Specialized TrailDays – novinky 2016

Specialized - Novinky 2016Na našem facebooku, ale i z jiných informačních kanálů jste nejspíš pochytili informaci, že se tento víkend na Broumovsku odehrála akce nazvaná Specialized Trail Days – taková neformální oslava trailového ježdění. Součástí byl i páteční Media Day, kde jsme byli seznámeni s aktuálními novinkami a něco si i projeli.

O Trail Days jsme věděli poměrně dlouho dopředu, avšak upřesňující informace dorazily relativně krátce před akcí a byly poměrně strohé. „Přijeďte v pátek do Broumova, hledejte zdejší klášter, vezměte si s sebou bikovou výbavu, foťák a notýsek a užijte si s námi jeden den, případně celý víkend v krásné lokalitě obklopené parádními traily.“

Takové pozvání nešlo odmítnout, proto jsme se v pátek brzy ráno sešli s Bejkem na nádraží v Pardubicích, já přiskočil do jeho auta a jelo se směr Broumov. Moc tohle místo neznám, respektive skoro vůbec. Asi dvakrát jsem byl v Adršpachu, ale Broumov je ještě o kus dál, za dalším hřebenem a tam jsem doposud nebyl.

Navigace při plánování a časování hlásila celkem rozumný dojezd z Pardubic do Broumova za hodinu a půl, realita ale byla jiná. Kamión za kamiónem, zasekaný Náchod, maximální rychlost 65 km/h, takže se stalo, že jsme na místo dorazili až chvíli po jedenácté, i když v plánu bylo stát před klášterem už kolem 10:30. No, stane se. Broumov je holt další kout naší země, kam je ze všech směrů daleko. Podobně jako do Rychleb. Ta cesta ale za to stojí tam i zde!

reklama

Specialized - Novinky 2016
Mám se dívat na nová kola, nebo na opravený klášter?

Specialized - Novinky 2016
Prezentace pod širým nebem…

Prezentace v klášterních zahradách

Prezentace novinek se tentokrát odehrála značně netradičně. Žádný konferenční sál luxusního hotelu, ale louka, či přesněji zahrady před Broumovským klášterem (čerstvě po rekonstrukci), kde jsme také byli ubytováni. Zhruba dvacítka novinářů z Česka, Slovenska a Polska se rozestoupila okolo skromného stánku s několika koly a pár doplňky a poté začala prezentace pod širým nebem. Ještě klika, že bylo tak krásně a místo pláštěnky stačil jen opalovací krém.

Specialized Stumpjumper FSR 2016

Hlavní novinkou modelového roku 2016 bude u značky Specialized přepracovaná řada Stumpjumper FSR a jeho dámská obdoba Rhyme. U ní se rozdíly smrskly primárně na odlišné velikosti a specificky dámské osazení, kontaktní body a upravené naladění odpružení. Jinak jsou použitá technika i základní parametry geometrie téměř identické.

Dotyk historie

Stumpjumper je trailový model, jehož historie sahá až do roku 1981. Na prezentaci byl k vidění i jeden retromodel uctívající odkaz první generace Stumpíků, i jeden pozdější kousek s plným odpružením FSR ze soukromé sbírky. Poměrně unikátní kus z doby, kdy se moderní podoba závěsu FSR teprve rodila, a proto se experimentovalo třeba i s polohou tlumiče, jenž byl u této generace posazený vzadu za sedlovou trubkou.

Specialized - Novinky 2016
Historický kousek (originál) Specialized Stumpjumper FSR sklízel zaslouženou pozornost…

Vrátíme-li se ale do přítomnosti či brzké budoucnosti (modelové roky a jednotlivé kolekce se už dnes stejně skoro stírají), zaslouží si naši pozornost právě poslední generace Stupjumperu FSR, který se na první pohled od svého předchůdce nijak radikálně neliší, přitom ale přináší řadu důležitých změn.

650b v plné parádě

V první řadě bych zmínil skutečnost, že ve Specialized po loňských nesmělých a ne příliš vydařených pokusech s adaptací středních kol do rámu prvotně určeného pro velká kola došlo konečně na modelaci nového rámu a nové geometrie čistě navržené pro kola parametru 650b, vedle nichž se bude nadále nabízet i velká 29“ varianta. Pokud by vás zmátlo první číslo, pak vězte, že Specialized nemá zrovna v oblibě označení 27,5“, jelikož je poněkud zavádějící, což je vlastně pravda. Označení dle jiné normy, 650b, je mnohem přesnější.

