reklama

reklama

Manitou Magnum – 1. specificky „plusková“ vidlice!

Manitou Magnum 2015O nové vlně „středně tlustých“ kol jsme se již párkrát zmínili (co je to 27,5+ a 29+) a stejně tak jsme něco málo naznačili i o nové vidlici se starým jménem Manitou Magnum (RM Sherpa – představení). Nyní nastal čas podívat se na tuto novou vidlici hezky zblízka.

Pozorný čtenář jistě zbystří při přečtení titulku – 1. specificky „plusková“ vidlice představena – a připomene nám náš vlastní článek o nové generaci vidlic Fox 34 určených pro plusková kola. O těchto vidlicích až tak moc zatím nevíme, snad jen tolik, že se jedná o rozšířenou a vnitřně upravenou verzi současné řady Fox 34. Proto věřme velkolepým heslům marketingových pracovníků Manitou, že je Magnum (tohle jméno již Manitou dříve používal) skutečně první čistě pro plusková kola zaměřenou vidlicí!

Plus a nebo mínus

Poměrně rychle se rozvíjející „mánie“ pluskových kol (27,5+ a 29+ s širokými ráfky a plášti v šíři 2,8“ až třeba 3,4“) vychází z touhy najít funkční kompromis mezi tradičním rozměrem horských kol a jejich extrémní protiváhou v podobě fatbiků určených a vhodných hlavně do sněhu a písku. První reálnou sériovou vlaštovkou budiž minulý týden představený Rocky Mountain Sherpa – kolo pro dobrodružné a objevné výlety.

Ostatně pluskové stroje v budoucnu možná zaujmou roli skutečně všestranných trailových kol s pevným rámem nebo jen s malým až středním zdvihem, na nichž ale bude možné sjet a projet skoro vše. My stále čekáme na první příležitost si koncept 27,5+ osobně vyzkoušet a implementovat tato středně tlustá kola do běžného 29“ rámu, což by mělo být bez problému možné.

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

SLorence_tucsonstache_157

Zpět ale k indiánskému bohu!

Značka Manitou za posledních několik let skoro upadla v zapomnění, naštěstí se ale zdá, že se úspěšně zotavuje ze svého nedávného úpadku a vrací se zpět mezi přední výrobce odpružení. A jelikož k této značce mám citový vztah – což dokazuje i nový Manitou Mattoc na redakčním RB – jsem velice rád, že o tomto výrobci máme čím dál tím víc nových pozitivních informací a že se vidlice Manitou opět začínají objevovat na sériových kolech. Třeba Rocky Mountain nebo Cube a jistě se najdou i další…

Magnum 34, prosím!

Na tento dotaz by vám nejspíš v prodejně zbraní odpověděli „Cože?!!!“ Já se jen snažil „vtipně“ zkombinovat jméno staronové vidlice a průměru jejích vnitřních nohou (34 mm), které ukrývají mnohá tajemství. Začněme ale zvenku. Průměr je jasný, jejich šířka je pak taková, že vidlice hravě pojme pláště do šíře 3,4“. Vše drží náboj nového standardu Boost 110, tedy 15×110 mm (QR15 Hexlock – video).

Manitou_Magnum-2015

A aby těch čísel nebylo málo…

Vidlice Manitou Magnum 2015 bude nabízena ve dvou rozměrech 27,5+ a 29+ (a pak že se 29+ obecně nechytne), a stejně tak v několika zdvihových variantách – 80, 100, 120 a 140 mm. Poslední hodnota je přitom rezervována čistě pro rozměr 27,5+. Zajímavý je rozdíl předsazení korunky – 27,5+ 48mm offset, 29+ 51mm offset. Vyráběny budou dva modely, čistě montážní Magnum Comp a běžně dostupný Magnum Pro.

Nakonec bych k vnějšímu plášti dodal tolik, že noví majitelé Magnumu rozhodně nebudou ochuzeni o dozadu otočený spojovací můstek „Reverse Arch“ a navíc si mohou vychutnat přednosti duté korunky „Hollow Crown“ zaručující ideální poměr hmotnosti a tuhosti.

Co ukrýváš v nitru?

Na první pohled by se mohlo zdát, že stačí vzít vnitřnosti úspěšného a obecně oceňovaného Mattocu – i nám se jeho chod obrovsky líbí – a implementovat je do nové vidlice. Avšak to by byla poněkud polovičatá práce. Nejen inženýři z Manitou si dobře uvědomují, že těžší plusková kola s velkými plášti, širokými ráfky a nízkým tlakem se chovají jinak než běžné obruče s obutím řekněme 27,5×2,4“. Reakce pluskových kol jsou pomalejší, měkké široké pláště mají tendenci odskakovat, a proto je třeba vše specificky odladit tak, aby celek fungoval a kola držela hezky u země.

