Jak je to s tím 27,5+? WTB zná odpověď!

WTB Trailblazer 27,5+ / WTB Scraper i45Včera jsem vám tak nějak spontánně představil nový „myšlenkový proud“ horské cyklistiky, kterým jsou široká, ne však vyloženě „tlustá“ kola skrývající se pod označením 27,5+, případně 29+. Mezitím jsem ale dostal pár upozornění na další skutečnosti, proto jsem se rozhodl toto téma dále osvětlit.

Jedním z faktů, který mi loni víceméně utekl, je skutečnost, že nikoliv včera prezentovaný Vee Rubber, ale spíš světově známé WTB je tím, kdo se snaží ve větší míře prosadit třetí, čtvrtý nebo kolikátý vlastně standard rozměru horských kol. Pojďme si to spočítat:

Chronologicky
1. 26“
2. 29“
3. 27,5“
4. fatbike (26 x 4.0 – 5.0“)
5. 27,5+
6. 29+???

Vida, tak tu máme šest různých standardů, které bojují o vaši přízeň. I když se to dá vlastně redukovat. Šestadvacítky pomalu mizí a zůstávají jen u nejlevnějších kol, 29+ se nejspíš nechytí, jelikož by bylo potřeba pro tento standard upravit rámy a vidlice a to už se nikomu moc nechce. Pár značek se ale možná standardu 29+ v podobě pevného rámu chytí… Takže tu máme řekněme čtyři různé varianty! To není tak hrozné…

reklama

WTB Trailblazer 27,5+ / WTB Scraper i45
WTB Trailblazer 2,8″ – vlevo na ráfku WTB Frequency i25 | vpravo na WTB Scraper i45

WTB Trailblazer 27.5+ a WTB Scraper

Zpět ale k výše načatému tématu WTB a 27,5+ [čtěte „twenty seven-plus“ nebo česky „dvacetsedm-plus“], kterému tato značka dost věří. I proto již po zemích českých koluje jeden či více testovacích párů kol s tímto obutím a snad již nyní můžu prozradit, že i my máme jeden setík přislíbený k osobní prověrce.

Kam se vejde 27,5+

Dřív jsem se nad tím vlastně pořádně nezamyslel, ale když si to představíte názorně – ráfek průměru 27,5“ a na něm plášť v šíři 2,8“ či třeba až 3,5“. Kam s ním? 27,5 x 3,0 – 3,5“ by se asi rozumně vešlo do rámu běžných fatbiků, jen si musíte nechat zaplést kola s fatbikovým nábojem a patřičně širokým ráfkem. 27,5 x 2,8“ je ale takový kompromisní rozměr, který by se mohl vejít do klasického rámu, ale do jakého?

WTB Trailblazer 27,5+ / WTB Scraper i45
Vlevo WTB Trailblazer 27,5 x 2,8″ | vpravo WTB Vigilante 29 x 2,3″

Překopeme devětadvacítku

Ano, kola standardu 27,5+ jsou určena pro použití do rámů a vidlic navržených pro 29“ obruče! V představení plášťů WTB Trailblazer 27,5+ z Interbiku 2014 se píše, že má tato kombinace s pláštěm nejen nadstandardně širokým, ale také vysokým, vnější průměr velice blízký devětadvacítce. Paráda! Takže žádné nové standardy os, vidlic a dalších součástí…

Pomožme si popisem zástupce WTB, jak jsem si to dohledal na internetu: „Základní Trailblazer je nabízen v rozměru 27.5 x 2.8“, což dá dohromady vnější průměr 28,6“. Tedy skoro stejně jako klasická devětadvacítka,“ vysvětluje marketingový ředitel WTB Will Ritchie. „Díky tomu můžete použít stávající 29“ rám a vidlici, aniž byste na svém kole museli dělat nějaké speciální úpravy. Sami jsme to měřili a zkoušeli a přišli na to, že se tento rozměr pohodlně vejde do většiny 29“ modelů vidlic, stejně tak i do většiny pevných a plně odpružených rámů daného parametru, které se nám zatím dostaly do ruky.“

WTB-275plus-Trailblazer-Scraper-08
Názorná ilustrace – WTB plášť standardu 27,5+ v 29″ rámu | ve stejném rámu 29+

Na co to nasadím?