Prvotní náhled na fotky a stručný úvod výše by vás mohl svádět k dojmu, že ani letos se u Stumpu žádná větší revoluce nekoná. Ona je to popravdě spíše evoluce. Rám nového stroje využívá mnohé stejně vypadající prvky, zahledíte-li se ale na detaily, zjistíte, že je mnoho věcí jinak. Například vidlička spojující horní rameno a tlumič už není tak decentní jako bývala, ale naopak pracuje s poměrně výrazným profilem. Zajímavý je také pohled na zadní stavbu zezadu, přesněji na horní vzpěry, které jsou více hranaté, širší a tedy bytelněji vypadající.

Specialized - Novinky 2016
„Díra v rámu“ – aneb Specialized SWAT Door!

Specialized - Novinky 2016
Dveře – SWAT Door

Kdo tam udělal tu díru?

Nejvtipnějším detailem nového modelu, přesněji jen karbonových kousků, je „díra v rámu“ neboli takzvané SWAT Doors. Plastová dvířka nacházející se pod košíkem, která vám zpřístupní velký prostor ve spodní rámové trubce, kam lze uložit bagetu nebo jak je to celé primárně vymyšleno, speciálně navržený vak s náhradní duší, pumpičkou a případně i nářadím.

Nápad to není rozhodně špatný a ve spojení se SWAT kraťasy a dalšími chytrými úložnými prostory se pak můžete snadno zbavit batohu, pokud by vás jeho přítomnost na zádech náhodou obtěžovala.

Důležitá čísla

Závěrem se pojďme podívat na pár důležitých parametrů a jiných skutečností. Začít můžeme u zdvihu, který se u verze 650b (lidově 27,5“) dostal na hodnotu 150 mm nad oběma koly. Není se tak co divit, že se vepředu často objevuje „enduro ikona“ RockShox Pike. Se zdvihem nepřímo souvisí i to, že ze scény zmizí současné modely Evo prostě proto, že už jich nebude třeba. Nový Stump by měl být již v základu dostatečně výkonný a v terénu sebevědomý, že žádné ostřejší verze nepotřebuje. Ostatně předěláním nového Stumpjumperu FSR na verzi Evo byste de facto dostali současné Enduro 650b se zdvihem 160 mm.

Zapátráme-li v historii, zjistíme, že Stumpjumper začínal jako sportovní full, v modernějších časech v 21. století se zdvihem 90 mm. Když pak zdvihově povyrostl, musel jej v XC třídě nahradit Epic a když rostl dále, bylo třeba, aby se mezi Stumpa a Epica nacpal ještě Camber. Co ale bude s Endurem, když teď Stumpjumper FSR 650b nabízí skoro stejné parametry?

Specialized - Novinky 2016
Tři generace Specialized Stumpjumper pohromadě.

O Enduro bych se nebál!

Abych nezapomněl, k dispozici bude i již dříve zmiňovaná 29“ verze, která nabídne zdvih 140/135 mm (P/Z). Další zajímavá čísla mohou být úhly a milimetry týkající se geometrie. U 650b to je hlava skloněná pod úhlem 67° (současné enduro 650b 65,5° takže rozdíl tu je a ne malý), údajně nejkratší zadní vidlice v dané kategorii (420 mm je sakra málo) a nízko posazený střed (335 mm). U 29“ Stumpa to jsou hodnoty: hlava 67,5°, 437 mm zadní vidlice a 336 mm výška středu.

Doplním snad jen tolik, že všechny Stumpjumpery FSR budou běžně osazeny poměrně hrubými plášti v šíři 2,3“ a širokými ráfky, jak velí současné trendy.

A ještě poslední poznámka. Stumpjumpery FSR 2016 jsou primárně koncipovány pro pohon 1×11 (SRAM GX – XX1), přičemž je lze ale přestavět na 2×10 apod. za použití speciálního úchytu přesmykače Taco Blade (stejné jako u Endura 29 a 650b). Základní hliníkové modely budou mít 2×10 standardně.

Specialized - Novinky 2016
Nový Specialized Stumpjumper FSR 2016

Specialized Fuse a Ruze

Už dříve jsem v jednom souhrnu novinek z letošního Sea Otter Classic upozorňoval na zbrusu nové trailové hardtaily na kolech parametru 27,5+, jenž Specialized souhrnně nazývá 6Fattie. Jedná se o modely Fuse (pánský) a Ruze (dámský). Společným rysem je obdobně koncipovaný rám s výrazně trailovou geometrií (dle prvních informací zadní stavba dlouhá 430 mm, úhel hlavy 67°), zajímavě rozštěpenou zadní vidlicí na straně u jediného převodníku (aby zbylo více místa na gumu a převodník samotný), výbava teleskopickou sedlovkou a široké ráfky a gumy.

