NOVINKY 2012 – GT, Cannondale, Mongoose…
Na veletrzích, jako je Eurobike nebo domácí Sport Life, máte možnost vidět spoustu kol najednou. V takové záplavě vjemů se ale můžete snadno ztratit. Lepší přehled a ucelený obrázek o jednotlivých značkách si člověk udělá až na individuálně pojatých prezentacích, podobných, jako uspořádala společnost Aspire – dovozce kol a sportovního vybavení.
Brněnské Aspire, provozující portál Bikecentrum.cz, do Čech již léta dováží kola značky GT a Mongoose, stejně tak i klasickou legendu balancující na okraji obecného zájmu – kola Schwinn. Není až tak dlouho tomu, co tento dovozce pod svá křídla přibral další věhlasnou zámořskou značku – Cannondale –, která naopak za poslední roky zaznamenává výrazný vzestup. Tím ale výčet zdaleka nekončí. V portfoliu Aspire jsou dále pláště Maxxis a CST, maziva Motorex, oblečení Sugoi, tretry Lake, helmy Uvex, sportovní boty New Balance a jedním z posledních přírůstků je cyklistická divize výrobce sportovních batohů Osprey. To vše bylo nedávno k vidění na prezentaci ve skladových prostorech Aspire kousek od Brna.
GT Avalanche 2012 – odtučňovací kúra!
Avalanche je dobře známý pojem, který má své letité a pevné místo mezi horskými koly GT. Je to představitel oblíbené řady pevných terénních kol, která lze pořídit za velice rozumnou cenu. Zároveň je to bike, který mnohým dnes již protřelým a zkušeným bikerům posloužil, co by vstupní brána do světa MTB. Spolehlivý, jistý, robustní… !!!POZOR!!! Robustní – to vlastně pro příští rok již tak úplně neplatí. Ne, že by GT Avalanche ztratil něco ze své pověstné neohroženosti a odolnosti, to bychom mu křivdili, zato se ale poslední rok pořádně potil ve fitku, aby shodil přebytečná kila. Posuďte sami, údaj 12,4 kg u stroje GT Avalanche 2.0 s efektně tvarovaným hliníkovým rámem, kvalitní a funkční vidlicí RockShox XC 28 a kotoučovými brzdami Tektro Draco, to není nic, za co by se měl jeden stydět. Obzvlášť při ceně 16 990 Kč.
GT Avalanche 2012 – decentní a elegantní
Hmotnost se ušetřila jak na samotném rámu, tak i na vybavení. Kdo má zkušenosti s koly GT, jistě si všimne nenápadného, ale podstatného detailu, že těžké, extremně přilnavé a nepříliš rychlé pláště Kenda, které se montovaly donedávna na tato kola, vystřídali výrazně lehčí pryže od Maxxisu (model Sphinx). Ještě na skok zpátky k rámu. Pro rok 2012 jej zdobí decentní a elegantní hydroforming hlavních trubek, kdy například ta horní, pokračující až za sedlovou trubku, má v tomto místě elegantní trojúhelníkový profil. Plastické logo GT na jejím konci pak zkrátka nemůže chybět. Konstrukce Triple Triangle je rovněž klasikou, nikoliv však vedení řadících lanek vnitřkem rámu, podobně jako uhlazený tvar patek – to jsou naopak nejnápadnější tvarové a konstrukční inovace.
GT Zaskar – už mě svrbí prsty
O stupeň výš, nad modelem Avalanche, vládně pevnou rukou další legenda – GT Zaskar. Zde k žádné dramatické změně nedošlo, i tak mi elegantní křivky vrcholných karbonových rámů při pouhém pohledu opět trochu zvýšili tepovou frekvenci. I přesto, že jsem již léta nestál na startu žádného maratonu ani XC závodu, mě při potěžkání tohoto krasavce začaly zlehka svrbět prsty… Stačilo přejet zrakem jen o kousek dál a svrbění prstů a bušení srdce se rozjelo ještě víc. Vedle pevné varianty GT Zaskar totiž našel v produktové řadě GT nově místo i jeho plně odpružený sourozenec – GT Zaskar 100.
GT Zaskar 100 – Kdy, sakra, začíná další sezóna?