Manitou Magnum 2015

Proto v Manitou ladili hodně specificky své systémy tlumení, aby to vše dohromady pracovalo jak se sluší a patří. Začněme s pružinou, kde je použit systém Dorado Air, původně převzatý ze slavné sjezdové vidlice, charakteristický plnícím ventilkem na spodku levé nohy. Tento je doplněn u Magnumu o řešení zvané IVA (Incremental Volume Adjust), což je jednoduché „udělátko“ zasazené do horní části levé nohy určené pro ladění křivky odpružení.

Tuto sofistikovanou zátku stačí vyjmout z vidlice (s vypuštěným vzduchem samozřejmě), následně přehozením těsnění do jedné z pěti pozic snadno změníte celkový objem pozitivní vzduchové komory. Negativní se plní automaticky. Díky tomu máte po ruce obrovský prostor pro ladění charakteru odpružení, aniž byste do vidlice museli něco přidávat nebo z ní cokoliv ubírat. Nevím jak vám, ale mně se to zdá být geniálním řešením a snad i funkčním lékem na dnešní nemoc většiny vzduchových vidlic jménem „přehnaná linearita“.

Manitou Magnum 2015

A v pravé noze?

Levá noha, jak jsme si právě popsali, je věnována systému pružení, v pravé je logicky ukryt systém tlumení, nebo spíše systémy tlumení! Množné číslo je důležité proto, že je zde použito hned několik nezávislých systémů.

Na korunce najdete ovládací prvky „Multi Control Compression System“ (MC²) umožňující snadno nastavit útlum komprese pro nízkou a vysokou rychlost stlačení, či vidlici zcela zamknout. Na opačném konci je kolečko odskoku náležící systému TPC+ (Twin Piston Chamber Cartridge Rebound). Mezi nimi se pak objevuje třetí prvek nezávislého nastavení dorazu HBO (Hydraulic Bottom Out). A aby byl doraz ještě jistější, jsou v obou nohách na jejich spodním konci „nárazníky“ „Dual Bottom-Out“.

Manitou Magnum tak bude sportovně-trailová vidlice se snad nejširšími možnostmi nastavení, jaké dnes mezi běžně použitými vidlicemi najdete. Často při podobném konstatování nastává otázka, zda to nebude pro uživatele spíše přítěž než výhoda, vždy ale záleží případ od případu. Soudě dle našeho Mattocu jsme vidlici jednou nastavili a dnes na ni prakticky nesaháme, jelikož funguje božsky. Věční ladiči budou v sedmém nebi, a ti, kdož se v kolečkách neradi vrtají, si vidlici nechají jednou nastavit a pak už ji budou maximálně zamykat a kontrolovat tlak.

Manitou Magnum 2015

RockyMountain-Sherpa-02

SUNringlé MULEfüt 50SL

Nová vidlice pro plusková kola Manitou Magnum je krásná, kdyby ale nebylo co do ní vložit, byla by k ničemu. Proto se v rámci rodiny Hayes Components zamysleli a k nové vidlici připravili i nové ráfky SUNringlé, ba dokonce celá plusková kola MULEfüt 50SL.

Mulefut-50-section

SUNringlé MULEfüt 50SL

S vaším dovolením to vezmu jen zkratkovitě. Ráfky SUNringlé MULEfüt 50SL nabídnou pevnou stavbu, lehké zpracování a rozměry 44 mm vnitřní šířky a 50 mm vnější šířky. Vyráběny budou jak v průměru 27,5“ tak i 29“, aby byly pokryty oba rozměry. K nim se budou nabízet i příslušné náboje jak v novém standardu Boost 148 a Boost 110, tak i ve všech současných rozměrech, kolik jich jen je:

Boost 110×15 mm / 148×12 mm (P/Z)

Přední – 100 QR, 100×15, 110×20
Zadní – 135 QR, 142×12, 150×12, 157×12, 170 QR, 177×12, 197×12

SUNringlé si přitom pro nové ráfky a pluskové sety nachystal i specifický bezdušový set STR, takže bude možné velká kola vozit hezky „na mlíku“ bez „otravné duše“.

Více v tabulce specifikací
SUNringlé MULEfüt 50SL

Představení Manitou Magnum ride+ SUNringlé MULEfüt 50SL

Foto: Hayes Components
sun_mulefut_29

sun_wheel_mulefut_50-275_set

Trek_Stache_9
Trek Stache 9.0 27,5+