SRAM Guide – pohled druhý
Včera jsme si v kostce představili nové brzdy SRAM Guide, které v produkční nabídce tohoto koncernu již nyní zcela vytlačily většinu současných modelů vyráběných pod značkou Avid. Zapomeňte na Elixir a SRAM Trail – naším novým průvodcem bude SRAM Guide.
SRAM není poslední dobou vůbec skromným hochem postávajícím opodál, ale naopak sebevědomím překypujícím inovátorem, který se ze všech sil snaží změnit náš pohled a vlastně i zažitý způsob uvažování o cyklistické technice. V úvodu tiskového materiálu, který představuje novou generaci brzd SRAM Guide, zaznívají zhruba následující hesla. „Pomohli jsme vám změnit pohled na řazení, umožnili jsme vám zapomenout na přesmykač, staráme se o váš komfort a ergonomii ovládacích prvků. Nyní jsme se rozhodli přinést svěží vítr také do oblasti brzd, abyste svou rychlost měli vždy plně pod kontrolou.“
Proč vůbec brzdy SRAM?
Opět si odpovězme slovy z prezentačních materiálů: „Tato změna přináší mnohem víc než jen novou grafiku a jiné logo. Je to celé o nové, komplexní filozofii. Neměli jsme v plánu změnit pouze jednu část, chtěli jsme tuto oblast pojmout komplexně jako celek. Ano, mohli jsme začít u čistého rýsovacího prkna, ale to by zase bylo zbytečné plýtvání energií. Proto jsme využili některé stávající konstrukce a technologie a ty doplnili o nová řešení, kombinací čehož vznikl tento revoluční celek.“
Tímto bychom snad již uzavřeli obecné „tlachání“ a pojďme se podívat blíže na ony nové revoluční technologie, které posouvají SRAM Guide vpřed ku „světlým zítřkům“ vývoje bikové techniky.
SRAM Guide RSC
SwingLink
Dle prohlášení SRAMu by mělo stačit dotknout se páky, abyste hned poznali ten rozdíl! O co se ale jedná? Dle grafiky v prezentačním videu je SwingLink systémem přepákování, něco jako kolenová páka Ghostu Riot, který má hned několik funkcí a cílů. Jeho prostřednictvím a také díky odlišnému uchycení páky (a jestli se nepletu, tak i důsledkem jejího zkrácení – trochu to připomíná Shimano XT), se podařilo minimalizovat „mrtvý chod“. Páka tedy nejde zkraje na volno, ale pístky a destičky ihned reagují. Něco podobného umí i konkurence, ale jak tvrdí SRAM, problém pak většinou bývá v až příliš radikálním nástupu brzdné síly.
SwingLink naopak slibuje příkladně plynulou modulaci. Přitom v okamžiku, kdy dosednou destičky na kotouč, by měl pákový mechanizmus postupně umocňovat sílu, jakou prsty jezdce působí na páku. Jinak řečeno – jemný nástup brzdné síly by měl postupně přejít v radikální sevření disku v čtyřpístkových čelistech, které jsou beze všech pochybností identické s poslední generací brzd SRAM/Avid Trail.
SRAM Guide RS
PiggyBack Reservoir
Se SRAMem Guide se na brzdy tohoto výrobce opět vrací klasický reservoár brzdové kapaliny (expanzní nádobka), která byla u Elixiru integrována do vnějšího pláště okolo řídícího pístu. Důvod? Toto řešení by mělo být lepší jak z hlediska výkonu brzdy, tak i pro snazší manipulaci s životně důležitou kapalinou (brzdovkou DOT). Že by se usnadnilo i odvzdušňování celého systému? Každopádně zůstala zachována možnost bez váhání prohodit páky z jedné strany na druhou. Pokud tedy jezdíte v „moto“ stylu, stačí imbus (torx) a za chvíli se cítíte jako doma.