Specialized - Novinky 2016
Kategorie 6Fatiie – Specialized Fuse (27,5+)

Podstatným rozdílem mezi pánským Fuse a dámským Ruze je zdvih vidlice, kdy klučičí bike bude chodit 120 mm, holčičí se bude muset spokojit se 100 mm. Nabízeny budou jak hliníkové, tak i karbonové verze, vždy osazené širokým ráfkem a plášti Specialized Purgatory/Ground Control 6Fattie v rozměru 650bx3.0“.

Více o Specialized Fuse v samostatném článku – první jízdní dojmy. Již brzy na BikeAndRide.cz

Specialized - Novinky 2016
Specialized Fuse – vepředu vládne Manitou Magnum s osou 15×110 mm

Specialized - Novinky 2016
„Rozštěpená“ zadní vidlice. Osa vzadu 12×148 mm a rozšířený střed – Boost 148

Trailová výbavička

Aby to nebylo celé jen o kolech, Specialized ve své snaze nabídnout to nejlepší pro trailové jezdce představil i pár nových doplňků. V první řadě to je helma Ambush, která se svými parametry a použitými technologiemi blíží či dokonce rovná kouskům z rodiny S-Works z ostatních modelových řad. V kostce: nabízí aramidovou výztuhu (vnitřní síť) Inner Matrix, rozdílnou hustotu směsi polystyrenu v předem specifikovaných oblastech (EPS), lehoučký utahovací systém Mind Set s ovládacím kolečkem integrovaným do týlové části helmy, větrání 4th Dimension Cooling System a tak dále.

speciazlized-ambush

speciazlized-ambush

speciazlized-ambush

Podstatné je, že je nová helma skutečně hluboká, snad dokonce nejhlubší ze všech konkurenčních modelů. Tzn. má nejvíce protaženou týlovou část, proto tedy ono integrované kolečko upínacího mechanismu. Štítek je, jak jinak, polohovatelný ve velkém rozsahu, zboku jej drží kovové šrouby, uprostřed mikrostavitelný mechanismus. Na to, jak je helma bytelná, je i dobře odvětraná a přitom také lehká. Hovořilo se o hodnotě okolo 250 g u velikosti M. Jeden kousek zůstává v teamu BikeAndRide.cz, takže se snad dostane i na praktické dojmy.

Kolena a větší SWAT kapsy

Poslední dvě novinky jenž si zaslouží zmínku jsou lehké a prodyšné chrániče na kolena Atlas Knee Pads. Nejedná se o žádné enduro drtiče, ale o skutečně lehký trailový doplněk chránící při menších pádech. Základem je delší elastická nohavice doplněná o polstrování z Anti-shock pěny, jež by měla při nárazu ztvrdnout.

Specialized - Novinky 2016

Poslední bod věnujme spodním kraťasům s vložkou Mountain Liner Pro Bib Short with SWAT. To je ale název… Jedná se o vylepšenou verzi současných SWAT kraťasů s o něco lepším odvětráním, ještě o chlup většími a hlubšími kapsami, jednou dokonce na zip atd. Kapsa na zip je odolná proti potu, ideální pro uložení telefonu a vedle ní je zde ještě osm dalších. Kdo nerad vozí batoh…

Specialized - Novinky 2016

Specialized - Novinky 2016

Toť pro dnešek vše. Co nejdřív dám dohromady své první vskutku zajímavé dojmy z jízdy na Specialized Fuse, tedy stroji z kategorie 27,5+. Na osobní zkušenosti s „polofatbikem“ jsem čekal dlouho a konečně jsem se dočkal. A musím říct, že jsem se královsky bavil. Víc už ale neřeknu, pššššt!

Tedy vlastně ještě tolik, že se můžete těšit i na stručný popis projeté trasy, mapu, GPX data, a tak podobně…

Specialized - Novinky 2016
Replika historicky prvního Stumjumperu

Specialized - Novinky 2016
Výstavka trailových doplňků

Specialized - Novinky 2016
„Bageta“ s duší a pumpou, kterou lze vložit do spodní trubky nejnovějšího Stumpjumperu FSR prostřednictvím SWAT Door

Specialized - Novinky 2016
Helma Specialized Ambush a další doplňky

Specialized - Novinky 2016
Tlustý plášť pro „středně tlustá kola“ Specialized Ground Control 650bx3.0″

Historický Specialized Stumpjumper FSR

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Petr Duchna Ducháček

    Kolo hodnotit nemůžu, neprojel jsem se a ani na dlouhou s Vénou ho nebylo možno vzít, esteticky krásný, bohužel 120k za něj nedám i kdybych na něj měl. Zato helmu jsem zkusil a nejen dle mého byla hodně úzká, bolely od ní spánky (i při malém utažení) a některým testerům čněli uši nad hranu přilby (i produktovému managerovi od Spešlu) prý je občas lepší brát jejich Asijskou variantu které má tlustší boky a je lepší pro kulatější hlavu.

