reklama

reklama

Specialized Camber Evo 29 (2014) – TEST

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TESTZda je evoluce vítaná či nikoliv záleží na konkrétním případu. Modelově je vývoj moderní medicíny nanejvýš přínosný, avšak ze stejně rychlé evoluce viru chřipky nadšeni zrovna nejsme. Podobné to může být i v cyklistice. Jednou jsme za evoluci rádi, jindy nás může zavést do slepé uličky. Jak je tomu v případě Specializedu Camber Evo 29?

Modely Evo nejsou v nabídce značky Specialized žádnou novinkou, nýbrž jsou k vidění v jejich katalogu už nějaký rok (minimálně v mezinárodním). Základní filozofií řady Evo je nabídnout jezdcům stroje, které svými schopnosti přesahují možnosti základního modelového provedení. Tedy především ve smyslu vyšší prostupnosti terénem. Vědělo se, že se lidé do takovýchto přestaveb sami občas pouštějí, proč jim tedy nenabídnout takto vylepšené stroje rovnou v katalogu?

Na pístnici tlumiče navazuje vidlička, která je napojená přes tzv. koncentrický čep (dva čepy na jedné ose) na vzpěry zadní stavby.

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

Je pravda, že jsem po tom nepátral, ale dle všeho má pístnice atypické zakončení – musíte mít originál pro kola Specialized

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

V době přehazovaček s třecí spojkou je napínák už skoro zbytečný, kolu ale docela sluší.

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

Má to smysl!?

U kol s vyšším zdvihem se zdá tento postup celkem logický, ostatně Enduro Evo tímto stylem letos definitivně nahradilo léta zavedený FR model Specialized SX*. Má ale smysl posilovat a přitvrzovat převážně sportovně zaměřené stroje jako je testovaný Camber? Na to nechť odpoví následující test.

*Evolucí evoluce je pak stroj, na kterém jel letos Mike Montgomery Red Bull Rampage – Specialized Enduro Evo Expert s vidlicí Manitou Dorado (sjezdová up-side-down dvoukorunka s 200 mm zdvihu).

Trubky do X

Dost se změnilo již jen mezi Camberem roku 2013 a 2014. Úprav doznal rám, který se konstrukčně více přiblížil služebně vyššímu Stumpjumperu FSR. Ostatně tvarosloví rámu Epic, Camber a Stumpjumper FSR se celkově značně a nutno říct že i záměrně vyrovnalo. Typickým poznávacím prvkem je vzpěra mezi horní a sedlovou trubkou, která plynule přechází v uchycení tlumiče. Vzniká zde tak výrazné „X“, které do značné míry odkazuje na křížení rámových trubek Endura.

Dva v jednom

Dalším podstatným prvkem a zásadnější inovací je způsob uchycení tlumiče, konkrétně jeho spodního oka. Tedy oko už tam vlastně ani není! Zato je k pístnici přímo uchycena vidlička, která obchází sedlovou trubku, aby se za ní spojila s horním ramenem a zároveň i vzpěrami zadní stavby. Děje se tak prostřednictvím tzv. koncentrického čepu. Více lidsky řečeno – jde o dva samostatné čepy na jedné ose. Lépe asi bude, když se podíváte na fotky nebo na video funkce zadní stavby, kde je krásné vidět, „jak se to celé hýbe“.

A teď už konečně k Evo výbavě

Ta zahrnuje, oproti klasickému Camberu, kratší představec, širší řidítka, Rockring, nenápadný napínák, hrubší pláště a především pak vidlici se zdvihem 120 mm namísto běžných 110 mm. Zadní zdvih povyrostl zcela stejně (110 -> 120 mm). To ale neznamená, že by se z Camberu stával Stumpjumper FSR*, tohle je úplně jiná písnička.

*Pro doplnění – Stumpjumper FSR 29 pracuje se 130 mm zdvihu nad oběma koly, Stumpjumper FSR Evo 29 disponuje krokem 135/140 mm (P/Z).

Srazil se v pračce nebo co?

