reklama

reklama

Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – TEST

GIANT XtC Advanced 27,5 2 (LTD) - TESTJe zajímavé sledovat, jak různé značky přistupují různě k otázce průměrů kol. Některé nabízejí všechny varianty a nechávají rozhodnout zákazníka, jiné jednoduše vsadí na jeden rozměr, tak jako Giant. Ten věří středním kolům na všech frontách, včetně dnes již klasické sportovní řady XtC, což zahrnuje i testovanou verzi XtC 27,5 2 Advanced.

Již v úvodním článku prezentujícím moje první dojmy z jízdy na tomto kole jsem vzpomínal, jak dobře se mi jezdilo na jeho poměrně dávném předchůdci XtC Composite 29er. Dnes už to jsou bratru tři roky! Tou dobou ještě Giant koketoval s velkými koly, před časem se ale plně obul do středního průměru, jakožto do ideálního kompromisu mezi ovladatelností a prostupností terénem a to počínaje XC stroji, přes endura po sjezdové Glory.

GIANT XtC Advanced 27,5 2 (LTD) - TEST

reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

650b – Zpátky ni krok!

To ale neznamená, že by se velká kola z nabídky Giantu nadobro vytratila, jelikož již ve zmíněné řadě sportovních kol s pevným rámem si stále můžete vybrat i model XtC Advanced 29er, nebo mezi dostupnými hardtaily třeba Talon 29er a u fullů pak Anthem X 29er. Tyto modely ale postupně a tak trochu nenápadně mizí a na jejich místo nastupují… Ano, kola parametru 650b, alias 27,5“.

Tolik obecného úvodu k průměrům kol, jak to vidí značka Giant. Podíváme-li se blíže na dnes testovaný kousek Giant XtC Advanced 27,5 2 (pouze testovací model, v běžné nabídce je o něco lépe vybavená varianta XtC Advanced 27,5 2 LTD), zjistíme, že náleží do střední úrovně rodiny XtC. Pod ním se nacházejí hliníkové stroje stejného jména bez přídomku Advanced, nad ním zase prémiové závodní rakety s odlehčeným karbonovým rámem XtC 27,5 Advanced SL.

GIANT XtC Advanced 27,5 2 (LTD) - TEST
Výrazně esovitě zprohýbaná zadní stavba

Univerzální dědic

To ale neznamená, že by zkoušený klasický Giant XtC Advanced byl nějakým ořezávátkem. Naopak jeho karbonový rám nese stejné základní prvky jako top modely SL, včetně kupříkladu elegantního stahování sedlovky integrovaného do rámu (klasickou objímku na sedlovce nehledejte), kónické (Tapered) hlavy OverDrive, vnitřního vedení bovdenů a hadic, třmene zadní brzdy schovaného mezi vidlici a vzpěry, nebo třeba zdánlivě pevné zadní osy využívající standard DT Swiss RWS v jeho nejhubenějším provedení.

V sedle pravého závoďáka

Giant XtC Advanced je poměrně vyhraněným kolem, které nemá potřebu hrát si na nějaké extra kompromisy. Vše začíná posedem, který je na dnešní dobu poměrně dlouhý, nemůžu ale říct, že by mi připadal zbytečně natažený nebo snad křečovitý či nepohodlný. Sice na tak výrazné ohýbání zad nejsem zrovna zvyklý, k celkovému naturelu kola mi ale naladění posedu dokonale sedlo. Důkazem místo slibů budiž čistě orientační hodnota délky posedu 56 cm (měřeno od špičky sedla po střed řídítek), což je za poslední dobu našich testů jeden z vůbec největších údajů v tomto směru. A to jsme měli k dispozici k testu velikost M/17“!

Jak jsem již ale zmínil, nestěžuju si, spíš konstatuji fakta. Z tohoto pohledu se mi zdá celkem zajímavé použití lehce zvednutých řídítek (Low Riser) a spíše delšího představce. Osobně bych buď volil čistě sportovní kokpit a již jen s ohledem na jednoznačně sportovní vzhled nasadil řídítka čistě rovná, nebo bych naopak představec volil kratší a pak na místě ponechal použité vlaštovky. Nakonec je to ale vždy o vkusu a požadavcích konkrétního jezdce. Možnosti tunningu zde rozhodně jsou a záleží jen na vás, zda si z XtC Advanced uděláte ještě ostřejší závoďák, nebo naopak pohodlnější cesťák.