Název tohoto modelu hovoří zcela jasně. Základem je klasický pevný Zaskar, od něj nový model převzal podstatnou část předního trojúhelníku. Číslovka 100 pak hovoří o zdvihu v milimetrech. Zapomeňte na provedení Marathon, toto je nová závodní raketa s plným odpružením I-Drive. Nový rám je, po vzoru pevného bratříčka, vskutku elegantní a již od pohledu působí lehce a svižně. Ostatně krátké svezení při prvním představení letos v Jedovnici napovědělo mnohé o oprávněných ambicích tohoto stroje. Vrcholným modelem nové řady je model GT Zaskar 100 Team. Na prezentaci Aspire se hrdě pnul na vysokém podstavci. Do dálky přitom zářil jeho stříbrný lak, chromované brzdy Formula R1, doplněné o modrou vidlici RockShox SID a řadu dalších modrých doplňků (kola Crankbrothers, bovdeny, objímky atd.).
GT Zaskar 29 – Ach ta čísla!
Čísel zřejmě není nikdy dost, proto ještě letmo o další perličce – Zaskaru 29. O karbonovém pevňáku na velkých kolech. Tvar rámu opět vychází z klasiky 26“, navíc je zde ale pár zajímavých detailů. Zejména bych vypíchnul velké výměnné patky, kdy ta levá obsahuje rovněž i úchyt pro zadní diskovou brzdu. Vedle atraktivního vzhledu a účelnosti (snadná výměna v případě poškození) má toto řešení ještě jeden pozitivní efekt. Snadno lze patky vyměnit a přetvořit kolo s řazením na singlespeed. To ale není vše. Jelikož netvoří vidlice a vzpěry jeden kus, ale jsou spojeny šroubem, můžete teoreticky z tohoto kola vytvořit singlespeed s řemenem, případně nasadit dozadu planetovou převodovku Rohloff a i tu doplnit řemenem. To je docela výzva, nemyslíte?
GT a 29“
Zaskar 29 nebude jediným strojem z továrny GT na velkých kolech. Jako alternativa k 26“ modelu Avalanche jsou a nadále budou nabízeny zatím nepříliš známé hliníkové devětadvacítky Karakoram a chybět nesní ani špetka 29“ Full Suspension v podobě modelu Sensor Niner.
GT Fury Al – Pozor, tohle je hliník!
Už je to nějaký rok, co GT šokovalo svět DH uvedením sériového sjezdového plně karbonového speciálu Fury. Tento stroj se stále těší zasloužené oblibě a uznání, ne každý si ale může dovolit drahý speciál v teamové specifikaci. Na základech Fury proto již loni vznikla freeridová hračka Ruckus, nyní nastupuje GT Fury Al. Zajímavé, dřív se všichni chlubili v názvu slůvkem Carbon, dnes je třeba zákazníky upozornit na to, že „toto kolo je z hliníku!“ GT Fury Al představuje kus poctivé kovoobráběčské práce. Masivní blok nesoucí čep zadní stavby, zadní stavba sama o sobě, rozměrný otvor, kterým prochází tlumič, snad až kilometry svářečských housenek… To vše navíc podpořené motivem křídel! Skoro si dokážu představit, že mi tento rám s tlumičem visí na zdi místo drahého obrazu…
GT Fury Al 2.0 – chceš začít sjezdovat?
A teď se chytněte stolu! GT si s příchodem hliníkové verze Fury Al připravilo jednu pecku pro začínající a mladé sjezdaře. GT Fury Al 2.0 za 59 999 Kč. Kolo osazené vidlicí Marzocchi 888 RV, tlumičem Roco R stejné značky, řazením SRAM a brzdami Avid Elixir. Může si mladá krev se studentským rozpočtem přát něco víc? Nemyslím si! *Nelekejte se té vytažené sedlovky na obrázku. Je tam zcela schválně, aby si jí každý mohl zaříznout podle potřeby…
GT + Marzocchi = návrat legendy
A teď ještě jedno upozornění. Prvky odpružení italského výrobce Marzocchi ze znovu a ve velkém vrací na scénu. Problémům s kvalitou, spolehlivostí a funkcí snad již definitivně odzvonilo, takže velké „M“ budeme opět příští rok potkávat častěji a častěji. Svého času platili vidlice Marzocchi za jedeny z největších držáků v DH, za nástroje, kterými se vybavovali neohrožení letci všech gravity disciplín. Doufám a věřím, že se toto kouzlo může znovu vrátit. Přece jen trh, kde dominují pouze dva mocní hráči (Fox a RockShox), začínal být trošku nudný a šedý…
GT – Cyklokros a silnice
GT nedělá jen „horáky“, ale také cyklokrosová a silniční kola. Berany, otevřené ráfkové brzdy (cantilever) a hrubší, přitom stále štíhlé pláště jsou dnes celkem v kurzu. Proč taky ne? Cyklokros má u nás velkou tradici. Silniční stroje GT ale také nevypadají vůbec zle. Mě osobně se moc líbila bílá hliníková silnička GTR 2.0 s rozumně poskládaným osazením (sada Shimano 105) za velice příjemnou cenu 29 999 Kč.
