!

Zkrátka a dobře to vypadá, že pláště WTB Vigilante byly stavěny primárně pro bezdušové systémy, proto jsou tvrdší, pevnější a stabilnější. Bez duše fungují vážně skvěle, zato z duší působí až příliš tvrdým dojmem.

WTB Vigilante - test

reklama

Zakousne se a nepustí

Co je také naprosto úžasné, je jistota jejich záběru. Vzorek WTB Vigilante není nijak složitý. Převážně čtvercovité či obdélníkové figury pevné stavby se skosenou náběhovou hranou ve střední části, navíc všechny s lehkým zářezem, aby bylo na běhounu více hran. Celý vzorek je krásně otevřený a prostě vypadá skutečně „enduro specific.“

Dobře je dle našeho mínění vyřešeno i rozložení špuntů a celkový plynule zaoblený profil. Proto se za jízdy zdá, že je záběr kontinuálně jistý od jízdy rovně po maximální náklon. Žádný přechod z přímých špuntů na boční, jak se to stává u na profilu hranatějších dezénů. Jistotou záběru se nám přitom WTB Vigilante osvědčily jak na hlíně, tak v kamení i na kořenech. Trápení pro tyto gumy nepředstavuje ani hlubší bláto, jelikož je vzorek poměrně otevřený a dobře se čistí.

Shodou okolností jsme si mohli chvíli po sobě vyzkoušet na předním kole rychlou i přilnavou směs a nutno říct, že fungují obě. Už verze „Fast Rolling“ drží více než dobře, hlavně na hlíně, „High Grip“ přidá dalších pár procent zejména v horších podmínkách, na mokru a podobně. Někdy má člověk skoro pocit, že s nimi sjede i kolmou stěnu paneláku! Docela mě baví, jak tak neustále kola střídám, když si po čase vezmu do ruky naše RB, jedu nějakou technickou pěšinu a v určitém místě přemýšlím, zda onen odkloněný svah projedu bez odšlápnutí nebo ne. Pak si vzpomenu na pryže co se pode mnou točí, rozjedu se a… Projedu bez náznaku zaváhání!

WTB Vigilante - testZ boku plášťů je zajímavé šípovité štrafování, které ale krom designu nemá žádný jiný účel

Poctivý setrvačník

Jasně, není vše zlato co se třpytí a neexistuje guma, která umí vše zcela dokonale. Když totiž dojde na asfaltové přesuny, není WTB Vigilante zrovna kandidátem na vavříny za rychlost. Už jen hmotnost nemálo přes jeden kilogram udělá své, navíc značně hrubý a otevřený vzorek spolu s přilnavou směsí nejsou zrovna tím, co byste označili za „rychlý sportovní dezén“. Není to až taková tragédie a neznamená to, že je s WTB Vigilante nutné vyhýbat se asfaltu, jen asi nemá smysl po silnici někam spěchat.

Mizí do nenávratna…

Vzhledem k tomu, jak moc jsem v textu výše vychválil přilnavost těchto gum, by se dalo čekat, že budou mizet jako pára nad hrncem. Když jsem ale nyní kontroloval jejich podobu, vůbec to tak nevypadá. Odhadem mohou mít natočeno něco kolem tisíce kilometrů, na hlíně, na Gardě, ale i na silnici při cestách přes město do práce, zatím to ale na nich není příliš znát. Ano, něco vzorku ubylo, hlavně vzadu, ale co mě skoro až fascinuje, tak špunty nejsou skoro vůbec osekané, ožužlané ani ohoblované. Nakonec to tedy vypadá, že tato guma skutečně vydrží snad i celou sezonu a není to jen super lepkavá přísavka, která se za měsíc rozpustí jako máslo na plotně!

