Devinci Wilson – aneb boj o Split Pivot

Dave Weagle - Split PivotK tomuto článku mě inspirovala práce na jednom textu pro MBAction, konkrétně představení novinek Salsa – dvou modelů využívajících licenční konstrukci zadní stavby Split Pivot. Toto řešení najdete i na kolech kanadské značky Devinci, ze které se pomalu stává nová technologická modla.

Aktuálním středobodem zájmu u Devinci je sjezdový model Wilson Carbon, který byl jedním z poměrně hodně obletovaných kol na letošním veletrhu Eurobike. A to zde vlastně ani nemělo Devinci vlastní stánek! Nebo o něm alespoň nevím. Zato si velice dobře pamatuji, že jeden karbonový Wilson od Devinci byl osazen novou vidlicí DVO Emerald DH (unikátní vidle s konstrukcí up-side-down a rozměrným karbonovým krytem se zdvojeným můstkem, který posiluje celou konstrukci). Druhý Wilson byl k vidění v meeting zóně na terase stánku SRAM, kde jsem měl také jedno SRAMácké jednáníčko.
Devinci Wilson Carbon 2014

Co je na tom až tak zázračné?

Pár lidí mě na tohle kolo upozornilo s tím, že se jedná o špičku ve vývoji zavěšení, krásné tvary, karbon, a tak vůbec. Když jsme se pak vraceli z Eurobiku domů, prohlížel jsem si obrázky na foťáku a přemýšlel, čím je to kolo tak hrozně výjimečné. Vždyť je to „obšlehnuté“ stařičké GT RTS, respektive blízký příbuzný modernějšího GT IT 1. „Co je na tom tak speciální? Proč je takové haló okolo toho, že je čep vzadu integrovaný do osy? A čep ramene stlačujícího tlumič – ten je zase integrovaný do středové osy. Není to zbytečné?“ Ptal jsem se sám sebe. Teď už ale vím, že NENÍ!!!

DW-link a Split Pivot mají stejného otce!

Oči mi otevřelo až šťourání se v tématu a hledání informací o otevřeném licenčním systému Split Pivot, za nímž stojí Dave Weagle. Ten samý konstruktér, který stojí za všemi opěvovaným řešením DW-link (používá jej Pivot, Ibis, Turner) nesoucím jeho iniciále. Dave Weagle má na svém kontě hned několik konstrukčních řešení zadní stavby, DW-link je fenoménem dneška, Split Pivot možná bude fenoménem zítřka! A to o něj Dave Weagle málem přišel při soudních sporech s Trekem, který používá až nápadně podobné řešení ABP (Active Braking Pivot). O tom ale ještě bude řeč.
Trek ABP

Nyní zpět k Devinci Wilson

Toto téma mi připomněla, jak jsem již zmiňoval v úvodu, práce na textu o novinkách značky Salsa, která zakoupila licenci systému Split Pivot a použila ji u nové generace modelů Spearfish a Horsethief. To mě přimělo pátrat hlouběji po smyslu Split Pivotu a Devinci Wilson.

Klasickej Split…

U klasických řešení jako používá Salsa nebo Devinci na Enduro a Trail modelech je vše jasné. Koncentrický čep v zadní stavbě zajistí nezávislost pohybu vidlice a vzpěr zadní stavby do jisté míry podobně, jako by byl použit tzv. Horst Link (Specialized FSR apod.) Dave Weagle ale tvrdí, že Horst má několik zásadních problémů. Jedním je tuhost, což jako majitel Specializedu Enduro z roku 2004 můžu potvrdit (pevné osy to ale dnes již docela slušně zachraňují), druhým je ne zcela dotažená nezávislost odpružení na práci zadní brzdy a do třetice vstupuje do hry složitější hledání optimálního rozložení čepů pro dosažení požadované funkce.

Nezávislost potvrzena

Split Pivot skutečně funguje, jak alespoň dokazuje moje osobní zkušenost u „okopírovaného“ řešení Trek ABP (více o pár odstavců dál). Brzda se skutečně podepisuje na funkci zadní stavby pouze minimálně, systém je vysoce citlivý a stabilní při šlapání zároveň. Tolik obecná teorie. Teď se podívejte na obrázek Devinci Wilson a snažte se „najít deset rozdílů.“ Nebude jich asi deset. Je tam jeden velký!
Salsa bikes + Split Pivot

Nohy vzhůru

Celý systém je totiž otočen v podstatě vzhůru nohama. To, co bychom instinktivně nazvali vzpěrami zadní stavby je vlastně zadní kyvná vidlice (horní část), spodní část lze proto nanejvýš označit za řetězové vzpěry (nikoliv vidlici). Mají totiž „pouze“ pomocnou funkci – přenášejí pohyb zadního kola na rameno u středu, které následně stlačuje tlumič. Stejně jako je tomu u GT Path Link. Zde se ale objevují zásadní rozdíly. Samotný Split Pivot (čep v zadní ose) se zdá být prvkem spíše kosmetickým, ale chyba lávky! U Wilsona jde o prvek zcela zásadního významu.

