CamelBak M.U.L.E. LR – dlouhodobý test batohu

Původně jsem chtěl připravit klasický produktový test, ale poté jsem si CamelBak M.U.L.E. ve verzi LR (Low Rider) dost oblíbil a nechal si jej na zádech pomalu tři čtvrtě roku! Proto si dnes můžeme shrnout moje zkušenosti s ním skutečně zevrubně. Jak je na BikeAndRide.cz ostatně zvykem!

Samotný model M.U.L.E. představuje takřka notoricky známou produktovou řadu mezi batohy CamelBak. Skoro by se dalo říct, že snad každý, kdo si oblíbil produkty CamelBak, měl po určitý čas i právě batoh M.U.L.E. Je to dáno nejspíš tím, že tato řada patří ke střední objemové třídě, která je pro jízdu na kole asi nejvšestrannější. Dostatečně velký pro celodenní trip, přitom dostatečně lehký pro každodenní použití a krátké odpolední výlety.

Co si tak vzpomínám a co jsem i zkusil či vlastnil, prošla rodina batohů CamelBak M.U.L.E. řadou proměn a vylepšení. Jsou značky, které své batohy příliš nemění, alespoň ne jejich základní koncept, systém zad apod. Vedle toho figuruje CamelBak, který nejen na řadě M.U.L.E. vyzkoušel už ledacos. To ale není rozhodně žádná kritika nebo pomluva, ale prosté konstatování a příprava půdy pro další text. Navíc pro staromilce měl CamelBak obvykle vždy v zásobě jednu víceméně klasickou a konzervativní variantu, proto si vždy bylo možné vybrat, co se komu líbilo a co komu vyhovovalo.

Proč to vše tady píšu? Jednoduše proto, abyste pochopili, že varianta M.U.L.E. LR není žádným výstřelem do tmy, ale pokračovatelem služebně starší řady netradičně pojatých batohů z rodiny M.U.L.E.

Aktuálně v nabídce

CamelBak M.U.L.E. LR – 3 399 Kč (6 barevných variant – eshop.progresscycle.cz)
CamelBak M.U.L.E. – 2 899 Kč (7 barevných variant – eshop.progresscycle.cz )
CamelBak Mini M.U.L.E. – 1 299 Kč (4 barevné varianty – eshop.progresscycle.cz )

S batohem CamelBak M.U.L.E. LR na Děčínském Sněžníku v sedle Giantu Reign 1.5 GE

Vo co de?

M.U.L.E. a jiné batohy nebo ledvinky z řady LR (Low Rider) pracují s poněkud jiným konceptem uložení vodního vaku, než na co jsme běžně zvyklí. U této řady není vodní vak podlouhlou nudlí, která kopíruje vaši páteř, ale na šířku orientovaným vlakem, který si hoví na úrovni vašich beder. Podobně, jako by byl batoh jenom ledvinkou s úložným prostorem navíc a s popruhy přes ramena. Hodně nadneseně řečeno.

Smysl a účel tohoto uspořádání by měl být podobný jako právě u MTB ledvinky. Největší zátěž, v podobě vaku s vodou, se přemístí do úrovně pasu, či kousek nad něj a jeho tíhu pak nese spíše pánev než vaše ramena a záda. S menším zatížením ramen je spojená i skutečnost, že máte horní polovinu trupu volnější a máte tedy více volnosti pro pohyb. Tolik alespoň mix informací od CamelBaku a trochy selského rozumu, který jsem na toto řešení aplikoval.

Pokud jde o moje praktické zkušenosti s tímto uspořádáním, pak musím v zásadě potvrdit to, co jsem v teoretické rovině uvedl o odstavec výše. V mém případě se sice lehce stírá výhoda volnějších ramen, protože s sebou věčně věků vozím spoustu „bordelu“, tedy nářadí, oblečení, pumpičky, skládací pilu, a poměrně často také foto výbavu. Když toto vše sečtu, působí „narvaný“ batoh na zádech podobě jako klasicky koncipovaná obdoba. I když ne až tak doslova!

Přímý pohled nenasvědčuje, že by zde bylo něco jinak.

Odlišnou vnitřní konstrukci neodhalíte ani při letmém obhlédnutí z boku.

