Rock Machine Blizzard 70-29 (2018) – první dojem

Domácí značka Rock Machine se s poslední generací strojů řady Blizzard slušně trefila do vkusu českých bikerů, když stvořila dostupné, dobře vypadající a hlavně bez výhrad funkční fully. Nejnovějším přírůstkem do této rodiny je přitom 29“ model se sportovními 120 mm kroku.

Ostatně při vyslovení této základní charakteristiky lze trochu zaspekulovat, kam takové kolo vlastně patří? Na klasické XC je spojení velkých kol a 120 mm zdvihu až příliš, na ostřejší trailování to zase může být mnohdy ne zcela dostatečné. Hodně také záleží na výbavě, která je zde v originální sestavě vcelku sportovní. Myšleno zejména podobou a typem plášťů WTB Nine Line Race DNA (29×2.25“), které mají nízký hustý vzorek evokující spíše rychlost než agresivní terénní jízdu.

Hned vzápětí lze ukázat na vidlici RockShox Reba RL, která je rovněž typickým zástupcem sportovní řady. V tomto směru bychom tak zbrusu nový Rock Machine Blizzard 70-29, který jako poslední z tohoto rodu přichází s kompletně obměněným rámem, asi nejlépe situovali do pozice maratonského fullu. Či obecně stroje vhodného pro delší terénní jízdy v tempu, kterému ale nelze upřít i určitý trailový potenciál. Minimálně už s ohledem na přítomnost teleskopické sedlovky a výraznou podobu s trailovými a enduro modely stejného jména.

Jedny pláště nestačí!

Vzhledem k tomu, že poslední týdny skoro jen pršelo a déšť obvykle střídala nízká oblačnost vytvářející nepříjemnou šedivou deku nad našimi hlavami, propadl jsem trochu skepsi a strachu z toho, že s originálně obouvanými plášti WTB Nine Line toho na blátě a listí příliš nesvedu. Tedy spíš jsem se bál, abych nebyl nucen kolo v terénu více vodit, než na něm jezdit!

Proto jsem požádal distributory z Cyklomaxu, zda by nebylo možné dostat ke kolu ještě jeden set plášťů s hrubším vzorkem. Při prezentaci novinek Rock Machine u Sečské přehrady jsme totiž krátce jezdili Blizzardy 70-29 nestandardně obuté do plášťů WTB Trail Boss (2,25“), které tomuto kolu zajistily slušnou jistotu i v náročném terénu plném kořenů a jiných lahůdek.

Lidé z Cyklomaxu mi v tomto směru vyhověli a poslali s Blizzardem i druhý set identických kol, tentokrát však obutý do plášťů Kenda Nevegal XPro 29×2,2“, jelikož právě Kenda spadá pod Cyklomax jakožto pod českého dovozce. Zatím jsem si projel Blizzard 70-29 dvakrát, a to s původním obutím, a nutno říct, že jsem byl mile překvapen. Už se mi ale třesou ruce nedočkavostí, až na kolo hodím druhý set se znatelně ostřejším a více otevřeným vzorkem vhodnějším pro podzimní plískanice.

V originální sestavě jsou na kole obuty pláště WTB Nine Line Race DNA 29×2.25″, které mě překvapily zejména svým extrémně kulatým profilem bez výrazných bočních výstupků, což jim trochu ubírá na jistotě v náklonu či na odkloněném svahu. Jinak ale drží překvapivě dobře a hlavně skvěle jednou!

Rychlost těchto plášťů je daná i použitou směsí a nízkou hmotností (provedení Fast Rolling Light).

Palec nahoru patří tomuto kolu rozhodně za volbu ráfků WTB, které jsou ve verzi i29 krásně široké!

Klouzání, stoupání a hledání

S Rock Mašínou na velkých kolech jsem zatím absolvoval jedno rychlé svezení za soumraku a potom jedno téměř celé odpoledne při hledání starých i nových cest. První den byl dost pekelný, jelikož jsem jezdil v okolí Průhonic, kde to místy nehezky klouzalo a nepříjemné bylo i to, když jsem s padajícím soumrakem přestal vidět na bláto schované pod vrstvou listí. Schované nadvakrát!

To už byla místy slušná výzva, která skončila jedním zásekem v kratším prudším výjezdu, po němž následoval pokus o seskočení z kola, kdy ale nohy nenašly na zemi žádnou oporu, rozjely se do stran a já s kolem na klíně sáňkoval po zadku několik metrů dolů ze svahu! To vše za tmy, kdy jsem sám sebe v jednu chvíli oslnil, jak se mi otočila řídítka! Nakonec z toho byla docela legrace a krom toho, že jsem ze sebe i z kola musel sundávat vrstvu bláta, se nic hrozného nestalo!

Další den jsem si již užil ve více cyklistickém a méně „sáňkařském“ stylu, když jsem vyrazil na druhý konec města v touze projet si traily a místa, kam jsem se roky nepodíval. Také jsem se chtěl porozhlédnout, jestli se zde nenajde něco nového. Tato akce se vydařila skutečně parádně, jelikož celý den svítilo sluníčko, místy bylo až 15°C a já objel snad vše co jsem chtěl, plus jsem stihl objevit pár nových věcí. A také zjistit něco o tomto kole!