Jedna z věcí, které mě dost zaskočily, bylo, když jsem poprvé naskočil do sedla. „Jak je to sakra krátké!“ Stojí za to podotknout, že jsem měl půjčenou velikost M, tedy rozměr, který mi u většiny značek (Specialized doposud nevyjímaje) tak akorát sedí (mám kratší nohy, proto při svých 180 cm preferuji spíše menší rámy). Posed byl skutečně dost krátký – naměřil jsem 51,5 cm (špička sedla -> osa řídítek). Obvykle se tento údaj (při nastavení pro mě ideální výšky sedla) pohybuje okolo 53-54 cm. Například Ghost Cagua 6550 (2014) je ještě kratší (50,5 cm), ale to je zcela jiná kategorie kola (zdvihy 160/150 mm)!

Kam zmizely centimetry?

Když jsem se pustil do pátrání po příčině až radikálně krátkého posedu, došel jsem k dosti zarážejícímu (zavádějícímu) zjištění. Klasický Camber 29 má (dle tabulek) paradoxně kratší horní trubku (587/592 mm), Evo má o 1 mm delší zadní stavbu a o 5 mm níže položený střed (330 mm). Výrazný je rozdíl úhlu hlavové trubky (68,8° Evo, 70° Camber 29). Evo má o 4 mm delší rozvor (1135 mm), stejně široká řidítka (720 mm, na testovaném kole byla řidítka 750 mm) i stejně dlouhý představec (75 mm). Proč je tedy dosah (předpokládám, že jde o údaj popisující faktickou délku posedu) u varianty Evo patrně kratší (428/416 mm – Evo)?

Budu si snad muset půjčit klasický Camber 29, abych se na vlastní kůži přesvědčil, že tyto údaje sedí. Nebo bylo na mě Mko už moc malé a malý a hlavně krátký by byl i klasický Camber 29?

Nepřekročit limit

U emkového Camberu mě překvapila i nízká stavba rámu jako takového. Nevzpomínám si, že bych kdy za poslední roky vozil sedlovku na limitu?! Alespoň bylo vždy opětovné hledání výchozí polohy výšky sedla poté, co jsem ji celkem často dával dolů, výrazně snazší a rychlejší, aniž bych na ni musel vytvářet jakékoliv značky, či kontrolní vrypy. Stačilo najít rysku „Minimum Insertion“ a bylo hotovo! Ono když už se to jmenuje Evo a tváří se to drsňácky, pak by tu sakra neměla chybět teleskopická sedlovka!!! Navíc když má Specialized svoje vlastní…

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

Sedlová trubka není ani zdaleka rovná. U středu uhýbá výrazně doleva, aby vpravo zbyl prostor pro přesmykač uchycený na zadní vidlici.

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

Zadní pevná osa Specialized (142×12 mm) pochází zřejmě z dílen DT-Swiss. Chybí jí ale „ráčnový“ mechanizmus a pokud není přehazovačka zcela uvolněná, dost špatně se chytá závit v pravé patce.

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

Co se mi na té páce nelíbí? Prapodivný pahýl, který trčí do nikam. Ergonomie je možná lepší než u starší generace, estetika ale dostala na prd…

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

Doba zkracování

Jelikož jsem zmínil velikost (malost) rámu, napadá mě ještě srovnání a úvaha, není-li toto nějaký nový trend. Když jsem jezdil GT Sensor Pro (2014) nebo před časem Pivot Mach 6, oboje Mková velikost, u obou kol jsem se přiblížil limitu vytažení sedlovky. Ostatně rám GT Sensor byl vůbec dost nízký.

Odlehčit, zatížit!

Když jsem jezdil před (delším) časem na klasickém Camberu 29, byl jeho posed poměrně vyvážený a tak akorát dlouhý. Aktuální Camber Evo 29 je ale nejen radikálně kratší, navíc se úpravou posedu a také geometrie posunulo těžiště jezdce více nad zadní kolo. To má své světlé i stinné stránky. Na jedné straně máte za řidítky mnohem větší jistotu při sjíždění strmých svahů, kolo se snáze zvedá na zadní a s předním se proto dá hezky blbnout. V zatáčkách je ale třeba předek více zatěžovat, aby byl zajištěn patřičný grip.