Když vám rostou křídla

Specifikem batohu CamelBak M.U.L.E. LR je rovněž podoba zádové části v horní partii. Zde totiž batoh nesedí na zádech „naplocho“ nýbrž je zde poměrně velký polštářek, který jeho horní část posouvá dále od těla. Zřejmě proto, aby batoh zůstal i v pozici zalehnutí za řídítky více kolmo a aby maximum hmotnosti směřovalo na pánev. Dalším důvodem by měla být redukce kontaktní plochy batohu s vašimi zády, a tedy i redukce pocení.

Tato koncepce zádové části nese označení Air Foil™ a pokud budete studovat materiály výrobce, tak se dočtete, že inspirací proto toto řešení byl profil křídla. Při troše fantazie a správném úhlu pohledu, striktně z boku, tam to křídlo člověk i uvidí. Na celé záležitosti je ale důležitější, jak se tato konstrukce chová na těle. V tomto směru lze dát vývojářům a marketingovým pracovníkům CamelBak víceméně za pravdu, jelikož s batohem CamelBak M.U.L.E. LR máte vskutku místy pocit, jako by vám rostla křídla!

Musím uznat, že systémy Air Foil™ a Low Rider vážně fungují, z mého pohledu zejména v tom směru, že i s poměrně plným batohem působí záda volněji než u jiných batohů. Když pak i já občas uberu ze svého nákladu a jedu více nalehko, je znát, že jsou záda o dost volnější, než když vodní vak kopíruje větší část páteře. Ale ono je to také dost o zvyku…

Bližší obhlídka zádové části odhalí poměrně zajímavou konstrukci s omezenou plochou styčných bodů – systém Air Foil™.

„Zádový systém Air Foil™, který je inspirovaný profilem křídla…“

Ono „křídlo“ odstává díky těmto výrazným pěnovým polštářkům.

Vítané odlehčení

Nejvýraznější efekt, který jsem v souvislosti s použitím tohoto batohu na sobě pozoroval, je pocit lehkosti, i když je v batohu plný vak (objem 3l) a hromada věcí. Proto v případě, kdy člověk ze země na záda sotva zvedá poměrně těžké zavazadlo, jej stačí hodit na bedra, utáhnout všechny popruhy a najednou jako by vám někdo sebral pár kilo z vašeho nákladu.

Už dříve jsem používal třeba batoh Ergon, který staví na řešení s pevným stažením kolem pasu, aby ulehčil zádům a hmotnost soustředil především na oblast beder a pasu. U batohu CamelBak M.U.L.E. LR je ale tato myšlenka, zejména díky netradiční podobě a umístění vaku, posunuta ještě o další úroveň dále.

Jediné, co mě na této konstrukci vadilo, byla skutečnost, že jsem měl po delším čase až nepříjemně otlačený bod na zádech v místě spodní hrany batohu. Nechci za to ale vinit čistě CamelBak M.U.L.E. LR, protože stejné místo jsem cítil ještě před tím, než jsem tento batoh začal vozit.

Podle všeho jsem si jej otlačil předchozím, v jednom kuse přetěžovaným zavazadlem, a tak si prostě vypěstoval zvýšenou citlivost v tomto místě. Navíc výraznější tlak na toto dočasně více citlivé místo jsem cítil prakticky jen ve chvílích, kdy jsem stál, tlačil kolo nebo běhal okolo s foťákem v ruce. V pozici za řídítky se naopak hmotnost batohu příjemně rozložila do všech kontaktních bodů.

V průběhu podzimní prověrky Ghostu FRAMR 6

reklama

Větší je lepší!

Součástí batohu CamelBak M.U.L.E. LR je také vak označený jako Crux LR™ s objemem 3 litry, s inovovaným kolénkem s náustkem (součástí je páčka pro uzavření průtoku) a systémem Quick Link™ pro snadné připojení/odpojení hadice k/od samotného vaku. Drobnou zajímavostí je skutečnost, že má vak v sobě instalovanou přepážku, aby se z něj po naplnění nestal balón, ale držel si, pokud možno, plochý tvar vhodný pro usazení na vaše záda.