WTB Vigilante - testUdávaný rozměr 27,5×2,3″ jako by byl trochu podceněný. Pryže WTB Vigilante jsou totiž v reálu dost široké, ale také dost vysoké, takže se do zadní stavby RB IQ 575 vešly jen tak tak… 

WTB Vigilante – závěr

WTB Vigilante jsou poctivým kusem gumy, který již při prvním uchopení do ruky svému budoucímu majiteli jasně naznačí, že „tohle není vzorek pro výletníky.“ Chcete-li jejich potenciál využít naplno, nasaďte je na poctivé enduro a hoblujte s nimi ty nejtěžší tratě enduro závodů a nejtěžší traily ve vašem okolí. Ideální bude, když při jejich montáži nahradíte duši těsnícím mlékem. Takto nejenže ušetříte pár gramů na rotační hmotě, ale hlavně umožníte svým pryžím, aby se všechny jejich přednosti projevily skutečně naplno.

Tedy aby vás nešidily po stránce komfortu, aby se mohly hezky obalovat okolo terénních nástrah a přesto si držely svůj tvar, nehroutily se a ani se nežvýkaly zbytečně v zatáčkách. Vezměte je někam, kde vaše současné obutí doposud trpělo a uvidíte, že se možná zbavíte věčných defektů, nebo třeba zábran z obávaných míst. Samozřejmě, říznout, propíchnout či zničit se dá vše, ale u WTB Vigilante to dá hodně práce! Nakonec tedy nejspíš uznáte, že oněch pár set gramů navíc stojí za to. Nebo taky ne! Nakonec objet Gardu bez defektu, kdy se nám to naposled podařilo? Bez bezdušáků nikdy!

Základní data PLUSY MÍNUSY
WTB Vigilante TCS Tough (High Grip) 27,5×2,3“
Hmotnost: 1140 g
Cena: 1595 Kč / kus
 
WTB Vigilante TCS Tough (Fast Rolling) 27,5×2,3″
Hmotnost: 1056 g
Cena: 1595 Kč / kus

Aktuální ceny a více informací na www.ridewtb.cz
Mezinárodní web: www.wtb.com

Stabilní stavba pláště, který se zbytečně nedeformuje ani při nízkém „bezdušovém“ tlaku
Doposud ani jeden defekt! (tuk, ťuk, ťuk)
Maximální jistota záběru v zatáčkách, při brzdění i ve výjezdech
Celá řada variant s hmotností od 900 g (27,5“)
Sympaticky oblý profil, tedy stabilní a čitelný projev při jízdě po rovně i v náklonu
Otevřený vzorek se snadno čistí
Jistota na hlíně, na kamení i na kořenech
Zatím to vypadá na solidní životnost (relativně nízké opotřebení)
Hodně pevná konstrukce a silné boky znamenají pracnější nazouvání či přezouvání
Vyšší hmotnost se projeví na váze celého kola
Měkčí směs a výrazně agresivní vzorek „brzdí kolo“ na asfaltu, co byste ale od takovýchto nezničitelných plášťů čekali!?

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Sunshine 29

    Děkuji za test, vozím Vigilante na zadku (26×2.3, bezduše), vepředu je Hans Dampf (v téhle kombinaci jsem bike koupil) a pomalu vybírám nové a Vigilante je horký favorit. Skvěle drží, čistí se, vyhovuje mi i velký objem a nemizí nijak strašidelně ( špunty se nelámou, obrušují se rovnoměrně). Za mě palec nahoru

  • Petr

    Pěkné. Jen to srovnání s jinými gumami mne překvapuje hodnocení Schwalbe vs. Maxxis (a zdaleka nejste jediní, kdo to tak mají). Já na Flow EXech jezil víc než rok bez defektu Magic Mary SnakeSkin (cca 900g) vepředu a Hans Dampf SuperG (cca 1.000g) vzadu – jako bezdušáky, oba ve směsi TrailStar. Pak jsem byl donucen přesednout na Maxxis v důsledku upgradu na 27,5 a neschopnosti sehnat Schwalbe za rozumnou cenu. Přešel jsem na HighRoller II, DHRII a Shorty – vše MaxxTerra 3C EXO pláště kolem 900g – a zejména na zadním kole to je tragédie co se defektů týče, a občas i na předním kole – vše průrazy o ráfek, a to včetně toho, že to odnáší i ráfek. Rozdíl taky teda může být v ráfku, ten 27,5 je Giant s vnitřní šířkou 24mm, akorát asi trochu vyššími patkami než Flow EX. Dá se toho zbavit, jen pokud se člověk s tlaky přeleze 2,5baru, ale to už to zas tak pěkně nedrží (jinak od 2barů dolu jsem byl s Maxxisem velmi velmi spokojen co do gripu). Schwalbe jsem běžně jezdil 1,6 baru vpředu a 1,8 baru vzadu.

