reklama

reklama

Malé trendy velkých výstav


Výstavy Eurobike a Interbike dávno zavřely své brány, o trendech příštích sezón byly popsány stohy papíru. Kola o rozměru 27,5“, elektronicky ovládané inteligentní tlumiče, řazení 1×11 – hlavní taháky, které si chtěl každý minimálně osahat. V cyklistickém moři se ale převalují další módní vlny, nemají sice rozměry tsunami, ale cestu na pulty obchodů si jistě najdou. Pojďme se zlehka ošplouchnout.

Lešenářská loby

V éře superširokých řídítek, která si mimo technického ježdění našla poměrně rychle své zastánce snad i mezi ryzími výletníky, byl donedávna osamocen názor Eastonu, že široká, lehká a zároveň tuhá řídítka nelze vyrábět bez toho, aniž by se razantně přidalo na jejich průměru. Výsledkem snažení byla řada komponentů Easton Havoc 35 v čele s  800 mm širokými řídítky s průměrem 35 mm v místě uchycení představce. Solidní základ pro lešení uchvátil vahou 300 g v hliníkovém provedení, karbonová varianta se dokonce pyšnila pouhými 210 g.

Kore OCD

Palbu se snaží opětovat bojovníci v barvách Kore a na steč berou dělo stejného kalibru. Na veletrhu Interbike totiž představili řídítka řady OCD o průměru 35 mm, která mají být o 10% lehčí a tužší ve srovnání s klasickým průměrem 31,8 mm. Hliníkové vlaštovky budou k mání v několika barevných provedeních a s šířkou 800 mm váží senzačních 257 g. Celek doplní představec Repute stejného průměru s délkou 35 nebo 50 mm (126/163g) a do budoucna vzejde z dílen Kore i představec typu Direct Mount pro dvoukorunkové vidlice.

Deda Elementi 35

Soupeření nemohla nečině přihlížet ani Itálie, na půdě Eurobiku na sebe řídítky o průměru 35 mm  upozornila značka Deda. S šířkou obligátních 750 mm do hry vstupuje hliníkový model XDR 35 s vahou 299 g, stejnou šíři nabízí i karbonový model Condor 35 o váze 220 g. Samozřejmostí je i nabídka kompatibilních představců s označením Box 35 a Reverso 35. Ostatně v italských luzích a hájích nejde o převratnou novinku, silniční řídítka stejného průměru již Deda nabízí nějaký ten pátek.

Ritchey WCS

Když už jsme u těch řídítek, další novinkou Eurobiku byla, například na stánku kníratého Toma Ritcheyho, řídítka s negativním zdvihem. „Na co ten mechanik myslel…“ napadne každého při prvním pohledu. Za nezvyklým tvarováním nestojí servisní omyl, ale snaha dostat řízení co nejníže a zpříjemnit tak ovládání 29“ kol další skupině zájemců. O estetických souvislostech pro jistotu pomlčím.

Jedna ližina, tisíce teleskopů

Spojení sedlovky a sedla mnoho možností inovací nenabízí, a tak se pomalu vracíme k dávno vymyšlenému. Centrální ližina již poněkolikáté nahrazuje stávající systém uchycení, boduje možnostmi nastavení, jednoduchostí a rozumnou vahou. Jeden rozdíl přeci jen najdeme, za jednu ližinu tentokrát kope silný hráč jménem Selle Italia  se svým konceptem Monolink. V nabídce je zástup sedel a karbonová či hliníková sedlovka Monolink MX. Aktuální poptávky se chytil starý známý SDG s řešením I-Beam, stejně tak Kore se systémem T-Rail. Na Eurobiku bylo v téhle oblasti zkrátka poměrně živo, nastane konečně revoluce?

Selle Italia Monolink

Hlavní hvězdou výstavišť byly bezesporu teleskopické sedlovky nejrůznějších značek, průměrů a zdvihů. Obliba teleskopů roste každým dnem, na druhé straně stojí relativně vysoké procento poruchovosti a pro řadů uživatelů nepřekonatelná vyšší hmotnost. Boj s gramy se rozhodl vést Bionicon, představil teleskopickou sedlovku B-Post o zdvihu 150 mm, jež je vestavěná přímo do rámu. Zatím se jedná o velmi syrový prototyp, cíl je však jasný – dostat celek pod hranici 300 gramů a vyrovnat se sedlovkám klasickým. Tleskáme velmi zajímavému nápadu a přejeme úspěšnou misi.

Bionicon B-Post

Chrti na vodítku

Budoucí sezóny se zcela jistě ponesou v duchu většího rozšíření jednopřevodníku a to zejména díky kombinaci s jedenácti stupňovou kazetou. Příznivci jednoduchosti nejen z řad cross-country závodníků však jednopřevodník směle využívají i nyní.  Desítková kazeta s největším pastorkem 36 zubů je, za spolupráce s převodníkem odpovídající velikosti, poměrně zajímavým a vídaným řešením. Situace na trhu zdatně využili výrobci nejrůznějších napínáků a především vodítek řetězu, ty už nejsou jen záležitostí sjezdu a freeridu, ale přesunuly se i na subtilní závodní rakety. Příkladem může jít domácí Shaman Racing s vodítkem Graft, zahraniční velikáni e.13 nebo MRP, zajímavé modely umí i řada menších výrobců. Stačí se jen pozorně dívat po jednotlivých stáncích, nám do oka padlo dílko od Hope a zejména luxusní karbonová vodítka Carbocage.

Carbocage

Čtyřpístek zpět na scénu

Zdravotní procházky areálem výstaviště odhalily (mimo bolesti nohou, puchýřů a dalších příkoří) velký návrat čtyřpístkových kotoučových brzd. Dříve představené Avid X.0 Trail, mimochodem ty nás prozatím příliš nepřesvědčily, doplnily další kotvy určené pro trochu toho drsnějšího dovádění. Dostupnější kousky  zastupují Shimano Zee nebo TRP Quadieum, naopak tradičně honosné provedení si připravil anglický Hope s inovovaným modelem V4.
TRP Quadiem / Hope V4

Jak se tedy ukazuje, doba technologické stagnace je zřejmě za námi. Čapněte tedy svá prkna a surfujte s námi na vlně novinek 2013. Postupně se nám již shází nové hračky na test – je tedy rozhodně na co se těšit!