Jen krůček k dokonalosti

Pokud by totiž byla brzda uchycena na vidlici (na horní části zadní stavby), pak by byl Split Pivot vážně zbytečný. Jelikož je ale třmen napojen na řetězové vzpěry, čehož si při letmé obhlídce skoro nemáte šanci všimnout, nabývá celý systém zcela jiného významu – takřka dokonalé konstrukce!
Devinci Wilson Carbon 2014

Obloha se roztáhla, slunce se rozzářilo…

Vše je najednou až krystalicky jasné! „Obrácená“ konstrukce zadní stavby (s vidlicí nahoře) je perfektní, jelikož je využito konstrukce vycházející z jednočepového zavěšení s vysoko umístěným bodem otáčení. Zadní kolo tedy v průběhu zdvihu putuje po téměř ideální trajektorii – dozadu a nahoru. Vzhledem k tomu, že je základní čep zadní stavby (kyvné vidlice) uchycen ve stejné výšce jako převodník, nehrozí tahání za řetěz a blokace odpružení, zároveň je pak systém vysoce efektivní.

Brzda ať si dělá co chce

Dále zde máme onu vychytávku v podobě koncentrického čepu v zadní ose (Split Pivot) a třmen brzdy uchycený na řetězové vzpěře = naprostá nezávislost funkce zadní stavby na práci brzdy! A nakonec rameno otáčející se okolo středu. To už je ale, podle mého, jen taková technologická lahůdka, která dost možná pomáhá celkové tuhosti zadní stavby. Potenciální riziko zanášení tlumiče řeší drobný integrovaný blatníček, který se možná někomu nemusí líbit, je ale vysoce praktický a při všech výše popsaných výhodách bych se jeho přítomností vůbec nezabýval (navíc mně se docela líbí).
Devinci Wilson Carbon 2014 - Split Pivot

Tohle je super! Postavíte mi takové Enduro?

Když to teď píšu, napadá mě, že na stejném principu by se dalo postavit i takřka dokonalé enduro, tedy za předpokladu, že by využívalo výlučně systémy s jedním převodníkem (1×11 / 1×10). Tam už by ale možná byl problém s umístěním hlavního čepu, případně by bylo potřeba použít kladku v ose čepu kyvné vidlice, přes kterou by řetěz běhal. To ale není úplně jednoduché a hlavně designově kdovíjak krásné. Počkejme si, zda Devinci s něčím takovým třeba ještě nepřijde, či zda se tohoto nápadu mezitím nezhostí ještě někdo jiný!

Split Pivot versus Trek ABP

Výše v článku jsem zmínil spory Davea Weagla s Trekem ohledně použití koncentrického čepu zadní osy. Vše začalo již v roce 2007, kdy Dave Weagle navštívil vedení značky Trek, aby jim zde prezentoval a snad i nabídl k odkupu licenci na svůj systém Split Pivot. Tehdy k žádné domluvě nedošlo, avšak zhruba měsíc po této schůzce Trek najednou požádal o zapsání dvou patentů na systém zavěšení využívající obdobný koncentrický čep v zadní ose. Náhoda? Ani bych neřekl.
Trek ABP

O ten čep tu vlastně nejde!

Vtip celé věci je v tom, že patent Dava Weagla ani Treku se nevztahuje přímo na onen čep integrovaný do zadní osy. Toto řešení bylo totiž uznáno jako příliš obecné, navíc je známo již z období na pomezí 19. a 20. století! Patenty se tedy opírají spíše o celkovou konstrukci, jejíž přirozenou součástí je „sdílený čep“. Patenty Treku a Dava Weagla se tedy nejspíš nedostávají do přímého rozporu – toto tvrzení opět vychází z mé domněnky opírající se o materiály a články, jenž jsem našel k tomuto tématu na internetu. Jde ale o to, že se Dave Weagle cítí konáním Treku dotčen, což se není čemu divit.
Dave Weagle - Split Pivot

Zaplaťte mi moje účty!

V praxi měl celý spor dohru takovou, že patenty Treku byly uznány (jeden v roce 2010, druhý v roce 2011), přičemž od té doby jsou k vidění kola Trek, dříve i Gary Fisher, s řešením ABP. Od roku 2011, pokud jsem pátral náležitě důsledně, existuje rovněž Devinci Wilson s tímto systémem. Dave Weagle se nicméně soudí (soudil) s Trekem o licenční poplatky za používání jeho řešení. Bohužel jsem zatím nenašel informace o tom, jak celá kauza skončila. Každopádně se zdá, že se nyní ruce Dava Weagla poněkud rozvázaly a jeho řešení tak začíná používat více značek.

Jednou z nich je zmíněná Salsa (modely Horsethief a Spearfish), další pak například Seven, Spooky a analyzované Devinci. Soudě dle aktuálního vývoje se dá čekat, že se počet značek využívajících Split Pivot třeba ještě rozšíří. Uvidíme. Nechme se překvapit i tím, zda vznikne více unikátních systémů, jako používá Devinci Wilson, či zůstane spíše u konvenčně vyhlížejících strojů jako v případě inovovaných biků Salsa.