    Jo a ještě jedna poznámka: hmotnosti – nevím, s čím od Schwalbe to srovnávate, ale ty hmonosti nejsou příliš odlišné od SuperG plášťů. A i SnakeSkin pláště typu Magic Mary jsou kolem 900g a taky mají docela tuhou patku. Jestli to srováváte s Rocket Ronem Snake Skin, tak samozřejmě to je úplně jiná třída – hmotnosti i použití…

    • Roman

      To jako štípeš pláště, nebo vozíš duše? Pokud to chápu správně tak jsi změnil i kolo, takže třeba jezdíš rychleji. Vozím jak maxxis, schwalbe, wtb, … A jediné gumy které odcházejí jsou šváby. Utrhané boky po jedné jízdě na tvrdém a tvrdnutí Trailstar gum pod 10 stupňů je klasika. Třeba rock razora jsem si zakázal vozit na čedič, protože člověk vezme za brzdu a figury se krájí jak skalpelem. U jiných gum se mi tohle nestává. Od WTB jsem jezdil ještě Moto, které stojí za prd a bronson, který se mi docela líbil, ale moc nejel a guma mizela hrozně rychle.

      • Jen pro doplnění, ještě mám na druhém kole WTB TrailBoss TCS Tough. Slušná guma, ale ideální spíš na zadek. Ve předu je taková nevýrazná, vzadu ale hezky zabírá a hustší lehce nižší vzorek hezky jede. Ještě o nich něco napíšu 😉

      • Petr

        Pochopil jsi správně, že jsem změnil kolo (Giant Reign 2013 na Giant Reign 2015). Na meřených tratích mám časy o kousek rychlejší, ale řekněme do 15%, takže úplně radikální změna to není. Nejsem žádný eliťák, ale snad úplně pomalu taky nejezdím – tady v okolí Grazu na tratích, kde jsem se snažil, jsem většinou do 10 místa na Stravě (což ale není zas nějak extra významné). V rámci Giantích ráfků na Reignovi 2015 jsem si netroufl jít do bezduší, protože mi přijde, že méně drží patka v ráfku v porovnání s Flow EXy a nechci utrhnout plášť od ráfku. Defekty jsou štípnuté duše o ráfek. To bych samo o sobě nebral jako úplně směrodatné, ale trápí mne to, že dostává na zadek i ten ráfek – je to na jeho patkách na několika místech dost patrné – speciálně na zadním ráfku (ale jednou tady na Schoecklu i přední ráfek, ale tady jsou na tratích dost ostré šutry). Když nasadím SuperG pláště i s dušema (buď Dirty Dany 2.35 SuperG VertStar nebo na zadek Hans Dampf 2.35 SuperG TrailStar), tak naprosto žádný problém. A to na těch SuperG gumách vzadu vozím podstatně nižší tlaky, viz výše. Triviální test odolnosti je vyjet 2m schodiště v rychlosti nahoru. Na Maxxisech to zatím vždycky skončilo nahoře otravným psssssssst na zadním kole…