    • Ani mě helma neseděla jelikož mám evropsko-asijkou kulatou lebku. Ale pokud bude časem fit západoevropský i evropsko-asijský, pak si snad vybere každý 😉

      • Lister

        Tak to jsou dobré zprávy, na svou hlavu nedostanu nic jiného než ty nejužší uvexky, takže pokud je tahle helma opravdu tak úzká, tak je to jasný kandidát na příští ochranu mé kebule. Od loňska vozím Quatro ve větší velikosti, na délku je mi dobrá, ale mohla být o fous hlubší a na bocích mám zbytečně moc místa.

        Nový Stump se mi líbí, je tam hodně věcí, které to kolo posouvá tam kde by mělo být – položená geometrie, nizký střed (nebude až moc nízký?) široké ráfky (za tohle velká pochvala) pořádné gumy. Jen bych si ho dokázal představit ještě o nějakých 10-15mm delší, aby se daly použít opravdu krátké představce (35-50mm)

  • Honza

    Pěkně sepsané první dojmy, díky 🙂 Nového Stumpjumpera jsi projel? A nezmiňovali se lidi od Spešlu, proč SJ u všech specifikací přišel o Brain?
    Já se na SJ29 FSR chystám, hned jak bude dostupný k otestování. Jen se trochu bojím úzkého zaměření vyloveně do náročného terénu. Poslední generace SJ29 na mě působila do českých podmínek přeci jen univerzálněji a s jezdivými plášti to bylo překvapivě rychlé kolo.

    • Díky za pochvalu. Nového SJ650b jsem si projel jen na parkovišti, chtěl jsem si primárně zkusit 6Fattie (27,5+). Ale Stumpa počítám že brzy zařadíme do klasického redakčního testu a pak ho proklepneme od sklepa na půdu 😀

      A máš asi pravdu, SJ29 byl universálnější, SJ650b je hodně hozený do těžšího kalibru, ale zase zůstává i SJ29 na 130 mm, takže si snad vybere každý. Maximálně nasadíš bezduše a rychlejší gumy.

      A ten Brain – to je zcela záměrně – už není třeba! Nový Stump by měl být víc trailový, víc hravý a proto už jen z principu Brain nepotřebuje, čemuž já osobně tleskám. Kuba, který na něm ale jezdil celý den, říkal, že je zadek v základu hodně aktivní, proto mu vlastně vyhovovalo jezdit skoro pořád s tlumičem Fox CTD na střední režim Trail. Za mě palec nahoru. Chceš-li superaktivitu necháš Descend, chceš-li více efektivity zařadíš Trail nebo do spurtu Climb. Přepínat to můžeš pohodlně za jízdy a nemusíš se „zlobit“ s Brainem.

      • Honza

        Já děkuji za reakci. Stumpa jsem jel jak s Brainem tak s CTD. Spešl u Foxe zvolil hodně žehlivé naladění (tuším, že je to na tlumiči pod označením Compression tune), rozdíly mezi Descent a Trail byly minimální- superžehlivá houpačka. V režimu Climb se SJ taky občas pohoupal, ale nic dramatického. Leč na silový spurt to teda nebylo. Tohle se u Brainu nekonalo, ale zase tak nežehlil.

        Takže pokud jsou u nového SJ jasně znatelné rozdíly v režimech tlumení, tak 3x sláva.

        Na test se těším už teď!

        • No uvidíme v rámci testu, ale Kuba říkal, že to v Trail módu bylo o poznání stabilnější. Navíc Specialized u modelů 2016 bude využívat nové nastavení tlumení od Foxu. RX obecně, Women u dámských kol, Trail u SJ a Mountain u Endura. Jestli si to dobře pamatuju. Nad to vše mají stejně vlastní Fox tlumiče se systémem AUTOSAG.

          Na druhou stranu individuální nastavení tlumení dnes využívá snad každá značka, která to bere s fully trochu vážně. Hodně se tímto zabývají i kluci z Authoru (AGLab).

      • Ondřej

        Jenom upřesním – dle stránek Spešlu mají všechny SJ 29er zdvih 140/135 (p/z).

        • Díky opraveno. V materiálech co jsme dostali to nebylo přesně uvedeno…

  • Jiří Dufek

    jako Stump pekněj jen ty ceny, základní hlíník za 80 , to je na mě trošku moc..:o(