CANYON Strive CF – (ne)čekané odhalení
Začátkem tohoto týdne se ve Francii, v Alsasku, tedy blízko německo-švýcarsko-francouzského trojmezí odehrál Press camp pod taktovkou značky Canyon, jehož hlavní hvězdou nebyl ani tak Fabien Barel v krunýři po pádu při prvním závodě EWS v Chile, jako spíše stroj, kterému Fab pomáhal na svět – zbrusu nový Strive CF.
Modří, žlutí i zelení jistě tuší, či lépe řečeno vědí, že zkratka CF za jménem modelu značí karbon, coby stavební materiál pro výrobu rámu. Ano, nový Strive je téměř plně uhlíkovým strojem, snad až na horní rameno a pár detailů, což je sice parádní, přitom to ale není to hlavní, oč tady běží! I když… Podíváte-li se do aktuální nabídky značky Canyon, pak si jistě všimnete, že karbonových fullů je zde jako pověstného šafránu. Pouze 120mm trail-bike Nerve CF a maratonský švihák Lux CF 29. Strive CF tak bude teprve třetím plně odpruženým kolem v pořadí, ale…
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)To podstatné se skrývá uvnitř!
Nejdůležitější část nového modelu se totiž skrývá „kdesi uprostřed rámu.“ Vtipné je, že pokud o ní nevíte, tak byste si jí skoro nevšimli. I díky tomu na těchto kolech jezdí a závodí jezdci Canyon Factory Enduro Teamu již nějaký čas, aniž by bylo jejich tajemství veřejně odhaleno. Nechte se ale ještě chvíli napínat…
Firemní stejnokroj
Nový Strive CF, především pak jeho rám, staví na stejných designových linkách, jako letošní novinky Spectral a modernizovaný Nerve AL či CF. Jednoduše řečeno decentní, přesto ostře řezané hrany, klasická koncepce nezávislého zavěšení zadní stavby (čtyřčep s Horst-Linkem) a horní rameno, které opticky navazuje na vzpěry zadní stavby. Doposud nic revolučního.
Proč takový humbuk?
Začněme malým příběhem… Fabien Barel a jeho parťáci z továrního Enduro teamu Canyon doposud jezdili na 26“ Strivu AL, což rozhodně není špatné kolo. Doba a světové závody si ale žádají víc. Fabien to popsal jednoduše: „Chtěl jsem kolo, se kterým nebude problém jezdit do kopců, které bude efektivní jako XC rakety, hravé a obratné na běžných trailech, zároveň však stabilní a výkonné ve sjezdových pasážích. Chtěli jsme něco, co by spojilo schopnosti XC a DH stroje. A povedlo se, díky řešení nazvanému Shape Shifter!“
Dálkové ovládání a řídící píst systému Shape Shifter
Šup sem, šup tam!
Už vás nebudu napínat! Jde o to, že se v horním rameni zadní stavby skrývá malý vzduchový píst, který je přes extra rameno napojen na horní oko tlumiče. Tento píst má přitom jen dvě polohy, není to žádný přídavný tlumič jako třeba Magic Link u Kony. Jeho úkolem je pouze to, aby na pokyn jezdce posunul horní oko tlumiče dopředu a nahoru, nebo dozadu a dolů. Proč? Takto se totiž zásadním způsobem změní jak charakter odpružení, stejně tak i geometrie. Jednoduše stačí přepnout z polohy „A“ do polohy „B“ a rázem máte z efektivního trail-biku neohroženou „DH bestii“ a naopak!
Není první!
Možná si říkáte, že Canyon není první, kdo s podobným řešením přišel. A máte pravdu. Není třeba chodit daleko, takový Cannondale a jeho tlumič DYAD na modelech Jekyll a Trigger dělají v zásadě to samé. Pravda, jenže… Jenže změna není u Cannondalu tak velká – Canyon Strive CF díky řešení Shape Shifter mění úhel hlavy a sedlovky o 1,5° a výšku středu o 20 mm). Dalším rozdílem je to, že si Canyon vystačí s konvenčními tlumiči. Onen kouzelný píst je navíc krásně schovaný pod horním ramenem nejen před pohledy náhodných zvědavců, ale především před blátem, vodou a jinými nechutnostmi lesa. Proto vás nejspíš nepřekvapí, že má Canyon toto řešení patentováno.