A to jste slyšeli?
Mezinárodní zastoupení Treku se přetahuje se Singltrekem pod Smrkem kvůli názvu SinglTREK! Konkrétně se jedná o ochrannou známku Singltrek. V životě by mě nenapadlo tato dvě jména spojovat a hledat v nich podobnost! Příslušný úřad na evropské úrovni již stížnost Treku zamítl pro přílišnou obecnost názvu, český úřad ale rozhodl o odebrání ochranné známky z rukou Tomáše Kvasničky. Nicméně vzhledem k odvolání a dalším procesům ochranná známka Singltrek stále nepozbyla svou právní platnost na území ČR, přesto si s ní řada subjektů zachází, jako by již žádná známka neexistovala. To jen tak na okraj…

*Originální Systém Split Pivot poznáte podle charakteristického loga na zadní stavbě:
Split Pivot Logo

Více o systému Split Pivot
Patent Split Pivot v PDF

Více o kolech Devinci Wilson

Na závěr ještě pár videí k tématu…

Dave Weagle představuje Devinci Wilson Carbon

Více o kolech Salsa

Salsa Cycles – smysl použití Split Pivotu

*Sponzorovaný odkaz
Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Štandislav

    Pro mě velmi zajímav článek, děkuji 🙂

  • Jiří

    Někde jsem četl, že byl ve sporu i s Giantem a jeho Maestrem, které je velmi podbné DW-Linku.

  • moudras

    Zajímavé čtení..Musím říct, že se mi to moc líbí..Sjezďák je to teda krásnej..Trek ČR VS Singeltrek-jsou normálně padlý na hlavu? Tohle spojení mě fakt nenapadlo..a to jsem dost postiženej 🙂

    • lukáš

      Ono je to malinko jinak (jen pro upřesnění). Trek podal žádost o odstranění ochrané známky SinglTREK vůbec ne kvůli stezkám, ale kvůli tomu, že si souktomý podnikatelský subjekt (provozovatel nástupního místa Singltrek Centrum) nechal zaregistrovat tuto ochrannou známku mimo jiné také na jízdní kola, oblečení, cyklo doplňky apod. Zde je tedy pro značku Trek možný střet zájmu a může se stát, že kola s nápisem Singl TREK můžou spotřebitele klamat. Proto tedy napadení ochranné známky. (pro objektivního bikera pochopitelné)

      • Štěpán Hájíček

        Ano,
        pes je ale zakopán v tom, že registrace názvu Singltrek na kola apod. byla učiněna preventivně, aby se nestalo, že přijde třetí strana a začne si vesele prodávat kola a doplňky pod značkou Singltrek, což by nikomu nepomohlo. Tato informace putovala i do mezinárodního zastoupení Treku, avšak právní mašinérie již byla rozjeta, proto vše dopadlo jak dopadlo.

        • lukáš

          …ale jsme zase u toho. Treku nevadí název stezek a o tom byla prvně řeč.
          to je jen na obhajobu Treku. Bohužel se musím přesunout pod Tvůj druhý článek a vyvrátit některé "nepravdivé informace"

  • David

    Z vlastní zkušenosti můžu říct, že systém odpružení Wilsonu je super. Strávil jsem na něm celou letošní sezónu ježděním na North Shore a ve Whistleru (počtem odježděných dní to spíš tedy odpovídá vydatným 3-4 sezónám v ČR). Kolo je neskutečně rychlé a čím rychleji jedete, tím funguje lépe. Ceny jsou v Kanadě oproti konkurenci taky o něco příjemnější. Přestože to bylo pravděpodobně nejlepší kolo, které jsem kdy vlastnil, od dokonalosti jej bohužel dělí minimálně hmotnost – já vlastnil sice celo-Alu verzi (ke konci sezóny pak s karbonovou zadní stavbou poté, co původní hliníková praskla), ale i papírová hmotnost 4,86 kg u celokarbonového rámu (což bude určitě hmotnost ve velikosti S, maximálně M) není na karbon žádná výhra. Např. Santa Cruz V10, pro kterou jsem se pro další sezonu nakonec rozhodl váží 3,75 kg ve velikosti XL, což bude ve srovnatelné velikosti o téměř 1,5 kg méně. A ať si říká kdo chce co chce, hmotnost i u DH kola hraje velkou roli a ne že ne. Dalším neduhem, i když to byl asi jen můj problém (mám nohu velikosti 47), byl kontakt patou o zem při dopadu větších skoků a to bolí 🙂 Můj Specialized Demo 2011 měl papírově střed o něco nižší, kliky stejně dlouhé a nestávalo se mi to, takže těžko říct, kde hledat problém. Nicméně celek je vážně vynikající a bez váhání bych Wilsona pořídil znovu 🙂

  • Onřej

    Říkal jsem si kdo by pojemnoval kolo Horethief (zloděj d*vek) a on to má být Horsethief 😀

    • Štěpán Hájíček

      Díky za upozornění… Samozřejmě je to zloděj koní 😉