Nenápadným, z praktického pohledu naopak hodně výrazným vylepšením vaků z rodiny Crux je rozšíření průměru „sací hadičky“, tuším o nějaké 3 mm. Zkrátka a dobře je to větší „roura“, kterou teče více vody než u starších modelů. Když přitom vezmete vak Crux, naplníte jej vodou, hodíte do batohu a vyrazíte do terénu, tak si zásadní proměny vlastně ani nevšimnete.

Šok ale nastane, pokud máte doma starší kousek od CamelBak. Když se z něj zkusíte poprvé napít, zjistíte, že to vůbec neteče, respektive, že musíte tahat jako o život, abyste do úst dostali tolik vody, kolik je zrovna potřeba. Samozřejmě, většina z nás bez problémů léta přežívala s klasickým CamelBakem, když si ale zkusíte Crux, už jej nedáte z ruky!

Specificky navržený vak Crux LR™ s objemem 3 l.

Vysoce praktická je spojka Quick Link™.

Toto spojení je opatřeno automatickým ventilem, proto lze odpojit hadici i při plném vaku.

Jiný, přesto stejný

Vedlejším, či snad nežádoucím efektem tohoto vylepšení je očekávatelná nekompatibilita s původními vaky. Nebo ne?! Musel jsem si to sám zkusit a zjistil jsem, že hadice ze staršího vaku se spojkou Quick Link™ bez problému pasuje do nového vaku Crux a obráceně. Rozdíl je tedy jen v koncovkách, které mají větší průměr odpovídající větší síle nové hadice. Nové je také již zmíněné kolénko s náustkem, které již není zalomené v úhlu 90°, ale 45°.

Co se mi na něm líbí je velká páčka uzavírající průtok, která s kolínkem v otevřeném stavu krásně lícuje, při zablokování průtoku výrazně trčí do prostoru. Stačí tedy jeden letmý pohled a víte, zda máte otevřeno nebo zavřeno. Co se týká samotného náustku, tak ten je stejných rozměrů jako dosavadní generace, proto se není třeba bát, že by vaše domácí „skladové zásoby“ byly s přechodem na nový vak CamelBak k ničemu. Rozdíl je skutečně jen v průměru hadice, nic dalšího se nemění.

Ještě k hadici jako takové. Vzhledem k jejímu rozšířenému průměru a možná i trochu jinému materiálu jsem zaznamenal, že je méně pružná a ohebná než starší kousek, například ten, co mám u ledvinky CamelBak Palos LR.

Velké madlo a velký vstupní otvor usnadňují manipulaci.

Drobná čárka na zádech vaku prozrazuje, kde je vnitřní přepážka.

Horní víčko má oproti starším reservoárům závit vnější, nikoliv vnitřní a na vak se nasazuje snáz než dřív.

Když hodně zaostříte dovnitř, odhalíte onu přepážku, která se stará o udržení optimálního tvaru.

Něco ti tam trčí!

Menší ohebnost sama o sobě ničemu nevadí. Tedy až na skutečnost, že když jsem u nového batohu vedl hadici klasicky po ramenním popruhu, provlékl ji pod horním textilním páskem a pod spodním reflexním, tak se ten horní po chvíli utrhl. Bylo to dáno tím, že se větší a silnější hadice méně ohýbá a více „trčí“ do prostoru nad rameno, což pak mělo za následek, že se postupně uvolnil šev onoho textilního pásku. Po této zkušenosti jsem tedy hadici zajistil až druhým páskem s reflexní vrstvou a označením modelu a byl klid.

Jde jen o zvyk, i když možná pár estétů namítne, že výrazný oblouk modré hadice trčící do prostoru nad červeným batohem (v mém případě) kazí celkový vzhled jezdce. Ale zase za ten zvýšený průtok to stojí. Alespoň já to tak vidím!

Než toto „hadicové téma“ nadobro opustíme, přidám ještě k dobru zkušenost s magnetickou přezkou pro snadné připojení/odpojení hadice s náustkem k batohu. U batohu CamelBak M.U.L.E. LR najdeme stejné řešení jako u dříve recenzované ledvinky Palos LR. Tedy přezku vybavenou magnetem, do které se zacvakne hadice, již pak stačí přiblížit k protikusu a ona se sama chytne. Já si protikus upevnil na hrudní popruh, jak jsem zvyklý z jiných batohů, ale uchytit si jej můžete i na jiná místa.