    • Díky za vlastní postřehy a doplnění. S Rocket Ronem jsem to nesrovnával, i když i toho jsem naposledy jednoho říznul. Spíš tak obecně hrubší vzorky od Schwalbe co se mi dostanou do ruky na testovacích kolech. Nobby Nic a Hans Dampf. I když s Hansem jsem já obecně zatím neměl problém. Ale jasně, je to vždy o použité variantě a neříkám, že odolnější kousky nic nevydrží. Výrobci ale na kola často dávají levnější nebo lehčí modely, aby ušetřili pár gramů na celém kole a pak to takto dopadá. Jinak Maxxis HR II nás zatím nikdy zásadně nezklamal, přitom s bezduší jezdím tlaky běžně pod 2 bar. Snad krom SuperFlow na Rychlebech, kde by to člověk svléknul, což se mi loni v létě málem povedlo 😀

    • Sunshine 29

      Kdysi mi někdo řekl : „Nejlepší Nobby Nic je Ardent“ 🙂 třeba Hans Dampf co mám já i kolega na kole má běžně utrhané figury…

      • Dobře řečeno! Ano, proto jsem také v článku zdůrazňoval, že se špunty netrhají! Na to, že ty gumy za sebou mají půl roku nevypadají nijak orvaně 😉

      • Petr

        No – to mne něco napadá… já jezdím jen minimálně s koly ve smyku (což mne odnaučil kdysi Filip Polc svým „guma je designovaná na to, aby držela, když se otáčí 😉 ), což je možná důvod, proč na utrhané figury u Schwalbe netrpím – to by leccos vysvětlovalo…

        A teda ještě druhá věc je, že Schwalbe v poslední době spravil TrailStar směs, že by na trhání neměla tak moc trpět – viz info tady:
        http://www.pinkbike.com/news/schwalbe-tires-home-story-2016.html

        Dear @somismtb
        thanks for your comment. The TrailStar compound went through a big
        makeover since end of 2014 as stated in the article. Since then the tire
        wear is by far better and the side studs do not crack anymore / not
        more than and other mtb tire. Most people complaining about this problem
        while still riding old tires. Unfortunately we were not able to change
        the name of the compound by that time so there is no clear change
        visible, but almost all tires with our new labels (no outline – silver
        design TL easy / golden design for SG and DH) which are in the market
        are OK. We´ve done multiple tests in our labs and with test-rider to
        assure everyone who buys a 2015 or 2016 tire with TSC that he will be
        satisfied with the performance and wear of the tire.

  • honzas

    Dneska mi doma pristal balicek s 2,3″ Viligante TCS Tough, dopredu High Grip a dozadu Fast Rolling, jen v prumeru 26″. Takze to, co ctu, potesilo. Jen si nejsem jist, jak se poskladaj na mych prastarych ZTR Arch, ktere budou jeste uzsi nez v clanku zminovane Spank rafky.

    • Hlavně aby se vešly do rámu. Klidně sem vlož fotku až budou na kole 😉

  • goofy

    Jen jsem to zatím tak proletěl na konec článku a hodnocení a úplně poslední slovo mě celkem překvapilo… „co byste ale od takovýchto nezničitelných plášťů čekaly!?“ – takže čekat to můžou jenom ženy a chlapci mají smůlu? 😉

    • Sorry, chybička se vloudila… Už je to opravené. Asi nám trochu zaspala korektura, která krotí moje gramatické úlety. Sloh jsem měl vždy dobrý, s gramatikou to bylo horší. Nebudu tu radši psát co jsem měl na základce z češtiny… Moje učitelky by asi žasly, kdyby věděly, že se živým psaním 😀

  • Tomas Raboch

    Na doporučení vozím vpředu Vigilante 29×2.3 a vzadu Trailboss 29×2.25. Kolo teda dost ztěžklo a k tomu mám i pocit, že se musí trochu více přemlouvat do zatáček, ale sedí dobře.

    • To je smysluplný páreček. Trailboss vozím na jiném kole také vzadu a palec nahoru! Solidní závěr, docela jede a hlavně se zdá být nezničitelný 😀

    • wilda

      Ono záleží cos vozil předtím. Taky mám teď kombo Vigilante/Trailboss a nemůžu si vynachválit jak to pěkně jede 🙂