Cannondale – rychlík z rychlíku
V části věnované značce Cannondale jsem bohužel nenašel nejzajímavější novinku Cannodale Scalpel 29, přikládám proto alespoň obrázky tohoto kola z veletrhu Eurobike. Zástupci Aspire jsem ale do ouška pošeptal, že bych si toto kolo brzy rád vyzkoušel v rámci redakčního testu…
Každopádně největší peckou z vystavených kol byl silniční model Cannondale SuperSix Evo. Vystavený ultimátní kousek, který měl na sobě jen základní vrstvu laku, kola DT-Swiss (karbonové ráfky) a sadu SRAM Red, vážil méně než 5 Kg. Když jsem jej vzal do ruky, zamotala se mi hlava, že jsem přesný údaj o hmotnosti radši hned zapomněl! Tohle kolo jezdí a vyhrává závody ProTour série. Aby dostálo pravidlům UCI (minimální povolená hmotnost 6,8 kg) hází se do sedlovy závažíčka. Tomu se říká pokrok – Halóóó UCI, už tu máme 21. století!!!
Mongoose – nová platforma Slayton
U Mongoose to hrálo barvami. Paráda, veselé omalovánky jsou skvělým kontrastem decentně černých a šedých uhlíkových rámů! Co je ale podstatnější, klasický all-mountain model Teocali se vrací zpět na svoje místo neohroženého bojovníka tvrdého horského terénu. 150 mm zdvihu se zkrátka více hodí do hor, než do lesoparku za domem. Pokud vám ale v sestavě Mongoose doposud chyběl čistokrevný trail-bike, modelová kolekce 2012 vše napraví. Tuto mezeru zaplní novinka v podobě modelu Mongoose Slayton. 120 mm zdvihu je tak akorát na brouzdání po českých luzích a hájích. Systém Free-drive přitom zajistí efektivní a jisté zužitkování celého rozsahu. A co víc, na modelu Slayton najdete tlumič RockShox Monarch v bílé barvě!!! *To je pro jedince zakládající na stylu jistě zásadní informace
Mongoose = DH a FR
Pro neohrožené bojovníky DH tratí a FR hrátek připravil Mongoose na rok 2012 upravenou podobu modelů Boot’R (DH) a Pinn’R (FR). Ostře řezané rysy nově zpracovaných rámů, osvědčené osazení a geometrie, stejně jako zadní závěs Free-Drive. To je pro příští rok lehce opepřený, přitom však již osvědčený recept. A podobně jako GT, také Mongoose má připraven pro mladé letce gravity disciplín (DH i FR) kvalitně poskládané stroje s cenou okolo 50 000 Kč (Boot’R i Pinn’R).
Schwinn – styl a koroze
O Schwinnu poslední dobou moc slyšet není, zejména v Evropě. Tato klasická americká značka, jejíž cruisery se v osmdesátých letech staly základem prvních doma stavěných horských kol, ale stále žije. Její nabídka obsahuje klasické pevné biky, ale také řadu stylových dopravních prostředků určených na cestu po městech nebo po pobřežních promenádách. Vskutku nevšední je cruiser, který má v „palivové nádrži“ za hlavou integrovaný držák nápojů, ale co je podstatnější, je vyveden v originálním laku, který by bylo možné označit za REZ.
Mongoose + Schwinn = fixie jede!
Mongoose a Schwinn rovněž reflektují relativně novou britskou vlnu v podobě minimalisticky poskládaných kol s jediným převodem. Často je tento jeden převod pevný (tzv. fixie, po česku feskta) a kolo pak bez brzd. Barevně a stylově dotažené kreace najdete v sestavách obou značek. Pokud nejste sebevrazi, newyorští Messenger, nebo profi fixie rideři, jistě oceníte možnost otočit zadní kolo a využít klasickou volnoběžku. Standardně montované brzdy ale asi taky nebude hned každý sundávat…
Pohádka končí? Ne, naopak začíná!
To by bylo z nedávné prezentace Aspire vše. Tímto článkem ale rozhodně nic nekončí, ba naopak. V držení již máme nějaký čas dva cyklistické batohy Osprey, na jejichž společný test se můžete pomalu těšit. Následovat budou posléze testy jednotlivých novinek mezi koly. Jako perličku k tomuto povídání jsme si připravili ještě jednu specialitu. Rozborku vidlice Cannondale Lefty. Již brzy na stránkách BikeAndRide.cz