CANYON Spectral nové generace! TECH NEWS

Před pár dny se stalo to, na co mnozí čekali možná i několik let! Canyon představil zcela novou generaci svého široce oblíbeného a značně rozšířeného trailbiku na středních kolech, modelu Spectral! S jeho příchodem přitom nelze hovořit o žádné kosmetické změně, ale o slušném skoku v evoluci této řady!

Ono se jen stačí podívat na končící a novou generaci Canyon Spectral a ty největší rozdíly vás praští hned do očí. Odlišná podoba rámu a odlišně koncipovaná zadní stavba jsou ale pouhým začátkem. Co naopak zůstává stejné či alespoň podobné, je zaměření, tedy koncept trailbiku, který využívá vidlice zdvihu 150 mm, které kombinuje se 140 mm kroku zadní osy.

CANYON Spectral CF 9.0 LTD

CANYON Spectral CF Frameset

27,5“, plus nebo 29“?

Trochu jiný je ale recept, co se týká kol a jejich parametru. Zatímco doposud existoval Spectral převážně na středních kolech, do toho se zamíchalo jen pár modelů na 29“, tak nový Spectral bude výlučně spoléhat na střední průměr 27,5“, respektive 650b. O devětadvacítkách se zatím snad ani neuvažuje, zato bude u většiny kol použit kompromisní rozměr balancující na hraně klasických sedmadvacítek a plusek. Řečí čísel obutí rozměru 27,5×2,6“.

Jak prohlásil jeden ze zástupců Canyonu: „Zkoušeli jsme klasická kola 27,5“, zkoušeli jsme velká pluska, ale i 29“ a nakonec nám jako nejlepší volba vyšlo obutí 27,5×2,6“, které si bere to nejlepší ze všech těchto rozměrů.“ Cílem bylo postavit kolo, které bude dostatečně jisté, hravé, zábavné i obratné. Nikdo přitom neříká, že si na svůj Spectral nebudete moci dát užší pneumatiky, pokud vám balóny šířky 2,6“ nebudou vyhovovat.

Primárně budou na nových Spectralech nasazeny pláště Maxxis, jmenovitě Rekon+ vzadu a Minion DHF WT (Wide Trail) vepředu. Osobně bych si vzadu dokázal představit něco snad i užšího a ostřejšího, ale konec konců, proč ne zrovna Rekon+?

CANYON Spectral CF 9.0 Pro

CANYON Spectral CF 9.0

Maskovaná ramena

Vrátíme-li se k samotnému rámu, pak je zde třeba upozornit zejména na novou koncepci zadní stavby, kdy je na první pohled patrné, že se tlumič přestěhoval z pozice podél sedlové trubky vodorovně do středu rámu. Základní koncept nezávislého čtyřčepu ale zůstal zachován, pouze se horní rameno o něco zkrátilo a je nyní zajímavým způsobem zamaskováno pod vzpěrami zadní stavby.

Horní vzpěry jsou přitom protaženy až před sedlovou trubku, kde je do nich přímo usazen tlumič. Ve výsledku tak máme před sebou přímou spojnici zadní osy a tlumiče, vše hezky v jedné linii. Kde jsem již něco podobného viděl???

Zajímavým detailem je přestěhování čepu vzadu u patky (Horst link) z vidlice na vzpěry do pozice nad a před osou zadního kola. Tento prvek mi připomíná některá starší řešení Rocky Mountain (např. RM Instinct (rok 2014)), nebo třeba český Author a jeho závěs DLP používaný na modelech Patriot (např. Patriot Evo (rok 2015)).

*Nechci do toho příliš vrtat, inženýři z Canyonu k tomu jistě budou mít své argumenty, já z toho mám ale pocit, že by za touto změnou mohla být také snaha vyhnout se tlačenicím se značkou Specialized kvůli patentům na závěs FSR! Už jen proto, že se Canyon poslední roky snaží prosadit i v USA!?

reklama

Sender, nebo silnička?

Zároveň mi přijde vcelku zajímavé, že vývojáři hovoří o inspiraci u DH modelu Canyon Sender, kdy tento model sice využívá čtyřčep, ale podle mého názoru o dost jinak koncipovaný. Inspirována může být kinematika, která by u nového Spectralu měla vykazovat vysokou míru vnímavosti na drobné nerovnosti, výkonnost a oporu ve středním rozsahu a jistotu na konci kroku! Zrovna v případě progrese by se změna hodila, jelikož starší kousky Canyon byly často až příliš lineární.

