Torpado T50T Flare – TEST
Kola italské značky Torpado se u nás příliš často nevidí a to je velká škoda. Jsou totiž zajímavá designem, zpracováním a jsou rozhodně i rychlá. Minimálně testovaný kousek T50T Flare.
Firma Torpado z východního pobřeží Itálie má za sebou více jak stoletou tradici výroby silničních kol, v posledním desetiletí se vydala i na cestu terénem. Jak se jí v tomto směru daří? Špatně rozhodně ne!
To je ale lehká krabice
Ještě před příjezdem krabice s „karbonovým torpédem“ jsem si říkal, jestli mu vůbec stačím a zda si padneme do noty. Přece jen už jsem dlouho nejezdil na ostrém XC závoďáku. Moc jsem se ale na toto setkání těšil. „Hurááá, krabice dorazila a má jen 11kg! To bude asi hodně lehoučkej mazel“, říkal jsem si. Nebyl jsem daleko od pravdy, samostatný rám váží 1100 gramů a celý oř z černých vláken vyčaroval na ukazateli hmotnosťoměru hodnotu 9 kg. Při snášení biku z desátého patra se opravdu moc nenadřete. Ale o to tu až tak moc nejde…
Vzplanutí pro terén
K praktické prověrce připravený nejvyšší model závodního speciálu Torpado nese označení T50T Flare. Název modelu pokradmu napovídá, že to nebude žádný kliďas. Flare totiž v překladu znamená záblesk či vzplanutí. Bike jsem postupně vyložil z krabice a sestavil. Na první pohled mě až tak nezaujala barevná kombinace červené a bílé s prosvítajícím karbonem, i když ta má také své kouzlo, ale byla to hlavně mohutná spodní rámová trubka s průřezem tvaru rovnoramenného lichoběžníku, který není ve svém průměru nijak skromný. Proti tomu se klasicky dimenzovaná zadní stavba jeví jaksi zdrhle. Ale to je možná jen můj úhel pohledu…
Schovejte to dovnitř
Rám je umotán z uhlíkového kompozitu a je na něm hned několik vychytávek. Veškerá kabeláž je vedena vnitřkem rámu, tím pádem jsou chráněny před nečistotou a s tím spojenými problémy. Zadní stavba je přizpůsobena na použití kotoučových brzd, jak jinak v dnešní době. Jenže, zde je vzadu úchyt pro přímou montáž brzd typu Post Mount!
Všude najdeš X
Veškeré přenosy energií a řadící mechanismy na tomhle biku má na starosti Shimano XTR. Opravdu, nic jiného tady nenajdete! I brzdové páky, které mi skvěle padly do ruky, mají na sobě vymodelované velké X (starší generace XTR 2011 pro doplnění). Brzdný účinek při jakémkoliv sjezdu či potřebě rychlého zastavení byl na vysoké úrovni a během testu jsem se nesetkal s žádným přehříváním nebo s jiným neduhem. Jednoduše, vše jak má být u elitní výbavy! Tedy jeden problém tu vlastně byl – kotouče a jejich rozměr! Vpředu byl namontován 180mm disk, který byl od vidlice (navářky) vzdálen jen asi 2 mm. Výsledkem bylo, že při spurtu či jízdě do kopce ze sedla bylo slyšet, že se kotouč o navářky vidlice RockShox SID škrtá. Osobně bych tedy volil kotouče s průměrem 160mm. To je ostatně „standardní“ rozměr pro XC.
Připraven k akci!
Flaremu nevadí žádný povrch, všude si hověl a ukazoval mi svou dokonalou všestrannost a připravenost k akci. Kopce jsem bez problémů pokořil a nerovnosti v terénu jsem skoro nepociťoval díky vidlici RockShox SID Team s upraveným zdvihem na 100mm z původních 80 mm. Je pravdou, že tohle je závodní speciál, takže vyšší zdvih by mu snad ani neslušel (hovoříme zde v intencích kategorie XC, aby náhodu nedošlo k mýlce…). SID byl opravdu citlivý a aktivoval se vždy po najetí na jakoukoliv překážku. Dnes již skoro standardně montovanou vymožeností je uzamykání vidlice přímo z řidítek, které určitě ocení každý závodník při častých změnách povrchu.
