Lapierre Overvolt AMi – inovace ve jménu integrace

Není žádným tajemstvím, že se značka Lapierre již řadu let soustředí, vedle klasických kol, i na oblast eBiků. Před rokem jsme se kupříkladu dočkali radikálně jiného Overvoltu AM Carbon, nyní se odhalují další zásadní modely, jejichž hlavním motem je maximální integrace!

Lapierre přitom nepůsobí jako žádný troškař, jelikož zcela nové modely nahrazují stávající, často pouze rok staré varianty a v mnoha směrech mění ve velké míře pravidla hry. Konkrétně jde třeba o to, že současné modely Overvolt AM spoléhaly buď na motory Bosch, nebo Yamaha. Bosch zůstává, ale s jinou pohonnou jednotkou, jiným rámem a jinou baterií, Yamaha dle všeho končí a na její místo nastupuje Shimano a jeho motory Steps M8000.

Obě řady, lišící se motorem a baterií, přitom odlišuje i konstrukce samotného rámu, částečně pak i zdvihy a zaměření. A nejde jen o specifika daná odlišným způsobem zapracování motoru do rámcového základu.

Lapierre Overvolt AM700i (Bosch)

reklama

Jablka a hrušky, Overvolt AMi Bosch a Shimano

Ve zkratce, u stále dosti rozměrné elektro centrály Bosch Performance CX bylo výhodnější použít klasické zadní zavěšení OST+, u verze Overvolt AMi Shimano (i jako Integrated) se našlo dost místa k tomu, aby se tlumič přestěhoval nad střed a takto mohl vzniknout víceméně klasický čtyřčep se specifikem protažení tlumiče skrz patu sedlové trubky. To vše ve jménu snížení těžiště a zajištění co nejlepší ovladatelnosti. Alespoň teoreticky.

Co se použité techniky týká, tak je zde, oproti minulým generacím, podstatný rozdíl u jednotky Bosch Performance CX, která je umístěna o něco níže, a hlavně je v případě tohoto modelu použit integrovaný akumulátor (500 Wh), který je zespodu „zapasovaný“ a zacvaknutý do spodní rámové trubky. Změnila se i konstrukce pohonné jednoty, kdy bylo jedním z cílů snížit celkové těžiště kola a uvolnit více prostoru v rámu. To se na jedné straně podařilo, na straně druhé ale motor od pohledu nebezpečně trčí hluboko pod šlapací střed.

Pokud jsou mé informace správné, tak se u Bosche zapracovalo také na projevu samotného elektropohonu, který by měl být více přirozený, méně skokový a celkově plynulejší. Novinkou je též vylepšení v podobě řešení Anti Chainsuck Systém (ASC – stříbrný prvek pod převodníkem), který má zabránit sukování řetězu na malém převodníčku.

Lapierre Overvolt AM729i (Shimano)

Nová generace motoru Bosch Performance CX

Kompaktní Shimano Steps M8000

Články mezi články…

Výrazně zajímavější jsou řešení použitá u modelu s pohonem Shimano Steps M8000. Už jen samotný motor je výrazně kompaktnější než Bosch. Na první pohled jej poznáte podle velkého převodníku klasického rozměru a také dle odlišně konstruované zadní stavby, o které již byla řeč výše. Třešničkou na dortu je modulární akumulátor, který je tvořen z jednotlivých kloubem spojených článků, jež lze v případě potřeby skrze prostorově skromná dvířka poměrně snadno vytáhnout, nebo znovu usadit do rámu.

Teoreticky by mělo být dokonce možné jednotlivé články rozpojit a vložit do kola jen tolik zásobníků energie, kolik potřebujete na aktuálně plánovanou vyjížďku. Prostě vzít si na lehké odpolední svezení jen tři články místo šesti a kolo tak o něco odlehčit. Ale toto nemám tak úplně potvrzené.

Každopádně nová článková baterie by měla být, při stejné kapacitě jako originál od Shimana (500 Wh), o 20 % menší. Tedy sice delší, ale na celkový objem skladnější. A hlavně stačí jen malá dvířka a už není třeba dělat otevřenou celou rámovou trubku nebo na ni lepit nevzhledný akupack.

Kompaktní, ohýbací…

A snadno vyjmutelný modulární akumulátor.

Kola, průměry, zdvihy

Celá nová rodinka strojů Overvolt AMi nabídne vedle dvou motorů a dvou konstrukcí i několik variant zdvihu a průměru (rozměru kol). Lapierre Overvolt AMi Shimano bude nabízen buď jako stroj do těžkého terénu s koly standardu 27,5+, se zdvihem 160 mm nad oběma koly a s poměrně agresivní geometrií. Úhel hlavy 65,5°, délka zadní stavby 445 mm. Druhou variantou bude stroj na 29“, se 140 mm zdvihu, hlavou 66° a řetězovou vzpěrou 460 mm.