Shake(Shape) your body!
Ostatně rozdílů vůči Cannondalu a jeho tlumiči DYAD, jakožto principiálně nejpodobnějšímu řešení, je vlastně mnohem víc. Canyon Shape Shifter nefunguje tak, že byste přepínali páčku sem a tam a „ono se to vzadu hýbalo samo od sebe.“ Naopak Strive CF vyžaduje od jezdce víc akce, než jen pohyb palcem. Celý systém se sice ovládá pomocí páčky na řidítkách, která ze všeho nejvíc připomíná páčku teleskopických sedlovek Kind Shock, tedy technicky a ergonomicky jedno z nejlepších řešení, přitom ale vyžaduje i pohyb těžiště, či jinak řečeno těla.
Celé je to o základní filosofii této myšlenky. Opět si pomůžu slovy Fabiena Barela, který měl při prezentaci nového kola hlavní slovo společně s předním inženýrem (Vincenz Thoma) zodpovědným za tento systém. Na něm byla technická stránka věci, Fabien zase popisoval celé řešení více z pohledu jezdce:
„Jde o to, že u jiných kol musíš pracovat s těžištěm a zatěžovat jednou víc přední kolo, když se hrneš do zatáčky, jindy zase zadní, když stoupáš. Respektive ve strmých výjezdech se na mnoha kolech musí jezdec posunout až na špičku sedla, aby mu přední kolo neposkakovalo sem a tam. Naše řešení naproti tomu využívá těžiště jako pomocnou sílu při proměně kola z jedné pozice do druhé. Výsledná poloha těžiště se pak mění společně s geometrií, proto není třeba nad řidítky přehnaně cvičit, kolo si tě samo srovná.“
Hop dozadu
Onen píst v horním vahadle funguje trochu jako teleskopická sedlovka. Vezměme za základ XC mód, z něhož chcete kolo přepnout do DH módu. V tom případě je třeba si stoupnout do pedálů, zmáčknout páčku Shape Shifter a trochu se zhoupnout dozadu. Uslyšíte znatelné ufouknutí, tlumič se posune dozadu a celé kolo se celkově více položí. Tento pohyb je třeba, jelikož se stlačuje zmíněný vzduchový píst.
Hop dopředu
Zpětný pohyb (z DH do XC) lze provést po zastavení pouhým stiskem páčky (pokud jste mimo kolo, píst se sám roztáhne a posune tlumič dopředu) nebo za jízdy tím, že posunete těžiště více nad přední kolo a na chviličku se v pedálech nadlehčíte. Zase to udělá pšššt a pak jste v XC módu.
Zní to složitě?
Možná, na prvotní vysvětlení to není úplně prosté, ale stačí jedna názorná ukázka a nejlépe osobní zkušenost a pochybnosti se rozplynou jako pára nad hrncem. V principu je toto ovládání (přepínání) nanejvýš prosté (jednoduchost byla cílem při navrhování systému Shape Shifter) a v praxi proto po chvilce zcela přirozené. Rozdíl mezi jednotlivými polohami je přitom natolik výrazný, že skoro není třeba žádného indikátoru, přesto se ale jeden maličký nachází na přední straně horního vahadla. Fabien to opět vtipně okomentoval:
„Zkušený jezdec žádný indikátor nepotřebuje, jelikož rozdíl mezi jednotlivými režimy je skutečně zásadní. Přesto jsme se ale při vývoji shodli na tom, že nějaký ukazatel by pro všechny případy na kole být měl. Když ale přišli inženýři s tím, že by to mohlo být něco jako velké barevné okýnko u ovládací páčky, poslal jsem je někam! Nakonec jsme se dohodli na kompromisu a oni vymysleli drobný indikátor na horním rameni. Ničemu nepřekáží, kdo jej nepotřebuje, tak o něm neví, kdo jej potřebuje, ten ho snadno najde. Je to jako s vlkem a kozou.“
Šejpování na vlastní kůži
Z mé strany to není jen teorie, na tomto kole jsem se také svezl, přesněji řečeno jsem na něm řádil v Alsasku celý den. Proto bych se s vámi rád podělil rovněž o jízdní dojmy. To si ale nechme na příště. Toto téma je totiž natolik komplexní, že by se vám možná ze všech informací najednou zatočila hlava. Mě už se trochu točí a to o tom jenom píšu. Raději bych poukázal na pár praktických poznatků a jízdní dojmy z Canyonu Strive CF popíšu v samostatném článku.
