Bike škola 1.díl – Nastavení posedu
Na začátku února, přesněji 2.2. 2012, odstartoval seriál přednášek souhrnně pojmenovaný Bike Škola, který má organizačně na starosti Alpský klub Brno, respektive cestovka V-Tour. Celoroční seriál začal hezky od podlahy – správným nastavením posedu.
I přes třeskuté mrazy, které panovaly za okny v době konaní první z celé série přednášek a workshopů, byla účast poměrně slušná. Celá akce se pochopitelně nekonala venku na mrazu, ale hezky v teple v prostorné a světlé učebně ISŠA (Integrované střední školy Automobilní – Brno, Královo Pole). Úkolem účastníků bylo dorazit včetně vlastního kola a základního vybavení, aby si mohli probíranou látku, vždy po uzavření jednoho teoretického okruhu, ověřit sami na sobě.
Aby se ti lépe šlapalo
Problematika správného nastavení posedu se hned na prvním sezení probírala dosti důkladně, včetně obecné teorie a různých přístupů k této problematice. Otázka pozice jezdce na kole možná připadá někomu jako vcelku triviální, pravdou ale je, že v tomto ohledu mnozí chybují, čímž se vystavují zdravotním rizikům, v horším případě, v lepším případě se připravují o vlastní síly neefektivním šlapáním nebo se jen připravují o více pohodlí.
Dvakrát měř…
Přeskočme částečně blok o teorii, kdy se řešili takové záležitosti, jako jsou Lemondovy konstanty, vzorečky a výpočty směřující k volbě správné velikosti rámu. Každopádně bylo zajímavé pozorovat, jak se jednotliví účastníci přednášky vzájemně oměřovali (délka ruky, výška v rozkroku, výška po hrudní kost atd.) a následně ve školních lavicích počítali, jestli jejich kolo opravdu odpovídá výšce jejich postavy. Tato problematika není bezvýznamná, vybrat si správně velké kolo je základ cesty ke spokojenosti v jeho sedle. V tomto směru, více jak jinde, mnohdy platí staré pravidlo: „Dvakrát měř a jednou řež,“ respektive: „Dvakrát vybírej, třikrát zkoušej a jednou plať!“
Kufry do pozoru!
Kolo bychom měli, co dál? Nastavíme si nášlapy. V první řadě je třeba najít ideální předozadní polohu zarážek (kufrů) na tretrách. Nemusíte si nechat kreslit po chodidle fixou, jak je tomu na ilustrační fotce. Důležité je vědět, že kufry by měly být umístěny na ose – spojnici mezi kloubem palce a malíčku vaší nohy. Ohmatejte si tretry a jistě oba klouby najdete. Důležité je také jejich natočení (neplatí pro pedály Crankbrothers a Time vzhledem k jejich výrazně větší úhlové volnosti). To by mělo zhruba odpovídat přirozenému natočení vašich chodidel v poloze, kdy normálně stojíte. Všimněte si, že ve stoje vaše špičky směřují obvykle od sebe. Netýrejte proto své nohy na kole tím, že si kufry nastavíte tak, aby vaše tretry byly rovnoběžně s rámem!
Kufr jako kufr
U obou nohou by přitom natočení treter (kufrů) mělo být zhruba stejné. Samozřejmě, doma nemáte pro tento účel specielně navržené měřící destičky, jaké se používaly v Bike Škole, zkuste ale improvizovat. Co třeba sundat pedály (nebo najít staré v dílně), dát je vedle sebe, nacvaknout boty, položit je na čtverečkovaný papír a pak kontrolovat, jestli jedna není natočena víc než druhá…
Výška posedu nahrubo
K nalezení ideální výšky posedu vede několik cest. Tou zcela nejzákladnější („na hrubo“), použijete ji například když dostanete do ruky testovací kolo, je poměřit vzdálenost sedla od osy šlapacího středu podle délky ruky. Sedlo si usaďte no podpaží, v optimálním případě by pak prsty měli končit na úrovni osy středu.
Sedlo dopředu, sedlo dozadu
Společně s výškou sedla by se měla zároveň řešit také jeho předozadní pozice. Optimum je, když si sednete na kolo – boty v pedálech, nohy (kliky) ve vodorovné poloze – poté pomocí olovnice spustíte kolmici od čelní strany kolene dolů. Osa olovnice by měla přibližně protínat osu pedálu. Budete-li měnit předozadní pozici, nezapomeňte poté znovu zkontrolovat výšku sedla. Tyto dvě veličiny se vzájemně ovlivňují!
