SRAM DUB™ – Tech News | seškrtat a zjednodušit!

Pokud žijete s námi na planetě Zemi, máte rádi horská kola a nejste majiteli pojízdného muzea, pokud zároveň sledujete moderní trendy, zajímáte se o novinky a celkový vývoj našeho oboru, jistě víte, jak velké množství různých standardů se v posledních letech vyrojilo. Tedy ať již hovoříme o nábojích, středech, rozměrech tlumičů či velikostech kol.  Asi vás proto již nejednou napadla otázka: „Nešlo by to celé zjednodušit?“

Stejnou otázku si zřejmě kladli i vývojáři ve SRAMu, kteří jsou přitom těmi, kdo doposud rádi představovali, či minimálně široce podporovali nové standardy: Boost osy, metrické tlumiče, koncovky nábojů Torque Caps apod. Řada z těchto řešení, standardů či rozměrů je věcí rozhodně přínosnou, alespoň psychologicky, pro vyšší tuhost, lepší ovladatelnost, jistější spojení atd. Ale přeci, musí jich být tolik?

Z určitých nových trendů a rozměrů se skutečně po prvotních letech „boje za nezávislost“ staly široce respektované standardy používané napříč celým oborem. Jako příklad za všechny lze připomenout třeba Tapered hlavy/krky vidlic. Najdou se ale i oblasti, kde se to všemožnými standardy, rozměry a „originálními úlety“ jen hemží. Jedním z takových je prosté středové složení a příslušné kliky!

Dřív se točilo jen doprava a doleva

Vzpomeňme na staré časy, kdy vedle sebe existoval klasický střed (BSA) a opačný italský závit (pamatuju si to správně?). Už to některé lidi dost mátlo. Později přišla vně rámu posazená ložiska (zde se ještě udržel závit BSA) následovaná standardem BB30 a na něj navazujícím fenoménem PressFit v asi tisíci variantách šířky domečku, průměru a délky osy. V tom aby se čert vyznal! Doposud přitom existovalo víceméně jen jedno zjednodušující řešení, tedy redukční kity od Praxis Works, konvertující lisované středy na závitové. To je ale jen kapka v moři. Pořádnou přívalovou vlnou by ale mohlo být řešení SRAM DUB™ (Durable, Unifying, Bottom Bracket / Odolné, Sjednocující, Středové složení).

Dupeme do toho nejen v DUB™nu…

Dohromady to vlastně není nic složitého. Ve stručnosti si to lze představit tak, že si inženýři SRAMu postavili vedle sebe rámy s klasickým středem BSA, PressFit, BB30 a PF30, k tomu si vzali svoje kliky s osou průměru 24 mm (GXP) a druhou variantu pro BB30 s průměrem 30 mm a začali každý kousek přesně měřit. Šlo o to vymyslet takové řešení, díky němuž by nemuseli vyrábět dvě varianty klik s jedním, či druhým průměrem osy, ale vše efektivně sjednotit a sloučit.

Výsledným „všestranně výhodným kompromisem“ se stal onen DUB™. Tedy osa přesného průměru 28,99 mm, což se ukázalo jako maximální rozměr použitelný pro upravená středová složení montovaná do středů od BSA, přes PressFit až po rámy standardu BB30. Je to vlastně prosté jako facka, až si člověk říká, proč to nenapadlo někoho už dávno! Asi jako když se měnily nešťastné klínky za čtyřhran, čtyřhran za ISIS, ISIS za lisovaný tisícihran atd.

Zkrátka a dobře, v katalogu SRAM zanedlouho zůstanou kliky pouze s jediným průměrem osy (28,99 mm), s rozdílnou délkou podle velikosti středu a k tomu hromada různých středových složení určených pro drtivou většinu dnes používaných rámů! Od klasiky po fatbiky! Není to proste báječné?!

Středová pouzdra, které pokryje DUB™

DUB™ BSA 68 / DUB™ BSA 73 / DUB™ BSA 100

DUB™ PF89.5 / DUB™ PF92 / DUB™ PF121

DUB™ BB30 73 / DUB™ PF30 73

SRAM DUB™ BB30

SRAM DUB™ BSA

SRAM DUB™ PF30

SRAM DUB™ PF92

Nejlehčí, nejpevnější a nejtužší!

