Jak na to? – Oprava řetězu
Jedeš do kopce, noha střídá nohu, jeden silný záběr a najednou rup! Řetěz na dva kusy! Už si slyšel o nýtování, ale přesto pořádně nevíš co dělat? Poradíme ti! Opět hezky názorně krok za krokem, aby tě ani tento defekt nezastavil.
Co budeme potřebovat?
- Nýtovačku a
- …dvě ne zcela levé ruce
K opravě řetězu slouží jeden specifický kus nářadí, kterému se říká nýtovačka. Proč? Protože řetěz drží pohromadě malé nýtky, na kterých se jednotlivé články otáčí. Ty nejlepší a nejdražší řetězy mají nýtky duté, ale to sem teď nepatří… Dnes už je téměř samozřejmostí, že každý trošku lepší a trošku větší cyklistický multiklíč má v sobě integrovanou cestovní nýtovačku. Ta se nikdy nemůže komfortem a jistotou manipulace vyrovnat poctivému dílenskému přípravku, téměř vždy ale svou roli nakonec splní.
Pokud tvůj multiklíč nýtovačku neobsahuje, můžeš si koupit tento kus nářadí samostatně. Nýtovačku lze samozřejmě pořídit v různých kvalitách, od nejzákladnějšího po vysoce propracované dílenské provedení. Nejlevnější varianty se kupovat příliš nevyplatí, u nich totiž často hrozí ulomení hrotu z důvodu použití nekvalitního materiálu. Proto je lepší si trochu připlatit a spolehnout se na „zlatou střední cestu“. Tam už se obvykle dá případné ulomení hrotu řešit výměnou za nový. Nebojte se ale, hroty se nelámou tak často jako kdysi jehly na gramofonu.
Když to praskne, tak nebo tak
Jsou dvě možnosti, jak se může řetěz „porouchat“. Buď se přetrhne zcela a je „na dva kusy“, nebo se jenom „natrhne“ a z nýtu vyskočí jedna půlka. Řetěz se rozšklebí a pak to začne „mlátit, cvakat a klepat.“ Ať už vás potká to či ono, v každém případě je nutné řetěz roznýtovat a odstranit z něho prasklý článek a poté znovu spojit. Řešit se to dá i rychlospojkou, ale jen v případě, že máte sebou rezervní. O tomto tématu se více dozvíte příště, v dílu výměna řetězu.
Příprava – Co udělat, než začnu nýtovat?
Než se pustíme do samotné opravy, je vhodné přeřadit na nejmenší převodník a nejmenší pastorek (malé kolečko vředu i vzadu), abychom co nejvíce povolili řetěz. Můžeme tak udělat i bez otáčení klik. A lze jít ještě dál a řetěz shodit z převodníku, aby vysel jen okolo středu. Pokud je tam prostor a pokud se tam nezasekne (záleží na provedení rámu).
Příprava 2 – Jak vůbec použít nýtovačku?
V první řadě se musíme zbavit vadného kusu. Pokud je řetěz rozpadlý na dvě části, máme trochu snazší práci. Drží-li pohromadě, budeme jej muset roznýtovat na dvou místech. Nejprve si ale řekněme, jak nýtovačka vůbec funguje. Na jedné straně je trn, který se posunuje otáčením kličky nebo prostřednictvím nasazeného klíče (záleží na provedení). Na straně druhé pak vytvarovaná opora pro samotný řetěz s prostorem pro vytlačovaný nýt. Vše je snad dostatečně dobře patrné na obrázku.
Krok 1 – Odstranění vadného článku
Na začátku všeho je třeba vytočit trn kus ven (je-li v transportní poloze zašroubovaný), aby se nám do nýtovačky vešel řetěz. Ten následně usadíme na místo určení (do příslušného vybrání) a postupným utahováním vytlačujeme trnem nýt ze spoje řetězu. Pokud se snažíme zbavit nýtu u natrženého řetězu, můžeme jej vytočit ven, až upadne. Pokud si ale připravujeme článek pro nové napojení, je třeba si ohlídat dvě věci:
- aby na jedné straně řetězu byl článek užší (vnitřní) a na druhé širší (vnější) s nýtem. To abychom posléze mohli řetěz vůbec spojit dohromady.
- abychom nýtek nevytlačili ven celý. Pro tuto část opravy je potřeba trocha citu v rukou. Nýtek při zkracování řetězu vytláčíme pouze do té míry, jak je znázorněno na obrázku. Takto nám rozhodně nevypadne, navíc bude následné spojení snazší. Spojované články do sebe zapadnou a budou držet pohromadě.
Krok 2 – Zacvaknout a teď to přijde!
Nyní máme zkrácený řetěz připravený k opětovnému spojení dohromady. Na jedné straně máme nachystaný článek s okem a na druhé straně článek s „připraveným“ nýtkem. To co nám zbylo, je na vyhození.
POZOR! Vyhazovat až doma, ne jen mrsknout do lesa!
Tyto dva kusy řetězu teď musíme spojit dohromady – podle toho jak velký kus nýtku jste nechali koukat dovnitř, tak velkou sílu budeme muset vyvinout, abyste oba články spojili. Jsou-li u sebe, můžeme začít nýtovat – spojovat.
Krok 3 – Otočit nýtovačku, začít lisovat
Řetěz v tuto chvíli musíme do nýtovačky nasadit obráceně než v případě rozpojování. Tedy nýtkem vstříc trnu. Trn bude nutné hodně vyšroubovat. Pak už nezbývá nic jiného než trnem hezky pozvolna lisovat nýtek zpět na jeho místo.
Krok 4 – Vystředit nýtek
Proces zpětného nýtování jde zprvu zlehka, když nýt narazí na druhou vnější část článku, odpor vzroste. Zatím se neradujte, není vyhráno. Finální fáze vyžaduje cit. Chce to trefit polohu, kdy bude nýtek nastejno (symetricky) přesahovat článek z jedné i druhé strany. Nic se nestane, když trochu přeleze. Otočte nýtovačku a posuňte ho z druhé strany kousek zpět.
Krok 5 – Rozhýbat spoj
Zdařilo se? Určitě ano!! Nyní ještě obvykle nastává fáze rozhýbání. Někdy se čerstvě usazený spoj hýbe zlehka, většinou ale ne. Nejprve zkuste párkrát dotčený spoj rozhýbat v ose jeho otáčení – ohýbat nahoru a dolů. Pokud bude klást odpor, použijte obě ruce a řetěz prohněte k sobě a od sebe. Když ani toto nepomůže, znovu zkontrolujte, jestli je nýtek symetricky usazený.
Krok 6 – Hotovo
A tím by měl být celý proces u konce. Pokud se řetěz hýbe jak má, nasaďte jej zpět na převodníky a zkontrolujte, zda funguje správně řazení.
A jsme opět u konce. Tentokrát to bylo rychlé. Určitě si před další jízdou zkontrolujte, zda máte v batohu (v nářadí) funkční nýtovačku, ať nedopadnete jako já kdysi. Léta jsem nýtovačku ignoroval a myslel si, že mě přetržený řetěz nemůže potkat. Že je to vždy jen chyby jezdce! A co se nestalo… Rup, křup a bylo! Nebyl jsem v úplné pustině, přesto několik kilometrů jízdy ve stylu koloběžky vstříc nejbližšímu vlakovému nádraží mě definitivně poučilo. Bez nýtvačky ani ránu!
Příště výměna řetězu – volba správné délky