reklama

reklama

Kross Enduro Prototyp – představení

Kross Enduro PrototypeEnduro nikdy neumírá! Naopak tato kategorie neustále získává na síle a díky tomu se rodí nová a nová kola. Například naši sousedé ze severu, Polská značka Kross, rovněž začíná pronikat do tajů volné jízdy náročným terénem, proto také vyvíjí svoje vůbec první enduro!

Tato novinka zatím nemá žádný název, snad ani pracovní. Jeho tvůrci mu jednoduše říkají Enduro prototyp! Proč ne? Možná vás ale napadne otázka “Je tohle kolo vlastně něčím výjimečné, aby mělo smysl o něm vůbec psát?“ Je pravda, že se jedná o značku, která nemá žádný zásadní přesah do České republiky (zatím). Rovněž mi to nedá nezmínit prostý fakt, že kol kategorie enduro je dnes na trhu jako listí na podzim. Navíc máme vlastní lokální výrobce “zajímavých enduro strojů” jako je třeba RB nebo AGang. Proč tedy zaostřovat hledáček do Polska? Proč ne!
Kross Enduro Prototype

Dříve končili na 100 mm

Přiznám se, že o novém Krossu píšu také proto, že mě jejich nový stroj sám o sobě čímsi zaujal. Jednak se mi líbí jeho rám s tlumičem ukrytým uprostřed klece tvořené na první systémem přepákování, jednak mi přijde zajímavé sledovat, jak probíhá vývoj a vůbec cesta někoho dostatečně zapáleného do, pro něj, zcela nové kategorie. Značka Kross, respektive její MTB produktová nabídka, totiž aktuálně končí na 100 mm zdvihu. Nové enduro tak přestavuje poměrně zásadní posun do vyšších pater zdvihových hladin.
Kross Enduro Prototype

Enduro je prostě baví!

Oficiální text, který jsme dostali od zástupce Krossu, zmiňuje více jak dvacetiletou historii značky a její předsevzetí naslouchat a vyjít vstříc přáním svých zákazníků. Vstup na neprobádanou půdu endura pak vysvětlují snahou “dobít pro sebe nové oblasti MTB”, ale rovněž faktem, že tvůrce enduro jako takové zkrátka baví.

Virtuál made in Poland

Samotný rám Kross enduro prototype staví na poměrně specifické zadní stavbě RVS (Revo Virtual Suspension), která, jako všechny obdobné moderní „virtuály“, slibuje nezávislost funkce odpružení na hnacím ústrojí. Dle firemních proklamací by měl být celek citlivý a rovněž vysoce schopný co se akcelerace týká. Vzhledem k tomu, že Kross používá systém RVS již nějak čas na sportovních modelech řady Earth, není důvod o těchto tvrzeních zásadně pochybovat.
Kross Enduro Prototype

Jeden z mnoha…

RVS v jádru přestavuje jednu z mnoha variací na téma VPP (virtuálního bodu otáčení), mezi nimiž lze za vzor všech považovat původní VPP (Santa Cruz a Intense) nebo třeba DW Link (Turner, Pivot, Ibis). Kross ale toto téma pojímá po svém, zejména ve smyslu umístění tlumiče a použití specifického přepákování. Jak to celé funguje v praxi by bylo nejlepší vyzkoušet na živo. Třeba se nám to podaří. Celek každopádně působí efektně a vzhledově neotřele.
Kross Enduro Prototype

Specifikace pro Kross enduro prototype

Tak a než (až) si prohlédnete všechny fotky a video z testovacích jízd, přihodíme ještě něco technických údajů. Žádné moderní enduro, Kross v tomto není výjimkou, se dnes neobejde bez kónické (taper) hlavy, zadní pevné osy (12×142 mm) a časým standardem je i integrovaný střed PressFit BB92. Módním trendem je rovněž vnitřní vedení bovdenů, co však dnes až tak moc nefrčí je stavitelný zdvih zadní stavby. Ten zde nabízí dvě varianty – 140 nebo 160 mm zdvihu. Samozřejmě, každý ať se rozhodne sám, většina ale stejně po chvíli skončí na 160 mm a vracet se “dolů” nebude… Doplňme ještě základní úhly, které činí 67° pro hlavu a 73,5° pro sedlovku.

A teď už mě vážně svrbí prsty a hned jdu napsat do Polska, aby mi jednoho černého krasavce půjčili na test!

Vše ostatní o kolech Kross byste měli najít na webu výrobce – www.kross.pl

KROSS ENDURO PROTOTYPE – WINTER TESTING from KrossBikesTv on Vimeo.