Jednoduchý blatník, který opravdu pomůže
Sjezdaři určitě znají, ostatní by mohli ocenit. O čem je řeč? O malém blatníčku, který vyrobíte s obyčejné lepící pásky, duše, plastu či čehokoliv co máte zrovna po ruce. A jeho přínos pocítíte na svém obličeji či své kameře.
Tento článek vzniknul, tak jak to tak bývá, v hospodě u piva. Kamarád se mi chtěl pochlubit svými bikovými nahrávkami ze své kamery. A ejhle, kde se vzal tu se vzal, přesně v tom nejlepším, pěkný kousek bláta přes celou obrazovku. „No a to si neviděl můj ksicht,“ podotknul.
Jelikož bouřky nad naší zemí neustávají a lesy jsou pěkně zabahněné, mnoho z vás může řešit problém jak se vypořádat s vodou a blátem létající od předního kola. Standardní blatník pod spodní rámovkou pomůže jen do určité míry, nezabrání ale vodě a blátu, aby prolétly pod korunkou vidlice a krásným obloukem doplachtily až na váš blažený úsměv. Efekt je tím silnější, čím rychleji jedete. Proto se především ve sjezdových disciplínách používá jednochuchý blatníček, jehož výrobu si popíšeme.
Možností zakrytí této oblasti je mnoho, dneska si ale představíme nejrychlejší a nejlehčí řešení díky použití lepící pásky. Její kvalita by ale měla být co nejlepší, aby blatník na vidlici dobře držel.
- kvalitní lepící pásku
- nůžky
- trochu trpělivosti
Jak tedy na to?
1) Z pásky si utrhneme čtyři stejně velké kusy dlouhé tak, aby zakryly oblast mezi korunkou a můstkem vidlice. Přilepíme vždy dva po své delší straně k sobě, abychom získali i požadovanou šířku.
2) Druhé dva kusy pak přilepíme zrcadlově k prvním dvěma po celé ploše, abychom zakryli celou lepící plochu těchto pásků, na kterou by se zbytečně lepilo bláto a kamínky. Okraje pak zastřihneme nůžkami. Získali jsme tak tělo našeho blatníku.
3) Z pásky pak vyrobíme ještě čtyři úchytky, abychom náš blatník mohli nalepit na vidlici. Osvědčilo se mi dát horní dva šikmo a spodní rovně dolů.
4) Výsledek našeho snažení nalepíme na vidlici a jedem.
Efekt je okamžitě znatelný, zvláště pokud vás čeká dlouhý přejezd po promočené silnici, či zablácený sjezd.
Obrovskou výhodou tohoto řešení je téměř nulová hmotnost a možnost mít takto připravený blatníček kdekoli v batohu s sebou. Po jízdě jednoduše sundáte a vyhodíte. Nevýhodou je nutnost blatník nalepit na vidlici, kdy v případě, že je již mokrá a znečištěná, jí musíte osušit a očistit, jinak hrozí odlepení úchytů.
Dalších možností vyřešení tohoto blatníčku je celá řada – použití staré duše, či kousku pet lahve, přidělané pouze na můstek vidlice. Já ho ovšem používám až v krajních mezích, kdy ocením jednoduchost montáže a demontáže.
Otázkou ovšem je co s promočenou zadnicí. Takto zakrytý předek vás totiž nenutí se loužím a blátu vyhýbat a o to více trpí zadní partie.
Nemáte nějaký rychlý a jednoduchý tip?