Zadní stavba nového Blizzardu 70-29 (2018) využívá řadu shodných prvků jako jeho svalnatější bratři Blizzard 27 a 27+, včetně tohoto typicky rafinovaného sdružení čepů a pák.

Srdcem zadního zavěšení je nicméně toto drobné raménko za středem, které balancuje efektivitu a aktivitu.

Zadní partie je příjemně aktivní i díky tlumiči RS Deluxe RT. Ostatně koukněte, jak blízko jsem dostal gumičku k rysce faktického konce kroku.

K věci!

Za tyto dvě akce jsem si na Rock Machine Blizzard 70-29 již stačil vytvořit slušný názor a zformulovat ve své hlavě prvotní obraz jeho jízdních vlastností. Předně bych asi zmínil, že jsem si záměrně půjčil o něco větší velikost L (19“), přestože mi menší Mko při testování na Seči sedlo parádně.

U značky Rock Machine mi ale poměrně dobře sedí 19“ rámy (viz test Blizzard 90-27, rok 2017), navíc bych rád využil příležitosti a posadil na toto kolo na chvíli jednoho kamaráda, který na Seči zkoušel právě Lko a dost se mu líbilo. Teď by si přitom mohl toto kolo projet ve svém rajónu, pak se z něj pokusím dostat jeho dojmy a poznatky!

Přestože je tedy Blizzard 70-29 Lkem, neměl jsem s ním na první dojem nejmenší problém. Stačilo naladit výšku sedla, poupravit brzdy plus řazení a najít správnou polohu pro páčku teleskopické sedlovky Race Face Aeffect, která se nemá úplně ráda s objímkou brzd Shimano Deore (BR-M6000) a mohlo se vyrazit do akce.

Vidlice Rock Shox Reba ladí se sportovním nádechem tohoto Blizzardu, nebál bych se na něj ale nasadit hrubší gumy a dopředu hodit třeba nový Revelation. Co by to udělalo při 130 mm kroku?

Spojení brzd Shimano a řazení SRAM nevytváří jen „morální konflikt“, ale trochu hůř se také hledá vzájemná poloha objímek.

Nová páčka sedlocvky Race Face Aeffect je krásně po ruce, ale ani zde nebylo úplně snadné správně vyrovnat ji a brdu Shimano, aby se nic netlouklo.

Komfort i rychlost

Hned na začátku mě příjemně překvapilo vyznění posedu, který je u Lkového rámu lehce sportovně delší, přitom jsou ale řídítka o něco výš, než bych možná čekal. Dáno je to z logiky věci velkými koly, ale také lehce delší hlavou (115 mm u vel. L). Výsledkem je příjemný mix vcelku komfortního posedu s dostatečným nadhledem pro ovládání s přiměřeně sportovním nakrčením kupředu pro výkonnostní styl jízdy a efektivitu ve výjezdech.

S tímto přímo souvisí i poměrně výrazný pocit lehkosti a rychlosti, kdy stačí v náležitém tempu roztočit nohy a už kličkujete mezi bruslaři, kočárky a psy na cyklostezce, vzápětí pak stoupáte lesem vstříc zamýšlenému trailovému dobrodružství. Palec nahoru patří tomuto kolu za chuť stoupat a prát se jak s krátkými prudkými, tak i s delšími táhlými výjezdy.

Jen výjimečně jsem měl pocit, že se zadní stavba pod pomalými silovými záběry houpe o malinko víc, než bych si přál, zejména když jsem dupal delší čas po strmě vzhůru stoupající asfaltce. Jakmile jsem se o kousek přiblížil svojí obvyklé kadenci, tento efekt zcela zmizel a já si naopak užíval příkladné efektivity zadní stavby.

Brzdy Shimano BR-M6000 nejsou vůbec špatné, občas bych si ale přál, aby měly ještě o něco více síly, přestože jsou oba disky průměru 180 mm. 

Už se asi dost opakuju, ale sady SRAM Eagle beru jako dar z nebes. Jeden převodník a více než dostatečný rozsah! Paráda!!!

Příjemné kolébání

Pravdou je, že zejména zadní stavba vybavená metrickým tlumičem RockShox Deluxe RT DebonAir je vyladěna do hodně aktivního módu, proto lze kolo snadno rozhoupat nevhodným stylem šlapání – dupáním do čtverce. Naopak při efektivní rotaci nohou „do kruhu“ poletí Bliizzard jako severní vítr krajinou, ani se u toho příliš nenadřete.