GIANT XtC Advanced 27,5 2 (LTD) - TEST
Vzhledem k absenci můstku je okolo zadního kola spousta místa

Stačí položit ruce…

Od pozice jezdce pojďme plynule sklouznout k ovládání, které si krásně rozumí s delším posedem, respektive je jeho nepřímým odrazem a dokonale sedí celkovému projevu a zaměření kola. Když to vezmu trochu oklikou, pak musím zmínit, že Giant u XtC na středních kolech narýsoval takovou geometrii, aby se celek pocitově blížil stabilitě devětadvacítek. XtC 27,5 je totiž až překvapivě jisté a vyvážené, proto se na běžné rovnější lesní cestě nemusíte o řízení příliš starat, stačí položit ruce na řídítka a hezky zostra bušit do pedálů.

Giant XtC 27,5 Advanced v tomto režimu nerozhodí ani menší kameny a kořeny, vždy se stačí trochu nadlehčit a nechat vidlici Fox a slušně pracující zadní stavbu, stejně tak i kola a pláště, ať dělají co umí. Poměrně solidní míru stability si XtC dokáže udržet i ve sjezdech, ať již rychlých otevřených, nebo v pomalejších technických. Není to sice kolo pro vyslovené drcení vyhlášených trialových skalek, ale na své poměry sjede poměrně dost. Pravdou zůstává, že v nejtěžších úsecích by jistě byla přínosem větší kola, která sama o sobě přejedou víc. I tak se ale dá s XtC 27,5 slušně sjezdovat, namířit to z kopce kolmo dolů a zbytečně nejančit na každém kameni nebo kořeni.

Ukaž, kam to bude

Ona vícekrát omílaná stabilita se pochopitelně projevuje také v rámci ovládání, kde Giant XtC 27,5 Advanced není tím nejživějším kolem na světě, ale není ani vysloveně tupým strojem. V některých rychleji projížděných a více utažených zatáčkách se sice tento bike jevil být poněkud delším, většinou ale krásně poslouchal moje příkazy, tedy zatáčel a uhýbal tam, kam jsem chtěl a kdy jsem chtěl. To je zjevně výhoda středních kol. Takto stabilní devětadvacítka by byla v členitějších sekcích nejspíš už docela líná, kdežto dobře odladěná sedmadvacítka dokázala solidně zkombinovat dostatek stability s přiměřenou hravostí a agilitou řízení.

GIANT XtC Advanced 27,5 2 (LTD) - TEST
Jednoduše a čistě vyřešené vstupy do rámu. Díky těmto gumovým krytkám nic nevrže, neklepe a neskřípe.

Na co dalšího se zaměřit u pevného rámu?

Vzhledem k tomu, že jde o lehký karbon, nemá asi moc smysl rozplývat se nad tím, jak kolo krásně jede, jelikož to se od něj jednoduše čeká. Tak trochu nerad musím přiznat, že ač se vás někdy snažím přesvědčit o opaku, nelze pominout fakt, že nižší a více skloněná poloha nad řídítky je už jen kvůli odlišnému biomechanickému působení svalů nohou na pedály efektivnější, než kdybyste seděli v pozici „paní radová“. Poloha „ležícího střelce“ má v terénu jen minimální vliv na aerodynamiku, opora a síla nohou se ale touto cestou patrně násobí. Přidejte k tomu trochu jezdeckého nadšení, lehoučký a příkladně tuhý rám a bude vám jasné, že loudat se s tímto kolem rozhodně nelze.

V sedle Giantu XtC 27,5 Advanced jsem si střihl i několik vskutku solidních výjezdů a jeden vysloveně excelentní (z Davle po červené směrem na Oleško), který jsem snad odspodu nahoru nikdy předtím nejel, pouze obráceně! Cesta stoupající kolmo na vrstevnice, místy hezky natěsno naskládané na sebe, prověřila výjezdové schopnosti stroje, i moji kondici a morálku. Přiznám se rovnou, že jsem se asi dvakrát potřeboval vydýchat, na kolo jsem se ale rozhodně vymlouvat nemohl. A to ani na převody 2×10 ve vcelku sportovní konfiguraci s převodníky 38/26 zubů, která k XtC dokonale sedí.

GIANT XtC Advanced 27,5 2 (LTD) - TEST
Třmen zadního náboje je moderně umístěn dovnitř zadní stavby

Rychlé kolo. Lehké kolo. Komfortní kolo?