Není to ale celé jen o zacvaknutí a vycvaknutí, jelikož je řešení zvané Magnetic Tube Trap vybaveno, krom magnetického základu, ještě mechanickou pojistkou. Ta slouží k tomu, aby hadice z tohoto uchycení nemohla samovolně vyskočit. Uvolníte ji totiž pouze tak, že přezku posunete do strany – v mém stylu usazení směrem nahoru. Musím uznat, že je toto řešení chytré, praktické a bezpečné. Stačí jen chvilka zvyku, zautomatizovaný pohyb, a pak již o jeho ovládání nemusíte vůbec přemýšlet.

Kolejnička pro snadné nastavení výšky hrudního pásu.

Očko s reflexním potiskem, které jistí hadici na popruhu.

Uchycení hadice Magnetic Tube Trap.

Ke spojení se stačí přiblížit, pro uvolnění je třeba posunout sponu nahoru.

Nově koncipované kolínko s otevřeným průtokem.

Uzavřený průtok.

Co se tam vejde a kam to dáme?

Osobně mi přijde, že popis kapes a možností úložného prostoru je při hodnocení batohů a podobných zavazadel poměrně nudnou záležitostí. Není nad to si dané zavazadlo prohlédnout někde v obchodě a tyto věci si naživo osahat. Zkusím přesto sepsat rychlý souhrn a přehled kapes, ať tuto část vysloveně nezazdíme.

Při postupu směrem od zad najdeme nejprve velký samostatný prostor krytý klasickým zipem, který je určen pro uložení vodního vaku. Tuto komoru a hlavní komoru nad ní zčásti rozděluje lehce zesílená přepážka, zřejmě pro lepší manipulaci s vakem a pevnější držení tvaru. Uvnitř komory pro vak je navíc větší oko, kam se zahákne madlo vaku (pod plnícím otvorem), aby vak jistě seděl na svém místě.

Druhou na ráně je hlavní komora, která se otevírá, v případě potřeby, po téměř celém svém obvodu, její víko lze proto zcela odklopit. Zde se přitom, krom oné lehce zesílené přepážky, nenachází žádné dílčí členění. Osobně bych ocenil jedno dvě očka pro stabilizaci pumpičky, ale nejde o nic zásadního. V „třetím patře“ nacházíte komoru 2b (teď mě napadlo, že jí tak budu říkat), která je podobně velká jako ta předchozí a rovněž je k ní velkorysý přístup pomocí dlouhého zipu.

Zde je úložný prostor již lehce organizovaný. V horní části najdete síťovanou kapsu na zip s očkem na klíče. Sám jsem do ní nejčastěji dával nářadí Crankbrothers Y12, lepení a knoty Dynaplug MicroPro. O kousek níž je další kapsička s pružným lemem určená k usazení Bike Tool organizéru. Tedy samostatného „zámotku“, do nějž lze nasázet důležité prvky „polní dílny“.

Úplně na vrchu najdeme jednu samostatnou a překvapivě velkou kapsu s jemným feecovým polstrováním primárně určenou na telefon a další choulostivé vybavení. Do ní se vejde třeba i peněženka. Pod touto kapsou je klasická chlopeň se stahováním, která schovává kapsičku s originální pláštěnkou. Svůj výčet kapes můžu zakončit u bederních popruhů, kdy je na každé straně jedna kapsa na zip. Vpravo síťovaná, vlevo krytá pevnější látkou. Moderní telefon se bohužel do žádné nevejde, ale rozhodně se sem vejde multiklíč, kapesníčky nebo třeba klíče od domu či od auta.

Polstrovaná kapsa na telefon a jiné choulostivé předměty.

Zcela naplněná druhá hlavní komora.

V druhé hlavní komoře je i jedna kapsa na drobnosti a druhá na nářadí.

Svitek jménem Bike Tool organizer.

Tento nápad znám i z jiných batohů a dost jsem si na něj zvykl.

Hlavní komora číslo jedna není při plném vaku příliš prostorná.

Uvaž se a rozvaž se!