S příchodem takto významné novinky nelze jen oznámit zavedení nového standardu, i když ono se o nový standard tak úplně nejedná. Z toho, co bylo zmíněno o odstavec výše, je snad dostatečně patrné, že bylo myšleno i na zpětnou kompatibilitu. Nezáleží totiž na tom, zda máte klasické řešení středu (BSA) vyznávající RB Bandit, moderní PressFit na Giantu Reign, nebo velký střed BB30 na Cannondale Jekyll. Vždy vám stačí jen jedny a ty samé kliky, přičemž řešíte jen délku osy a odpovídající středový kit z řady DUB™.

Tato rozměrová inovace přichází ruku v ruce se změnami na samotných ložiskách, která by měla být, dle tvrzení SRAMu, jejich doposud vůbec nejlepší. Nejodolnější a nejlépe utěsněná, s jakými jste se u komponentů SRAM a Truvativ mohli doposud setkat. Vylepšení se dočkaly i samotné kliky, kdy je jednoznačně největší chloubou model XX1 Eagle™ CARBON TUNED™. Dle tvrzení propagačních materiálů aktuálně nejlehčí, nejpevnější a nejtužší kliky, jaké doposud SRAM pro horská kola vyrobil.

*Oproti verzi XX1 GXP se podařilo ušetřit 80 gramů, díky čemuž by kliky SRAM XX1 Carbon DUB™ měly být nejlehčími karbonovými klikami na trhu:

498 g = SRAM XX1 DUB™, 175 mm, 32z. se středem

576 g = SRAM XX1 GXP, 175 mm, 32z. se středem

Pro srovnání – Race Face Next SL G4, 175 mm, 32z se středem BB = 518 g

XX1 Eagle™ CARBON TUNED™ DUB™

SRAM X01 DUB™

SRAM GX DUB™

Co tam máte dál?

Konstrukčních a materiálových úprav se dočkaly i kliky X01 Eagle™ CARBON TUNED™, které cílí zejména na trailové a enduro jezdce. Za mladou, o to však více uznávanou klasiku lze považovat modelovou řadu SRAM GX Eagle™, rovněž využívající DUB™ technologie. Tedy kliky postavené na slitině hliníku řady 7000.

Komu by úplně nevonělo logo SRAM, ten může technologii DUB™ hledat u klik Truvativ, například u modelů Descendant Carbon, nebo Descendant 6K (hliník), určených pro milovníky ostřejšího terénu. Případně lze sáhnout po řadě Stylo Carbon či Stylo 6K ve více sportovním stylu. Mimochodem hliníkové verze klik Truvativ využívají, proti těm SRAMáckým, služeb jinak tvarovaných, více opticky odlehčených převodníků se zuby X-SYNC™2 (alespoň dle dostupných obrázků). To by mohlo některé zájemce přesvědčit právě o jejich volbě.

Více už nechme na vašem uvážení a osobním pátrání na webu sram.com. Doplňme snad jen parametry klik a os z prezentačních materiálů a stejně tak i doporučené ceny pro český trh:

Kliky SRAM

  • SRAM XX1 – 15 447 Kč
  • SRAM XX1 FAT – 15 854 Kč
  • SRAM X01 – 14 634 Kč
  • SRAM X01 FAT – 14 905 Kč
  • SRAM GX1 – 4 065 Kč
  • SRAM GX1 FAT 4 – 4 472 Kč
  • SRAM GX1 FAT 5 – 5 556 Kč

Kliky TRUVATIV

  • Truvativ STYLO Carbon – 7 859 Kč
  • Truvativ STYLO Carbon FAT 4 8.130
  • Truvativ STYLO Carbon FAT 5 9.350
  • Truvativ STYLO – 3 117 Kč
  • Truvativ DESCENDANT Carbon – 7 859 Kč
  • Truvativ DESCENDANT – 3 117 Kč

Středy SRAM DUB™

  • DUB ENGLISH 68/73 – 1 030 Kč
  • DUB ENGLISH 100 – 1 030 Kč
  • DUB PRESSFIT MTB 92 – 1 192 Kč
  • DUB PRESSFIT MTB 121 – 1 301 Kč
  • DUB BB30 MTB 73 – 1 030 Kč
  • DUB PF30 MTB 73 – 1 409 Kč

reklama

Foto: sram.com

Truvativ Stylo Carbon DUB™

Truvativ Stylo 6K DUB™

Truvativ Descendant Carbon DUB™

Truvativ Descendant 6K DUB™

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky