GT Sensor Pro (2014) – TEST
GT Sensor Pro 2014 na kolech 27,5“ je kolem zbrusu novým, tedy nedávno představeným. O to víc mě těší, že jsem se v jeho sedle mohl prohánět po českých a moravských luzích a hájích, díky čemuž vám teď mohu předložit jeho kompletní redakční test!
Těšíte se? Je na co!
Stroje GT jsou mi sympatické samy o sobě a rozhodně nejen kvůli tomu, že je jejich dovozce společnost Aspire partnerem webu BikeAndRide.cz „DžíTýčka“ mě brala už dávno předtím. Jako malý jsem měl na dveřích od pokojíčku plakát s přehledem modelů GT LTS s termoplastovým rámem, na nějž jsem každý den zbožně zíral. Stejně tak si živě pamatuju výlet do Švýcarska na prezentaci GT, kdy se poprvé světu představil GT Force a GT Sanction.
GT a jeho hvězdy
Na stejné akci jsem obdivoval jezdecké umění i tichou povahu a nakonec i taneční nadání Briana Lopese, následující rok jsem si v Livignu „potykal“ s Hansem Rayem, načež jsem druhý den skoro umřel při silničním výletu na Passo Stelvio a zpět do Livigna. Kdyby mi Eda Pinkava (tehdy jsme oba pracovali ve Velu) nedělal domestika, kdyby mě nepodpořil (hlavně morálně), tak bych to nedal a zbaběle volal kluky z Aspire, ať pro mě pošlou auto.
Já měl Forsíka vždycky rád!
Takovéto a mnohé jiné jsou mé osobní vazby na značku GT. Vezmu-li to z jiného úhlu, můžu zmínit, že na rozdíl od Lukáše (člen BnR Crew) mi třeba GT Force sedělo vždy. Nevadil mi delší posed, měl jsem a mám rád jeho spíše stabilní geometrii a hlavně aktivní odpružení. Dnes je ale řeč o novém Sensoru 27,5, který do jisté míry Force nahrazuje.
Ceník jako deník
Díky robustnější stavbě, vyšším zdvihům (o 10 mm) a hlavně dostupnějšímu hliníkovému základu bude příští rok právě kovový Sensor kolem, po němž by se měli dívat všichni ti, kteří touží po plně odpruženém GT, přičemž jim rozpočet neumožní dosáhnout na karbonové GT Force 2014. Řečí čísel: GT Sensor na hliníku se bude pohybovat v rozmezí cca 63 000 až 94 000 Kč, karbonové pak od 109 000 (GT Sensor Hans Rey!!!) do 179 000 Kč. GT Force 2014 bude nabízen jen v karbonu v cenách od 109 000 do 169 00 Kč.
Když jezdíme očima…
Zpět ale k Sensoru jako takovému. Na tom starém jsem toho moc nenajezdil. Co si ale pamatuju, tak to určitě nebylo špatné kolo, nikdy ale nebylo tak pěkné jako Force a na můj vkus se příliš zaměřovalo na sportovní stránku věci. Nevadí, dnes tu před námi stojí zbrusu nový Sensor a je jednoduše řečeno KRÁSNÝ. Je hezčí o to víc, o kolik byl jeho předchůdce nehezký.
Force bude taky!
Pár lidí se mě již ptalo, zda a kdy budeme testovat nový GT Force. Nebojte, i na to dojde, jen je třeba počkat, až dojde do ČR. Nebo alespoň testovací vzorky. Byla by ale obrovská škoda, pokud by jeho lesk měl zastínit kvality a schopnosti menšího brášky – GT Sensor. Už totiž ani zdaleka nejde o pouhé sportovní kolo s kapkou zdvihu navíc. Nový GT Sensor je neskutečně schopným a všestranným kolem. Navíc čím déle jsem měl možnost se na něj dívat a čím více času jsem strávil v jeho sedle, tím více mi tahle vesele lakovaná hračka zalézala pod kůži.
Technický popis přeskočme!
Teorii pojící se k novému zavěšení Path Link jsem popsal již před časem – představení GT Sensor a Force 2014. Zmínil bych proto jen skutečnost, že hliníkové kolo si vzhledově příliš nezadá s karbonem. Využívá podobné křivky, stejná konstrukční řešení, stejně mohutnou zadní vidlici (vidlice je podle mého „to nahoře“, dole jsou jen řetězové vzpěry, které tahají za Path Link).
Složitost pouze zdánlivá
Přiznám se, že i mně připadá nové řešení na první pohled až zbytečně složité. Pravdou ale je, že se na to rychle zapomíná. Navíc když se podíváte, jak celý zadní závěs pracuje (a pochopíte, že jde o prostý jednočep s netradičně pojatým přepákováním k tlumiči), dojdete jako já k přesvědčení, že ona složitost je pouze optickým klamem.
Líbilo by se mi větší ložisko
Z konstrukčně estetického hlediska bych zmínil jen překvapivý kontrast mohutné kyvné vidlice a relativně štíhlého hlavního čepu. Jde o hloupý pocit, ale čekal bych, že tam bude ložisko velikosti hlavového složení nebo něco podobného, jak tomu bylo u staršího Force a Sensora, ale to už bych chtěl asi moc…
A konečně, podívejte se sami, jak celý Path Link funguje
inzerce
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)První dojmy nejsou pojmy
První dojmy z kola jsou někdy směrodatné, jindy hodně zavádějící. Proto se nám, ani amíkům z MBAction, moc nechce soudit kola po pár hodinách v sedle. Na druhé straně se ale s vámi rádi dělíme právě o první dojmy z jízdy, abychom vám ukrátili čekání na kompletní test, tak jako v případě GT Sensor 27,5 – první dojmy.
Proč tohle všechno píšu?
Můj absolutně první dojem ze Sensoru byl totiž poněkud rozpačitý, jelikož jsem na něj přesedl ze superstabilní Kony Process, měl jsem víc než obvykle nafouknuté gumy a pohyboval jsem se v terénu, který jsem neznal. Kvality odpružení jsem ocenil a odhalil takřka okamžitě, pochopit a přijmout charakter řízení mi ale chvíli trvalo.
Tak by tomu být nemělo!
Sám tvrdím, že zvyknout si na sedmadvacítky je snazší, než si zvykat na velké obruče a za tím si i nadále stojím. Jen jsem zkrátka pro první jízdu neměl ty správné podmínky. Také druhý den v sedle Sensoru byl poněkud netradiční – drtil jsem ho na Rychlebech. Tam jsem ale konečně naplno prozřel a pochopil, jak dobré a všestranné tohle kolo je. Zapomeňte na starého Sensora, ten nový je o několik generací jinde. Je to od základu jiné kolo:
„Stejné je pouze logo a modelové označení!!!“
Nemáš malý rám?
Pravdou je, že rám nového GT Sensor je poměrně malý. Měl jsem půjčenou velikost M, která by měla být pro mě ideální. V zásadě i byla, jen se mě pár lidí opakovaně ptalo: „Není to S-ko?“ Uznávám, že nový Sensor v M-ku je nižší a o něco kratší než bych u GT čekal, určitě jsem se ale za jeho řídítky necítil stísněný. Naopak jsem byl rád, že nemusím příliš ohýbat záda, přitom ale není problém opřít se naplno do pedálů. Těžiště soustavy jezdec-kolo je přitom poměrně vyvážené, jen s lehkým příklonem k zadnímu kolu.
Závaží u nohou
Kolo samotné má těžiště soustředěné u středu, což se projevuje nezvyklou kombinací snadného ovládání a stability. Kdykoliv si vzpomenete, stačí vzít za řídítka, pohnout svým tělem a Sensor půjde ochotně za vámi. Skládat ho do náklonu jednu klopenku za druhou na Rychlebském Superflow byla velká pohoda a neskutečný požitek. Stabilita, jistota vyšších kol, nízký hravý rám a teleskopická sedlovka Reverb Stealth tohle kolo proměnily v mžiku z komorního polykače nekonečných kilometrů v neskutečnou hračku, svým projevem ne nepodobnou 4X speciálům!
„Kombinace GT Sensor a Rychlebského Superflow je zkrátka nezapomenutelná!“
Trochu jsem se nechal unést
Ta vzpomínka je i po více jak měsíci stále živá. S GT Sensor jsem si na Rychlebech dal i starší traily, Velrybu, Tajemný a Wales. Pravdou je, že tu 130 mm Sensoru docela stačilo, na trialových sekcích naprosto (Wales jsem jel podruhé v životě a až na výjezd k vyhlídce jsem jej dal bez šlápnutí). I rychlejší kamenité sekce se daly zvládat, litoval jsem ale kamaráda na pevňáku SingleBee Raw, tomu bylo líp na Superflow. Force se 150 mm bych tedy využil spíš jen místy, hlavně však proto, že mě od hoblování Kouteckých trailů předchozí den (Specialized Enduro 29) dost bolely ruce. 20 mm zdvihu navíc by jistě odpustilo víc, na Superflow by ale možná zase překážely.
Tolik o všestrannosti Sensoru…
I když! I prosté tápání krajinou je v jeho sedle pohodička. Systém GT i-Drive vždy fungoval – byl stabilní a přitom aktivní. Sensor a jeho Path Link se v tomto směru drží tradice jako hov.. košile. Hodně zajímavé bylo přímé srovnání s Turnerem Sultan, postaveném na systému DW-Link. Ten je znám svou výraznou stabilitou, přitom jsem měl ale pocit, že o sobě na rovině dává vědět o něco víc než Path Link u GT!