Výška sedla – prověšená noha
Další variantou, jak ověřit správnou výšku sedla, je posadit se do sedla, položit paty na pedály, protočit kliky a pak jednu nohu zastavit v dolní úvrati (nejnižší poloze). Noha by neměla být plně propnutá, ale jen lehounce pokrčená. Jestli jste trefili správné nastavení si ověříte tím, když poprosíte kamaráda/kamarádku, necháte paty na pedálech a protočíte kliky. Pokud se při šlapání pohybuje vaše pánev ze strany na stranu, je sedlo moc vysoko. Zkuste najít hranici, kdy bude noha v dolní úvrati skoro napnutá, pánev ale zůstane při šlapání stabilní.
Častá chyba, která je k vidění na maratonech, cyklostezkách a v lese obecně – příliš vysoko položené sedlo a kývavý pohyb pánve při šlapání!!!
Sklon sedla
Ne nevýznamné pro pohodlí a zdravotní aspekty je rovněž nastavení sklonu sedla. Zde je rada celkem jednoduchá – sedlo by mělo být přibližně v rovině. Pomůže vodováha. To zhruba platí pro sedla plochá i prohnutá. V tomto směru můžete trochu experimentovat, každému sedí něco jiného, vyložených extrémů je ale lepší se vyvarovat!
Výška sedla potřetí – Holmesova metoda
Tato metoda, v principu blízká metodice BG Fit (Specialized), definuje ideální výšku posedu podle úhlu, jaký svírá stehenní a holenní část nohy, je-li pedál ve spodní úvrati. Pan Holmes tvrdí, že ideál je 25-30°. Budete-li experimentovat s tímto druhem nastavení, nedivte se, že vás „to“ bude nutit dát si sedlo o kousek výš. Pozor ale stále na pohyb boků (kývání) při šlapání!
Volba sedla – šířka
Jedním ze závěrečných bodů programu prvního dílu Bikové Školy byla volba odpovídajícího druhu sedla. Zde opět existuje několik přístupů. Nejen Specialized nabízí různě široká sedla podle šířky sedacích kostí. Jak změřit tuto veličinu v domácích podmínkách? Stačí karimatka, položte ji na stoličku, posaďte se, lehce se předkloňte a po chvíli, až se zvednete, bude možné změřit střední šířku vašich sedacích kostí. V případě sedel Specialized si můžete vybírat konkrétní šířku (většina modelů je nabízena ve třech šířkách) u jiných značek alespoň budete tušit, jestli je pro vás obecně lepší sedlo užší nebo širší.
Sedlo podle stylu jízdy
„Řekni mi na čem jezdíš, já ti povím, jaké si máš vybrat sedlo.“ Až tak snadné to není, ale logický postup je zde zřejmý. Vycházet můžeme z teorie značky Fizik – jak moc se ohneš (ruce až na zem, ruce pod kolen, ruce na kolena). Ano i ne. Klíčové je, jak na kole sedíte. Závodníci, kteří za řídítky spíše leží, více ocení plochá a úzká sedla. Sedací kosti se totiž směrem dopředu sbíhají a při výraznějším předklonu jsou tak styčné body se sedlem blíže. Druhým extrémem jsou logicky Enduro a All-mountain stroje se vzpřímeným posedem. Co dál vysvětlovat? Dejte si dvě a dvě dohromady a bude vám jasné, proč jsou na těchto kolech, ve většině případů, širší prohnuté lavičky. Když je tomu jinak, jak se občas v testech přesvědčíme, pak jezdec trpí. Věřte, vím o čem mluvím! Takže rada zní:
Hubenou štiku na XC, širokou lavici na Enduro!
Tímto základem vše teprve startuje. Po nezbytné zimní teorii přijdou na řadu praktické tréninky jízdních dovedností v terénu. Stále se ještě můžete přihlásit. Další seminář startuje ve čtvrtek 16.2. 2012.
Základní popis a kalendář seminářů Bike Školy najdete v nedávno uveřejněné pozvánce, vše ostatní pak přímo na stránkách bikeskola.cz