Efektivita přenosu sil je zde skutečně výtečná, jak je to ale s jezdeckým komfortem? Nu, vepředu poměrně slušně a aktivně bojuje za pohodlí jezdce vidlice Fox 32 Float CTD, která je u těchto strojů vybavena dálkovým ovládáním systému CTD. Vzadu ji pak poměrně schopně doplňoval dobře navrstvený karbonový rám kombinující mohutné nohy vidlice a o poznání tenčí vzpěry, efektivní, přitom nikterak zbytečně tvrdá kola Giant a co do komfortu vcelku snaživé pláště Schwalbe Racing Ralph v šíři 2,1“.

Suma sumárum, komfortu naprostý dostatek, minimálně na poměry sportovních hardtailů na středních kolech. Značně rozbitá cesta Záhořanským údolím směrem do Davle mi sice opakovaně připomínala staré časy, kdy jsem vlastnil tehdy ocelový hardtail a přesně tenhle úsek jsem vůbec neměl rád, jinak si ale nemůžu stěžovat, že bych se z výletů v sedle XtC Advanced 27,5 vracel nějak radikálně rozbitý.

Přijde-li stojka, Giant není dvojka!

Než se vrhneme na komponenty a jiné poznatky z praxe, mám zde na závěr ještě jeden jízdní postřeh – technické výjezdy. Ty jsou obvykle doménou velkých kol, avšak ani s touto sedmadvacítkou jsem neměl pocit nějakého zásadního omezení. 430 mm zadní stavby není mnoho, také že se kolo na zadní nechalo zvedat vcelku ochotně, avšak vzhledem k „dopředu“ orientovanému posedu se mi nestávalo, že by se Giant nějak vzpurně stavěl ve výjezdech „na zadní“. Dokud držely pláště, dokud byla síla v nohách a morál v hlavě, stoupalo XtC 27,5 hezky čistě a bez zbytečné nervozity.

GIANT XtC Advanced 27,5 2 (LTD) - TEST
Pokud byste hledali upínací systém sedlovky, musíte sklonit hlavu nebo nahmatat poslepu

KOMPONENTY

Co z výbavy stojí za zmínku, když jsme v reálu testovali výbavu, která se u nás běžně nenabízí? Pláště Schwalbe Racing Ralph jsou dobře známou sportovní klasikou, která nabízí příjemně lehké odvalování, solidní komfort a na svůj vzhled a rychlost i velice slušné záběrové vlastnosti. Je potřeba pláště dobře znát a odhadnout, kde vás ještě podrží a kde už mohou začít ztrácet kontakt se zemí, ale tak je to vždy. Ostatně vyměnit je za jinou zubatější verzi můžete kdykoliv.

U nás prodávaná varianta XtC 27,5 Advanced 2 LTD je vybavena příkladně čistou sadou Shimano XT, vůči níž nelze říct ani popel. U testované dvojky „bez LTD“ jsem ale ani tak neměl problémy se sadou Shimano SLX, či brzdami Deore. U nich mě trochu rozčilovala potřeba hledat nářadí vždy, když jsem si chtěl upravit vzdálenost páky od řídítek, naštěstí je ale nastavovací imbus krásně přístupný zepředu, tedy tam, kde je u SLX a výš ovládací kolečko. Modulace bez problému, výkon solidní, předek se zprvu potřeboval rozbrzdit, ale pak OK, takže dohromady spokojenost.

Převody 2×10 jsem již zmínil, bezproblémový nástroj pro sportovní jízdu, tak snad ještě něco k vidlici Fox 32 Float CTD. Po několika nevalných zkušenostech s RockShoxy Reba mi tahle Foxka připadala jako zas jednou slušně fungující stovková vidlice. Přiměřená citlivost i aktivita, solidní progrese (žádné propadání se na dno zdvihu) a při potřebě přitvrdit stačilo nahmátnout páčku na řídítkách.

Na to, že jsem spíše proti těmto extra hejblátkům jsem se zde přepínání vedle brzdové páky nebránil. Sice je třeba chvíli hledat optimální polohu a sklon, aby se bovden netloukl s tělem brzdy a aby se zamáčknutá páčka nepotkávala s páčkou řazení, jinak ale musím říct, že cvakátko od Foxu (made by Shimano) funguje lehce a spolehlivě. Jen tedy trefovat za jízdy střední polohu Trail není moc snadné, v praxi ale člověk stejně více využije čistě zejména Descend a Climb.

