reklama

reklama

SRAM Guide – pohled druhý

SRAM Guide - tech newsVčera jsme si v kostce představili nové brzdy SRAM Guide, které v produkční nabídce tohoto koncernu již nyní zcela vytlačily většinu současných modelů vyráběných pod značkou Avid. Zapomeňte na Elixir a SRAM Trail – naším novým průvodcem bude SRAM Guide.

SRAM není poslední dobou vůbec skromným hochem postávajícím opodál, ale naopak sebevědomím překypujícím inovátorem, který se ze všech sil snaží změnit náš pohled a vlastně i zažitý způsob uvažování o cyklistické technice. V úvodu tiskového materiálu, který představuje novou generaci brzd SRAM Guide, zaznívají zhruba následující hesla. „Pomohli jsme vám změnit pohled na řazení, umožnili jsme vám zapomenout na přesmykač, staráme se o váš komfort a ergonomii ovládacích prvků. Nyní jsme se rozhodli přinést svěží vítr také do oblasti brzd, abyste svou rychlost měli vždy plně pod kontrolou.“
SRAM Guide - tech news

Proč vůbec brzdy SRAM?

Opět si odpovězme slovy z prezentačních materiálů: „Tato změna přináší mnohem víc než jen novou grafiku a jiné logo. Je to celé o nové, komplexní filozofii. Neměli jsme v plánu změnit pouze jednu část, chtěli jsme tuto oblast pojmout komplexně jako celek. Ano, mohli jsme začít u čistého rýsovacího prkna, ale to by zase bylo zbytečné plýtvání energií. Proto jsme využili některé stávající konstrukce a technologie a ty doplnili o nová řešení, kombinací čehož vznikl tento revoluční celek.“

Tímto bychom snad již uzavřeli obecné „tlachání“ a pojďme se podívat blíže na ony nové revoluční technologie, které posouvají SRAM Guide vpřed ku „světlým zítřkům“ vývoje bikové techniky.
SRAM Guide - tech news
SRAM Guide RSC

SwingLink

Dle prohlášení SRAMu by mělo stačit dotknout se páky, abyste hned poznali ten rozdíl! O co se ale jedná? Dle grafiky v prezentačním videu je SwingLink systémem přepákování, něco jako kolenová páka Ghostu Riot, který má hned několik funkcí a cílů. Jeho prostřednictvím a také díky odlišnému uchycení páky (a jestli se nepletu, tak i důsledkem jejího zkrácení – trochu to připomíná Shimano XT), se podařilo minimalizovat „mrtvý chod“. Páka tedy nejde zkraje na volno, ale pístky a destičky ihned reagují. Něco podobného umí i konkurence, ale jak tvrdí SRAM, problém pak většinou bývá v až příliš radikálním nástupu brzdné síly.

SwingLink naopak slibuje příkladně plynulou modulaci. Přitom v okamžiku, kdy dosednou destičky na kotouč, by měl pákový mechanizmus postupně umocňovat sílu, jakou prsty jezdce působí na páku. Jinak řečeno – jemný nástup brzdné síly by měl postupně přejít v radikální sevření disku v čtyřpístkových čelistech, které jsou beze všech pochybností identické s poslední generací brzd SRAM/Avid Trail.
SRAM Guide - tech news
SRAM Guide RS

PiggyBack Reservoir

Se SRAMem Guide se na brzdy tohoto výrobce opět vrací klasický reservoár brzdové kapaliny (expanzní nádobka), která byla u Elixiru integrována do vnějšího pláště okolo řídícího pístu. Důvod? Toto řešení by mělo být lepší jak z hlediska výkonu brzdy, tak i pro snazší manipulaci s životně důležitou kapalinou (brzdovkou DOT). Že by se usnadnilo i odvzdušňování celého systému? Každopádně zůstala zachována možnost bez váhání prohodit páky z jedné strany na druhou. Pokud tedy jezdíte v „moto“ stylu, stačí imbus (torx) a za chvíli se cítíte jako doma.