Lapierre Overvolt AMi Bosch nabídne rovněž verzi 27,5+, avšak s nepatrně měnším zdvihem 150 mm, zato však s vylepšením pojmenovaným Dual Wheel System. Mělo by se jednat o možnost snadno prohodit plusková kola 27,5+ za klasiku 27,5“ s tím, že stačí prohodit otočný prvek v zadních patkách a menší kola posunout blíže do rámu. Prozatím ojedinělou specialitou bude Overvolt XCi 29, který nabídne 120 mm zdvihu, velká 29“ kola a méně agresivní geometrii.

Kompaktní uchycení tlumiče na Overvoltu AM729i (Shimano)

Overvolt guláš?

Jak to tak vypadá, bude v nabídce Overvoltů AMi na první pohled trochu guláš! Každopádně jak se mi to jeví, budou modely s pohonem Shimano určeny milovníkům ostrého terénu a agresivní jízdy, kteří ocení kompaktní pohon a geometrii blízkou klasickým enduro a all-mountain strojům. Varianty s Boschem budou určeny konzervativnějším zájemcům, kterým nevadí extra stabilita delšího rozvoru a jde jim hlavně o jistotu a komfort.

Mně osobně se Overvolt AMi Shimano v zásadě líbí, sympatická mi připadá vysoká míra integrace, kompaktní pohon a kompaktně konstruované odpružení. Pomalu za dveřmi je veletrh Eurobike 2017, proto stačí pár týdnů a prohlédneme si tyto elektro bestie hezky naživo a pak snad bude i příležitost se na něčem z rodiny Overvoltů svézt.


Aktuální řada e-biků Lapierre Overvolt na webu www.lapierre-bikes.co.uk

Foto: Lapierre (Matt Wragg)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Vlastik Vojtisek

    Tohle kolo se mi opravdu líbí, má technické nápady a dizajn vypadá taky
    povedeně, jen ten motor mi připadá nějaký velký. Chápu to dobře že
    přední minitác točí rychleji než kliky? Cena je taky docela vysoko.
    Zajímalo by mne kolik procent ceny samotné tvoří volitelné komponenty
    aby si člověk udělal představu kolik si počítají samotný základ, ze
    zkušenosti vím že to často dělá velké cenové rozdíly dle modelu. Kupříkladu Rocky mountain altitude powerplay 2017 se mi zdá opravdu předražený a tam mě dorazil ten obyčejný nýt na kyvce místo ložiska u zadního středu, a pohon je taky svérázný, asi jako by to bylo vyrobeno samodomo. Taky by mě zajímalo jak se chovají tyto jednoduché zadní kyvky při šlapání do kopce , nomálně i ve stoje, jestli se prohupují při záběru. Není o tom nikde zmínka a zajímá mě to protože mám kolo Felt virtue expert se zadním odpružením systemem Equilink které tyto nežádoucí jevy 100% eliminuje. Mám i nově pár měsíců novinku elektro kolo od Giant full-e 1.5 Pro kde mají kyvku řešenou jiným systémem Maestro. Osobně se ale mi jeví system Felt Equilink lepší. Možná by stálo za to kdyby jste pro ostatní udělali i test Giantu full-e.
    Zde odkaz na můj model: https://www.giant-bicycles.com/int/full-eplus-1dot5-pro
    I když pravda je že se tento model (z asi 8 modelů) v CZ neprodává, kupoval jsem ho po dlouhém provnávání mezi modely v Německu. Hlavně jsem chtěl verzi s novým motorem PRO a 500W baterí+ výbava. Moje zkušenosti jsou naprostá spokojenost, a to neříkám jen proto že chválím svoje. Kdyby jste potřebovali tak bych vám mohl dělit dlouhodobější zkušenosti. Zvlášností českého trhu je předraženost. Já si tento model pořídil za cenu u nás prodávaného základního modelu. Cenou dopravy to nebude, jednak je nízká (asi75 eur) a navíc je v DE obchodník který posílá v rámci EU zdarma.

    • Ano, motor Bosch je nesmyslně veliký, to je jeho základní problém a jeho minipřevopdník se točí o dost rychleji než kliky. I s tím jsou problémy, když třeba dojde šťáva, jelikož člověk při šlapání roztáčí vnitřní planetové soukolí.

      Ohledně zadního zavěšení. Ano Equuilink je hodně dobré řešení, Giant Maestro je také hodně efektivní a problém nebude (není) ani s řešením jaké používá Lapierre. Zejména ve spojení s motorem člověk vyloučí houpání v sedle a zadní stavba se při jízdě skoro nehne, pokud k tomu nemá důvod. Jinak test Giantu Full-E máme v plánu, právě až bude mít nový motor a bude u nás k dispozici. A ceny nebudu komentovat, s tím nic neuděláme…

      • Vlastik Vojtisek

        Jejda, můj komentář patřil Lapierre Overvolt AM Carbon 900. Ale tento model je taky povedený.

  • Dominika Pava

    Velka velka parada!