Dovolte mi to vysvětlit
GT Sensor Pro 27,5 na mě působil, jakoby se sám přepínal mezi dvojicí režimů. Na rovině, štěrku, asfaltu atd. je zadek hodně klidný a kultivovaný, až si říkáte, jestli vám s těmi 130 mm vzadu nekecali!? Pak ale strhnete řidítka, sjedete schody nebo to ohnete dolů po skalce a…zadek neskutečně ožije. Proměna je to natolik výrazná až si říkáte, že vám někdo pod zadkem vyměnil kolo. Ale ne, to jen Path Link dělá to, co firemní materiály slibují!
„Je to v cajku, těch 130 tam je, ne-li víc!“
Ujíždějí ti nohy?
Díky středu integrovanému do zadní stavby, do ramene Path Link, nedochází ke ztrátám při šlapání, zadní stavba netahá za pedály, přitom ale vysoko umístěný čep zaručuje, že terén, je-li to třeba, překoná síly pohonu a nechá zadek naplno pracovat. Přemýšlel jsem také nad tím, zda něčemu vadí to, že se střed a kliky posouvají s pohybující se zadní stavbou směrem dozadu. Nemyslím si! U Mongoose Freedrive si na tento efekt občas někdo stěžoval, u GT byste ho možná také odhalili, ale!?
Ale proč se tím zabývat
Vtip je v tom, že když sedíte v sedle a máte tak teoreticky největší šanci zaznamenat pohyb středu vůči sedlu, nejspíš se tak nestane, protože v takovém režimu se zadní stavba obvykle moc nenoří. Jedete-li přitom vestoje těžším terénem, staráte se povětšinou o úplně jiné věci. Když už byste se ale na tento efekt vysloveně soustředili, přijde vám přirozené, že se celé kolo po dopadu nebo nárazu na překážku přikrčí a vy s ním. Minimálně takto to cítím já.
Path Link – na co sáhne, to se daří
Abych kapitolu zadního zavěšení uzavřel, dodám, že parádní je Path Link i co se citlivosti týče a krásně pomáhá s přítlakem také ve výjezdech. Vezmeme-li za protipól Lapierre X-Control, se skvělou a vysoce efektivní zadní stavbou, tak u GT není odezva na pedálech až tak radikální, zato se ale neztrácí akce ani při jízdě na kašpárka do prudkého kopce po kořenech a kamenech. I tady zadek maká na jedničku, ať bušíte do pedálů sebevíc!!!
Pošimrej ji, ať nevytuhne
Jediným rušivým prvkem na celé konstrukci může být to, že vysoko uchycený jednočep poněkud tuhne pod brzdou. Zkuste si schválně sednout na kolo, stisknout přední brzdu a zapružit. A teď stiskněte i zadní brzdu a zkuste to znovu. A? Skoro nepruží, že? Kdo tohle ale za jízdy pozná? Většinou brzdíme více přední nebo pošleme zadní kolo do smyku. Ano, některé superaktivní systémy pracující neměnně i při plném brzdění vás v tomhle směru dokáží překvapit, u Sensoru ale nejde o žádné zásadní omezení, přes které by se nešlo přenést.
A vidlice? A brzdy? A vůbec…
Vepředu klasika – Fox Float. Z výroby trochu tupá, když se ale mázne Fork Juicem, pak chodí jemně, hladce a pokud ji správně nafoukáte, tak i přiměřeně aktivně. Pozitivní je, že u Foxu asi pochopili, k čemu že je dobrá modrá páčka vpravo na korunce. Když tedy přepnete přepínání CTD na režim Climb (výjezd), není vidlice jen máslovitě přiškrcená, ale je poměrně pevná a dá se o ni opřít, hlavně při jízdě ve stoje. Sláva!!! Na druhou stranu řádně lubrikovaná Foxka umí být až „nebezpečně“ aktivní. Pozor hlavně na prudké brzdění. Kotouče Formula T1 jsou často pěkně jedovaté. A musím přiznat, že se mi jejich projev líbí čím dál tím víc.
„Hele, když nemáš rád brzdy Shimano, tak co by sis dal na kolo?“ Padla před časem otázka na tělo při jedné ze služebních cest. „Mám rád Avidy, i když vím, že na ně všichni nadávají kvůli údržbě. A ano, poslední generace a Trailové modely mě zatím moc neoslnily. Když tedy ne Avid, pak Formula, ta je taková správně ostrá!“ Zněla moje odpověď, která se po zkušenosti s GT Sensor jenom potvrdila.