Příjemně aktivní je tento Rock Machine, podobně jako jeho bratři na obdobném rámu, i v terénu při boji s jeho nástrahami. Aktivně zobe již od samotného počátku a ochotně se zhoupne až skoro ke svému dnu, má-li k tomu patřičný důvod. Podobně aktivní je i vepředu nasazená vidlice RockShox Reba, do které bych možná vložil jeden až dva tokeny a zkusil ji posunout o něco více k progresivnímu projevu. Celkově má ale člověk z tohoto kola dobrý dojem, pocit vyváženosti a stability i v členitějších podmínkách „co jen gumy dovolí“.

reklama

Půl stupně sem, půl stupně tam

Jak asi víte, obecně se spíše kloním ke střednímu průměru než k 29“ revoluci. I když v tomto směru záleží kolo od kola, a hlavně na kategorii. Rock Machine Blizzard mi přitom se svými 120 mm připadá jako vhodný kandidát pro větší kola. Krom toho, že krásně jede, tak je i díky větším obručím příjemně jistý a stabilní. Stability řízení ale rozhodně není přehnaně moc, spíš bych řekl, že ovládání balancuje někde na hraně jistoty a živého projevu.

Už při našem prvním svezení v rámci prezentace na Seči pár lidí poznamenalo, že úhel hlavy 69° je až zbytečně ostrý. S tím souhlasím tak na půl. Respektive si dokážu představit hlavové trubce ještě tak půl stupně ubrat, aby byl celek jistější v pomalejších technických sekcích. Ono ale ve výsledku hodně záleží na tom, co od takového kola očekáváte.

V tempu je totiž Blizzard 70-29 krásně jistý a stabilní, díky čemuž se o řízení skoro nemusíte starat a můžete se věnovat čistě svému výkonu. Přitom když se dostanete do míst, kde je třeba kličkovat v hustě bujícím mlází, nemáte pocit, že byste se museli s kolem prát. Naopak v takových chvílích se řízení ukazuje jako zcela poslušné a hbité. Vzhledem k celkově sportovně laděnému projevu mi přitom takovéto nastavení připadá rozhodně smysluplné.

Pokaždé mě udiví, jak masivní ložiska používá Rock Machine na hlavním čepu zadní stavby!

Na Blizzardu najdete i tento prolis počítající s přesmykačem. Proč by jej tam ale někdo dával „Když nám pán bůh Eagle dal!“ 😀

Malá rekapitulace: Systém zadního odpružení nese označení FPS (Floating Pivot Suspension) a v tomto případě nabízí 120 mm kroku!

Prohodím kola a uvidí se!

Každopádně zatím zde hovoříme jen o prvních dojmech, které do určité míry ovlivnilo i to, že jsem poslední dobou jezdil častěji na kolech s menším průměrem a vyšším zdvihem. Dejme tomu tedy ještě čas, dejme Blizzardu dostatečný prostor pro další provoz, dost mě třeba zajímá, co udělá výměna obutí, a až pak si řekneme více!

*Než jsem tento článek stihl hodit na web, tak jsem si střihl ještě jednu kratší vyjížďku s druhým setem kol s plášti Kenda Nevegal XPro 29×2,2“ a musím říct, že Blizzard s tímto obutím sice znatelně zpomalil, zato ale o nemalý kus povyrostlo jeho sebevědomí a jistota v záludném podzimním terénu. Víc už dnes neprozradím…

Více technických informací o tomto kole na webu: www.rockmachine.us

Pětiletá záruka ZDARMA

Jedním z nadstandardních argumentů pro nákup stroje z kolekce Rock Machine, konkrétně z rodiny EDGE, kam patří i testovaný model Blizzard 70-29, je prodloužená pětiletá záruka na rám. K její aktivaci přitom stačí vyplnit jednoduchý formulář a registrovat své kolo do programu prodloužené záruky.

V případě jiných řad Rock Machine lze sjednat prodlouženou 5-letou záruku na rám přímo v obchodě u autorizovaného prodejce Rock Machine, při tomto úkonu je účtována částka 1 375 Kč za duralové rámy a 2 750 Kč za karbonové a celoodpružené rámy. Případně lze využít možnosti rozšířit záruku (bezplatně) pouze na tři roky.

Všechny potřebné informace, podmínky a registrační formuláře najdete na stránce: rockmachine.us

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Milan

    Mě se to kolo fakt líbí, jen škoda že tam rovnou nedali Revelation nebo Yari na 130mm, ta Reba se pod metrákovým jezdcem kroutí jako nudle.

    • Škoda, dát tam Revelation se 130 mm a něco hrubšího od WTB pak by to bylo hodně zajímavé kolo. Zkusím zalobovat u Rock Machine, aby na příští rok udělali nějakou SE, X nebo Evo verzi 😉

  • Keny

    Laická otázka: K čemu slouží dva černé šrouby pod horní rámovou trubkou (viz fotka s Rock Shox Rebou)?

    • Lukáš Márius Marek

      Vypadá to na přípravu uchycení bowdenu k ovládání tlumiče.

      • Hmmm? Těch jsem si ani nevšiml. Na košík to jistě nebude 😛 Dálkové ovládání tlumiče dává větší smysl!

  • Roman

    Škoda, že tam není Yari na 130mm a hlava cca 65-66 a sedlovka v Lku 450-460mm .Taková kola mi na trhu docela chybí.