Zakousnou se do prachu

I když o přilnavost se zase tak moc strachovat nemusíte. Velký průměr obutý do příkladně ostrých plášťů (Specialized Butcher Control/Purgatory Control – 29×2,3“) vás podrží i na místech, kde se ostatní budou válet v prachu. Prakticky se mi to potvrdilo při Enduru v Mostě, kde na nás čekala celá armáda prašných zatáček v kamenitém terénu. Jedna byla vážně excelentní a poslala k zemi Kubu i Lukáše, já zůstal v sedle, jen jsem si o pár metrů dál ohobloval ruku o strom…

Tady nejsem doma! Tady si musím zvykat…

Zatáčky, to je ostatně jedno velké téma, které se při popisu Specialized Camber Evo 29 nabízí zcela samo a jen těžko jej lze přehlédnout. Střetává se zde totiž již sama o sobě lehce vyhrocená geometrie 29“ fullu jako takového, která je navíc opepřena vyšším zdvihem, snahou o „zdrsnění“ kola a ultra krátkým posedem.

V praxi se proto v projevu řízení střetávají dva světy. Poměrně živé, až skoro zbrklé ovládání v nižších a středních rychlostech a vysoká stabilita, až určitá ospalost daná volnějším úhlem vidlice (68,8°) ve výrazně utažených zatáčkách. K tomu si přičtěte ještě lehce opožděné reakce samotných velkých obručí a vyjde vám stroj, který potřebuje nemalý čas na vzájemné soužití. Žádné „skočím do sedla a jsem hned jako doma!“

Love It Or Hate It!

Zprvu jsem byl z řízení Camberu Evo 29 dost rozpačitý a ani s odstupem nemůžu říct, že by mě vyloženě dostal, či dokonce nadchnul. Naopak se mi stále na mysl vkrádá myšlenka, že se navýšením zdvihu a úpravou geometrie řízení Camberu docela slušně rozhodilo. Hodně ale záleží, jak k tomuto kolu přistupujete a nakolik si na jeho projev zvyknete a také, kde a jak s ním hodláte jezdit?!

Živější projev lze vyvážit klidným držením řidítek, pomalejší reakce a potřebu většího náklonu v rychlých táhlých zatáčkách považovat za optimální Enduro projev a vysokou stabilitu pak vynášet do nebes vždy, když se vaše cesta zlomí kolmo dolů, tak jako v Mostě RZ 6 z Hněvína! Camber Evo 29 v tomto směru rozhodně není kolem pro všechny. Jeho projev budete buď milovat, nebo nenávidět.

Poznej jeho duši

Avšak právě ona enduro část projevu řízení byla tím, co jsem si na Camberu Evo 29 postupem času začal užívat. Stále mi přijde, že je celý tento koncept trochu šílený, své klady ale má a prvek zábavy mu také nechybí. Na Rally Most jsem si nestěžoval, že jsem si vybral zrovna toto kolo. Tam sedl Camber Evo 29 jako pr… na hrnec. Jen snad kdyby se točil na středních kolech a chodil ještě tak o 10 mm víc, pak by byl pro Mostecké Enduro doslova geniální. Počkat, na takovém kole jsem už letos jel – GT Sensor Pro (2014)

Klepne tě přes prsty

Velkým obloukem se dostáváme k odpružení, které je prvkem, jenž mě na tomhle kole dost bavil. Pro začátek zmíním, že aktivních 120 mm bylo modelově na Mostecké traily – ve spojení s 29″ koly – naprosto dostačující. Drobnou výtku mám snad jen k vidlici RockShox Reba RL 29, která si občas klepla o doraz. Možná je to i moje vina… Měl jsem ji dost naměkko, aby byla maximálně aktivní. I tak by ale doraz mohl být trochu měkčí. Holt závodní vidlice. Víc by se sem asi hodil Revelation.

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

Všechna čest plášťům Specialized Butcher Control/Purgatory Control – jedou, přitom jsou jisté na suchu, na kamenní, na kořenech i v prachu.