TPC Plus
Nebojte, nejde o spojení s kolínskou automobilkou, ale o tzv. časovací otvor, či jak lépe přeložit výraz „Timing Port“. Tento otvůrek v páce umožňuje hydraulický okruh brzd doplnit z reservoáru, dojde-li k opotřebení destiček, nebo se naopak jeho prostřednictvím upouští kapalina do expanzní nádobky při zahřátí. Nově pojatý časovací otvor brzd SRAM Guide přitom využívá odolné těsnění a přesněji opracovaný píst, což by mělo zaručit především jistý a stabilní výkon. Tedy méně výkyvů na páce – propadání či napumpování při vyšší zátěži.
SRAM Guide R
Contact Point Adjust
Toto už tu v zásadě bylo. U nejvyššího modelu bude možné upravit kontaktní bod, neboli délku kroku brzdy. Někdo zkrátka radši, když brzda zabírá okamžitě, jiný preferuje delší nástup.
Reach Adjust
Další známý prvek – snadné nastavení vzdálenosti páky od řídítek. Ovládací kolečko bude nově zvenku, tedy snáze přístupné a přítomné na všech třech modelech.
Pure Bladder
Pokud správně rozumím anglickému popisu, jedná se o měch v páce, který byl přepracován tak, aby pomohl uvolňovat bublinky vzduchu z ovládacího pístu a takto držet výkon brzdy stabilní a dlouhodobě neměnný.
DirectLink
A konečně, DirectLink je označení zjednodušené verze SwingLinku, který je přítomný na nejdostupnější verzi brzd SRAM Guide R. Zde tedy zřejmě nebude žádný pákový mechanizmus, ale přímo navazující kontakt mezi pákou a ovládacím pístem. I tak by ale mělo být, dle SRAMu, dosaženo okamžitého nástupu brzdného účinku, jeho solidní modulace a nekompromisního výkonu.
Dlouhé tělo, krátká páka
Krom toho všeho se mi z obrázků zdá, že se páka s nárůstem velikosti těla sama o sobě zkrátila. Že by trend, jak jsem již jednou naznačil, odstartovaný brzdami Shimano XT? Pokud ano, není to rozhodně špatně. To říkám i přesto, že nejsem zrovna obdivovatelem brzd XT, alespoň co se jejich projevu týká. Ale jejich krátká páka se mi líbí.
Modelová řada SRAM Guide
Na závěr tohoto důkladného rozboru si shrňme, jak bude vypadat modelová řada brzd SRAM Guide. Na vrcholu bude stát model RSC (R = Reach Adjust, S = SwingLink, C = Contact point) se všemi zmíněnými vymoženostmi definovanými již v modelovém označení. Druhý v řadě bude model RS ochuzený o nastavení kontaktního bodu a třetí nejprostší příbuzný Guide R se bude muset spokojit se zjednodušeným systémem převodu pohybu páky na řídící píst – DirectLink.
Hmotnosti a ceny
Hmotnostně jsou všechny tři verze poměrně vyrovnané RSC – 375 g, RS – 380g, R – 375 g. Cenově pak tyto brzdy vychází, dle světového ceníku, na 177 EUR (RSC), 132 EUR (RS) a 115 EUR (R). Nakonec zmiňme snad ještě čtyřpístkové třmeny, které vychází z modelu Elixir Trail (nebo X0, X9 či X7 Trail) a jsou přitom o pouhé čtyři gramy těžší než současné dvoupístky XX1 a X0!
A ještě jeden doplněk
Jak jsem psal již včera, brzdy SRAM Guide se svým nástupem okamžitě strhly z trůnu současné brzdiče (pokračovatele Avidu Elixir) a nastolily tak novou monarchii. Když si teď otevřete stránku sram.com věnovanou brzdám, pak zde najdete pouze dva dvoupístkové modely SRAM XX1 a X0, všechny ostatní pozice opanuje SRAM Guide, pouze nejlevnějším modelem zůstává SRAM DB5 (trochu hloupě tohle označení připomíná slavný Aston Martin). Avid pak nabízí už jen hardcore brzdy Code a dostupné (montážní) varianty DB. Ale vlastně také ještě řadu mechanických třmenů, V-brzd a CX cantileverů Shorty.