Co se týká popruhů, nečekejte nic revolučního. Klasické, jemně polstrované a ergonomicky tvarované hlavní popruhy, které krásně sedí na těle. Hrudní pás je vybaven kolejničkovým systémem pro snadné nastavení výšky a širší pás přes bedra zase velkou přezkou. Specialitou jsou menší popruhy vykukující zpod kapes na bederním pásu, kterými se ladí stažení prostoru okolo vaku. Toto řešení je převzato od ledvinek CamelBak, jmenovitě stejné jako na dříve zkoušené ledvince Camelbak Palos LR.

U ledvinky byl efekt tohoto stahování poměrně zásadní, u batohu jsem v tom ale smysl nenašel. Buď jsem neměl batoh správě usazený a nastavený, nebo to prostě nemá takový efekt jako u ledvinky, kterou krom bederního pásu na vašem těle nic jiného nejistí. Tyto pásky jsem proto nechal ve více utažené pozici a dále se o ně nestaral.

Aby vám volné konce stahovacích pásků zbytečně neplandaly.

Světle modré pásky slouží k fixaci vaku, větší efekt ale mají u ledvinek. 

Zajímavý způsob jak upevnit helmu na batoh. 

Stačí zacvaknout pásky do připravených přezek. 

Kolik vydrží?

Jak jsem zmínil v úvodu, s batohem CamelBak M.U.L.E. LR jsem strávil aktivně více jak půl roku a dost si na něj zvykl. Zažili jsme společně i chvíle, kdy nebylo zrovna slunečno, jasno a sucho, a i tehdy batoh obstál. Vlhko a lehčí přeháňky mu rozhodně nevadí, je-li více mokro, hodí se použít přibalenou pláštěnku, která váš batoh, a hlavně jeho obsah, uchrání před vlhkem, blátem a vodou.

CamelBak M.U.L.E. LR – závěr

Za dobře tři čtvrtě roku soužití s batohem CamelBak M.U.L.E. LR jsem si na něj hodně zvykl a pak dlouho řešil, jestli si jej nechám nebo ne. Zprvu jsem trochu bojoval s tím, abych do něj v případě potřeby nasázel všechnu svoji mobilní fototechniku, což nakonec vyšlo. Musel jsem sice vozit foťák samostatně zabalený v tričku, to dělávám i jindy, ale při troše snahy a přemýšlení co do které komory usadit se mi do tohoto batohu vešlo nakonec vše, co jsem si umanul, že musím mít s sebou.

Tímto svým stylem použití se ale poněkud vymykám zadání samotného batohu CamelBak M.U.L.E. LR a jeho primárnímu určení. Chtěl jsem na tomto příkladu demonstrovat, kolik se toho do něj vejde a že může sloužit nárazově i jako zavazadlo určené pro delší výlety. Jinak je ale CamelBak M.U.L.E. LR velice příjemným středně velkým batohem vhodným pro kratší a středně dlouhé výlety s pestře členěným přepravním prostorem a řadou zajímavých konstrukcí.

Velké specifikum modelu Low Rider (LR) představuje vodní vak, který sedí na bedrech a nikoliv podél páteře. Toto a související konstrukce zad umožňují docílit netradičního rozmístění hmotnosti, kdy větší část nákladu sedí bedrech a pase, díky čemuž jsou mnohem méně zatěžována ramena a hlavně celá horní polovina těla je více uvolněná a dostává se jí větší volnosti pohybu. Pokud ale preferujete klasiku, i tu má CamelBak stále v nabídce.

Abych nezapomněl. Velký palec nahoru za nový vak Crux, zejména za jeho rychlospojku Quick Link™ a hlavně za rozšířenou hadici, díky níž vám voda do úst proudí prakticky sama bez výrazné námahy. Zdá se to jako prkotina, ale když je člověk na konci dne pomalu na konci svých sil, může pro něj být i cucání vody z vaku nepříjemnou námahou.

CamelBak M.U.L.E. LR – základní údaje

Cena: 3 399 Kč (eshop.progresscycle.cz )
Hmotnost: 800 g (prázdný batoh bez vaku)
Rezervoár: Crux LR™ 3 l (Quick Link™ systém, o 20 % větší průtok díky větší hadici)
Zádový systém: Air Foil™
Objem úložného prostoru: 12 l

První jízdy v rámci testu GIANT Reign 1.5 GE (2018)

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky