Jak na to? Oprava duše (lepení duše)

Jak na to? Oprava duseV prvním díle našeho servisního seriálu jsme si ukázali, jak vyměnit duši v kole, jak postupovat v případě, když máme duši rezervní. Dnes si popíšeme trochu jinou situaci – jak postupovat v případě, že poškozenou duši chceme nebo musíme opravit.

K opravě duše můžeme mít řadu důvodů. Třeba, že žádnou jinou nemáme a bez její opravy zkrátka domů nedojedeme nebo se může stát, že jen nechceme kvůli malé dírce duši měnit, případně si rezervní prostě šetříme na horší časy. Stejně tak se stává, že poškozenou duši v terénu vyměníme, a jelikož nechceme plýtvat materiálem, doma ji v klidu opravíme, aby byla v záloze na příště. Na vyhození (do kontejneru na plasty, nikoliv v lese) je zralá duše roztržená, rozříznuta, proseknutá skrz na skrz nebo taková, co už má na sobě záplatu vele záplaty. Šetřit ano, ale s rozumem!

Klasická nebo samolepící záplata?

Ať je to jak chce, postup opravy je vlastně vždy stejný. Tedy až na to, že lepit duši doma v dílně je rozhodně příjemnější, než venku na mrazu, za deště apod. Pro zalepení poškozené duše přitom můžeme použít dva prostředky – samolepicí záplaty nebo klasické záplaty. Rozdíl? Samolepicí záplatou duši opravíme během chvilky. Vhodná je na menší otvory od trnů apod. Dříve se říkalo, že samolepky jsou jen nouzové řešení „na dojetí domů“. Z vlastní zkušenosti ale musím říct, že dnešní produkty drží spolehlivě a dlouho. Proč se tedy obtěžovat s klasickou záplatou? Někdo jí prostě víc věří, měla by být trvalejší, a hlavně s ní opravíte i větší poškození. Proto je ideální vozit jednu i druhou sadu lepení. Do batohu, nebo brašničky se jistě vejdou.

Co budeme potřebovat?

  • vybavení z minulého servisního dílu – výměna duše (montpáky, pumpičku atd.)
  • sadu lepení (a/nebo)
  • sadu samolepek

Jak na to? Oprava duse

Krok 1 – lokalizace defektu

Nejprve musíme pochopitelně dostat duši ven z kola. Postup názorně demonstruje předchozí díl (výměna duše v terénu). FWD… Duši máme venku, teď je třeba najít místo poškození. Jak? Prostě duši nafoukneme. Velký otvor se přihlásí sám, malý defekt je někdy třeba chvíli hledat. Klasická metoda „strčit duši pod vodu“ a sledovat, kde se objeví bublinky, samozřejmě funguje. Lavor ale sebou běžně nevozíme a rybník nebo potok také nemusí být hned po ruce. Ve většině případů proto stačí duši poslouchat. Obvykle brzy narazíme na jemné sycení. Přesné místo i drobného otvoru lze najít, když přiložíte k danému místu rty. Na nich snadno ucítíte i jemný proud vzduchu.
Jak na to? Oprava duse

Krok 2 – zdrsnění povrchu

Hodí se, když si nalezené místo označíte. U lepení je někdy přiložena křída, pomůže propiska nebo jiná improvizace. Označení ale není zásadní, jen může usnadnit další postup. Tím je, v případě samolepicí i klasické záplaty, zdrsnění povrchu v okolí místa poškození. K tomu slouží smirkový papír nebo jeho plechová obdoba (součást každého lepení). Zdrsnění povrchu je důležité pro dobré spojení záplaty a pláště. Proto je třeba, abychom „oškrábali“ plochu o kus větší, než je samotná záplata.
Jak na to? Oprava duse

Krok 3 (samolepka) – Raz, dva, tři a jede se!

V případě použití samolepicí sady v tuto chvíli stačí záplatu sejmout z nosné fólie, přiložit ji na dané místo a na chvíli přitlačit. Poté můžeme duši pro kontrolu částečně nafouknout. Je-li vše v pořádku, záplata drží na svém místě a vzduch nikde neuniká, neobjeví se třeba další otvor, pak můžeme vrátit duši zpět do kola a vesele pokračovat v jízdě. Tak je to snadné!
Jak na to? Oprava duse

Krok 3 (klasické lepení) – nanést roztok

U klasického lepení v tuto chvíli teprve začíná ta správná „legrace“. Otevřeme tubu s vulkanizačním roztokem (je-li zcela nová, pak obráceně nasazeným víčkem propíchneme otvor v hrdle tuby). Poté, abychom si zbytečně nepatlaly prsty, postupně vytlačíme z tuby přiměřené množství roztoku a hrdlem tuby jej krouživými pohyby rozetřeme na ploše o něco větší než je použitá záplata.
Jak na to? Oprava duse

*UPOZORNĚNÍ – neotevřené lepidlo vydrží docela dlouho, i v řádu měsíců. Otevřené ale postupně vysychá, zejména v létě. Proto je důležité lepení čas od času zkontrolovat, aby nás poté v terénu nevyšlouchlo!