Jinou zajímavou inovací pocházející částečně od modelu Sender a částečně od silničních kol představuje nezvyklý tvar sedlové trubky, která není zakončena klasickou objímkou, ale využívá vnitřní rozpěrku, jak je tomu dnes u mnoha silničních kol. Na vrchu sedlovky je přitom prachovka, opět podobně jako u silničních kol.

*Osobně nevím, co mají všichni proti klasickým objímkám? Mně rozhodně nevadí, navíc mám pocit a hlavně zkušenost, že usazení sedlovky jejich pomocí je obvykle jistější a lépe se s nimi pracuje, než s těmito integrovanými „patenty“. Ale uznávám, že normální člověk si výšku sedla nastaví jednou a pak už na to nesahá, takže jej to asi trápit nebude. Mě ale ta kapkovitá sedlovka k horskému kolu moc nesedí…

Zajímavé je v této souvislosti také provedení spoje horní a sedlové trubky. U karbonových modelů (CF) je zde poměrně zajímavě vypadající blok materiálu okořeněný ostrou grafickou linkou, která přechází z horní trubky na zadní stavbu. U hliníkových variant (AL) je patrné faktické lomení horní trubky směrem dolů, přičemž zbylý prostor ve tvaru písmene „V“ vyplňuje masivní návarek. Zda je to hezké či nikoliv ať posoudí každý sám.

Konečně to někoho napadlo!

Jeden z posledních bodů, na který bych chtěl důrazně ukázat prstem, je tunel na dolní straně spodní trubky, v jehož útrobách se ukrývá vedení veškeré kabeláže. Nechci se stavět do pozice vševěda, ale už dlouho jsem si říkal, proč to někdo neudělal už mnohem dříve? Na jedné straně získáte čistý vzhled rámu s integrovanou kabeláží, na straně druhé nepřijdete o možnost vedení snadno vyndat, či vyměnit.

Zároveň je touto cestou ochráněna celá spodní trubka a když už by se některý z dílů spodního plastového tunelu poškodil, je jeho výměna poměrně prostá a nenákladná! Jednoduché, elegantní, praktické a funkční! Kdo někdy tahal lanka či bovdeny skrz rám, tem mi dá jistě za pravdu! Proto za tento nápad Canyonu třikrát HURÁ, HURÁ, HURÁ!

Zmíněný tunel přitom nepřímo pokračuje i na spodku pravé nohy zadní vidlice, kudy vede kabeláž k přehazovačce. Tento díl je přitom součástí krytu zadní stavby. Když už se motáme v této oblasti, všimněte si krytu hlavního ložiska zadní stavby na straně převodníku. Ten je zde použit v případě, že vaše kolo využije systém řazení 1×11 nebo 1×12. Kdo by radši využil služeb přesmykače, ten může tuto záslepku odstranit a přímo na zadní stavbu připojit tento, dnes již morálně dost zastaralý, komponent!

Konečně chytré vedení kabeláže tunelem na spodní trubce!

Praktickým doplňkem je i zarážka proti protočení řídítek!

Geometrie – čekáte revoluci? Nečekejte!

Pokud netoužíte po žádném extrému typu Pole nebo Nicolai Geometron, ale chcete běžný hravý a zábavný trailbike s přirozeným ovládáním, pak vás nový Canyon Spectral nejspíš potěší. Úhel hlavy 66,5°, úhel sedlové trubky 74,5°, délka zadní stavby 430 mm, rozvor (vel. M) 1172 mm, délka horní trubky (M) 605 mm nebo dosah (reach) 440 mm (M).

Toto nejsou žádné revoluční hodnoty, ale když to srovnám s naposledy testovaným Spectralem (Canyon Spectral 7.0, rok 2014), tak je vidět, že se geometrie trochu posunula směrem k modernějším trendům. O kousek kles úhel hlavy, více narostl dosah (reach) nebo horní trubka, ale třeba délka zadní stavby zůstala zachována. To mi přijde rozumné a myslím, že i nový Spectral bude velice příjemným kolem podobně jako jeho předchůdce.