Náladová kotvička
Bohužel i Formule jsou někdy trochu náladové, většinou ale brzdí krásně. Jen bacha, jejich nástup bývá docela ostrý. Naštěstí už tolik nepískají, naneštěstí se mi několikrát stalo, že se T-jedničky v delším sjezdu krapet napumpovaly. Hlavně že se nepropadají. A proč T1? Základ v podobě Formula RX bohatě stačí. Jak je to s jejich servisem? Máte někdo zkušenost? Podělte se s námi v komentáři. Díky.
Ostře řezané figury
Už jsme probrali snad vše podstatné, dotknu se proto ještě plášťů Maxxis Ardent a jejich zubatého vzorku. Tohle není vůbec špatná guma. První výlet na přeschlém drolivém povrchu mě sice moc nepřesvědčil, hlavně když jsem před nimi jezdil na Koně Process HighRollery 2. Postupně jsem ale začal Ardentům věřit. Sypký štěrk nic moc, hlína, kořeny i trocha bláta žádný problém. Přitom je Ardent i dostatečně rychlý, proto k Sensoru sedí jak ulitý.
GT Sensor 1 27,5″ – závěr
Jak jsem už jednou napsal – zapomeňte na starého Sensora, tohle je jiná liga. Nový rám, jiná geometrie, o centimetr vyšší zdvihy, nový systém, to vše dohromady vytváří parádní mix jízdních vlastností, které si užijete na domácích trailech „za barákem“, v rámci celodenních výletů i při cestách na Singltrek, Rychleby nebo jinam do českého reliéfu. Do Alp by byl lepší asi GT Force, i když záleží hodně na vašem stylu jízdy. Hans Rey jezdí Sensora! Ten totiž zvládne i dojíždění do práce, to asi Hanse netrápí, a nebude se bránit ani nezbytným přesunům po silnici. GT Sensor je prostě čistou esencí bikového všeuměla, jehož limity v možnostech použití definuje pouze jezdec a jeho schopnosti pilotáže.
Hodnocení (0-5 *) | |
Faktor zábavy | * * * * |
Ovládání | * * * * * |
Zadní stavba (celek) | * * * * |
Efektivita odpruž. | * * * * * |
Citlivost | * * * * |
Aktivita | * * * * * |
Líbí se… | Dalo by se zlepšit… | Pro koho? |
Vzhled, zpracování a barvičky Příjemný posed Vyvážené ovládání Hravost i stabilita Mně se třeba líbí, že je rám spíš nižší „Dvě funkce“ zadní stavby – aktivní a stabilní Path Link – možná vypadá složitě, ale funguje, o tom není pochyb! Ostřejší brzdy Formula T1 Rychlé a většinou i jisté pláště Maxxis Ardent Střední kola – prostě mu sluší! |
Hmmmm??? Na vzhled zadní stavby je třeba si zvyknout Nepříjemné křupání neměly na svědomí čepy u středu, ale zámek sedlovky Reverb (stačí vyčistit a namazat). Spodní ložiska bych ale asi preventivně zakryl starší duší. Kdyby nebylo sedlo Fi’zi:k Tundra 2 tak hezky barevně sladěné, šlo by hned pryč – vůbec mi nesedlo a nehodí se svým tvarem ani k více vzpřímenému posedu. Chtělo by to spíše prohnutou lavičku. Něco jako Gobi nebo moje oblíbené SDG. A abych nezapomněl, modernímu kolu by více slušelo řazení 2×10. Proč je tam 3×10??? Asi bylo v akci… |
Velké spektrum jezdců může být majitelem GT Sensor 27,5. Toto lehké a svižné kolo uspokojí jak sportovně založené jezdce, kterým je ale chrtích 100 mm málo, přitom se rozhodně neztratí ani v rukou zkušenějších borců, jež naopak nepotřebují tahat s sebou 150 mm zdvihu, aby občas sjeli pár kořenů a přejeli jeden, dva či více šutrů. |
GT Sensor Pro 27,5 (2014) | |
Rám | Alu |
Zdvihy – přední/zadní | 130 mm |
Vidlice | FOX 32 FLOAT 130 CTD FIT 15QR |
Tlumič | FOX FLOAT CTD |
Řazení | Shimano SLX (3×10) |
Přehazovačka/Přesmykač | Shimano XT Shadow Plus/Sh. SLX |
Kliky | RaceFace Evolve (42/32/24 zubů) |
Pláště | Maxxis Ardent 27,5″ x 2,25″ |
Ráfky | WTB ST i23 (27,5″) |
Řídítka | Kore Durox |
Brzdy | Formula T1 (disky 180 mm) |
Hmotnost | 13,95 kg (vel. M, bez pedálů) |
Cena | 94 999 Kč |
Kde se (mimo jiné) testovalo
*Nahráno pomocí navigace Holux Funtrek 130 Pro
Karlštejn – Vráž u Berouna | Brno – Prígl trail |
Foto: Štěpán Hájíček