GIANT XtC Advanced 27,5 2 (LTD) - TEST
Dobře umístit páčku dálkového ovládání vidlice Fox je někdy docela boj…

Praktické poznámky

Vlastně ještě jedna poznámka k vidlici. Zajímavé, že u Foxu je tomu každý rok jinak… Když totiž přepnete vidlici na Climb, solidně ztvrdne, což je dobře. Zprvu se mi ale stávalo, když jsem si vidlici zamknul a postavil se do pedálů, že se její „zámek“ při větším tlaku otevíral a vidlice se lehce propadala. Odfukovala si. Zajímavé je, že ke konci testu jsem toto již tak často neregistroval. Buď jsem si zvykl na míru opory kterou mi Foxka poskytla, nebo v průběhu času ztuhla. Víc vsázím na první možnost.

Krom jednoho defektu zadního kola, kdy jsem plášť lehounce řízl o kamínek z boku a hned to odnesla duše, jsem s kolem neměl žádné potíže. Zajímavé je utahování sedlovky skrytým imbusem zespodu horní trubky. Pro povolení stačí jedna malá otáčka, vyndáte-li sedlovku z rámu, bude třeba šroub více povolit, aby se utahovací kámen pohnul více na stranu.

Co se mi hodně líbilo je vzhled, ale i funkce tohoto řešení. Na to, jak se někdy se sedlovkami v karbonu bojuje aby nezajížděly, zde stačila vcelku malá utahovací síla a sedlo drželo svou výšku, ať jsem na něm poskakoval jak jsem chtěl. Za mě tedy palec jednoznačně nahoru. A navíc vám sedlovku jen tak nikdo neukradne, jelikož si dobře vzpomínám, jak jsem hledal „kde se to povoluje“, když jsem tento rám viděl poprvé před rokem na veletrhu Eurobike.

GIANT XtC Advanced 27,5 2 (LTD) - TEST

Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – závěr

Giant XtC ve svém nejmodernějším provedení na středních kolech je strojem, který se nebojí přiznat se otevřeně ke svým sportovním ambicím. Ostatní značky se sice i v této třídě pomalu přiklánějí ke spíše kratším rámům a hravějšímu projevu, já si ale myslím, že snaha dohnat trochu stability známé z devětadvacítek určitým prodloužením rozvoru nemusí být vůbec špatný nápad, stejně jako fakt, že takto střiženou geometrii korunuje hlavová trubka skloněná pod úhlem 69,5°. Vše tedy hraje do karet sportovcům, kteří si za řídítka rádi trochu lehnout, silou se opřou do pedálů a budou se chtít poprat s každým výjezdem, který se jim postaví do cesty, aniž by byli nějak výrazně penalizováni dojde-li na „technické kodrcání se“ směrem dolů.

Více o kole Giant XtC Advanced 27,5 2 LTD na webu
www.giant-bicycles.com
giant logo

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Lehký, tuhý rám
Rychlost a okamžitá odezva na energii vloženou do pedálů
Stabilita téměř srovnatelná s 29“ stroji
V základu sice jistější, vzhledem k malým kolům ale dostatečně živé a hravé ovládání
Slušný výkon vidlice (komfort, stabilita i průběh zdvihu)
Solidní komfort zadní stavby za podpory plášťů Schwalbe a kol Giant
Krásně fungující řazení 2×10, které dobře sedí k naturelu kola
Potenciál úpravy kokpitu pro ještě sportovnější charakter nebo naopak pro vyšší komfort a obratnost
Efektní a efektivní upínání sedlovky elegantně skryté v rámu
Pro někoho možná až moc dlouhý a výrazně sportovní posed (možná by stačilo vyměnit představec)
Kombinace řídítka/představec – asi bych volil buď kratší představec a zvednutá řídítka, nebo aktuálně použitý a rovná řídítka, vždy ale záleží na vkusu majitele (spíš jen kosmetika)
Nic dalšího už mě nenapadá
Giant XtC 27,5 Advanced není kolem pro turisty, i když po chvilce laborování s nastavením kokpitu by se jistě dal vykouzlit komfortnější cestovatelský posed. To by ale bylo trochu proti přirozenosti tohoto kola, které touží po rychlosti a vašem výkonu. Kdo má radši rychlejší odezvu menších kol, kdo si se svým bikem radši hraje než by byl pouhým pasažérem, ten zde bude jako doma. Pokud vám XtC 27,5 Advanced sedne, ale chtěli byste ještě o něco více jistoty, pak koukněte na XtC 29er, dokud je ještě v nabídce!

Geometrie GIANT XtC Advanced 27,5
Giant-XtC-275-Advanced-geometry

Giant-XtC-275-Advanced-spec

Foto: Štěpán Hájíček