Na vývoji a testování se podílel také Joe Barnes a jeho parta „Dudes of Hazzard“

CANYON Spectral AL 6.0

CANYON Spectral AL 7.0

Sečteno, podtrženo…

Informací k nové generaci Canonu Spectral máme nyní víc než dost. Dodejme, že již v tuto chvíli je v nabídce pět modelů Canyon Spectral na karbonovém rámu (ceny 188 499 – 80 799 Kč), samostatný kompozitní rám (63 399 Kč), ale také tři stroje na hliníku (72 699 – 59 299 Kč). V nabídce jsou jak modely na RockShoxu, tak i na Foxu, s řazením Shimano nebo SRAM, s jedním či dvěma převodníky. Vybrat by si tak měl snad každý. Barev je také dost, obvykle jedna černá a jedna výraznější, proto stačí ukázat prstem a máte ho!

Příliš Canyonů se u nás na webu poslední dobou neobjevilo, dopředu si ale musím dát závazek, že se minimálně na veletrhu FOR Bikes pokusím jeden nový Spectral domluvit na test, abych vám mohl povědět víc, než jen to, jak tato kola vypadají a co o nich říkají tabulky!

Povedenou prezentaci nové generace Canyon Spectral najdete na webu www.canyon.com a na stejných stránkách najdete i konkrétní modely s cenou, výbavou apod. – www.canyon.com

Foto: canyon.com

CANYON Spectral AL 7.0 (stealth)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Trestik Miroslav

    To bude jistě hezká diskuze. Mě se napřed nelíbil, později se mi třeba červená hliník verze začínala líbit. Ale pořád z toho nejsem odvařenej. Působí to na mě moc německy, asi tak jako VW. Ale pokud bych chtěl něco německého, tak rozbiju prasátko a vezmu lehkou vílu, to je zase takový Porsche. Tady na mě působí celkem prasácky sváry, je tam řada vychytávek, ale taky celkem větší váha ještě k tomu na 2.6 kolech. No a co mě poslední dostalo, jsou ty jejich ložiska. Jestli jsem totiž dobře koukal, nová si nekoupíte v kšeftu za barákem, ale výhradně přes Canyon. Dříve by mi to nevadilo, ložiska na starém Spectralu pokaždé přežila rám (celkem 2x) 🙂

    • To je zajímavé s těmi ložisky. V prezentaci mluvili o extra utěsnění, ale to nemusí nutně znamenat, že půjde o díl, který nelze nahradit něčím jiným. Nechci ale spekulovat. Na druhou stranu český kutil si poradí se vším. Koupí běžné ložisko, nechá si vytočit vložku a případný rozdíl v uložení takto vymezí a jezdí 😉

      • Lubos

        Těch ložisek bych se taky nebál, bude to myslím běžné ložisko přes které je jen další okroužek a krytí

  • Pavel

    Krásný kolo, designově konečně něco jiného než konkurence. Za mě dva nedostatky – relativně vyšší hmotnost u všech verzí a u hliníkových verzí škaredé sváry u napojení sedlové trubky, karbon má toto místo řešeno oproti tomu nádherně.

    • Teď na ty hmotnosti koukám! Okolo 13 kg na karbonu a poměrně blízko 15 kg u hliníku! :-O Ono by se dalo asi dost ušetřit jen na gumách, pokud by člověk netrval na šířce 2,6″, případně už jen na bezduších. Asi by nebyl problém srazit to klidně o půl kila dolů. To už by byla hezčí čísla 😉

      • Pavel

        Něco určitě srazíš, ale dle Maxxisu ty 2,6 nejsou až zas tak těžké – Ikon+ 730g a Minion DHF 925g. A navíc třeba verze CF 9.0 PRO má jako jediná 2,4 pneu Mavic a rozdíly proti modelům nad a pod v řadě jsou 0,1kg. Celkově je to prostě o něco těžší trailové kolo. Ale za mě jednoznačně něco nového v celoodpružených bikách, tohle je jen malinkatá piha na kráse, která ve finále při jízdě rozhodně až tak vadit nebude.

        • Ok, to může být pravda, na těch gumách člověk tolik nesundá, ale nakonec to jsou jen čísla. Třeba Kona Process 153 na karbonu váží skoro 15 kg a přitom jezdí vážně hezky a v kopcích s ní člověk zase tak moc netrpí. Uvidíme co ukáže praxe, snad se ke mě nějaký kousek dostane 😉

          • Trestik Miroslav

            Stejně je to v nohou a hlavě. Já si nestěžuji ani s Banditem, kterej má momentálně 14.8 a ještě asi zjara přibere.