TPC Plus

Nebojte, nejde o spojení s kolínskou automobilkou, ale o tzv. časovací otvor, či jak lépe přeložit výraz „Timing Port“. Tento otvůrek v páce umožňuje hydraulický okruh brzd doplnit z reservoáru, dojde-li k opotřebení destiček, nebo se naopak jeho prostřednictvím upouští kapalina do expanzní nádobky při zahřátí. Nově pojatý časovací otvor brzd SRAM Guide přitom využívá odolné těsnění a přesněji opracovaný píst, což by mělo zaručit především jistý a stabilní výkon. Tedy méně výkyvů na páce – propadání či napumpování při vyšší zátěži.
SRAM Guide - tech news
SRAM Guide R

Contact Point Adjust

Toto už tu v zásadě bylo. U nejvyššího modelu bude možné upravit kontaktní bod, neboli délku kroku brzdy. Někdo zkrátka radši, když brzda zabírá okamžitě, jiný preferuje delší nástup.

Reach Adjust

Další známý prvek – snadné nastavení vzdálenosti páky od řídítek. Ovládací kolečko bude nově zvenku, tedy snáze přístupné a přítomné na všech třech modelech.

Pure Bladder

Pokud správně rozumím anglickému popisu, jedná se o měch v páce, který byl přepracován tak, aby pomohl uvolňovat bublinky vzduchu z ovládacího pístu a takto držet výkon brzdy stabilní a dlouhodobě neměnný.
SRAM Guide - tech news

DirectLink

A konečně, DirectLink je označení zjednodušené verze SwingLinku, který je přítomný na nejdostupnější verzi brzd SRAM Guide R. Zde tedy zřejmě nebude žádný pákový mechanizmus, ale přímo navazující kontakt mezi pákou a ovládacím pístem. I tak by ale mělo být, dle SRAMu, dosaženo okamžitého nástupu brzdného účinku, jeho solidní modulace a nekompromisního výkonu.

Dlouhé tělo, krátká páka

Krom toho všeho se mi z obrázků zdá, že se páka s nárůstem velikosti těla sama o sobě zkrátila. Že by trend, jak jsem již jednou naznačil, odstartovaný brzdami Shimano XT? Pokud ano, není to rozhodně špatně. To říkám i přesto, že nejsem zrovna obdivovatelem brzd XT, alespoň co se jejich projevu týká. Ale jejich krátká páka se mi líbí.
SRAM Guide - tech news

Modelová řada SRAM Guide

Na závěr tohoto důkladného rozboru si shrňme, jak bude vypadat modelová řada brzd SRAM Guide. Na vrcholu bude stát model RSC (R = Reach Adjust, S = SwingLink, C = Contact point) se všemi zmíněnými vymoženostmi definovanými již v modelovém označení. Druhý v řadě bude model RS ochuzený o nastavení kontaktního bodu a třetí nejprostší příbuzný Guide R se bude muset spokojit se zjednodušeným systémem převodu pohybu páky na řídící píst – DirectLink.
SRAM Guide - tech news

Hmotnosti a ceny

Hmotnostně jsou všechny tři verze poměrně vyrovnané RSC – 375 g, RS – 380g, R – 375 g. Cenově pak tyto brzdy vychází, dle světového ceníku, na 177 EUR (RSC), 132 EUR (RS) a 115 EUR (R). Nakonec zmiňme snad ještě čtyřpístkové třmeny, které vychází z modelu Elixir Trail (nebo X0, X9 či X7 Trail) a jsou přitom o pouhé čtyři gramy těžší než současné dvoupístky XX1 a X0!
SRAM Guide - tech news

A ještě jeden doplněk

Jak jsem psal již včera, brzdy SRAM Guide se svým nástupem okamžitě strhly z trůnu současné brzdiče (pokračovatele Avidu Elixir) a nastolily tak novou monarchii. Když si teď otevřete stránku sram.com věnovanou brzdám, pak zde najdete pouze dva dvoupístkové modely SRAM XX1 a X0, všechny ostatní pozice opanuje SRAM Guide, pouze nejlevnějším modelem zůstává SRAM DB5 (trochu hloupě tohle označení připomíná slavný Aston Martin). Avid pak nabízí už jen hardcore brzdy Code a dostupné (montážní) varianty DB. Ale vlastně také ještě řadu mechanických třmenů, V-brzd a CX cantileverů Shorty.