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

Detail, které je snadné přehlédnout – zajímavě vyvedený bovden řazení na konci zadní vidlice…

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

Formula C1 a její jednodílný třmen.

Specialized Camber Evo 29 (2014) - TEST

FSR = lety ověřená klasika

Hlubokou poklonu takřka bez výjimek musím vystřihnout zadní stavbě. Systém FSR je snad nejdéle používaným řešením v MTB (vedle miliónu variací na téma jednoho čepu), které se za dobu své existence nijak zásadně nezměnilo. To je dobře, protože funguje parádně. Součástí tuningu modelu Evo bylo, dle mého soudu, i „odblokování“ tlumiče. Standardní Camber určitě není tak citlivý. Evo ale zobe jedna báseň. Drobný štěrk stejně jako velké balvany. Vzadu jsem doraz nepotkal, respektive necítil, i když se kontrolní kroužek občas podíval až na konec pístnice.

Nechci, aby byl tvrdý!

Řada lidí by mohla namítnout, či zapochybovat, že za citlivost bude třeba splatit dluh v podobě slabší efektivity. Nenechte se vysmát! I bez mozku je FSR poměrně efektivním systémem. Pokud umíte alespoň trochu „šlapat do kruhu“, nebušit do pedálů jen ze shora jako hromotluk hokejista, pak vás žvejkání zadku trápit jistě nebude. A jestli se to trošku houpe? A který full je úplně tvrdý?

Moc jsem ale nepochopil režimy na tlumiči, konkrétně rozdíl jsem poznal snad jen mezi krajními polohami Otevřeno/Zavřeno. Stejně jsem ale zase celou dobu jezdil se zadkem plně otevřeným a pouze občas zamkl vidlici, abych se měl při jízdě ve stoje o co opřít.

Komponenty letem světem

Oddíl hodnocení komponentů bude dnes spíše kratší. Jednoznačně a opětovně kladně hodnotím schopnosti plášťů Specialized (Butcher Control/Purgatory Control – 29×2,3“), které nebyly zásadní brzdou rychlosti, držely ale dostatečně jistě na pevném i sypkém povrchu a nezalekly se ani kamení či klubek lesních hadů [rozuměj kořenů].

Pošlete je zpět do Itálie

Druhou zastávkou budiž brzdy Formula C1, které ale nemá smysl hodnotit. Proč? Měly problém – brzdily docela dobře, vždy ale až po druhém stisknutí páky. Napoprvé se prsty obvykle propadly až ke gripu. Při vracení kola jsem se ale dozvěděl, že to Formula již řeší, brzdy stahuje a nahradí je novou sérií. Prý nepomohlo ani opakované odvzdušnění. Počkáme a uvidíme, zatím Formula C1 příliš nepřesvědčila.

Když brzdila, nebrzdila špatně. Starší modely Formula RX, R1 a The One mi ale sedly svým agresivním projevem a velikou silou víc. K tomu všemu se přidává ještě vzhled páky modelu Formula C1. Tělo páky je strašně ošklivé!!! Doteď pro mě byla jasným vítězem ceny o „nejošklivější MTB brzdy“ rodinka Shimano SLX, XT a Deore, Formula je ale slušně zastínila.

Specialized Camber Evo 29 (2014) – závěr

V případě Giantu Trance SX 2014 (rovněž „zdrsněný“ základní model) jsem se zamýšlel nad tím, zda má takové kolo reálné využití, nebo zda by mělo zůstat ve formě studie. U Camberu Evo vidím jeho smysl a možné využití v ještě větším oparu. Za mlhou hustou tak, že by se dala krájet…

Je to zajímavý stroj, všechna čest, ale k čemu je vlastně určen? Stumpjumper Evo celkem chápu, Enduro Evo chápu, ale Camber Evo? Nevysvětlujte si to zle, není to špatné kolo, není ani nudné a už vůbec ne tuctové. Kdo ale využije Enduro charakter u stroje s pouhými 120 mm zdvihu? Odpověď jsem ale nakonec našel a vlastně mi dává docela smysl – Přečtěte si záložku „Pro koho“.