Tato otázka může být rovněž snadno zodpovězena a opět si můžeme vypomoci slovy Willa Ritchieho: „Trailblazer 2,8“ je navržen tak, aby se dal nasadit na většinu konvenčních ráfků průměru 27,5“ s vnitřní šířkou alespoň 25 mm. Nám se kupříkladu osvědčila kombinace tohoto mohutného pláště a ráfků WTB Frequency i25 (vnitřní šíře 25 mm). Na nich je plášť sice více zakulacený a ne až tak široký, ale celek i tak dobře funguje,“ zněla odpověď na otázku, zda se dá nová guma nasadit na klasické ráfky.

„Druhou možností jsou ale samozřejmě speciální pluskové ráfky, jako je náš nový model WTB Scraper i45 TCS. Jeho vnitřní šířka je 45 mm, vnější pak 50 mm. Na něm sedí 2,8“ široký Trailblazer a další připravované vzorky v této šíři naprosto dokonale. Prodávat se zatím bude samostatně,“ doplňuje Will Ritchie.

Pro vaši informaci, ráfek WTB Scraper je již nyní v nabídce na českém webu ridewtb.cz a to za cenu 3900 Kč. Hmotnost 650 g.

Plášť WTB Trailblazer najdete na ridewtb.cz ve zmíněném rozměru 27,5 x 2,8“ za cenu 1550 Kč* (hmotnost 895 g).

*Což je proti fatbikovým kolům (našel jsem namátkou Specialized Ground Control 26×4,6 za 2599 Kč) ještě docela pohoda!

WTB Trailblazer 27,5+ / WTB Scraper i45
Cube Stereo 29 a 27,5+

Na čem to vozit?

O budoucnosti nového standardu 27,5+ rozhodne nejspíš až čas. My, jak už jsem slíbil, si na jeden pár kol WTB s plášti Trailblazer a možná do té doby i s dalším pluskovým vzorkem, brzy osobně posvítíme a zkusíme jej nasadit do standardního 29“ rámu. WTB již dříve slíbilo, že na své stránky dodá seznam modelů kol, u nichž bude prověřená kompatibilita se systémem 27,5+.

Rocky Mountain Sherpa

První zásadní vlaštovkou by přitom mohl být zatím nejspíš ještě prototyp Rocky Mountain Sherpa. Tedy kolo postavené na základě sportovního modelu RM Element 970 s pouze lehce poupravenou zadní stavbou tak, aby se do ní snáze vešlo „na půl tlusté“ kolo.

WTB Trailblazer 27,5+ / WTB Scraper i45
Rocky Mountain Sherpa – prototyp

Další informace, soudy, věštby nebo spekulace si asi necháme do chvíle, kdy plusková kola sami vyzkoušíme. Musím říct, že se na to docela těším. Uvidíme, třeba se dočkáme další výrazně evoluce či revoluce, kdy jeden standard pohltí ten druhý. Představte si, že by se za pár let ze světa MTB skoro vytratila klasická hubená 29“ kola a většina bikerů by jezdila buď 27,5 nebo 27,5+. Ale to se asi nestane…

Foto: Mix z internetu…
WTB Trailblazer 27,5+ / WTB Scraper i45

WTB Trailblazer 27,5+ / WTB Scraper i45

WTB Trailblazer 27,5+ / WTB Scraper i45

WTB Trailblazer 27,5+ / WTB Scraper i45

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • maximus

    Nerozumím zásadně jedný věci. Proč bych měl chtít kolo s rádkem o váze 650g a na to ještě kilo gumy (jak znám přesnost vážení u WTB) Tohle je absolutní nesmysl. Jenom to vypadá, že už fakt nevědí co by prodali a za další kravinu vymysleli. Už se těším za pár let na návrat 26′ plášťů a kol, kdy to bude strašná novinka a hit. Fakt nemám nic proti 650b a 29′. Dokonce mám v plánu zakoupit, ale co je moc, to je moc.

  • Pavel

    PajoSH: Nevím na jakou přesnost a gumu narážíš. Za poslední roky jsou produkty několikrát převažované než jdou do katalogu a liší se jen odchilkou ve výrobě. čili jednotky gramu do + i -! Tomu věř! A jestli nevíš proč 27,5PLUS? Zvedni telefon a zavolej do BIKEZONE.cz. Půjčíme Ti kola na test a pak můžeš říct.