**TIP Čtenáře:
Vysychání otevřeného lepidla (vulkanizačního roztoku) lze do značné míry předejít, když utěsníte otevřenou tubu kouskem alobalu, například tím, který vám zbude po použití záplaty.

Jak na to? Oprava duse

Krok 4 – nechat uschnout/pofoukat

Respektujeme návod přiložený ke každému lepení, tzn. necháme roztok asi minutu (podle doporučení výrobce) reagovat na vzduchu (zaschnout), případně mu můžeme pomoci pofoukáním. Aplikovaný roztok (lepidlo) by měl lehce zmatnět. Poté je ten správný čas na použití záplaty.
Jak na to? Oprava duse

Krok 5 – odstranit fólii, nalepit záplatu

Záplata se vždy lepí tak, aby dvoubarevná (případně černá) strana byla nahoře. Obvykle je z horní strany fólie průhledná. Opatrně odstraníme spodní stříbrnou (papírovou nebo jinou) fólii a záplatu přiložíme na vyznačené místo.
Jak na to? Oprava duse

Krok 6 – stisknout a držet

Nyní je třeba nechat chemii trochu čas, aby pracovala za nás. Pro kvalitní spojení je zároveň důležité na záplatu/duši co největší plochou tlačit. Poslouží hřbet dlaně. Duši si můžeme hodit přes nohu, položit na sedlo, plochý kámen, zkrátka pevnou a hladkou plochu.
Jak na to? Oprava duse

Krok 7 – oparně sejmout fólii

Po zhruba minutě můžeme tlak uvolnit. POZOR! Nyní přichází klíčová fáze! Mnozí sice průhlednou folii nechají na záplatě, mě to ale nepřipadá jako dostatečně „čisté“ řešení, navíc se fólie po nafouknutí roztrhá a to není ani hezké ani praktické. Proto radím fólii opatrně sejmout. Postupujte zprvu hodně pomalu, aby se záplata neoddělila od duše. Bude-li se odchlipovat, zkuste sundat fólii z jiné strany nebo na záplatu ještě chvíli tlačit – dát jí čas pro spojení s duší.
Jak na to? Oprava duse

Krok 8 – použij křídu

Už je téměř vyhráno! Tento krok není nutný, ale já jsem zvyklý takto postupovat. Nastrouhat kousek křídy (není vždy součástí lepení, ale hodí se) a tu pak na záplatu nasypat a lehce rozetřít. Proč? Aby se duše/záplata nepřilepila k plášti. To by mohlo dělat neplechu při další opravě. Jak jsem psal, není to nutné, ale…
Jak na to? Oprava duse

Krok 9 – závěrečná kontrola

Jdeme do finále. Nyní stačí duši částečně nafouknout, abychom si ověřili, že se oprava zdařila a my se pak nemuseli rozčilovat s opakovaným vyndáváním a vkládáním duše z(do) ráfku. Může se také stát, že po zalepení jedné díry najdeme další… To sice nepotěší, ale lepší to zjistit dřív než později.
Jak na to? Oprava duse

*Jak je vidět na předcházející ilustrační fotce, moje oprava se napoprvé úplně nepovedla. Netrefil jsem přesně otvor v duši, špatně umístil záplatu a vzduch si pak našel cestu ven! Další improvizovaný postup „záplaty přes záplatu“ je funkční, ale nehezký!
Nemyslet si, že jsem až tak citlivý estét, jde jen o to, že všechny zmíněné „nehezké“ kroky a postupy představují potenciální vznik slabého místa – vytvoří se boule na duši, plášť bude házet, duše se bude třít, při dalším vyndávání se může záplata přilepit na plášť a utrhnout atd. atd.

Jak na to? Oprava duse

Krok 10 – závěrečné doplnění

Když budete nafukovat samotnou duši, pak zjistíte, že záplata je sice pružná, není ale až tak poddajná jako duše (viz foto). To ale ničemu nevadí. Ač místo opravy vypadá zvláště, záplata drží a drží pevně. Opravená duše pak může vydržet i roky. Teoreticky, když jí jinak nezničíte… Každopádně tímto bodem máme hotovo a nyní jen stačí vložit duši zpět do kola, usadit plášť, nafouknout a jede se (viz předchozí díl – výměna duše). A ještě jedno upozornění závěrem. Duše patří do pytlíku nebo krabičky. Jen tak se vám v batohu(brašně) neprodře, neprořízne či jinak nepoškodí.
Jak na to? Oprava duse

Mnoho spokojených kilometrů a minimum defektů přeje team BikeAndRide.cz

Příště – Nýtování (výměna) řetězu

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Z mých zkušeností kovové struhadlo místo šmirglu nefunguje (alespoň to z nařadíčka k bračnám Sport Arsenal).
    Při lepení samolepicí záplatou musí být duše úplně vyfouklá. Pokud je to jen malá dírka a v duši zůstává tlak, nepodaří se samolepku nalepit rovně a zkrabatí se.

    Někde jsem slyšel/četl, že otevřené lepidlo je dobré utěsnit kouskem alobalu, který zbude jako podklad záplaty. Na podzim jsem to zkusil a lepidlo vydrželo do dnes.

  • Ondra

    Co se týče, samolepících záplat. Používám je docela často a už docela dlouho, nikdy jsem s nima neměl problém a ani jsem nemusel úplně vyfukovat duši. Kovové "struhadlo" jsem začal používat v poslední době, když jsem ho našel u samolepící sady LEZYNE. Super jsem z něj nadšen. Je to ovšem asi jako vždy, každému vyhovuje něco jiného.

  • furt ty duse. dnes kazdy poradny biker ma tubeless. tubeless ma radu vyhod – thorn ,snakebite nehrozi , dale pak nizsi vaha kola diky absenci duse a dale pak i moznost mit kola napumpovane mene a tim ziskat zasadne vetsi prilnavost a stabilitu a zaroven i pohodlnejsi jizdu. pneu se jen tak neprorve. pokud mate vsak single-ply gumy pak tam urcite riziko je ( pak je vvhodne mit rez dusi a nejlepe i nejakou plastovou kartu kterou vyrizneme a dame mezi dusi a pneu v miste kde doslo ke prorvani at nam duse po napumpovani nevyleze ven) je treba ale jednou za 3-4 mesice zkontrolovat tesnici kapalinu. zasychava a ztraci svou vlastnost. je to vlastne neco na bazi tekuteho latexu
    [youtube]C_BsT8D9JYY[/youtube]

  • Roman

    S tím že každý pořádný biker má bezduše bych to nepřeháněl. V technickém ježdění a sjezdu se to moc nechytlo. Sám jsem skoušel konverzi a velmi rychle se vrátil zpět k duším. Stejně jako ostatní FR/DH rideři.

    • Bezduše jsou fajn, ale… Jsem jeden z mála zastánců UST. Ale…Pláště na UST jsou drahé, tedy vlastně už skoro ani nejsou… Kola jsou drahá atd. Dnes se vše dělá tak, aby člověk musel použít tmel. To funguje, občas to i zalepí dírku po trnu, ale když tmel uschne? A také není úplně zadarmo…

      • Toni

        Dobry den,
        velice se omlouvam,ze budu otravovat s touto radou prave vas.Ale po vasem clanku verim,ze mi muzete pomoct,prave vy. Mam totiz zajimavy ukaz na dusi zadniho kola.Koupil jsem si cele zapletene zadni kolo zvlast plast i dusi,ale zapomnel na ochranou vlozku z gumy ktera se nasazuje na rafek…Po nafouknuti duse od prodejce na 4 atmosfery duse prdla….A od teto chvile mam problem.Jde o to ze jsem tam uz mel 4 duse,ktere nafouknu ale pres noc uchazi….Tak jsem myslel,ze jsou nekde praskle i kdyz voda nic neukazala…Tak jsem koupil uplne novou a nemuzu ji nafouknout .Jak to udelam treba na 1,5 atmosfer stejne uchazi.Mohl by jste mi prosim pordit kde js etreba chyba predem mooc dekuji.
        ToNinO39@seznam.cz

        • Ahoj,
          z toho, co jsem z tvého popisu vyrozuměl, mi vychází prostá závěr. Pokud nemáš v ráfku onu plastovou, gumovou nebo třeba i samolepící vložku,která kryje otvory v ráfku, nemůžeš se divit, že ti duše stále odchází. Prodřou se o hrany ráfku nebo ostré konce drátů. Kup si vložku do ráfku – v zásadě jakoukoliv, pro jistotu i dvě nové duše, pro usazení pláště nepoužívej žádné ostré nástroje (jako je šroubovák), ale raději plastové montpáky, pokud to nepůjde rukou, pak by mělo být vše OK.

  • Ben

    Čau,
    mohu se zeptat jak na to ,když mám kolo bez duše?
    Je tam jenom pneumatika a rám.

  • Ahoj,

    pakliže je díra v plášti velká natolik, že ji bezdušový tmel (pokud ho v pláštích vozíš) nezacelí, pak nezbude nic jiného než vytáhnout z batůžku klasickou duši a domů dojet na ní. Pokud je díra větší, tak je dobré ji podložit třeba obalem od musli tyčky, abys neodpravil ještě duši. Bezdušový plášť pak opravíš pomocí speciálních knotů (hledej "kit na opravu bezdušových plášťů" nebo nějaké podobné heslo), popřípadě nějakým "samodomo" řešením.

  • Jožo Gregor

    Ahoj, uplne najdolezitejsie je najst miesto defektu aj na plasti a vybrat z plasta dovod defektu, sklo, drot, trn a pod. inak aj po vymene duse ci zalepeni stojite o chvilku zase s defektom na tom istom mieste… Robim to tak, ze nezmenim polohu plasta a ked najdem dieru na dusi prilozenim ku kolesu najdem inkriminovane miesto aj na plasti a dokladne ho prezriem, predmet odstranim.