reklama

reklama

Devinci – tajně kutí nové enduro zbraně

Devinci - new enduro bikeKanadská značka Devinci je pro některé zcela neznámá, pro jiné platí jako novodobá „kultovka“. Jeden z jejích nejzajímavějších výtvorů je sjezdový rám Wilson stojící na systému Split Pivot konstruktéra Davea Weagela, jehož dílem je i známý DW-Link. Proti němu jsou ale současná endura Devinci vzhledově trochu unylá, to se ale nejspíš brzy změní.

Již loni se totiž na tratích světového poháru v DH, konkrétně v Jižní Africe, objevil specifický stroj Stevea Smithe, který používá stejné základní nastavení geometrie jako jeho standardní mašina Devinci Wilson Carbon, avšak její zdvih byl naladěn na 165 mm vzadu a 175 mm vepředu (upravený RockShox BoXXer). Vše proto, aby bylo kolo rychlejší, živější a vešla se do něj 27,5“ kola!
Devinci - new enduro bike
Devinci Steva Smithe (SP DH, JAR 2013)

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Prozatím bezejmenný

A nyní, dva dny před startem druhého závodu letošní Enduro World Series na světlo světa prosákla informace o zbrusu novém enduro stroji Devinci, který prozatím nedostal žádné jméno…
*Ale ano, už prosáklo, že by se nový bike měl jmenovat Devinci Spartan.

Menší bratříček

V tuto chvíli je známo tolik, že je postaven (zatím) jen na hliníkovém rámu, na karbonu se dle internetové šuškandy intenzivně pracuje, pracuje se 160 mm zdvihu nad oběma koly průměru 27,5 palce. A pokud jste pozornými diváky, pak vám jistě neuniklo, že se jeho rám až nápadně podobá oné starší DH speciálce Stevea Smithe.
Devinci - new enduro bike
Devinci Spartan – nové enduro

Něco o Split Pivotu…

Systém Split Pivot čerpá své jméno a funkční výhody z integrace čepu do osy zadního náboje – tzv. koncentrický čep. Stejné řešení používá již několik let i Trek (ABP), Dave Weagle se s ním proto už delší čas soudí. Zatím ale spíše prohrává kvůli přílišné obecnosti svých patentů (Dave Weagle – Split Pivot – žaloba zamítnuta).

Zpět ale k samotnému systému. Klíčový je nejen zadní čep, důležité je samozřejmě také postavení jednotlivých ramen. Devinci Wilson je hodně svérázný případ, který funguje trochu „hlavou dolů,“ současná endura Devinci jsou ale klasického vzhledu čtyřčepu s tlumičem umístěným podél sedlové trubky.
Devinci - new enduro bike
Současné enduro – Devinci Dixon Carbon – 26″, zdvihy 160/140 mm

Kolmo by se nevešel

A tady je zřejmě problém – aby se do rámu vešel dostatečně dlouhý tlumič, celý systém fungoval jak má, mohl chodit plných 160 mm a navíc zbylo místo i pro 27,5“ kola, bylo třeba konstrukci upravit. Proto se tlumič přestěhoval do horizontální polohy, uchycen je přímo do vzpěr, nikoliv do vahadla a nové kolo je na světě.

Efektivní citlivka

Toto řešení se přitom zdá být poměrně šikovné. V rámu už sice není místo na košík (kdo by ho také na enduru vozil), zato je jeho stavba kompaktnější, přitom zůstala konfigurace ramen zadní stavby víceméně zachována. Horní vahadlo je takřka rovně, lze odhadovat vysokou efektivitu, tlumič je napojen přímo na horní vzpěry pro snadnou aktivaci a citlivost, hlavní čep je v úrovni převodníku – opět bod pro efektivitu – a zadní koncentrický čep (Split Pivot) celý systém podporuje zásadním bonusem nezávislosti funkce zadní stavby na práci brzdy.
Devinci - new enduro bike
Legendární Devinci Wilson Carbon

Zkrátka a dobře to vypadá na sakra povedené kolo, které se nám asi jen tak do ruky nedostane. Škoda! Ale snít o něčem člověk musí… Pokud vás toto kolo zaujalo, sledujte bedlivě o tomto víkendu jezdce teamu Devinci (Theo Galy a Damien Oton), kteří by jej měli sedlat na závodech ve Skotsku.

Více o kolech Devinci – www.devinci.com

Foto: Devinci, VitalMTB.com, EnduroTribe.com
Devinci - new enduro bike
DAMIEN OTON – EWS