    • maximus

      Zrovna WTB Vigilante. Chápu, že jako dovozce to budeš bránit. Já proti WTB gumám nic nemám. Naopak je vozím a jsou to asi nejlepší gumy, co jsem na bajku kdy měl, i když se moje lišily asi o 50g, tak to vůbec nevadí. Možná jsem měl to kilo napsat do úvozovek, aby byla jasná ta ironie na polofatbajkový gumy. Ale mám to chápat tak, že budou lepší a obratnější na projíždění trailů? Na agresivní ježdění to myslím nebude. Fat bike ještě pochopím a přijdě mi jako bezva kravinka na blbnutí na sněhu a písku, ale toho tady máme poslední dobou opravdu málo ale o značném významu a výhodách rozměru 27,5+ a navíc 29+ mě určitě nepřesvědčíš. 29tku mám v plánu do budoucna na nějaký delší švihy, ale tohle mě stoprocentně mine.

    • re:klama

      Tohle bylo elegantní vtančení s reklamou na svůj web, tleskám a dávám 8.5 bodu za provedení 😉

      • Pavel

        Kdybych chtěl dělat reklamu na svůj web tak dám odkaz na http://www.rideWTB.cz Je vidět, že jsi se nepodíval a ta to nezafungovalo. Ale i tak díky za 8.5*

  • zdenek

    Já tedy nikdy neměl dva stejně těžké pláště, ale taky jsem nikdy neměl WTB;-) Před 10lety bylo 26″ všude 20let to všem vyhovovalo, 29″ mělo v mainsteamu jepičí život a 27,5″ jsem si říkal,jak dlouho bude trvat než někoho zase napadne, že potřebuje zdražit kola, tak musí vymysle nějaký nový peckový rozměr který budou všichni chtít…. A ejhle 3roky a je to zde a hned 2x. Dobře 27,5″ s vysokou gumou, jako nouzovka místo fatbiku na 29″ rám „OK“, ale potřebovat nový rám na 29,5″ to už je sranda..?

    • Já myslím, že to dopadne tak, že 29+ nebude skoro vůbec a 27,5+ bude spíš ve formě upgradu 29″ rámu – nová kola a pláště. Právě jako elegantnější řešení toho, aby sis nemusel kupovat fatbike, pokud by tě to lákalo, jen druhá kola pro svůj bike. To už nezní tak šíleně, ne?

      • Tomáš

        Ještě by to chtělo 26+ pro 27,5″ rámy.

        • Souhlas! To by nebylo zlé! Něco takového už má tuším Surley… 26×2,75″

          • MAgnitudo

            Hey kluci jeden domácí úkol… šířka plášte Wtb 26×2,8 na rafku do 30 mm vnitřní šířky 🙂 kdo odpoví dostane fotku tohodle setu ve vidlici Auron 🙂

          • Slušné 26+ 😀 Tu hodnotu asi z hlavy nevycucám… Fotka by mě zajímala, klidně ji sem hoď!

          • magnitudo

            No je to 1600 kč investice, proto hledám tu hodnotu, než budu moc vyfotit fotku… někde je tu pan Pavel, co by mi to mohl prodat a případně do 14 dnů vzít nazmět +150 za poštu :))) nebo by to byl schopen dotlačit do Černé vody do kavárny a každej si to tam može na to svý 27,5 vobout a zkusit průchod co ???

          • Pravda, to by se hodilo mít možnost zkusit, jestli se ti velký balón vejde do rámu a do vidlice 😉

      • Verton

        Pokusy o 29+ už tady budou nějaký ten rok. Třeba projekt na kickstarteru https://www.kickstarter.com/projects/1471361938/singular-rooster-29-bicycle nevypadal zas tak nejhůř.

      • kubajs

        přesně to mě napadlo, libí se mi možnost, postavit si náhradní kola na své stereo 29″ a v zimním období, když bude sníh je na bajka hodit a udělat si Fata…, poblbnout s tím na sněhu a zase se vrátit na „můj“ nepřekonatelně oblíbený standard 29er

  • zkheptyck

    jak tohle dopadne 😀 ten marketing se úplně zbláznil…za chvili budem muset brázdit traile na e bikach, už to cejtím, to bude za par let in