SPECIALIZED Stumpjumper FSR 650b Carbon Expert – první dojem
Je to již pár týdnů, co jsme se zúčastnili akce Specialized Trail Days, kde se odehrála slavnostní premiéra nové podoby legendární řady Stumpjumper (MY 2016), která se konečně dočkala plnohodnotného zařazení středních kol parametru 650b.
Ano, máme lehké zpoždění vůči jiným médiím a této akci, což je dáno tím, že jsme na prezentaci v Broumově sedlali jinou žhavou novinku – stroj kategorie 27,5+ (v terminologii Specialized 6Fatiie), Specialized Fuse. Nového Stumpa jsme si ale záměrně nechali na později, na plnohodnotný test. Ten ale nyní ještě nečekejte. V sedle máme společně zatím jen jedno odpoledne, takže nyní tradičně servírujeme naše první dojmy a hned co na Stumpjumperu FSR 650b najedeme dalších pár desítek kilometrů, doplníme kompletní terénní hodnocení.
Abych ještě doplnil jednu informaci z úvodu. Samozřejmě jsme si vědomi toho, že Specialized představil Stumpjumpera na středních kolech již loni. Stumpjumper 650b Evo byl ale kolem, které adoptovalo menší průměr tak nějak mimoděk, doplněním 29“ rámu o podložku pod hlavou, což se ve výsledku odrazilo na přinejmenším dosti zvláštním projevu ovládání. Zkrátka se to nepovedlo, proto si Spešl letos střihl reparát a zdá se, že je zpět u kormidla.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Pln pozitivních vibrací
Moje aktuální hodnocení prvních dojmů v sedle Stumpu 650b se asi neobejde bez hromady emocí. Jak jsem teď poslední dobou jezdil hodně sportovní kola, tak mě přechod na aktivní a hravý trailbike sám o sobě hodně nadchnul. Chvíli jsem se musel adaptovat, ale vlastně stačilo pár rychlých sjezdíků a byl jsem zase jako doma.
Stumpjumper FSR 650b nové generace mi na první dojem připadal poměrně dost krátký, což je velké plus pro ovladatelnost a hravost celku, trochu se ale ztrácí jeho původní sportovní šmrnc, který možná bude třeba hledat u větší 29“ verze, nebo se naopak poohlédnout mezi modely Camber, které se na Stumpa zdvihově zespoda pomalinku dotahují. Stojí dnes totiž tam, kde Stumpjumper před pár lety.
Nový Stumpík zkrátka není příliš o kompromisech, i když to ale není ani jednostranně zaměřená lehčí verze endura. Líbí se mi, že Specialized použil široké gumy na širokých ráfcích a podtrhl tak jistotu a přilnavost vlastních plášťů. Ty mě sice na první mokré skalce málem dost vytrestaly smýkáním obou kol sem a tam, na hlíně a na spíše suchém kamenní a kořenech ale drží vážně hezky.
Zaskočený, překvapený…
A později vlastně dost nadšený jsem byl z extra aktivního projevu zadní stavby. Stavitelé ve Specialized na to šli u nové generace Stumpjumperu skutečně radikálně. Nejenže odstranili Brain, oni snad vykuchali veškeré kompresní tlumení ve zlatavém Foxu a nechali mu zcela volný prostor k jeho akci. Cestou dolů je to paráda, i když je třeba s extra aktivním projevem zadku i v takových místech počítat. Do kopce jsem si pak i já – světe div se – celkem rád přepnul tlumič na střední mód Trail, jelikož jsem se nechtěl až tak moc vlnit v sedle.
Je to hodně dáno i tím, že jsem na Stumpa přesedlal ze super efektivního Turneru Czar! Každopádně po pár výjezdech a po pár sjezdech, kdy jsem si dole nadával, že jsem to nahoře zase zapomněl otevřít, jsem se rozhodl nechat tlumič pouze na Descend a snažit se šlapat hezky do kruhu.
A ono to šlo. Kolo i tak hezky jelo, jelikož jeho karbonový rám je krásně tuhý, kola Traverse jakbysmet, pláště Butcher Control docela slušně valí na to jak jsou macaté, takže není proč se zdržovat, když vás nahoře čeká další skvělý trailík.
Víc neřeknu
Už už mám tendence pustit se do bližší analýzy, ale musím se krotit. Zas tak moc jsem toho na Stumpjumperu FSR 650b zatím nenajel a hlavně si nechci vystřílet munici na hlavní test. Zmíním už jen tolik, že nejen posed, super aktivní odpružení, hrubé široké pláště, ale i geometrie jsou hodně trailově až skoro endurově naladěné. Stump je totiž s ohledem na řízení hodně stabilní, přitom se ale nechá slušně vodit. Nikoliv za ručičku, ale ze zatáčky do zatáčky. O tom a mnohém dalším si ale více povíme příště…