RockShox RS-1 – odhalení
Jsou to zhruba dva týdny, co jsme se zde zabývali otázkou po kouscích odhalované inverzní vidlice (up-side-down) RockShox RS-1, která svým jménem poukazuje na vůbec první odpruženou vidlici RockShox. Nyní již máme k dispozici veškerá fakta, tak hurá na ně!
Jak to celé vzniklo?
V RockShoxu se jednoduše rozhodli, že postaví od základu novou XC vidlici, která bude do puntíku splňovat všechny požadavky současných XC závodníků. Stalo se, že v průběhu bádání přišli vývojáři s tím, že musí vidlici otočit vzhůru nohama (up-side-down). RockShox RS-1 přitom není ani zdaleka první tzv. inverzní vidlicí ve světě a historii MTB (více o tomto tématu v prvotním představení RockShox RS-1), je ale historicky první převrácenou vidlicí značky RockShox.
Na hlavu, ale ne na měkko!
Teoretických výhod inverzní konstrukce (up-side-down, zkráceně USD) je celá řada, opět jsme si je vyjmenovali ve starším článku zmíněném výše. Doposud se ale konstruktéři MTB vidlic tohoto druhu prali s tím, že buď měli vidli super lehkou, která se však kroutila, nebo naopak extrémně pevnou, zato však těžkou. RockShox ale tvrdí, že toto dilema rozlousknul a RS-1 tak bude vidlicí nejen lehoučkou (1 666 g – 80 mm, 29“), ale také extrémně pevnou.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Začneme u hlavy…
Vše začíná u horní poloviny jejího těla, která je základní nosnou součástí. Čekali byste něco jiného než karbon? Snad asi ani ne! Díky němu tak může být vršek, kdy krk, korunka i vnější nohy tvoří jeden celek, dokonale optimalizovaný pro hmotnost a tuhost celku. Prezentační materiály hovoří o tom, že zde nenajdete jeden jediný gram navíc, který by neplnil svůj jasně daný úkol.
Hlava ujde, co nohy?
Karbonová horní půlka není nic až tak překvapivého, skutečně veselé věci se odehrávají dole! Bodem zlomu tolik diskutované boční tuhosti inverzních vidlic (USD) je totiž spojení náboje a vidlice. Nestačí jen použít velkou osu, ještě to musí být lehké. RockShox tedy i tuto otázku vyřešil po svém. Stejně jako již před časem stanovil nový standard spojení kazety a zadního náboje XD (sady XX1 a X01), přichází nyní s novým standardem i na místě osy. Ono se to vlastně hodí do krámu, jelikož kompatibilní budou z počátku pouze kola SRAM RISE XX, RISE 60 29“ a ROAM 50 29“.
Osa v ose
Celý vtip nově řešeného spojení vidlice a předního náboje spočívá v tom, že 15mm pevná osa RockShox Maxle Ultimate celek pouze stahuje dohromady. Je spíše jen pojistkou. Základní nosnou součástí je totiž tzv. Torque Tube, tedy osa samotného náboje, která zapadá svým osazením přímo do patek vidlice. Takto je vytvořen neskutečně pevný celek, označovaný jako Predictive Steering Hub. Ať už všem těm superlativům z úst marketingových zástupců SRAMu věříte či nikoliv, je třeba uznat, že toto řešení je skutečně unikátní a pokud nebude fungovat tohle – hovořím především o boční tuhosti – pak už snad nebude fungovat nic a up-side-down zmizí nadobro v propadlišti dějin.
Sakra, už ji tak mít v ruce!
Jak tak věci chodí, hádám, že do ruky tuto vidlici dostaneme nejdřív na přelomu srpna a září na veletrhu Eurobike. Na festival u Lago di Garda se bohužel letos nechystáme, tam má SRAM svou prezentaci, ale kdo ví, zda tam novinářům půjčí i vidlice RS-1.
To ale není vše
Pozor, tímto ale pohádka o dokonalé XC vidlici nekončí. K čemu by byla extrémní tuhost a nízká hmotnost, kdyby to s RS-1 dopadlo jako s většinou XC vidlic, kdy si je jezdci nafoukají nadoraz, aby se „to nehoupalo“. RockShox se důkladně zaměřil i na tuto oblast a při té příležitosti vyvinul novou tlumící patronu Accelerator Damper. Její přednosti? Měla by být lehká, stejně jako Charger Damper v Piku či nově v BoXXeru k oleji nepouští vzduch (plně uzavřený systém pro stabilní výkon za všech podmínek), obsahuje okruh Rapid Recovery (lepší zpracování velkých nárazů) a především pak bylo upraveno nastavení lockoutu.
Tvrďák a cíťa
V současnosti klasickým ovladačem XLoc, z jehož vedení bylo odstraněno něco oleje, aby byl celek ještě lehčí, lze tak vidlici uzavřít do polohy Full Sprint pro maximální oporu při nástupech. Základní poloha Sprint pak slibuje určitou stabilizaci. Především však vysokou citlivost na drobné nerovnosti, zejména díky inverzní stavbě, kdy mazací olej leží přímo na těsnících kroužcích a vnitřní nohy jsou neustále lubrikovány. Celek by tak měl být maximálně efektivní a po zavření maximálně stabilní! Co víc si od XC vidlice přát?
Více progresivity?
I to lze splnit. Ač je RS-1 postavená na hlavu, umožňuje využít stejné plastové vložky pro snížení objemu vzduchové komory (zvýšení progresivity), tzv. Bottomless Tokens, jaké se vkládají do Piku a jiných vidlic značky RockShox. Černé „Tokeny“ náleží do vidlic s průměrem nohou 32 mm a můžete použít jeden, dva nebo i tři dohromady.
Ratata, datata
Na závěr si můžeme shrnout základní data, či se podívat do přiložené tabulky. Vidlice RockShox RS-1 se bude zprvu dodávat pouze pro kola průměru 29“, se zdvihem 80, 100 či 120 mm. Pruží klasická vzduchová komora SoloAir, tlumí nová patrona Accelerator. Vnitřní nohy mají průměr 32 mm, vnější jsou z karbonu a jejich součástí je i kónický sloupek řízení (tapered).
Tato vidlice bude k dispozici s předsazením 46 a 51 mm, aby se dalo laborovat s řízením dle užité geometrie rámu, bude dálkově hydraulicky ovládaná (lockout XLoc) a kompatibilní pouze se systémem náboje a osy Predictive Steering – Torque Tube v čemž je zahrnuta i 15 mm vidlice Maxle Ultimate. Spojení tak bude prozatím možné jen s koly SRAM, kde došlo také k několika změnám a vylepšením, ale o tom více až příště.
A zajímavá může být i cena – 1658 Eur!!!\
RockShox RS-1 v akci
A ještě technický videopopis