Když hovoří čísla
Ať to vypadá, jak chce, celý systém Canyon Shape Shifter není nijak složitý, ani extra těžký. Kolu jako takovému přidává pouhých 200 g navíc (píst, ramena, bovden, lanko, páčky).
Rám Canyonu Strive CF přitom váží 2400 g (vel. M, bez tlumiče, zato s kompletním systémem Shape Shifter)
Rozdíly mezi jednotlivými polohami
Geometrie
DH mód = hlava 66°, sedlovka 73,5°
XC mód = hlava 67,5°, sedlovka 75° (střed + 20 mm)
Zdvih – XC = 130 mm, DH = 160 mm
Vidlice – RockShox Pike (160 mm) nebo Fox 36 (170 mm) dle modelu
A dále…
Jelikož tento systém nefunguje jako druhý píst, není tedy až tak často v pohybu a tedy zbytečně namáhán, nepotřebuje žádnou extra údržbu. Pouze jednou za čas zkontrolovat tlak (12-15 bar) – ventilek je z horní strany horního ramene.
Pošli starý, dostaneš nový
Canyon myslí i na údržbu, která v zásadě není potřeba. Každopádně pokud byste měnili lanko (vedení vnitřkem rámu) nebo něco jiného, lze poměrně snadno sundat levou polovinu horního ramene a rázem máte otevřený přístup k řídícímu pístu. A myšleno je i na případné problémy. Pokud by s pístem bylo něco špatně, stačí jej vyndat z rámu (mělo by to jít velice snadno), zabalit a poslat do továrny. Obratem vám pošlou nový a ten původní opraví a pošlou zase do oběhu. Taková cirkulace zboží.
Krátký, nebo dlouhý? Je to na tobě!
Dříve, než dnešní povídání o Canyonu Strive CF uzavřu, bych rád zmínil ještě jednu specialitu tohoto kola. Jelikož je to stroj určený pro všechny milovníky náročného terénu i pro enduro závodníky, rozhodli se konstruktéři, že připraví dvě rozličné geometrie! Klasické provedení (velikosti S/M/L/XL) a potom verzi Race (S-Race/M-race/L-Race). Rozdíl? U velikosti M je to 29 mm v délce horní trubky (600/629 mm). Všechny ostatní veličiny geometrie zůstávají zachovány, mění se jen délka představce. I k tomuto se vyjádřil Fabien: „U klasické verze je ideální délka představce tak 50-60 mm, u verze Race bych doporučil 30 až 40 mm max. Takto to vychází i u produkčních kol.“
Stačí si jen vybrat…
Canyon Strive CF proto bude skutečně všestranným kolem, jaké téměř nemá obdoby. Jedním stiskem páčky a posunem těžiště jej změníte z tuhého efektivního trail-biku s hravou geometrií v „DH bestii“, která má krásně položenou hlavu, lehký tuhý rám a nenasytnou zadní stavbu pracující v rozsahu 160 mm. To vše při hmotnosti od cca 12,5 do 13,5 Kg (velikost M, dle modelu a vybavení). Navíc si budete moct vybrat, zda vám vyhovuje klasická geometrie, která bude o něco živější a poslušnější, nebo naopak preferujete maximum stability s ohledem na vysoké tempo v závodním režimu.
Kam to všechno povede?
Jízdní dojmy vám přineseme brzy, každopádně již v tuto chvíli můžu říct, že je Strive CF skutečně podařeným a vysoce všestranným kolem, které možná není revolucí ve světě MTB a endura, ale minimálně zásadní evolucí horského kola jako takového. Určitým ukazatelem, jakým směrem se náš obor bude v nejbližší době nejspíš ubírat.
Již nyní jsou takřka všechny údaje o tomto kole dostupné na webu Canyon.com a to i v českém jazyce. Ceny se přitom pohybují od 102 000 Kč do 138 000 Kč. Za pokrok se zkrátka platí.
CANYON Strive CF – final product presentation from BikeAndRide.cz on Vimeo.
CANYON Strive CF 9.0 Team – 135 619 Kč (aktuální cena se mění dle kurzu CZK/Eur)
CANYON Strive 8.0 – 105 169 Kč (aktuální cena se mění dle kurzu CZK/Eur)