Více o tomto kole na webu specialized.com

Hodnocení (0-5 *)
Faktor zábavy * * * *
Ovládání * * *
Zadní stavba (celek) * * * * *
Efektivita odpruž. * * * *
Citlivost * * * * *
Aktivita * * * * *

Stejné video na Vimeo

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Stabilita a jistota řízení
Sebevědomí ve strmých a trialových sjezdech
Uvolněné řízení ve stylu Enduro
Rockring a napínák řetězu
Jisté a universální pláště, které nijak zásadně nebrzdí
Velká kola jsou přínosem v prostupnosti terénem
Nízká hmotnost – pocitová lehkost a hravost
Citlivost a aktivita vidlice
Citlivost a aktivita zadní stavby takřka bez limitů
Živější řízení v nízkých rychlostech
Někdy až moc pomalé řízení ve vyšších rychlostech
Obtížnější lámání kola do utažených zatáček
Vidlice si občas klepne o doraz
Brzdy Formula C1 – první výrobní sada se jaksi nepovedla (již byly vyměněny)
Hodně krátký posed a nízký rám – pozor na výběr vhodné velikosti
U kola této kategorie by měla být teleskopická sedlovka samozřejmostí, bez v ní jsem v Mostě trpěl…
Z počátku jsem nad touto otázkou dlouho přemýšlel, odpověď se mi nakonec nabídla skoro sama. V Mostě, okolo Prahy a na řadě jiných lokalit naší vlasti je mnoho míst, kde stabilní řízení a hrubé pláště rozhodně využijete, přitom byste zde vysoké zdvihy tahali skoro zbytečně. Hladší traily lze projet v rychlosti, technicky náročnější naopak pomaleji na jistotu, třeba i v trialovém stylu. O zábavu rozhodně nepřijdete. Proto můžete mít kolo, které je dostatečně lehké a hbité, aby vás neomezovalo při přesunech, ve výjezdech nebo na delších výletech, ale zároveň vás bavilo pokaždé, když se jede z kopce.

Specialized Camber Evo 29 - 2014

SPECIALIZED Camber Evo 29 (2014)
Rám M5 hydroformed tubing, EVO geometry, PF30 BB, 142 mm patky
Zdvihy – přední/zadní 120/120 mm
Vidlice RockShox Reba RL 29, SoloAir QR15
Tlumič Fox Float CTD Evolution, AUTOSAG
Řazení SRAM X7, 2×10
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X9/X7
Kliky SRA? S-1250 (36/22 zubů)
Pláště Specialized Butcher Control/Purgatory Control – 29×2,3″
Kola Specialized Roval 29 (15mm/142+ mm)
Řidítka Specialized XC Mini Riser (750mm)
Brzdy Formula C1 (kotouče S/M 180/160 mm, L/XL 200/180 mm)
Hmotnost 12,95 kg (vel. M/, bez pedálů)
Délka posedu 51,5 cm (špička sedla – osa řídítek)
Cena 62 999 Kč

SPECIALIZED Camber Evo 29 (2014) – geometrie

Specialized-Camber-Evo-29-geometrie

Pohyb zadní stavby FSR – video

Pokud vás zajímá, jak funguje zadní stavba Specialized FSR, podívejte se na následující video. Důležitý prvek, tedy čep u patek (tzv. Horst Link) se sice pohybuje jen minimálně, přesto je právě on klíčem k nezávislosti funkce zadní stavby na pohonu a práci brzdy.

Zajímavý je rovněž bližší pohled na pohyb horního ramene a vidličky navazující na tlumič, která je ke vzpěrám uchycena prostřednictvím tzv. koncentrického čepu. Zde je rozsah pohybu tohoto čepu jasným vysvětlením, proč klasické kluzné pouzdro, které by jinak bylo vlisováno do spodního oka tlumiče, bylo nahrazeno kazetovým kuličkovým ložiskem.

Oficiální video modelu Camber 2014

Foto: Štěpán Hájíček