Dobrák SID a jeho dvojitý vzduch
Bílý dobrák SID je obdarován vnitřní konstrukcí Dual Air což znamená, že se může samostatně nastavit jak pozitivní tak i negativní vzduchová komora. Tím lze přesně odladit chod a projev vidlice (citlivost/stabilitu). Menší specialitou jsou „utopené“ regulační prvky (kolečko odskoku a ventilek negativní komory) ze spodní strany vnějších nohou. Jsou tak chráněny před kameny a zároveň stále dostatečně dostupné pro manipulaci. Tuto vymoženost bych uvítal u všech vidlic, protože se mi už několikrát stalo, že mi letící kámen regulační kolečko ulomil nebo poškodil. Ne každá vidlice má ale spodní třetinu vnějších nohou prázdnou…
Letí jako vítr
Hned jak jsem prvně nasedl na tohoto závodního chrta a uchopil jeho řídící otěže v podobě 580 mm širokých karbonových řidítek Trigon HB103 držené představcem Ritchey WCS Carbon Matrix 4 Axis, bylo jasně vidět, že byl zrozen pro poměřování sil s ostatními. Takto úzký úchop byl pro mě velice nezvyklý, pár milimetrů navíc mi tu ze začátku chybělo. Jízda po asfaltu a šotolinových cestách byla velice svižná a dravá, až se mi nechtělo věřit, jak málo energie stačilo vynaložit, abych letěl jako vítr.
Pánové Remerx a Ritchey
V terénu kolo také excelovalo, snad jako by žádný terén neexistoval. Vidlice veliké nerovnosti důstojně pobrala, stejně tak i rám kvalitně pohltil drobné vibrace. Při prudkých stoupáních jsem ocenil, i přes počáteční nezvyk, ona úzká řidítka, která mi dodávala patřičný pocit agresivity při zdolávání kopců. Co se týče zapletených kol Remerx Viking, tak s nimi jsem byl spokojený i nespokojený zároveň. Spokojenost vládla v dokonalém a lehkém odvalování, díky čemuž jsem nabíral rychlost skoro až bez šlapání. Bohužel ráfky jsou docela měkké, což bylo patrné při spurtech i při ručním zkoušení. Je to holt daň za nízkou hmotnost. Zjevným nedostatkem byly také gripy WCS od pana Ritcheyho. Klasická ukázka komponentu, který jedni zavrhují a jiní oslavují. Patřím k těm prvním! Přestože jsou vyrobené z tuhé neoprenové pěny, tak mě po dlouhé jízdě bolely ruce, navíc při jízdě v dešti mi na nich dlaně trochu prokluzovali. Chápu, že jsou lehké jako pírko, ale…
Torpado T50T Flare – Resumé
Torpado nenabízí přehnaně velké množství kol, respektive modelů, zato jsou všechny kvalitních. O tom jsem se osobně přesvědčil. Torpado T50T Flare bych hodnotil jako velice povedené a díky kreativním tvarům trubek bych řekl, že je až trochu extravagantní. Společně jsme si padli brzy do oka a jízda na něm byla svižná a přesto klidná. S Flarym mě maximálně bavila rychlost a lehkost pohybu v terénu a také hravé kličkování mezi stromy.
Díky tomuto kolu jsem se v myšlenkách znovu vrátil do závodních let (rozuměj XC závodních let). Přes veškerou zábavu, kterou Torpado dokáže v lese zprostředkovat, vás zároveň nenechá ani chvíli odpočinout. S každým šlápnutím cítíte, jak se Flare dere s chutí a zápalem vpřed a tomu se zkrátka nedá odolat. Výsledkem je, že pak, třeba už jen po hodině jízdy na 120%, sotva popadáte dech a výraz ve tváři vám tuhne v křeči. Pozor! Nikoliv v křeči bolestné, ale šťastné!
Líbí se nám… | Dalo by se zlepšit… |
Extravagantní tvary trubek Vedení lanek vnitřkem rámu Přímá montáž PostMount zadní brzy Nízká hmotnost – rychlost – akcelerace Výtečná funkce vidlice + zamykání z řídítek Výkonné brzdy Komfort, zábava v terénu Pocit pravého závoďáka |
Velký (180 mm) přední kotouč si na SIDa nedávejte – nekamarádí se s ním Pěnové gripy Ritchey WCS – jak se vám líbí? |
*Více informací o tomto a řadě dalších kol Torpado najdete na stránkách kolokram.cz
Foto: Ondra Kinkor